|
|
کدخبر: ۱۷۶۴۵۷

بهترین زمان حرف زدن با مرد، زمانی است که مرد به اندازه کافی فرصت داشته درباره مشکلش فکر کند، احساسات منفی اش را رها کرده و دوباره با احساسات مثبتش ارتباط برقرار کند.

به گزارشافکارنیوز، آقا مراد و ملیحه خانم باز دعوایشان شده است. این را همه همسایه ها فهمیده اند. اصلاً هفته ای نیست که صدای داد و بیداد آقا مراد و گریه ملیحه خانم را کسی نشنود. جای بد ماجرا این است که نه آقا مراد آدم بدی است و نه ملیحه خانم؛ فقط معلوم نیست چرا این دو نفر تا می آیند دو کلام با هم حرف بزنند دعوایشان می شود. آقا مراد راننده تاکسی است و بنده خدا از صبح تا شب با صد جور آدم سروکار دارد. شب که می آید خانه، حال و حوصله درست و حسابی ندارد. ملیحه خانم هم که در گیر دادن و پیله کردن، مهارت بی مانندی دارد؛ لابد برای همین است که مدام با هم دعوایشان می شود… یک بار که دعوا خیلی بالا گرفته بود و پای همسایه ها وسط کشیده شده بود. آقا مراد با صورتی که مثل لبو قرمز شده بود وسط جمعیت داد می زد: «صد دفعه به این زن گفتم وقتی من عصبی و کلافه ام این قدر پاپیچ من نشو… اما به گوشش نمی رود… من نمی فهمم یعنی فهمیدن این موضوع این قدر سخت است؟»

قبول دارید که ما زن ها گاهی وقت ها بدجوری به شوهران مان پیله می کنیم؟ با چشم خودمان می بینیم که طرف حوصله ندارد و با گوش خودمان می شنویم که می گوید: «الان حوصله ندارم باشد برای وقتی دیگر.» اما چون دل مان می خواهد همان موقع حرف مان را به کرسی بنشانیم، گوش مان بدهکار حرف شوهرمان نیست. برای همین مثل یک ضبط صوت شروع به حرف زدن می کنیم و آن قدر می گوییم و می گوییم و می گوییم تا اینکه یک مرتبه با واکنش وحشتناک همسرمان مواجه می شویم. آنجاست که آتش دعوا و بگومگو بالا می گیرد و ما، در درس «مهارت های ارتباطی همسران» یک نمره صفر بزرگ می گیریم.

چه باید کرد؟

مردها وقتی عصبانی اند نیاز دارند که در سکوت و آرامش درباره احساس شان فکر کنند و تنها پس از آنکه مدتی را با خود خلوت کردند می توانند درباره آن حرف بزنند. به طور کلی یک مرد تنها زمانی احساس می کند به حرف زدن نیاز دارد که مطمئن شود حرف زدن اطلاعاتی را که او برای حل مشکلش به آن نیاز دارد، در اختیارش قرار می دهد؛ برای مثال اگر کسی در مورد او دچار برداشت نادرستی شده یا موجب رنجش او شده باشد، مرد حرف می زند تا سوء تفاهم ایجاد شده از بین برود.

یک مرد فقط وقتی در حال عصبانیت حرف می زند که باور داشته باشد حق با اوست. بنابراین به هیچ وجه نباید مردی را که نمی خواهد حرف بزند، به حرف زدن وادار کرد. وقتی مرد عصبانی است زن باید به او فرصت بدهد تا به اندازه کافی در مورد ناراحتی اش فکر کند. این فرصت را نیاز مرد تعیین می کند نه حوصله زن؛ پس بهتر است زن منتظر بماند تا مرد قبل از حرف زدن درباره آنچه ناراحتش کرده، کمی آرام شود.
مهم است که زن، مهارت و خرد به تعویق انداختن گفتگو را زمانی که مرد عصبانی است درک کند و یاد بگیرد؛ به ویژه اگر سابقه مشاجره های طولانی و دردناکی در زندگی زناشویی وجود داشته باشد. فراموش نکنید وقتی مردها در حال عصبانیت شروع به گفتگو می کنند می خواهند ثابت کنند حق با آنهاست، در این صورت اگر زن به هر دلیلی آمادگی پذیرش این مسئله را نداشته باشد، این گفتگو به یک جنجال و چالش بزرگ می انجامد. به همین دلیل لازم است که زن ها یاد بگیرند زمانی که مرد عصبانی است، گفتگو را به تعویق بیندازند.

چطور باید گفتگو را به تعویق بیندازیم؟

اینکه زن چطور فرآیند به تعویق انداختن را کنترل کند، خیلی مهم است. گفتار و رفتار زن نباید متهم کننده باشد، چون باعثعصبانیت بیشتر مرد می شود. کاری که او در این مرحله باید انجام دهد این است که نخست احساسات مرد را تایید کند، در مرحله بعد بحثو گفتگو را به تعویق بیندازد و سپس بدون گفتن مطلبی، از مرد دور شود و طوری رفتار کند که انگار اوضاع عادی و طبیعی است. این طرز برخورد باعثمی شود مرد بتواند آرامش خود را حفظ کند.

بهترین زمان حرف زدن با مرد چه وقت است؟

بهترین زمان حرف زدن با مرد، زمانی است که مرد به اندازه کافی فرصت داشته درباره مشکلش فکر کند، احساسات منفی اش را رها کرده و دوباره با احساسات مثبتش ارتباط برقرار کند. اگر مرد بعد از این مدت زمان که در تنهایی گذراند هنوز هم ناراحت بود، نباید با سوال پیچ کردن، او را برای بحثو گفتگو زیر فشار قرار دهید. تا روز بعد منتظر بمانید و بعد از او بپرسید: «آیا موضوعی هست که بخواهد درباره آن با شما حرف بزند؟» اگر او گفت: «چیزی نیست» و همچنان گرم و دوست داشتنی رفتار نکرد، لازم است قبل از اینکه از غارش بیرون بیاید زمان بیشتری داشته باشد تا احساس مثبتی پیدا کند. درست همان طور که ممکن است بیماری سرماخوردگی دیگری مسری نباشد اما هنوز نشانه های آن موجود باشد، مرد نیز ممکن است احساسات و مشکلاتش را حل کرده باشد، اما نیاز داشته باشد قبل از اینکه احساسات گرم و صمیمانه اش آشکار شود احساس کند همسرش او را دوست دارد و از او قدردانی می کند.

راز / شماره ۴۴ / نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۳ / صفحه ۴۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار