|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۴۲

بهتر است قبل از مراجعه به پزشک برخی از روش های خانگی درمان گلو درد را امتحان کنید تا بتوانید بر این درد و ناراحتی غلبه کنید.

روش های طبیعی متعددی برای درمان گلو درد وجود دارد که ما در این مطلب از امیدنیوز به روش های فوری و خانگی اشاره کردیم.

گلو درد

همه‌ی ما در طول زندگی، علائم گلو درد را تجربه کرده‌ایم. خارش و سوزش گلو به هیچ عنوان احساسات جالبی نیستند، به ویژه اگر با علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های جدی‌تری نیز همراه باشند. گلودرد می‌تواند منجر به درد، احساس خراشیدگی، گرفتگی صدا و سوزش هنگام بلع شود. گلو درد می‌تواند غذا خوردن و حتی صحبت کردن را دردناک کند و کاملا آزاردهنده باشد. اگرچه درمان‌های خانگی در درمان گلو درد بسیار موثر هستند، اما در برخی موارد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

در دوره ی همه گیری کرونا؛ گلودرد به عنوان یکی از نشانه‌های درگیری بدن با ویروس کویید 19 به شمار می آید. البته لازم به ذکر است که گلودرد به تنهایی نشانه‌ی مناسبی برای کرونا نیست. با توجه به اینکه فصل سرماست و سایر عفونت‌های ویروسی هم شایع هستند، گلو درد به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها تبدیل شده‌است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، مبتلایان علاوه بر تب، سرفه و خستگی، گلودرد را نیز تجربه می‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که هر گلودردی نشانه عفونت کووید است.

کرونا

با توجه به این که یکی از علائم اولیه کرونا، گلو درد است؛ به درد غلط‌اندازی مبتلا شده‌اید. از طرفی می‌دانیم که یکی از جدیدترین گونه‌های جهش‌یافته‌ی کرونا، امیکرون است که یکی از علائم اصلی آن گلو درد است. درمان گلودرد کرونا و درمان گلودرد معمولی روش‌های خانگی نسبتا مشابهی دارند که خواندن این مقاله را برای شما ضروری می‌کند. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

درمان گلو درد

گلودرد می‌تواند منجر به درد، احساس خراشیدگی، گرفتگی صدا و سوزش هنگام بلع شود. گلو درد می‌تواند غذا خوردن و حتی صحبت کردن را دردناک کند و کاملا آزاردهنده باشد. اگرچه درمان‌های خانگی در درمان گلو درد بسیار موثر هستند، اما در برخی موارد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

علت گلو درد چیست؟

بیشتر گلو دردها در اثر عفونت یا عوامل محیطی، مانند هوای خشک ایجاد می‌شوند. با این حال خبر خوب این است که اگرچه گلو درد ناراحت کننده است، اما معمولاً خود به خود از بین می‌رود. گلو دردها بر اساس قسمتی از گلو که آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به مدل‌های زیر تقسیم می‌شوند:

فارنژیت: ناحیه پشت حلق را درگیر می‌کند.

التهاب لوزه‌ها: تورم و قرمزی لوزه‌ها، بافت نرم پشت حلق

لارنژیت: تورم و قرمزی جعبه صدا یا حنجره درد گلو به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سرتاسر جهان ثبت شده است.

درمان سریع گلودرد در خانه

برای این که گلو درد به سرعت و در خانه درمان شود، باید راهکارهای مختلفی را امتحان کنید. در ادامه‌ی همین مطلب، راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای برای درمان گلودرد به شما داده‌شده‌است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها گلودرد را در کوتاه‌ترین زمان درمان کنید. البته مشاوره با یک دکتر گوش و حلق و بینی قبل از انجام هر کاری ضروری است.

پیش از آنکه به طور مفصل روش‌های خانگی درمان گلودرد را معرفی کنیم، به معرفی چند مورد می‌پردازیم که توجه به آنها خالی از لطف نیست.

به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک در درمان گلو درد ویروسی هیچ جایگاهی ندارد. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه‌ی آنتی بیوتیک خودداری کنید.

راه های درمان گلو درد

برای درمان گلو درد راه‌های درمانی دارویی و خانگی وجوددارند که بهتر است همزمان هر دو مورد را در نظر بگیریم. البته که درمان گلو درد به علت ایجاد آن بستگی دارد و باکتریایی یا ویروسی بودن آن در درمان موثر است.

۱. آب بدن را حفظ کنید

هیدراته ماندن، نقش مهمی در درمان گلودرد دارد. هنگام کمبود آب، بدن نمی‌تواند بزاق و مخاط کافی تولید کند تا گلو را به طور طبیعی روغن کاری کند. این کار تورم و التهاب را بدتر می‌کند.

درمان گلو درد

چای گرم یا سوپ گرم انتخاب خوبی هستند. اما مراقب باشید؛ زیرا چای داغ یا سوپ داغ ممکن است گلوی شما را بسوزانند و مشکل را بدتر کنند. از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید؛ زیرا باعث خشک شدن بیش‌تر گلو می‌شود. مایعات سرد نیز می‌توانند در درمان سرفه موثر باشند.

۲. از عسل استفاده کنید

چای گرم و عسل می‌توانند گلو درد را تسکین دهند. علاوه بر این، چای باعث حفظ آب بدن می‌شود که یکی از مراحل مهم درمان گلودرد است. چای سبز یک انتخاب مناسب است؛ زیرا به عنوان ضد باکتری، تسکین دهنده‌ی درد و منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها عمل می‌کند و در کاهش التهاب موثر است.

۳. مسیر تنفسی را مرطوب نگه دارید

تنفس در هوای مرطوب می‌تواند باعث تسکین بافت متورم بینی و گلو شود. یک دستگاه بخور می‌تواند میزان رطوبت اتاق شما را افزایش دهد.

۴. دوش بخار را امتحان کنید

اگر دستگاه بخور ندارید، می‌توانید زیر دوش آب گرم نفس بکشید تا بخار موجود به کاهش تورم و تسکین درد گلو کمک کند. همچنین می‌توانید با ریختن آب بسیار داغ درون ظرفی، بخار ایجاد کنید. یک حوله را روی سر خود بکشید و بخار را نفس بکشید. چند دقیقه نفس عمیق بکشید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا گلودردتان تسکین یابد.

۵. سر خود را بالا بیاورید

هنگامی که گلودرد با احتقان و گرفتگی همراه است، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع اضافی کمک می‌کند احتقان راحت‌تر برطرف شود و دیگر نیازی به خوابیدن با دهان باز نخواهید داشت که باعث خشکی دهان و آسیب بیش‌تر می‌شود.

۶. استراحت کنید

استراحت کردن ممکن است سریع‌ترین روش نباشد، ولی شاید بهترین وسیله برای مبارزه با عفونتی باشد که موجب گلودردتان شده است.

درمان بی خوابی در شب

اکثر گلودردها ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی هستند و می‌دانیم که وقتی سرما می‌خورید، کار زیادی برای درمانش نمی‌توانید انجام بدهید تا آنکه دوره‌ی سرماخوردگی تمام شود. ولی اگر استراحت کافی داشته باشید، حداقل بدن‌تان راحت‌تر می‌تواند با ویروس مقابله کند.

۷. داروهایی که می توانید مصرف کنید

گلودرد بیشتر به علت ورود ویروس‌ها به بدن ایجاد می‌شود. ویروس‌ها را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد، زیرا آنتی بیوتیک‌ ها فقط باکتری‌ها را از بین می‌برند. در واقع، گلو درد ویروسی باید روند خود را در بدن طی کند تا برطرف شود. اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد، کل دوره را به پایان برسانید.

حتی اگر علائم شما از بین رفت و احساس بهتری داشته باشید، مصرف دارو را قطع نکنید. کامل نکردن دوره‌ی درمانی آنتی بیوتیک، می‌تواند باعث مقاومت باکتری‌ها شود و ممکن است دیگر به آنتی بیوتیک پاسخ ندهند. برای آشنایی کامل با نحوه ی مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها می توانید به این مقاله در مجله سلامت دکترتو مراجعه کنید.

۸. آب‌نمک قرقره کنید

قرقره با آب گرم، یک درمان طبیعی برای خلاص شدن از گلو درد است. نمک با بیرون کشیدن آب از بافت گلو، به کاهش تورم کمک می کند. ممکن است به کشتن میکروب ها در گلو نیز کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که چندین بار قرقره کردن آب گرم و نمک در طول روز، می‌تواند ورم گلو و مخاط سینه را کاهش بدهد و به بیرون راندن محرک‌ها و باکتری‌ها کمک کند.

بهترین قرقره برای گلو

دکترها توصیه می‌کنند که باید نصف قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل شود. اگر مزه‌ی نمک برای شما قابل تحمل نیست، می‌توانید مقداری عسل به محلول اضافه کنید تا شیرین شود.

۱ فنجان آب گرم را با ۱ قاشق چای خوری نمک ترکیب کنید و هم بزنید تا حل شود. هر یک ساعت، ۳۰ ثانیه با این مخلوط قرقره کنید.

هنگامی که گلودرد با احتقان و گرفتگی همراه است، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع اضافی کمک می‌کند احتقان راحت‌تر برطرف شود و دیگر نیازی به خوابیدن با دهان باز نخواهید داشت که باعث خشکی دهان و آسیب بیش‌تر می‌شود.

۹. داروهای گیاهی مصرف کنید

چای، دم کرده و سایر نوشیدنی ها تسکین دهنده هستند و باعث تامین آب بدن می شوند. درادامه به معرفی برخی از دمنوش‌ها اشاره‌می‌کنیم؛

درمان گلو درد

درمان گلودرد با چای

چای یکی از تسکین دهنده های گلو درد است. چای از هر نوع آن، دارای آنتی اکسیدانی است که ایمنی بدن را تقویت و عفونت را دفع می کند. برای تقویت هرچه بیشتر، یک قاشق چای خوری عسل به چای اضافه کنید. دم نوش نعناع، آویشن، چای مریم گلی و … نیز از داروهایی است که بارها اسم آن ها را شنیده ایم. و شاید تاثیر آن ها را در تسکین گلودرد نیز به کرات دیده باشیم. از طرفی ادویه ها و ترکیبات گیاهی زیادی نیز برای درمان گلودرد به ما پیشنهاد می شود.

درمان گلودرد با زردچوبه

زردچوبه، ماده ای ضد التهاب است که برای مدت ها به عنوان داروی طبیعی استفاده می شده است. یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک فنجان آب گرم به همراه لیمو و عسل می تواند درمان و تسکین خوبی برای گلودرد باشد.

 درمان گلودرد با دارچین

دارچین یکی دیگر از مواد غذایی سالم طبیعی با محتوای آنتی اکسیدان های بالا است. رایحه شیرین این محصول به باز کردن سینوس ها کمک می کند. هنگامی که با گلودرد مواجه هستید، مصرف دارچین می تواند به کاهش تولید مخاط و تنفس راحت‌تر کمک کند.

یک تا یک و نیم فنجان آب را به جوش آورید و یک یا دو عدد چوب دارچین را به آن اضافه کنید.

اجازه دهید سه دقیقه به جوشیدن ادامه دهد.

چوب های دارچین را خارج کرده و چای سبز یا گیاهی مورد علاقه خود را در آب جوش قرار دهید.

پس از کاهش دما به میزان کافی از نوشیدن این چای لذت ببرید.

درمان گلو درد با زنجبیل

زنجبیل خلط آور است و به شل کردن و دفع مخاط از دستگاه تنفسی کمک می کند. همچنین، زنحبیل از ویژگی ضد التهابی سود می برد و با باکتری های بد مبارزه می کند. این ماده غذایی گردش خون را تقویت می کند، و جریان اکسیژن و دفع سموم را بهبود می بخشد. می توانید از پودر زنجبیل و ترکیب آن با چای استفاده کنید، و یا از زنجبیل تازه استفاده کنید.

به این صورت که:

مقداری ریشه زنجبیل تازه (حدود پنج سانتیمتر) را شسته و پوست بکنید.

زنجبیل را به تکه های کوچک برش بزنید و روی آن یک کاغذ مومی قرار دهید.

درمان کیست تخمدان - زنجبیل

با استفاده از از یک گوشت کوب یا هر جسم سخت دیگر، مانند تیغه چاقو، زنبیل ها را له کنید.

سه فنجان آب را روی حرارت متوسط به جوش آورده و زنجبیل را به آن اضافه کنید.

اجازه دهید پنج دقیقه به جوشیدن ادامه دهد.

این ترکیب را از روی حرارت برداشته و به آن اندکی عسل اضافه کنید.

پیش از مصرف می توانید این ترکیب را از صافی عبور دهید تا تکه های زنجبیل در آن باقی نماند و زمانی که هنوز گرم است آن را بنوشید.

روش استفاده از آلوئه ورا برای درمان گلودرد

برای بهتر شدن گلودرد می‌توان از یک محلول غرغره استفاده کرد. این محلول حاوی یک چهارم پیمانه عصاره عنبر سائل، محتوای درونی آلوئه ورا که شبیه به ژل است، ۱ قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی، روغن درخت چای و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب یا آبلیمو است. می‌توان آن را در گلو غرغره و به بیرون تف کرد.

۱۰. استفاده از قرص های مکیدنی

برخی از قرص‌های مکیدنی ضد گلودرد حاوی منتول هستند. منتول عنصری است که بافت گلو را بی حس می کند و با تسکین موقت سوزش و درد گلو همراه است. آب نبات‌های نعناع هم همین تاثیر را دارند. مکیدن قرص‌های مکیدنی باعث افزایش تولید بزاق دهان می‌شود و گلویتان را مرطوب نگه می‌دارد.

اما در میان تمام این ها، آب‌نبات‌های سخت، بهترین انتخاب برای شماست. برای تأثیر بیشتر از طعم‌هایی مثل اکالیپتوس یا نعناع استفاده کنید.

۱۱. آبلیمو

آبلیمو، یک نوشیدنی نیروبخش است که ممکن است دردگلویی را که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد، نیز کاهش دهد. لیمو حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. همچنین میزان تولید بزاق را افزایش می دهد که خود می تواند به مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی کمک کند.

ترکیب لیمو با آب گرم و کمی عسل یا آب نمک، شاید بهترین راه برای به حداکثر رساندن خواص آن باشد.

۱۲. سوپ مرغ

خوردن سوپ مرغ یک روش قدیمی برای درمان سرماخوردگی است که البته درمان گلودرد هم محسوب می‌شود. همچنین غذایی است که اجازه دریافت مایعات بیشتر در زمان بیماری را می دهد. سوپ مرغ غذایی است که به تسکین گلو درد کمک می کند.

افزودن سیر به آن، مزایای بیشتری را ایجاد می کند. زیرا سیر حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که می تواند در زمان بیماری مفید باشد. سدیم موجود در آب مرغ دارای خواص ضدعفونت است و گلودرد را نیز درمان می‌کند.

از طرفی، زمانی که گلویتان ورم کرده، غذا خوردن برای‌تان دشوار است، خوردن سوپ بسیار راحت‌تر است و همچنین، مواد غذایی لازم برای مبارزه با باکتری‌ها را نیز می‌توان در سوپ مرغ یافت.

آبلیمو، یک نوشیدنی نیروبخش است که ممکن است دردگلویی را که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد، نیز کاهش دهد.

بهترین غذاها برای افطاری - سوپ سبزیجات

۱۳. درمان گلودرد آلرژیک

برای درمان گلودرد خشک حساسیتی می‌توان موارد زیر را رعایت کرد؛

قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا را محدود کنید.

از داروهای ضد‌آلرژی یا اسپری بینی استفاده کنید.

۱۴. سیگار را ترک کنید

دود سیگار گلو را تحریک می‌کند. استعمال سیگار، به طور کلی عامل خطر ۳۰ درصد از سرطان ها و ۹۵ درصد سرطان‌های حنجره است. اگر می خواهید از شر گلودرد خلاص شوید؛ نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرید.

۱۵. جراحی برای درمان گلودرد

آبسه‌ی لوزه یا لوزه‌های متورم که تنفس یا خواب را مختل می‌کنند، ممکن است نیاز باشد که با جراحی برداشته شوند. اگر مشکل تورم لوزه دارید، می‌توانید با پزشکان دکتر گوش و حلق و بینی مشاوره تلفنی داشته باشید.

ماساژهای خانگی برای درمان گلودرد

برخی از ماساژهای خانگی می‌توانند باعث ریلکس کردن و آزادشدن گرفتگی‌ها شوند. استفاده از روغن می‌تواند با ایجاد گرما، انرژی درونی ماساژ را بالاتر ببرد و باعث تسکین درد شود. ماساژ از روش‌های درمانی نیست اما می‌تواند تسکین‌دهنده‌ای عالی باشد.

داروهای گیاهی برای درمان گلودرد

برخی از داروهای گیاهی مثل دمنوش آویشن، مریم گلی،‌ گل ختمی و سایر این موارد می‌توانند به درمان گلو در منزل کمک کنند. توجه داشته‌باشید که هنگام استفاده از داروهای گیاهی حتما باید از پزشک اجازه بگیرید؛ در غیر این صورت ممکن است مسمومیت کبدی برای شما ایجاد کند و به جای این که گلودرد درمان شود، کبد شما از کار بیفتد و دچار نارسایی شود.

یکی از مثال‌های دیگر سرکه سیب است. می‌توانید بعد از شروع گلودرد و سوزش گلو، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را در یک استکان آب ولرم، رقیق کرده و سپس آرام آرام و با فواصل زمانی میل کنید. این کار برای گلودرد تسکین دهنده‌ است.

فلفل و عسل هم از دیگر ترکیبات فوق‌العاده برای درمان گلودرد هستند که ترکیب آنها در چای و یا باهم می‌تواند معجزه‌آسا باشد.

دمنوش گیاهی از درمان های گلودرد

یکی از راه‌های درمان گلودرد خوردن دمنوش‌های گیاهی مخصوص است.

درمان خانگی گلودرد

گلو درد چرکی و ویروسی

گلو درد‌های ویروسی معمولا طی ۷ روز شروع به بهبود می‌کنند و نیازی به درمان پزشکی ندارند. به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک در درمان گلو درد ویروسی هیچ جایگاهی ندارد. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه‌ی آنتی بیوتیک خودداری کنید. اما در مورد گلودردهای باکتریایی، پزشک ممکن است که آنتی بیوتیک تجویز کند. برای بهبود گلو درد می‌توانید از توصیه‌های زیر کمک بگیرید.

خلط نشانه‌ی چرکی بودن یک عفونت است. البته که در گلودردهای چرکی معمولا خلط پشت حلق وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی باکریال بودن عفونت است. در این صورت می دانیم که باید دارو مصرف کنیم و آنتی‌بیوتیک تراپی برای بهبود علائم بسیار موثر است. از طرفی گلودرد چرکی با سرفه‌های خلط دار همراه است اما گلو درد ویروسی با آبریزش،‌ سرفه، تب و سرفه‌های خشک همراه است.

درمان گلودرد سرماخوردگی

سرماخوردگی می‌تواند علائمی چون گلودرد داشته‌باشد. اگر گلودرد یکی از علائم سرماخوردگی باشد، ممکن است با علائم زیر هم همراه شود. برای درمان گلودرد سرماخوردگی می‌توانید در کنار مصرف داروهای روتین سرماخوردگی، از بخور شلغم، بخور پیاز، عسل و آبلیمو،‌ شنبلیله، جوش شیرین، آلوئه ورا و سایر مواد معرفی شده در درمان گلودرد خانگی استفاده کنید.

درمان گلو درد

درمان گلودرد و خارش گلو

اگر گلودرد با خارش گلو همراه باشد، برای درمان آن در خانه می‌توان از آب نمک غرغره کردن کمک گرفت. خارش درجه‌ی خفیف درد است و خود را به این شکل نشان می‌دهد. بخور و رطوبت هم می‌تواند خارش را کاهش دهد.

درمان گلودرد و سرفه

زمانی که فرد به گلودرد ناشی از سرفه دچار می‌شود، معمولا نشان‌دهنده‌ی آسیب دیدن گلو به علت سرفه‌های خشک و یا دفع محکم خلط است. برای درمان این گلودردها، در کنار مصرف شربت ضدسرفه مانند دکسترومتورفان، می‌توان از تسکین‌دهنده‌هایی مانند شربت آبلیمو و عسل و جوشانده‌های گرم هم کمک گرفت.

درمان گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی از آن دسته گلودردهایی است که حتما باید درمان آنتی بیوتیکی به بیمار داده شود تا بیماری‌های دیگری مثل تب روماتیسمی برای بیمار ایجاد نشود. در کنار دریافت آنتی بیوتیک، استفاده از غرغره آب نمک می‌تواند بسیار کمک‌کننده‌ و تسکین‌دهنده باشد.

برخی داروهای مسکن مانند استامینوفن و NSAID ها هم می‌توانند موثر باشند.

گلودرد استرپتوکوکی از آن دسته گلودردهایی است که حتما باید درمان آنتی بیوتیکی به بیمار داده شود تا بیماری‌های دیگری مثل تب روماتیسمی برای بیمار ایجاد نشود.

گلودرد در کرونا

همان‌طور که می‌دانید، امیکرون از سویه‌های جدید کروناست که به تازگی جهش پیدا کرده‌است و می‌تواند به اندازه‌ی نوع قبلی آن، دلتا،‌ خطرناک باشد. امیکرون نسبت به انواع دیگر کرونا، بیمار را خفیف‌تر درگیر می‌کند اما متاسفانه تعداد زیادی از مبتلایان اطفال هستند. یکی از شایع‌ترین علائمی که همراه با امیکرون دیده‌می‌شود، گلودرد است. گلو درد امیکرون شبیه خراش و سوزش در گلو احساس می‌شود.

اما زیاد نگران نباشید!‌ اگر درگیری ریوی نداشته‌باشید و یا تنگی نفس از علائم همراه امیکرون نباشد،‌ می‌توانید با درمان‌های خانگی و برخی از درمان‌های دارویی،‌ از گلودرد و سرفه خلاص شوید و یا آن‌ها را کمتر احساس کنید.

چه چیزی برای گلودرد امیکرون خوب است؟

در ابتدا باید از سرفه کردن تا جایی که ممکن است جلوگیری کنید. سرفه گلو را تحریک می‌کند و همین مسئله به بیشتر شدن گلودرد می‌انجامد. برخی از داروهای ضد سرفه مثل دکسترومتورفان و یا برم هگزین در کاهش سرفه و تحریک گلو موثر هستند.

اگر می‌خواهید کمتر سرفه کنید و به دنبال آن،‌ گلو درد کمتری داشته‌باشید، بهتر است از دمنوش آلیمو، عسل، نارنج و زعفران بخورید که گلوی شما را آرام کند و درد آن را کاهش دهد.

دارچین و زنجبیل می‌تواند در کاهش گلو درد موثر باشد.

به غذای خود فلفل سیاه، دارچین و زنجفیل که طبع گرمی هم دارند اضافه کنید.

درمان گلو درد

بابونه،‌ نعنا و آویشن، در کاهش گلو درد امیکرون بسیار موثر هستند و می‌توانند گلودرد دوست‌نداشتنی امیکرون با در زمانی کوتاه درمان کرد.

حریره‌ی بادام می‌تواند در آرام کردن گلودرد تاثیر بسزایی داشته‌باشد.

درمان گلودرد در بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است،‌ زیرا مادر از طریق بند ناف و جفت با جنین ارتباط خونی دارد. بنابراین هر ماده‌ی غذایی که مصرف می‌کند می‌تواند بر هر دوی آنها تاثیر بگذارد. پس زمانی که مادر به گلودرد در دوران بارداری مبتلا می‌شود، برای درمان آن باید مراقب باشد که چه چیزی می‌خورد. در ابتدا باید علت ایجاد گلودرد در بارداری مشخص شود. ممکن است گلودرد به علت برگشت اسید معده، حساسیت، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و یا حتی کرونا باشد.

هنگامی که علت اصلی گلودرد مشخص می‌شود، می‌توان تصمیم گرفت که چه راه حلی برای درمان آن بهتر است. در کنار مراجعه به دکتر زنان و دکتر گوش، حلق و بینی، باید در نظر داشت که راه‌حل‌هایی مثل بخور، مصرف نوشیدنی‌های گرم و تسکین‌دهنده‌ی گلودرد می‌توانند موثر باشند.

مثلا چای لیمو و عسل از مواردی است که برای درمان گلودرد در بارداری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و مشکلی برای مادر باردار ایجاد نکند. چای زنجفیل و چای بابونه هم می‌توانند روش‌های درمان گلودرد در بارداری در منزل باشند.

درمان سوزش گلو در خانه

گلودرد گاهی به شکل سوزش گلو خود را نشان می‌دهد و دردی جانکاه و غیرقابل تحمل است. در ادامه به معرفی راه‌حل‌‌های خانگی سوزش گلو می‌پردازیم.

برای درمان سریع سوزش گلو اقداماتی را در خانه انجام دهید (البته در کنار مراجعه به پزشک و دریافت درمان‌های ضروری از نظر پزشک) تا کمتر اذیت شوید و بیماری سریعتر بهبود پیدا کند.

اقدامات موثر برای برطرف کردن سریع سوزش گلو شامل خوردن موارد زیر و انجام دادن مورد اخر برای پیشگیری هستند؛

  • مایعات فراوان بخورید
  • آب نمک قرقره کنید
  • چای و عسل بخورید
  • فلفل به عسل و چای خود اضافه کنید
  • رطوبت را زیاد کنید
  • دستان خود را قبل از خوردن غذا بشویید
  • درمان سوزش گلو در سرماخوردگی
  •  

برای رفع گلو در سرماخوردگی می‌توانید از روش‌های ذکرشده در این مقاله استفاده کنید اما توجه داشته‌باشید که در صورت مواجهه با هر کدام از علائم زیر، باید فورا به پزشک مراجعه کنید؛

  • اگر در صورت بلعیدن درد دارید
  • در صورتیکه تب شما شدید باشد
  • اگر حالت تهوع و یا استفراغ پیدا کنید

چه کسانی در معرض گلو درد مکرر قرار دارند؟

گلودرد مداوم در بیش‌تر مواقع، بسته به علت می‌تواند طی چند روز تا یک هفته، خود به خود برطرف شود. علائم عفونت گلو ممکن است حتی با درمان، تا هفت روز ادامه داشته باشد. افراد مبتلا به مونونوکلئوز ممکن است تا دو ماه گلو درد داشته باشند.

درمان گلو درد

اگر به جراحی لوزه یا جراحی برای درمان آبسه احتیاج پیدا کنید، باید انتظار داشته باشید که در دوره‌ی نقاهت مقداری درد در گلو داشته باشید. افرادی که بیش‌تر در معرض گلودرد مکرر هستند عبارتند از:

کودکان ۵ تا ۱۵ ساله

افراد مبتلا به آلرژی

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

کسانی که که با مواد تحریک کننده‌ی شیمیایی در تماس هستند. افرادی که عفونت‌های سینوسی طولانی مدت یا مکرر دارند.

افرادیکه لوزه‌های آن‌ها بزرگ یا دارای شکل نامنظم است.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به گلو درد

یکی از راه‌های مقابله با گلو درد، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض میکروب‌هایی است که باعث آن می‌شوند.

شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها

شستن دست‌ها با آب گرم و صابون در طول روز، بسیار موثر است. اگر به دستشویی دسترسی ندارید، از یک ضد عفونی کننده‌ بر پایه‌ی الکل استفاده کنید. هر زمان که سطوحی مانند دستگیره‌ی درب را لمس کردید، یا پس از دست دادن یا تماس با افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند، دستان خود را بشویید.

حفظ فاصله با افراد بیمار

سعی کنید از ارتباط نزدیک با افراد بیمار،‌ خودداری کنید.

در زمان بیماری، وسایل شخصی مانند مسواک، عینک و ظروف را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تقویت قدرت بدن

با درست غذا خوردن، خوب خوابیدن و ورزش، مقاومت بدن خود را حفظ کنید.

۱۵ درمان طبیعی گلو درد

۱. ریشه گل ختمی برای درمان گلو درد

گیاه گل ختمی از زمان قرون وسطی برای درمان گلو درد و سایر عارضه ها به کار می رفته است.

ریشه آن شامل یک ماده ژلاتین مانند به نام لعاب است که هنگامی که بلعیده می شود، گلو را پوشانده و روان می کند.

قرص های حاوی ریشه گل ختمی بر روی حیوانات آزمایش شده است و مشخص شده است که حتی در دوزهای بسیار بالا، موثر و غیر سمی هستند.

در اینجا یک دستورالعمل برای دم کرده سرد ریشه گل ختمی برای تسکین درد گلو آورده شده است:

درمان گلو درد

دم کرده ریشه گل ختمی

آب سرد

۱ اونس (۲۸ گرم) ریشه خشک گل ختمی

طرز تهیه:

یک شیشه یک لیتری را با آب سرد پر کنید.

ریشه گل ختمی را در داخل یک پارچه قرار دهید و گره بزنید.

پارچه را وارد آب کنید تا زمانی که کاملا در آب غوطه ور شود.

انتهای گره شده را خارج از لبه شیشه قرار دهید، سر شیشه را بگذارید و بپیچانید.

اجازه دهید از شب تا صبح یا حداقل ۸ ساعت دم شود و سپس پارچه را خارج کنید.

مقدار دلخواه را در یک لیوان بریزید. در صورت نیاز، شیرین کننده دلخواه را به آن بیافزایید.

زمانی که آماده شد، می توانید در طول روز جرعه جرعه از آن بنوشید تا به کاهش علائم کمک کنید.

نتیجه گیری

گل ختمی از دوران باستان برای درمان گلو درد استفاده می شده است. ریشه آن حاوی یک ماده ژلاتینی به نام لعاب است که گلو را پوشانده و تسکین می دهد.

۲. مریم گلی و سرخارگل

اگرچه ممکن است مریم گلی به عنوان گیاهی که در آشپزی به کار می رود، شناخته شده باشد اما کاربردهای پزشکی بسیاری نیز دارد.

منشا مریم گلی از نواحی مدیترانه ای است و در حال حاضر در سرتاسر جهان کشت می شود.

این گیاه برای درمان عارضه های التهابی بسیاری به کار رفته است و تحقیقات نشان می دهد می تواند به کاهش درد گلو کمک کند.

در یک مطالعه، اسپری مریم گلی-سرخارگل در کاهش گلو درد نسبت به اسپری کلرهگزیدین کمی موثرتر بوده است. هیچ یک از درمان ها، اثرات جانبی منفی نداشته است.

سرخارگل ، گیاه دیگری است که به طور گسترده ای در طب سنتی استفاده می شود. نشان داده شده است که می تواند با باکتری مبارزه کند و التهاب را کاهش دهد.

این دستورالعمل را اجرا کنید تا اسپری مریم گلی-سرخارگل خودتان را در خانه بسازید:

اسپری مریم گلی-سرخارگل گلو

محتویات:

۱ قاشق چای خوری مریم گلی آسیاب شده

درمان گلو درد

قاشق چای خوری سرخارگل آسیاب شده

½ فنجان آب

طرز تهیه:

آب را بجوشانید.

مریم گلی و سرخارگل را در یک شیشه کوچک قرار دهید و سپس با آب جوش پر کنید.

اجازه دهید ۳۰ دقیقه خیس بخورد.

مخلوط را از صافی عبور دهید و سپس با ½ فنجان مشروب ترکیب کنید (اگر الکلی هستید یا به هر دلیلی ترجیح می دهید از الکل پرهیز کنید، مشروب را حذف کنید).

مخلوط را در یک شیشه اسپری بریزید و هر دو ساعت یکبار یا در زمان نیاز، به داخل گلو اسپری کنید.

نتیجه گیری

نشان داده شده است اسپری مریم گلی-سرخارگل، گلو درد را به اندازه اسپری ضدعفونی تسکین می دهد.

۳. سرکه سیب برای درمان گلو درد

سرکه سیب، یک داروی طبیعی است که قرن ها برای درمان گلو درد به کار می رفته است. فعال ترین جزء سازنده آن، استیک اسید، به مبارزه با باکتری ها کمک می کند.

پزشک باستانی یونان بقراط، معروف به پدر پزشکی، حتی ترکیبی از سرکه سیب و عسل را برای درمان علائم آنفولانزا مثل سرفه و گلو درد تجویز کرده است.

برای کمک به تسکین درد گلو، ۱ فنجان آب گرم مخلوط با ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب و به دلخواه ۱ قاشق غذاخوری عسل را بنوشید.

خطرات احتمالی سرکه شامل پوسیدگی دندان و مشکلات گوارشی است.

نتیجه گیری: سرکه سیب خواص آنتی باکتریال دارد و زمانی که به مقدار اندک به همراه آب گرم مصرف شود، ممکن است به تسکین گلو درد کمک کند.

۴. غرغره آب نمک

غرغره با آب گرم، یک درمان طبیعی برای خلاص شدن از گلو درد است.

درمان خانگی سرفه خشک

نمک با بیرون کشیدن آب از بافت گلو، به کاهش تورم کمک می کند. ممکن است به کشتن میکروب ها در گلو نیز کمک کند.

۱ فنجان آب گرم را با ۱ قاشق چای خوری نمک ترکیب کنید و هم بزنید تا حل شود. هر یک ساعت، ۳۰ ثانیه با این مخلوط غرغره کنید.

نتیجه گیری

غرغره با آب نمک گرم هر یک ساعت، به کاهش تورم و تسکین ناراحتی گلو کمک می کند.

۵. عسل

عسل یک شیرین کننده خوش طعم است که اغلب در ترکیب با سایر مواد طبیعی استفاده می شود تا گلو درد را تسکین دهد.

علاوه بر کمک به مبارزه با عفونت و تسکین درد، عسل می تواند طعم داروها را بهتر کند.

عسل مخصوصا زمانی موثر واقع می شود که با آب گرم و سرکه سیب یا گیاهان دارویی ترکیب شود.

اگرچه، نباید به کودکان زیر یک سال داده شود زیرا روده آن ها هنوز حاوی باکتری مفیدی که می تواند با میکروب هایی مثل هاگ های بوتولیسم که گاهی در عسل یافت می شوند، بجنگد، نیستند.

همچنین، افرادی که از شکر پرهیز می کنند یا رژیمی با کربوهیدرات پایین دارند، ممکن است درمان دیگری را انتخاب کنند زیرا عسل، شکلی از شکر است و حاوی ۱۷ گرم کربوهیدرات در هر قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) است.

نتیجه گیری

عسل می تواند به تسکین گلو درد کمک کند، مخصوصا زمانی که با سرکه یا گیاهان دارویی در آب گرم ترکیب شود.

۶. ریشه شیرین بیان، درمانی برای گلو درد

شیرین بیان، گیاه بومی اروپا و آسیای جنوبی است.

این گیاه در طب سنتی برای درمان بسیاری از اختلالات استفاده شده است.

شیرین بیان خواصی مشابه آسپرین دارد که به کاهش درد گلو کمک می کند.

متاسفانه تحقیقاتی روی قابلیت آن در تسکین گلو دردهای مرتبط با بیماری انجام نشده است.

اگرچه، تحقیقات بر روی افرادی که به تازگی تحت جراحی قرار گرفته اند، نشان می دهد شیرین بیان به طور قابل توجهی درد گلوی ناشی از حذف لوله تنفسی را کاهش داده است.

مطالعه ای نشان می دهد که غرغره کردن آب شیرین بیان پیش از جراحی، در مقایسه با غرغره با آب و شکر، خطر ابتلا به گلو درد را تا ۵۰% کاهش داده است.

درمان گلو درد

می توان شیرین بیان را نوشید یا غرغره کرد. لازم است ریشه آسیاب شده شیرین بیان با آب داغ ترکیب شود، ۵ دقیقه دم بکشد و سپس پیش از نوشیدن، از صافی عبور کند.

نتیجه گیری: ریشه شیرین بیان خواص شبه آسپرین دارد و زمانی که غرغره شود یا به صورت چای مصرف شود، به تسکین گلو درد کمک می کند.

۷. آبلیمو

آبلیمو، یک نوشیدنی نیروبخش است که ممکن است دردگلویی را که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد نیز کاهش دهد.

لیمو حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. همچنین میزان تولید بزاق را افزایش می دهد که خود می تواند به مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی کمک کند.

ترکیب لیمو با آب گرم و کمی عسل یا آب نمک، شاید بهترین راه برای به حداکثر رساندن خواص آن باشد.

نتیجه گیری

آبلیمو حاوی ویتامین C و اجزایی است که می تواند گلو درد را تسکین دهد و به بهبود کمک کند.

۸. چای ریشه زنجبیل

زنجبیل، ادویه ای با اثرات آنتی باکتریال و ضد التهابی است که می تواند به تسکین گلو درد کمک کند.

پژوهشی نشان می دهد زمانی که عصاره زنجبیل در تماس با نمونه هایی که از گلوی افراد دارای عفونت باکتریایی مجرای تنفسی برداشت شده بود، قرار گرفت، به کشتن برخی از باکتری های مسئول بیماری کمک کرد.

چای ریشه زنجبیل برای درمان گلو درد

چای ریشه زنجبیل

محتویات:

ریشه تازه زنجبیل

۱ لیتر آب

۱ قاشق غذاخوری عسل یا یک شیرین کننده دیگر

مقداری آبلیمو

طرز تهیه:

ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و در یک کاسه کوچک رنده کنید.

آب را در یک ماهیتابه بزرگ بجوشانید، سپس از روی حرارت بردارید.

۱ قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را داخل ماهیتابه بریزید و در آن را بگذارید.

اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد.

شیرین کننده و آبلیمو را اضافه کنید سپس هم بزنید تا ترکیب شود.

این چای می تواند در صورت نیاز دوباره گرم شود یا سرد مصرف شود.

نتیجه گیری

ریشه زنجبیل به مبارزه با عفونت کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و درد گلو را تسکین می دهد.

۹. روغن نارگیل

روغن نارگیل، یک غذای همه کاره با خواص پزشکی فراوان است.

تحقیقات حیوانی نشان می دهد روغن نارگیل به مبارزه با عفونت کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و درد را تسکین می دهد.

روغن نارگیل، بسیار تسکین دهنده نیز هست زیرا به روان کردن غشاهای مخاطی گلو کمک می کند.

در اینجا چند ایده آورده شده است:

یک قاشق پر به چای داغ یا کاکائوی داغ اضافه کنید.

سپس یک قاشق پر به سوپ اضافه کنید.

یک قاشق پر در دهان خود بگذارید و اجازه دهید کم کم وارد گلو شود.

بهتر این است که روغن نارگیل به حدود ۲ قاشق غذاخوری در هر هروز محدود شود، زیرا می تواند در دوزهای بالاتر اثر ملین داشته باشد.

درمان گلو درد

اگر تاکنون روغن نارگیل را امتحان نکرده اید، با مصرف ۱ قاشق چایخوری در هر بار شروع کنید تا اثرات جانبی احتمالی آن را به حداقل برسانید.

نتیجه گیری

روغن نارگیل، اثر بسیار تسکین دهنده ای بر روی گلو دارد، اثرات ضد التهابی دارد و به مبارزه با عفونت کمک می کند.

حداکثر ۲ قاشق غذاخوری در روز به صورت مجزا یا مخلوط با نوشیدنی های گرم مصرف کنید.

۱۰. دارچین

دارچین، یک ادویه معطر و خوش طعم است که غنی از آنتی اکسیدان است و خواص آنتی باکتریال دارد.

این ماده ، درمانی سنتی برای سرماخوردگی و آنفولانزا است و در طب چینی برای تسکین درد گلو به کار می رود.

البته چای دارچین، در اغلب خواروبار فروشی ها به هر دو صورت گیاهی و گونه های معمول وجود دارد. می توان دارچین را به چای گیاهی یا چای سیاه نیز اضافه کرد.

گزینه خوش طعم دیگر، تهیه شیر بادام دارچینی است که می تواند گلو را تسکین دهد.

۱۱.شیر بادام دارچینی

۱ فنجان شیر بادام

½ قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده

قاشق چایخوری جوش شیرین

۱ قاشق غذاخوری عسل یا شیرین کننده دلخواه

دستورالعمل:

دارچین و جوش شیرین را در ماهیتابه بریزید و با هم مخلوط کنید.

شیر بادام را اضافه کرده و خوب هم بزنید.

مخلوط را گرم کنید تا زمانی که شروع به جوشیدن کند، سپس از روی شعله بردارید.

شیرین کننده را افزوده و هم بزنید.

نتیجه گیری

دارچین به مبارزه با گلو درد و عفونت ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می کند. می تواند به صورت چای تهیه شود یا به سایر نوشیدنی های گرم افزوده شود تا به تسکین ناراحتی گلو کمک کند.

۱۱. مقادیر فراوان مایعات

زمانی که گلو درد می کند، آخرین چیزی که انجام آن به ذهن می رسد، نوشیدن مقادیر زیاد مایعات است.

اگرچه، حفظ آب غشاهای مخاطی گلو مهم است تا بتوانند بهبود یابند.

در حالی که ممکن است بلع ناراحت کننده باشد، نوشیدن مقادیر زیاد آب یا سایر مایعات، در نهایت گلو را بهتر می کند.

چای، دم کرده گیاهی، آب و سایر نوشیدنی ها را بنوشید، در هر دمایی که احساس بهتری ایجاد می کند.

درمان گلو درد

نتیجه گیری

مصرف کافی مایعات، تضمین می کند که آب بدن حفظ شود و به گلو اجازه می دهد مرطوب بماند تا بتواند بهبود یابد.

۱۲. سوپ مرغ

سوپ مرغ، یک درمان طبیعی معروف برای سرماخوردگی و گلو درد است. همچنین غذایی است که اجازه دریافت مایعات بیشتر در زمان بیماری را می دهد.

می توان از سیر در آن استفاده کرد، زیرا سیر حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که می تواند در زمان بیماری مفید باشد.

می توان سوپ مرغ کنسروی را از قبل خرید و تا زمان نیاز نگهداری شود.

نتیجه گیری

سوپ مرغ غذایی است که به تسکین گلو درد کمک می کند. افزودن سیر به آن، مزایای بیشتری را ایجاد می کند.

۱۳. چای نعناع بیابانی

چای نعناع بیابانی حاوی ترکیبات ضد التهابی است و برای گلو بسیار التیام آور است. ممکن است نعناع، گلو را کمی نیز بی حس کند و در نتیجه درد را تسکین دهد.

انواع مختلفی از چای گیاهی نعناع بیابانی در بازار وجود دارد.

همچنین می توان در خانه با دم کردن برگ نعناع بیابانی در آب جوش به مدت سه تا پنج دقیقه و سپس عبور دادن برگ ها از صافی، چای آن را تهیه کرد.

چای نعناع بیابانی، عاری از کافئین است و طعم شیرین طبیعی آن، اغلب به شیرین کننده دیگری نیاز ندارد.

نتیجه گیری: چای نعناع بیابانی، یک نوشیدنی خوش طعم و تقویت کننده است که به کاهش التهاب و ناراحتی گلو کمک می کند.

۱۴. چای بابونه

بابونه گیاهی شبیه آفتابگردان است که از قرون وسطی برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته است.

چای بابونه به خواب راحت کمک می کند که بای بهبودی حائز اهمیت است.

تحقیقات نشان می دهد بابونه به مبارزه با عفونت و کاهش درد کمک می کند.

چای بابونه به طور گسترده ای در عطاری ها و به صورت آنلاین وجود دارد. عطر و طعم خوشایند و ملایمی دارد. همانند سایر چای های گیاهی، بابونه حاوی کافئین نیست.

نتیجه گیری: چای بابونه، خواب را بهبود می بخشد، به مبارزه با عفونت کمک می کند و درد گلو را تسکین می دهد.

۱۵. قرص های گیاهی

چای، دم کرده و سایر نوشیدنی ها تسکین دهنده هستند و باعث تامین آب بدن می شوند، اما گاهی مکیدن قرص گلو نیز می تواند مفید باشد.

قرص های گلو به صورت آنلاین و در برخی از عطاری ها موجود هستند. همچنین می توان قرص های گلوی خانگی نیز با برخی گیاهانی که در این مقاله ذکر شد، تهیه کرد.

گیاه دیگری که ممکن است در تهیه قرص به کار رود، نارون است که حاوی لعاب است که مشابه ریشه گل ختمی، گلو را می پوشاند و تسکین می دهد.

بهترین کار این است که قرص ها از قبل تهیه شود تا در صورت ایجاد گلودرد در دسترس باشد.

درمان گلو درد

نتیجه گیری: قرص های گیاهی گلو را از قبل بخرید یا آماده کنید تا پیش از گلو درد بعدی برای آن آماده باشید.

هنگام گلودرد، چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به شما کمک کنند تا از درد و ناراحتی رهایی یابید؛ اما اگر گلو درد پس از گذشت ۲ هفته بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

در صورت تجربه‌ی هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید؛

مشکل در تنفس

اختلال در بلع

مشکل در باز کردن دهان

تورم در صورت یا گردن

وجود خون در بزاق یا مخاط

احساس توده در گردن

گرفتگی صدا که بیش از ۲ هفته طول بکشد

گوش درد

بثورات پوستی

همچنین اگر حالت تهوع و استفراغ را تجربه کردید، به مراکز درمانی مراجعه کنید.

دیگر موارد مراجعه به پزشک

از دیگر مواردی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارند می توان به این موارد اشاره کرد؛

درد شدید و یک طرفه‌ی گلو همراه با غدد متورم

مشکل در چرخاندن سر

گلو درد شدیدی که غذا خوردن، صحبت کردن یا خوابیدن را مختل می‌کند

بهترین دارو برای درمان گلو درد

گلو درد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشید و درمان درد گلو متناسب به علت ایجاد آن است. اگر گلودرد باکتریایی باشد، باید درمان آنتی باکتریال برای عفونت در نظر گرفته‌شود و برای این کار می‌توانید به دکتر متخصص مراجعه کنید. چنان چه درد گلو به علت آسیب باشد، درمان‌های مناسب برای رفع آسیب توسط دکتر انجام خواهد گرفت. همچنین اگر گلو درد به علت عفونت‌های ویروسی باشد، درمان آنتی‌بیوتیکی فایده‌ای ندارد و بهتر است به شکل علامتی با آن برخورد کرد. در صورتیکه گلودرد با سرفه همراه باشد، دکسترومتورفان و داروهای مشابه آن تجویز می‌شوند.

به طور کلی داروهای زیر از بهترین انواع داروهای گلودرد هستند که معمولا توسط دکتر تجویز می‌شوند؛

مصرف داروهای مسکن و ضددرد به خصوص برای بیماری‌های ویروسی

درمان گلو درد

قرص مکیدنی لیکوفار

آنتی بیوتیک‌ها

دیفن هیدرامین

شربت آویشن

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار