|
|
کدخبر: ۳۱۸۷۹

یک شرکت هوافضای آمریکایی، پهپاد سبک خورشیدی ساخته که می تواند برای پنج سال مداوم در ارتفاع ۱۹.۸ کیلومتری پرواز کند.

به گزارشامید، مجموعه Solara که بزرگترین نمونه آن ۶۰ متر وسعت دارد، در گروه ماهواره های جوی خورشیدی ارتفاع بالا با مقاومت بالا قرار می گیرند که از قابلیت حمل حسگرهای مخابراتی، شناسایی و جوی برخوردارند.

هواپیمای Solara خودکفا بوده و با حدود ۳۰۰۰ پنل خورشیدی پوشش داده شده است که حدود هفت کیلووات برق تولید می کنند. این پهپاد در بالای ابرها پرواز کرده؛ از این رو در طول ساعات روز بطور مداوم در معرض خورشید قرار داشته و همچنین برای پروازهای شبانه انرژی ذخیره می کند.

سرعت پروازی این پهپاد ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت بوده و از برد اجرایی بیش از ۴.۵ میلیون کیلومتر برخوردار است.

بزرگترین نمونه ای که شرکت «هوافضای تیتان» قصد دارد بسازد پهپاد Solara ۶۰ بوده که می تواند تا ۱۱۳ کیلوگرم بار را از دستگاه جمع آوری سیگنالها یا حسگرهای الکترواپتیکال گرفته تا تجهیزات ارتباطی حمل کند.

هر دو نمونه Solara ۶۰ و Solara ۵۰ با دستگاه پرتابی منجنیق پرتاب خواهند شد.

این پهپادها طوری طراحی شده اند که هزینه ساخت آنها از ماهواره ارزان تر باشد اما همان کارکردها را مانند مراقبت، نظارت بر محصولات زراعی، نظارت بر آب وهوا و بلایای طبیعی و یا هر کنترلی که ماهواره های کم ارتفاع دیگر از آنها برخوردارند، داشته باشد.

یکی از این پهپادها قرار است تا سال آینده تکمیل شده و هزینه آن کمتر از دو میلیون دلار است.

به گفته سازندگان تاکنون سفارش سه پهپاد Solara ۵۰ و یک Solara ۶۰ را دریافت کرده است.

مجموعه پهپادهای Solara با بیشتر پهپادهای سنتی که نیروی خود را از یک موتور تامین کرده، تفاوت دارد و با پروانه حرکت می کند. این پهپاد همچنین می تواند ۷۴۰ کیلومتر به سمت هدف پرواز کرده، به مدت ۱۴ ساعت در آسمان باقی مانده و سپس به مقرش بازگردد.
پهپاد خورشیدی Solara
پهپاد خورشیدی Solara

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار