|
|
کدخبر: ۱۷۸۹۲۹

تشخیص سکه‌های دنیا هم می‌تواند جالب و سرگرم‌کننده باشد و هم کمی چالش‌انگیز. به سکه به عنوان چیز مرموزی بنگرید که می‌خواهید راز آن را کشف کنید. وقتی یاد بگیرید که همه سکه‌ها از چه جنبه‌هایی به هم شباهت دارند، با یک نگاه ساده به علائم قادر خواهید بود کشور مبدأ را تشخیص دهید.

همه سکه‌های دنیا اطلاعات مشترکی روی خود دارند. روی هر سکه کشور مبدأ، واحد پول و تاریخ ضرب آن نوشته شده است. مشکل این است که این اطلاعات به زبان خارجی هستند و اغلب سیستم اعداد متفاوتی دارند.
به نام کشور مبدأ نگاه کنید. نام کشور می‌تواند در هر روی سکه و یا گاهی روی لبه آن نوشته شده باشد. نام کشور همیشه به زبان اصلی کشور است. اگر الفبای کشور خارجی همانند الفبای انگلیسی باشد، با جست‌وجو در اینترنت نام آن را بیابید. اگر نوشته آن شکل متفاوتی دارد، به جدول سکه‌های خارجی در اینترنت مراجعه کنید تا آن را بیابید.
واحد سکه را بررسی کنید. هر کشور نام متفاوتی برای پول رایج خود دارد و نام‌های مختلفی برای پول‌های خُرد. مثلاً امریکا دلار و سنت دارد و ژاپن ین و سِن. برخی از کسرهای واحد و پول‌های خرد نیز دیگر منسوخ شده‌اند. اگر یک سکه خارجی قدیمی دارد، بدانید که ممکن است دیگر در کشور مبدأ قابل استفاده نشود. اگر نمی‌توانید واحد پول را تشخیص دهید، به گالری سکه‌های جهان در اینترنت سر بزنید و آن را پیدا کنید.
تاریخ ضرب سکه را پیدا کنید. بیشتر دنیا از سیستم تاریخ غربی استفاده می‌کنند؛ بنابراین، پیدا کردن سال ضرب سکه معمولاً ساده است. با این حال، برخی کشورها ممکن است سیستم اعداد و تاریخ متفاوتی را به کار ببرند. مثلاً سکه‌های اسرائیلی تقویم عبری دارند و اعداد عبری روی آنها حک شده است. این مورد را هم می‌توانید با مراجعه به گالری سکه‌های جهان در اینترنت پیدا کنید و تاریخ ضرب سکه را تشخیص دهید.
بدانید که سکه‌ها مدت زمان زیادی دوام می‌آورند. سکه‌های زمان حضرت عیسی مسیح(ع) و رومی‌ها هنوز هم امروزه رواج دارند. حتی ممکن است سکه‌ای قدیمی از کشوری را پیدا کنید که دیگر وجود ندارد یا واحد پول آن کشور تغییر کرده باشد. وقتی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲ واحد یورو را اتخاذ کرد، واحدهای قدیمی ۱۶ کشور عضو بی‌ارزش شدند؛ البته، به جز برای مجموعه‌دارها یا کلکسیونرها.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار