|
|
کدخبر: ۲۰۴۷۱

بیزینس مانیتور در گزارشی از بازار الکترونیک ایران، از فروش ۴.۷ میلیارد دلار رایانه و ۱.۸ میلیارد دلار گوشی تلفن همراه در ایران طی سال ۲۰۱۳ خبر داد و پیش بینی کرد ارزش بازار این دو محصول در سال ۲۰۱۷ به حدود ۹ میلیارد دلار برسد.

به گزارشامید، موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: چشم انداز مصرف دستگاه های الکترونیکی در ایران به دنبال تصمیم آمریکا برای لغو تحریم واردات گوشی تلفن همراه علیه این کشور بهبود یافته است، اما چشم انداز کوتاه مدت در این بازار به دلیل چالش های اقتصادی و سیاسی منفی خواهد بود.

این گزارش افزود: تاثیرات مثبتی نیز در پی داشته اند. برای مثال، ایجاد یک بخش تولیدی داخلی که پتانسیل سرویس دهی به بازار ۷۴ میلیون نفری ایران را دارد ره آورد تحریم ها بوده است. البته ما معتقدیم که بازار داخلی فاقد تخصص فنی برای تولید محصولاتی است که بتوانند با برندهای بین المللی رقابت کنند و مصرف کنندگان قبلا توانایی خود برای دسترسی به دستگاه های وارداتی از بازارهای کشورهای همسایه را نشان داده اند. این بدان معناست که میزان تقاضا برای گوشی های تولید داخل مشخص نیست.

پیش بینی می شود فروش رایانه در ایران در سال ۲۰۱۳ به ۴.۷ میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد سالیانه ۶.۸ درصدی این رقم تا سال ۲۰۱۷ به ۶.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. حضور ضعیف رایانه های خانگی در ایران به معنای وجود پتانسیل عظیمی در این بازار است، اما کاهش ارزش ریال ایران و تحریم های آمریکا بازار را در مسیر رشدی ضعیف قرار داده است.

این گزارش در ادامه نوشت: فروش وسائل صوتی تصویری در ایران در سال ۲۰۱۳ حدود ۲.۲ میلیارد دلار خواهد بود و این رقم با رشد سالیانه ۵.۳ درصدی تا سال ۲۰۱۷ به ۲.۸ میلیارد دلار خواهد رسید. راه اندازی سیستم پخش دیجیتال در ایران موقعیت های جدیدی را به وجود آورده است، اما با این وجود، تقاضا احتمالا در این بخش ضعیف تر از بخش های دیگر است.

فروش گوشی های همراه در سال ۲۰۱۳ در حدود ۱.۸ میلیارد دلار خواهد بود و این رقم با نرخ رشد سالیانه ۹.۱ درصدی تا سال ۲۰۱۷ به ۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار در پی لغو تحریم واردات گوشی های تلفن همراه از سوی آمریکا با رشد مواجه بوده، اما با توجه به توسعه کند خدمات اینترنت پرسرعت تلفن همراه توسط اوپراتورها، رشد بازار تلفن همراه در ایران به صورت محدود ادامه خواهد داشت.

بیزینس مانیتور افزود: امتیاز ایران از نظر ریسک های صنعتی از ۱۰۰،۳۹. ۱ است که دومین کشور با ریسک بالای صنعتی در منطقه پس از مصر است. کاهش تحریم های تلفن همراه و رایانه از سوی آمریکا موجب شده است که ما اندکی در پیش بینی قبلی خودمان در مورد واردات این تجهیزات تجدید نظر کنیم و میزان آن را اندکی بالا ببریم. اما ما معتقدیم که به دلایل متعدد، رشد چشمگیری در بازار گوشی های همراه در ایران رخ نخواهد داد.

اولین دلیل این است که شهرنشینان دارای درآمد بالا پیش از لغو تحریم ها نیز راه هایی را برای دور زدن تحریم ها و خرید گوشی های خارجی ولو با قیمت بالاتر یافته بودند. دلیل دوم اینکه، بازار اینترنت پرسرعت تلفن های همراه در ایران(۳جی) همچنان پیشرفت چندانی نخواهد داشت و دو اوپراتور اصلی تلفن همراه ایران تا سال ۲۰۱۴ همچنان سیستم های اینترنت جی پی آر اس و ای دی جی ای را که چندان پر سرعت نیستند به مشترکان خود ارائه خواهند داد. بنابراین، ما انتظار داریم که بازار گوشی های هوشمند در ایران تنها در فاصله سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ شاهد رشد قابل توجهی خواهد بود.
به دلیل راه اندازی سیستم پخش دیجیتال کانال های تلویزیونی، خرید تلویزیون جایگزین خرید دستگاه های صوتی تصویری در بازار خواهد شد. ایران در ژانویه ۲۰۱۲ اولین سیستم پخش دیجیتالی را راه اندازی کرد. راه اندازی این سیستم پخش، موجب رشد بازار خرید تلویزیون های خانگی در کوتاه مدت خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار