|
|
کدخبر: ۱۸۰۳۸۸

خرم‌آباد- مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآورد امسال ما خرید 10 میلیون تن گندم از کشاورزان در کشور است.

اسماعیل اسفندیاری پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در سخنانی با تأکید بر اینکه کاهش بارندگی‌ها در تولید گندم کشور تأثیری نخواهد داشت اظهار داشت: خوشبختانه اقداماتی مانند اجرای پروژه «ایکاردا» و اقدامات فنی، تولید گندم نوسانات تغییرات اقلیمی را تحمل می‌کند و مشکلی در تولید نداریم.

وی بابیان اینکه در سال زراعی 96 و 97 نسبت به سال زراعی 94 و 95 تولید گندم هشت‌تا 10 درصد افزایش پیداکرده است گفت: این امر نتیجه اقدامات فنی بوده که انجام داده‌ایم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش تولید بذر در سطح قابل قبولی در کشور گفت: افزایش بذور اصلاح‌شده ارقام جدید، به ارتقای کیفیت و تولید محصول کمک زیادی می‌کند.

اسفندیاری پور با تأکید بر اینکه امسال به میزان کافی کشاورزان گندم تولید می‌کنند گفت: نیاز کشور درنهایت رفع می‌شود و به‌طورقطع مانند سال گذشته امسال کل گندم موردنیاز مصرف داخلی کشور تأمین است و بخشی از گندم برای سال 98 باقی می‌ماند.

وی تأکید کرد: باوجود کم‌آبی کمبود گندم نخواهیم داشت چراکه کشت‌های پاییزه متکی به آب باران است و دوسوم گندم ما دیم بوده و شرایط نیز خوب بوده و تولید گندم بهتر از سال گذشته خواهد بود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی همچنین به قیمت تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: هنوز قیمت جدید اعلام‌نشده و امیدواریم که شورای اقتصاد به این موضوع توجه کند.

اسفندیاری پور بابیان اینکه در سال‌های گذشته نزدیک به هفت میلیون تن گندم وارد می‌کردیم گفت: در حال حاضر به نقطه ای رسیده‌ایم که واردات گندم به صفر رسیده و انتظار کشاورزان در این رابطه منطقی است و باید حقوق آن‌ها معادل نرخ تورم و هزینه‌هایی که دارند باید پرداخت شود.

وی همچنین به آفت سن گندم اشاره کرد و گفت: این آفت در تعدادی از استان‌ها وجود دارد و در گندم آفات و بیماری همیشه وجود دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کشاورزان باید با مشورت با کارشناسان به‌موقع سم‌پاشی‌ها را انجام دهند تصریح کرد: حمایت‌های فنی در این رابطه صورت می‌گیرد.

اسفندیاری پور همچنین میزان خرید گندم در سال گذشته را 9 میلیون تن اعلام کرد و افزود: برآورد ما در سال جاری حدود 10 میلیون تن خواهد بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار