|
|
کدخبر: ۱۸۰۷۱۸

رای الیوم:

خمین - ایرنا - مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین گفت: توزیع 270 تن بذر لوبیای فرآوری شده در خمین برای کشت بهاره کشور آغاز شد.

ابراهیم کمانکش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 200 تن از این بذرها در طبقات گواهی شده و 50 تن در رده بذرهای مادری و 20 تن بذر پیش مادری است که در هشت رقم لوبیای سفید، قرمز و چیتی تولید شده است.
وی اظهارکرد: بذرهای اصلاح شده در 16 استان تولید کننده لوبیا بین بهره برداران و کشاورزان لوبیا کار پیشرو تا پایان اردیبهشت ماه به منظور کاشت بهاره توزیع می شود.
وی سطح زیر کشت لوبیای کشور را 120 هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: هر یک هزار کیلو بذر اصلاح شده برای یک هکتار اراضی زیر کشت کاربرد دارد.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین گفت: سه شرکت در سطح کشور تولید کننده بذر اصلاح شده لوبیا هستند اما تولید این واحدها ناچیز است.
وی گفت: بذرهای اصلاحی و فرآوری شده خمین و 2 شرکت دیگر در زنجان و لرستان نمی تواند تمامی نیاز کشور در این زمینه را پاسخگو باشد و برای کمتر از پنج درصد سطح زیر کشت لوبیای سراسر کشور جوابگو است.
کمانکش بیان کرد: به منظور پوشش 100 درصدی سطح زیر کشت سالانه لوبیای کشور با بذر اصلاح شده، بیش از 20 هزار تن بذر نیاز است.
کمانکش بیان کرد: بذور اصلاح شده تولیدی در خمین به عنوان قطب تولید بذرهای اصلاح شده کشور از سطح 90 هکتار زمین های زیر کشت استان در خمین، شازند و خنداب برداشت شده است و با فرآوری این محصولات، لیبر گذاری شده است.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین افزود: ارقام اصلاحی لوبیا در استان مرکزی در محصول لوبیای چیتی شامل کوشا، صدری، غفار و صالح و ارقام لوبیا قرمز یاقوت و اختر و لوبیا سفید درسا و پاک است که در این مناطق کشت و تولید و فرآیند فراوری آن طی شده است .
کمانکش بیان کرد: سال زراعی گذشته 190 تن بذر گواهی شده و اصلاحی مادری در خمین فرآوری و در میان 14 استان لوبیا خیز کشور برای کشت در سطح یک هزار هکتار مزارع لوبیا توزیع شد.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین یادآورشد: نخستین بار در کشور مجوز تولید بذر گواهی شده لوبیا در سال 89 به شهرستان خمین داده شد و فعالیت این شرکت تولیدی از سال 90 کلید خورد.
کمانکش اظهارکرد: این شرکت دانش بنیان دارای مجوز از پارک علم و فناوری استان مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
وی بیان کرد: این شرکت دانش بنیان هسته اولیه بذر را از چهار ایستگاه تحقیقات لوبیا در سراسر کشور تهیه کرده و در مزارع پرورشی استان تکثیر می کند و پس از آن بذر اصلاحی را فرآوری و روانه بازار می کند.
کمانکش گفت: بذرها اصلاحی این شرکت نسبت به نمونه بذر دیگر انواع لوبیا مزایایی چون مقاومت به خشکی، آفات و بهره وری بیشتر در سطح دارند و در مجموع با توجه به تنش های آبی سال های اخیر رقابت پذیری در تولید را بالا می برند.
وی بیان کرد: سالانه 2 و نیم تن هسته اولیه بذر لوبیا درخمین تکثیر می شود و تولید بذر گواهی شده از 20 تن آغاز و به 250 تن رسیده است.
شهرستان خمین قطب کشت لوبیا به عنوان مهمترین گروه حبوبات آبی کشور است و پارسال هفت هزار و 200 تن لوبیا در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.
7277/3075

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار