|
|
کدخبر: ۸۷۳۶۳

مهرداد اولادی

او جوانی خوش تکنیک است که کمتر اهل حاشیه است. با او دقایقی به گفتگو نشستیم. لطفاً با ما همراه باشید.

به گزارشامید، متولد ۴ خرداد ۶۴، قائم شهر است. وی جزو کسانی است که حضور در تیم های سرخابی پایتخت را تجربه کرده است. مهرداد اولادی که پیش از این سابقه بازی در پرسپولیس را داشت، ۲۰ آبان سال جاری با عقد قراردادی یک سال و نیمه به جمع لاجوردی پوشان پایتخت پیوست تا در دربی برگشت، بازی مقابل تیمی را تجربه کند که سال ۸۵ با پیراهن آن به تیمی که اکنون پیراهنش را برتن دارد گل بزند. او جوانی خوش تکنیک است که کمتر اهل حاشیه است. با او دقایقی به گفتگو نشستیم. لطفاً با ما همراه باشید.

از اینکه به استقلال آمدی چه حسی داری؟

طبیعی است که خیلی خوشحالم چرا که در یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت حضور دارم. تمام تلاشم را برای مفید بودن در این تیم انجام می دهم.

در ذهن ات مواجهه با بازیکنان پرسپولیس را مرور کرده ای؟

بله، از حالا منتظر انتقادات و شعارهای هواداران هستم، اما خدا می داند این کار را برای آینده ام انجام دادم.

با خودت چه گفتی؟

یک ماه با خودم فکر می کردم که چگونه جواب مردم را بدهم. تنها مشکلم همین بود. با چند تا از دوستانم مشورت کردم و چون پیش از آن هم حرفی با پرسپولیس برای حضور در این تیم نزده بودم به استقلال آمدم. به هر حال استقلال تیم بزرگی است که می تواند من را دوباره به تیم ملی برساند.

زمان جابجایی بازیکنان از تیم های پرسپولیس و استقلال «فاجعه» محسوب می شد، اما به نظر می رسد این نگرش امروز تغییر کرده است. چقدر از این دیدگاه را مدیون شهامت مهدی هاشمی نسب هستی؟

آن دوره واقعاً شهامت می خواست که از یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس به دیگری بروی و مهدی هاشمی نسب کار سختی را انجام داده بود.

روزهای اول تمرین در استقلال چگونه بودی؟ منظورم حال و هوای روحی ات بود.

با اکثر بازیکنان استقلال در تیم های دیگر و تیم ملی همبازی بوده ام و آنها را می شناسم و از این بابت مشکلی ندارم.

کار با امیر قلعه نویی چطور است؟

ایشان مربی بزرگی است و مدت ها بود دوست داشتم با امیر قلعه نویی از نزدیک کار کنم. خوشحالم که در خدمت ایشان هستم.

اگر بخواهی او را در جمله ای توصیف کنی درباره اش چه می گویی؟

مربی بزرگ، بادانش و البته صبور.

چرا شماره ۷۷ را انتخاب کردی؟

۷۷ هم شماره ای است مثل شماره های دیگر.

مسئولیت خود را در استقلال سخت می دانی؟

من تمام سعی ام را به کار می گیرم تا شرمنده هواداران نشوم.

نظرت درباره فرهاد مجیدی و خداحافظی او چیست؟

ایشان اسطوره استقلال هستند. امثال فرهاد مجیدی، علی کریمی و مهدی مهدوی کیا برای تیم های استقلال و پرسپولیس اطوره و به یاد ماندنی هستند. ایشان بنا به دلایل شخصی تصمیم به خداحافظی گرفتند.

آیا انزوای اسطوره های کنونی، ترس از تکرار این سرنوشت را برایت تداعی نمی کند؟

من خودم را برای چنین سرنوشتی آماده کرده ام. همین الانش هم همین است. یک فصل که مصدوم می شوی کسی سراغت را نمی گیرد. من هم زیاد اهل مصاحبه و حاشیه نیستم که در هر شرایطی بخواهم خودم را مطرح کنم.

به نظرت انزوای فوتبالی پیامد چیست؟

خاصیت فوتبال همین است. ممکن است در کشورهای دیگر کمتر باشد اما به هر حال وجود دارد. البته در ایران کمی بیشتر است.

خودت را برای دربی برگشت آماده کرده ای؟

بله!

لطفاً کمی از خودت بگو.

پسر آرامی هستم که همه را دوست دارد و سعی می کند به همه احترام بگذارد. منظورم از احترام حفظ شأن افراد است. من آدم ها را همان گونه که هستند می پذیرم، نه آن طور که خودم دوست دارم.

خانواده و دوستانت شما را چگونه توصیه می کنند؟

شوخ طبع و پرتلاش. اصلاً سخت گیر نیستم. منظورم این است که ادم منطقی هستم و سعی می کنم به دیگران فرصت جبران اشتباهات شان را بدهم. همه ما اشتباه می کنیم و نباید کسی را بابت کاری که سهواً یا حتی از روی ناآگاهی انجام داده برای همیشه کنار بگذاریم. دنیا ارزش شکستن دل کسی را ندارد.

چقدر برای خانواده ات وقت می گذاری؟

تا آنجا که بتوانم در خدمت خانواده ام هستم. خانواده همیشه برای من جایگاه ویژه ای داشته و براساس آن سعی کرده ام تا آن را در الویت قرار دهم.

با توجه به گذراندن بیشتر وقت زندگی ات به فوتبال، از اینکه فوتبالیست شدی راضی هستی؟

بله، کاملاً راضی هستم. من عاشق فوتبالم و هیچ وقت از اینکه فوتبالیست شدم ناراحت و پشیمان نیستم. اتفاقاً اگر بازیکن نمی شدم پشیمان می شدم.

می گویند در فوتبال دست هایی است که براساس آن اتفاقات آن را کنترل می کند، یکی از این اتفاقات نقل و انتقال بازیکنان است. در مورد شما صحت داشته است؟

من همه چیز را به قسمت و تلاش آدم ها نسبت می دهم. با دیگران کاری ندارم اما خودم با تلاش به استقلال آمدم. من زمانی بازیکن تیم ملی بودم و همین موجب شد تا تیم های دیگر با آگاهی مرا در نظر بگیرند.

با خانواده و دوستانت درباره فوتبال و پشت پرده آن صحبت می کنی؟

من هر جا می روم بحثفوتبال است. خانه، ورزشگاه و در بین دوستانم. البته گاهی از این موضوع خسته می شوم. به هر حال ما هم باید زندگی کنیم. فوتبال بخشی از زندگی ما است نه همه آن. درست است که بیشتر وقت مان را به آن اختصاص می دهیم اما دلیل نمی شود که همه زندگی مان باشد.

«محمد رامشگر» چه چیزی را در ذهن ات تداعی می کند؟

کسی که ۱۴ سال پیش استعداد مرا کشف کرد و از او همیشه ممنونم.

هنوز هم با او در ارتباطی؟

بله اتفاقاً چند روز پیش با او صحبت می کردم.

از اینکه قرار است در دربی امسال پیراهن تیمی را به تن کنی که پیش از این یعنی سال ۸۵ به آن نگل زده ای چه حسی داری؟

احساس عجیبی است. این اولین تجربه من است. باید در آن شرایط قرار بگیرم تا بتوانم آن را توضیح دهم. اما چیزی که برایم اهمیت دارد تلاش برای وفاداری به تیمی است که امروز به آن متعهد هستم. هواداران پرسپولیس باید بپذیرند که من امروز بازیکن استقلال هستم و در مدت زمانی هم که در تیم پرسپولیس بازی می کردم تمام تلاشم را برای آن تیم انجام دادم و کم کاری نکردم.

شما تجربه اخراج در دربی را داری. آن لحظه بازیکن چه شرایطی را می گذراند؟

لحظه بدی است. استرس بازی و جو ورزشگاه موجب می شود تا داور هم تحت تاثیر قرار بگیرد و اگر قرار است کارت زرد بدهد یک دفعه کارت قرمز داده و بازیکن را اخراج کند. به هر حال بهترین واکنش، ترک زمین مسابقه است چرا که اگر بازیکن بخواهد بیش از حد با داور بحثکند ممکن است هواداران و دیگر بازیکنان را وادار به واکنش کرده و به همین ترتیب جو ورزشگاه را بر هم بزند. کسر امتیاز از تیم ها و جریمه نقدی و محرومیت بازیکنان و مربی در پی چنین رفتارهایی به وجود می اید.

به نظر می رسد بازیکن منطقی باشی؟

سعی می کنم این طور باشم. اگر هم گاهی اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ دهد و مرا وادار به واکنش ناخواسته کند سعی می کنم آن را ادامه ندهم.

چطور می توان استرس فوتبال را کم کرد؟

تجربه، صبوری و حضور در میدان می تواند استرس ناشی از فوتبال را مدیریت کند. شاید نتوان آن را کم کرد اما می شود آن را در دست گرفت. باید بر اعصاب مان مسلط باشیم و زود از کوره در نرویم.

با روانشناسان مشورت می کنی؟

تاکنون پیش نیامده اما از این به بعد اگر به مشکلی بر بخورم حتماً از نظر کارشناسان در این رابطه بهره می برم. در دنیای حرفه ای امروز اکثر باشگاه های پیشرفته دنیا و سوپراستارها از روانشناس استفاده می کنند. من منکر نیاز انسان ها به روانشناس نیستم. خدار ا شکر امروز این مسئله در بین مردم هم جا باز کرده و نگاه نادرست دیروز به روان درمانگری امروز دیگر وجود ندارد.

با تجربه ای که در فوتبال داری ضعف های فوتبال را چه می دانی؟

باید امکانات باشگاه ها را در سطح حرفه ای تامین کنیم. این امکانات تهیه بلیت و رزرو هتل نیست. باید زمین تمرین اختصاصی داشته باشیم و برنامه های کلان برای آینده باشگاه مان در نظر بگیریم. از طرفی به تیم های پایه بیشتر اهمیت دهیم.

نقاط قوت را چطور؟

به نظر من بزرگترین سرمایه و نقطه قوت فوتبال ما هواداران آن است. همین هوادارانی که به آنها افتخار می کنیم و مایه مباهات ما هستند. کسانی که در همه حال دست از تشویق ما بر نمی دارند و امروز ما، مدیون محبت هر روز آنها است. من انتظار ندارم تا هواداران پرسپولیس مرا در ورزشگاه تشویق کنند فقط همان طور که گفتم دوست دارم شرایط مرا هم درک کنند و بدانند چرا به استقلال رفتم. در تاریخ دو باشگاه بازیکنان زیادی جابجا شده اند که هر کدام برای این رفتارشان دلیل خاصی داشته اند. من دنبال دلایل دیگران نیستم اما در مورد خودم باید بگویم که این جابجایی آینده مرا تحت الشعاع قرار خواهد داد.

چگونه؟

برای حضور دوباره در ترکیب تیم ملی نیاز به بودن در یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس دارم. مگر یک بازیکن چند سال در اوج است. یا چند سال می تواند در ترکیب تیم ملی حاضر شود. باید نهایت استفاده را از شرایط فعلی ام بکنم.

و حرف آخر…؟

نمی خواهم کلیشه ای از کسانی که تا این لحظه برایم زحمت کشیده اند تشکر کنم. واقعاً فکر می کنم تشکر از زحمات دیگران ارزش است. همان طور که ما انتظار داریم که دیگران از تلاش و زحمت ما تشکر کنند خودمان نیز باید نسبت به محبت دیگران نگاهی قدرشناسانه داشته باشیم. بر این اساس از خانواده ام، مربیان و دوستانم ممنونم. از مجله خوب «راه زندگی» هم که این فرصت را در اختیارم قرار داد سپاسگزارم.

راه زندگی / شماره ۳۹۱ / نیمه اول دی ماه ۹۲ / گفتگو: سپهر درخشان / صفحه ۶۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار