|
|
کدخبر: ۱۸۰۲۱۷

همه ی ما گاهی احساس تنهایی می کنیم. کارشناسان معتقدند این احساس تنهایی در حقیقت تا زمانی که در فکر چاره ای برای آن باشیم مسأله ی بدی نیست.

 

افرادی که احساس تنهایی می کنند گاهی ارتباطات زیادی در جامعه و شبکه های اجتماعی دارند اما کماکان احساس تنهایی و عدم ارتباط با دیگران در آن ها وجود دارد. تنهایی در حقیقت نوعی سازگاری تکاملی است که می بایست انگیزه ای برای بازگشت به ارتباط با جامعه باشد؛ موقعیتی که در آن احساس شادی و امنیت بیشتری خواهیم کرد. اگر چنین ویژگی هایی را در خود می بینید که معمولا مشخصه ی افراد تنها هستند، ممکن است دلیلی محکم بر تنهایی شما باشد.

1- نداشتن خواب مناسب

طبق پژوهش صورت گرفته در آکادمی طب خواب در امریکا، تنهایی باعث اختلال در خواب می شود و امکان یک خواب شبانه ی آسوده را از بین می برد. در تحقیقی که بر روی چرخه ی خواب 95 شخص صورت گرفت معلوم شد هر چه افراد تنهاتر باشند، میزان بیدار شدن آن ها در میانه ی خواب بیشتر است.

۲- اعتیاد به شبکه های اجتماعی

طبق تحقیقات صورت گرفته هر آمریکایی به طور متوسط کمی بیشتر از 4 ساعت در یک ماه را صرف کار با شبکه های اجتماعی می کند. اما بعضی افراد همین زمان را در یک هفته یا حتی یک روز صرف این کار می کنند؛ مسأله ای که نشانه ی خوبی نیست.

برای برخی افراد فعالیت در شبکه های اجتماعی به شیوه ای برای ارتباط با دیگران تبدیل می شود و این کار می تواند به طور موقت در آن ها احساس خشنودی ایجاد کند.

پژوهش ها نشان داد داشتن دوستان فراوان در شبکه های اجتماعی مثل توییتر یا فیس بوک نمی تواند احساس تنهایی را از بین ببرد و در عوض، این مشکل را تشدید می کند.

۳- عطش سیری ناپذیر برای خرید

در تحقیقی که طی 6 سال و بر روی 2500 نفر انجام شد معلوم شد ارتباط جالبی میان خرید کردن و احساس تنهایی وجود دارد. افراد تنها برای پر کردن خلاء زندگی خود اغلب میل شدیدی به ثروت اندوزی و تمرکز بر مسائل مادی دارند. کسانی که از ارتباط اجتماعی برخوردار نیستند اغلب در مطالبات مادی گرایانه دچار افراط می شوند تا آن شادی گمشده ی زندگی خود را پیدا کنند و این کار به طور موقت روحیه ی آن ها را بهتر کند.

۴- میل شدید به حمام داغ و طولانی مدت

چه احساسی نسبت به یک حمام بخار گرفته یا فنجان قهوه ای که از آن بخار بلند می شود دارید؟ اگر احساس خوشایندی به شما می دهند ممکن است فرد تنهایی باشید. جان برگ روانشناس امریکایی معتقد است هر چه فردی تنها تر باشد، تعداد دفعات استحمام او بیشتر، آب مورد استفاده ی او داغ تر و زمان استحمام طولانی تر خواهد بود. برگ با تحقیق بر روی 51 دانشجو و میزان تنهایی و عادات روزانه ی آن ها دریافت که سرمای جسمی با احساس سردی اجتماعی مرتبط است.

۵- احساس خستگی

در سال 2011 پژوهشی بر روی 100 نفر در امریکا انجام شد و الگوهای خواب آن ها مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق که تمرکز اصلی آن بر روی احساس تنهایی و نگرانی بود معلوم شد کسانی که از احساس تنهایی رنج می برند خوابی نامنظم و چند پاره دارند.

۶- ابتلای متعدد به بیماری ها

تنهایی فیزیکی را با بسیاری از بیماری های جسمی مختلف مرتبط می دانند، اما یکی از مهم ترین آن ها ضعیف تر بودن سیستم ایمنی افراد تنها در مقایسه با کسانی است که از خشنودی اجتماعی بالایی برخوردار هستند. این مسأله به خطرات ویروسی منجر می شود.

۷- افزایش ناگهانی وزن

تنهایی و انزوای اجتماعی نه تنها احتمال ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می دهد بلکه می تواند باعث افزایش وزن شود. افراد تنها تمایل دارند خلاء زندگی خود را با خوردن غذاهای مورد علاقه شان پر کنند. میل شدید به ماندن در رختخواب و افراط در استفاده از شبکه های اجتماعی از عوامل اصلی افزایش وزن هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار