|
|
کدخبر: ۱۷۸۲۸۵

به گزارش گروه سلامتی و پزشکی امیدنیوز هر یک از ما چیزی در حدود یک سوم از عمر خود را در خواب می گذرانیم. خواب نقش به سزایی در تأمین سلامت و بازسازی سیستم ایمنی بدن، سیستم اعصاب و سیستم عضلانی - اسکلتی ما دارد. در این میان عادات گوناگونی برای خوابیدن وجود دارد و هر یک از ما به حالت مخصوص خود به خواب می رویم. اما آیا می دانید مناسب ترین حالت برای خوابیدن کدام حالت است؟ آیا می دانید هر حالت چه نکات مثبت و چه مضراتی دارد؟ باید گفت نمی توان به طور قطعی از یک وضعیت ایده آل و یا وضعیت نامناسب برای خوابیدن صحبت کرد، علاوه بر این تقریبا همه بعد از به خواب رفتن، در رختخواب جا به جا می شوند و وضعیت ابتدایی خود را حفظ نمی کنند. در واقع وضعیت ابتدایی فقط در فاز اول خواب یعنی خواب سبک حفظ می شود. سپس به تدریج که خواب عمیق می شود و بدن رها می شود، بدون اینکه متوجه باشیم جا به جا می شویم. بنا بر این هیچ حالت یگانه ای حالت مطلوب خوابیدن برای همه نیست. در ادامه این مطلب با انواع معروف و رایج حالات خوابیدن و ویژگی های هر یک بیشتر آشنا می شویم.

۱. خوابیدن روی شکم

این نوع خوابیدن هرچند اگر باعثایجاد احساس درد در شما نشود منعی ندارد، به طور کلی توصیه نمی شود. علت آن است که وقتی فرد به روی شکم می خوابد گودی کمر با فشار تشدید شده، به عضلات ذوزنقه ای فشار وارد می شود و در نتیجه ستون فقرات در نواحی گردن و کمر با مشکل رو به رو مواجه خواهد شد. نهایتاٌ می توان گفت این شکل از خواب مانع استراحت عضلات است و اگر شما این گونه می خوابید ممکن است پس از خواب احساس خستگی کنید.

۲. خوابیدن به پشت(طاق باز)

این وضعیت خود به دو حالت مختلف تقسیم می شود:

الف) دست ها زیر سر

این حالت باعثکشش عضلات کتف و گردن و نتیجتاً بروز احساس خستگی در زمان بیداری خواهد شد؛ بنا بر این این وضعیت چندان مورد توصیه نیست.

ب) دست ها در راستای بدن

این نوع خوابیدن فشاری به عضلات وارد نکرده و بهترین وضعیت برای ستون فقرات است؛ در نتیجه این حالت وضعیت مناسبی به نظر می رسد و یکی از گزینه های موجود برای خواب راحت و استراحت کامل است.

۳. خوابیدن به پهلو ها

این شکل از خوابیدن نیز در دو وضع مورد بررسی قرارد می گیرد:

الف) خوابیدن به پهلو در وضعیتی که پای بالایی خم شده و با یک پیچش کمر به روی زمین قرار گرفته است، عضلات و مفاصل پشت و گردن شما را تحت استرس و کشش قرار داده و در دراز مدت باعثایجاد بد فرمی و ناراحتی در این نواحی میشود.

ب) برای رهایی عضلات گردن و کمر خود از فشار بهتر است پایی را که پایین قرار دارد درون سینه خم کنید و پای دیگر را که بالا قرار گرفته است صاف بگذارید، و یا این که هر دو پا را خم کنید. همچنین بهتر است بدانید به طور مداوم به یک پهلو خوابیدن باعثمی شود فشار زیادی به شانه ها و پاها وارد شود و توصیه می شود از این امر بپرهزید. به این ترتیب می توانید خوابی راحت و استراحتی بی نقص را تجربه کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار