|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۱۲

خواص سرکه سیب آن را به یک ارتش یک نفره تبدیل کرده است و فواید بی نظیری برای سلامتی دارد.در این مطلب شما را با تمام فواید سرکه سیب آشنا میکنیم

خواص سرکه سیب آن را به ترکیبی شفا بخش برای بیماری ها معرفی کرده است. خواص سرکه سیب برای مردان و زنان یکسان است و هیچ منع مصرفی برای آن وجود ندارد. در ادامه ی این مقاله به خواص سرکه سیب در طب سنتی اشاره می کنیم.

خواص سرکه سیب در طب سنتی چیست؟

خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب بر درمان کبد چرب

کبد چرب یک بیماری مزمن است که درصورت عدم درمان بیمار را با عوارض جدی روبرو می‌کند. بهتر است بدانید خواص سرکه سیب ناشتا موجب درمان بیماری‌های کبد می‌شود.  زیرا به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و با رفع چربی‌های جمع شده در بدن موجب بهبود عملکرد کبد و کاهش علائم می‌شود. همچنین یکی دیگر از خواص سرکه سیب برای کبد چرب  این است که ورم کبود را بهبود می‌بخشد.

کبد چرب _ خواص سرکه سیب

طرز استفاده از سرکه سیب برای درمان کبد چرب

با توجه به اینک سرکه سیب ترکیب اسیدی دارد، مصرف آن باید از مقادیر کم شروع شود و به تدریج افزایش پیدا کند. پس بیماران باید مصرف سرکه سیب را از روزی یک قاشق غذاخوری شروع کنند و درصورتی‌که مشکلی مانند سوزش مری را احساس نکردند، چند روز بعد میزان مصرف را به روزی دو قاشق غذاخوری افزایش دهند.

خواص سرکه سیب برای قلب

بیماری‌های قلبی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما اگر می‌خواهید یک راه مطمئن و کم ریسک برای درمان آن انتخاب کنید، بهتر است با خواص سرکه سیب برای قلب آشنا شوید. سرکه سیب به دلیل دارابودن استیک اسید، می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد و از این طریق گرفتگی عروق را کم و بیماری قلبی را درمان کند.

اسید کلروژنیک یک آنتی اکسیدان قوی است که در ترکیبات سرکه سیب وجود دارد و از اکسیده شدن کلسترول جلوگیری می‌کند.

خواص سرکه سیب طبیعی برای فشار خون نیز اثبات شده است و به طور موثری می‌تواند آن را کاهش دهد. به این ترتیب مصرف سرکه سیب به طور غیر مستقیم و از طریق کنترل فشار خون بر سلامت قلب تاثیرگذار است.

خواص سرکه سیب برای کنترل قند خون و دیابت

چندین مطالعه در مورد اثرات سرکه سیب بر سطح گلوکز خون گزارش‌هایی ارائه کرده‌اند. یک مطالعه کوچک روی داوطلبان سالم نشان داد که افزودن سرکه به یک وعده غذایی باعث کاهش سطح گلوکز و انسولین – حداقل برای 45 دقیقه – و افزایش سیری تا دو ساعت می‌شود. مطالعه دیگری بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اعلام کرد که افزودن سرکه به یک وعده غذایی پرکربوهیدرات باعث کاهش افزایش بعدی در سطح گلوکز خون می‌شود. با این حال، این اثر فقط برای کربوهیدرات‌های با شاخص گلیسمی بالا، مانند پوره سیب زمینی، آشکار بود و وقتی از کربوهیدرات‌هایی با GI پایین‌تر مانند نان سبوس‌دار استفاده شد، سرکه هیچ تاثیری نداشت.
با این وجود، یک مطالعه کوچک نشان داد که سرکه‌ ممکن است حساسیت به انسولین را 19 تا 34 درصد در طول یک وعده غذایی پرکربوهیدرات بهبود بخشیده و به‌طور قابل توجهی قند خون و پاسخ انسولین را کاهش دهد. در یک مطالعه روی 5 فرد سالم، مصرف سرکه پس از خوردن 50 گرم نان سفید قند خون را 31.4 درصد کاهش داد. یک مطالعه دیگر روی افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، قند خون ناشتا را تا 4 درصد در صبح روز بعد کاهش می‌دهد. مطالعات متعدد دیگر در انسان نشان می‌دهد که سرکه می‌تواند عملکرد انسولین را بهبود بخشیده و سطح قند خون را بعد از غذا کاهش دهد. البته بسیار مهم است که افراد درمان پزشکی را با محصولات بهداشتی اثبات‌نشده جایگزین نکنند و قبل از افزایش مصرف هر نوع سرکه با پزشک خود صحبت کنند.
یک هشدار برای مبتلایان به دیابت نوع 1: هنگام مصرف سرکه سیب و آب قبل از یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات، ممکن است مقدار انسولین (به علت تاخیر در انتقال محتویات معده به قسمت کوچک روده) تغییر نموده و در تزریق دوز معمول روزانه تداخل ایجاد شود که حتما در این مورد باید با پزشک مشورت گردد.
کنترل دیابت _ خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای سینوزیت

هیچ‌چیزی خسته‌کننده‌تر و ناراحت‌کننده‌تر از گرفتگی بینی نیست. با سرکشیدن مخلوط آب و سرکه‌ سیب، سینوس‌های خود را پاک کنید و نفس راحت بکشید. همان‌طور که سرکه‌ سیب از فعالیت باکتری‌های رشددهنده‌ی میکروب‌های عامل گلودرد جلوگیری می‌کند، می‌توانید از رشد باکتری‌های سینوس‌های‌ خود جلوگیری نمایید. علاوه بر این، پتاسیم موجود در سرکه‌ سیب می‌تواند بلغم‌هایی که در بینی شما خانه کرده‌اند را کوچک کند و در نهایت سینوزیت شما را درمان کند.

انرژی‌زایی

نوشابه‌های انرژی‌زا را کنار بگذارید. اگر احساس خستگی می‌کنید، از یک ترکیب انرژی‌زای طبیعی استفاده کنید، ترکیبی شامل سرکه‌ سیب به علت وجود پتاسیم و آنزیم در آن. این مواد انرژی‌زا به شما نیروی وصف‌ناپذیری می‌بخشد. یکی از این ترکیب‌ها، مخلوط ۲ قاشق‌ سرکه‌ سیب به ازای ۲ فنجان آب است که برای شیرین کردن آن می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

خواص سرکه سیب برای سکسکه

خوردن یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب می‌تواند از ادامه‌ی سکسکه جلوگیری کند. سرکه‌ سیب با تحریک بیش از حد عصب‌های گلو که عامل اسپاسم هستند مانع از انتقال پیام سکسکه می‌شود.

خواص سرکه سیب برای درمان رگ‌های واریسی

سرکه‌ سیب برای رگ‌های واریسی بسیار سودمند است زیرا میزان گردش خون را در دیواره‌ی رگ‌ها بالا می‌برد و به خاطر خاصیت ضدالتهابی خود، تورم رگ‌ها را کاهش می‌دهد. سرکه‌ سیب را با نارون‌کوهی ترکیب کنید و روی رگ‌های جریان‌دهنده‌ی خون بمالید. در عرض دو هفته شاهد آثار آن خواهید بود.

رگ‌های واریسی _ خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای قارچ‌های پوستی و پا

ترکیب ضدباکتریایی و ضد قارچی سرکه‌ سیب، آن را به یک ماده‌ی طبیعی فوق‌العاده برای درمان قارچ پوستی و پا تبدیل کرده است. هر روز دو بار این سرکه را روی نواحی قارچی بمالید. همچنین مخلوط روغن نارگیل و روغن پونه‌ کوهی برای از بین بردن قارچ بسیار مفید است.

خواص سرکه سیب برای معده

مشکلات و ناراحتی‌های شایع معده مانند گوارش کند یا سنگین و اختلالات شکمی با مصرف سرکه سیب تسکین می‌یابد. سرکه سیب با کم کردن میزان اسیدیته معده، به بهبود علائم سوزش سردل کمک می‌کند. به همین دلیل به کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب برای معده بعد از غذا، به خصوص غذاهای چرب و سنگین یک قاشق غذاخوری سرکه سیب میل کنند تا بروز علائم کاهش پیدا کند.

متخصصان طب سنتی عقیده دارند خواص سرکه سیب با عسل موجب متعادل کردن اسید معده و جلوگیری از سوزش سر دل می‌شود. همچنین در مواردی که فردی مبتلا به التهاب مری باشد، خواص سرکه سیب خانگی می‌تواند به عنوان داروی ضد التهابی و تسکین دهنده‌ی مری موثر واقع شود.

خواص سرکه سیب برای درمان دل‌درد

یکی از فواید سرکه سیب برای سلامتی،خاصیت ضد درد آن در مواقع دل‌درد است. وقتی دچار دل‌درد می‌شوید (به علت یبوست، غذای مسموم یا نفخ)، نوشیدن مخلوط سرکه‌ سیب و آب به درمان آن کمک می‌کند، چرا که این ماده دارای خواص ضدباکتری و ضد ویروسی است.

دل درد _ خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای دردهای عضلانی

هر ورزشکاری نیاز به یک تسکین‌دهنده‌ی قوی برای دردهای عضلانی دارد. برخی بر این باورند که به خاطر وجود استیک‌ اسید در سرکه‌ سیب، استفاده‌ی موضعی از آن می‌تواند دردهای عضلانی را آرام کند. اگرچه هنوز از نظر علمی ثابت نشده اما استفاده‌ از آن در هنگام وجود دردهای عضلانی خالی از فایده نیست.

خواص سرکه سیب برای درمان خارش پوست

چه خارش پوست شما به علت نیش پشه یا پیچک سمی باشد چه حساسیت به برگ یک گیاه خاص، سرکه‌ سیب می‌تواند این آثار دردناک و ناراحت‌کننده را از بین ببرد. مقداری از این سرکه را روی محل خارش بمالید و منتظر بمانید که سرکه‌ سیب کارش را انجام بدهد.

خواص سرکه سیب برای درمان زخم معده

برای اطمینان از اثرگذاری این سرکه بر زخم معده باید اطمینان حاصل شود که “مادر” (یک ماده ژلاتینی شیری و رشته‌ای که به‌طور طبیعی از طریق تخمیر تولید می‌شود) در سرکه سیب وجود داشته باشد. “مادر” منبع مواد معدنی و ویتامین‌ها، باکتری‌های سالم و آنزیم‌های بسیار مهم بوده و دراصطلاح فارسی همان دُردِ سرکه است. افرادی که تازه شروع به استفاده از سرکه سیب برای درمان زخم معده کرده‌اند، باید هر روز دو قاشق چای‌خوری از این ماده را به همراه یک فنجان آب جوشیده مصرف کنند.

خواص سرکه سیب بر سلامت مفاصل

یکی دیگر از تاثیرات سرکه سیب بر سلامت، مربوط به کاهش التهاب و درد مفاصل است. خواص سرکه سیب برای زانو درد باعث می‌شود از آن به عنوان یک داروی خانگی موثر استفاده شود. همچنین کسانی که مبتلا به آرتریت یا سایر اختلالات التهابی هستند می‌توانند از سرکه سیب استفاده کنند. برای بهره مندی از خواص سرکه سیب برای پا درد می‌توان آن را به صورت موضعی روی مفصل یا به صورت خوراکی استفاده کرد.تاثیر سرکه سیب بر سلامت مفاصل

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کاهش وزن تاثیر دارد. مصرف سرکه سیب از سویی جذب قند هنگام هضم غذا را کاهش می‌دهد که موجب افزایش سوخت و ساز چربی و کاهش وزن می‌شود. از سوی دیگر خواص سرکه سیب و عسل موجب کاهش اشتهای کاذب، کاهش کلسترول و چربی مضر می‌شود و به تعدیل وزن کمک کند.

خواص سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب با توجه به خواص ضدباکتریایی خود، یک درمان رایج برای بیماری‌های پوستی مانند خشکی پوست، آفتاب سوختگی، کاهش برنزه شدن و اگزما است. پوست به‌طور طبیعی کمی اسیدی است و استفاده از این سرکه به‌صورت موضعی می‌تواند به تعادل مجدد pH طبیعی پوست کمک نموده و سد محافظ پوست را بهبود بخشد. از سوی دیگر، صابون‌های قلیایی و پاک کننده‌ها می‌توانند اگزما را تحریک کرده و علائم را بدتر کنند. برخی افراد با این باور که سرکه سیب می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و از ایجاد لکه‌ها جلوگیری کند از سرکه سیب رقیق شده برای شستشوی صورت یا تونر استفاده می‌کنند. با این حال، یک مطالعه روی 22 فرد مبتلا به اگزما گزارش داد که سرکه رقیق شده در آب علاوه بر این‌که مشکلات پوستی را بهبود نمی‌بخشد، باعث تحریک پوست هم می‌شود. بنابراین هرگز نباید سرکه رقیق نشده روی پوست قرار بگیرد زیرا می‌تواند باعث سوختگی و لک شدن پوست شود.
خواص سرکه سیب برای پوست

خواص سرکه سیب برای مو

دلایل زیادی وجود دارد که چرا این چاشنی اسیدی برای سلامت مو توصیه می‌شود که از این میان مهم‌ترین دلایل به صورت زیر فهرست شده‌اند:
خاصیت اسیدیته و pH: سرکه سیب حاوی اسید استیک است و موهایی که کدر، شکننده یا وز به نظر می‌رسند، از نظر مقیاس pH قلیایی‌ترند. به این ترتیب، ماده اسیدی سرکه‌ به کاهش pH کمک کرده و سلامت مو را به تعادل می‌رساند.
خاصیت ضد میکروبی: این سرکه یک ضد عفونی کننده خانگی محبوب است که می‌تواند به کنترل باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که می‌توانند منجر به مشکلات پوست سر و مو (مانند عفونت‌های جزئی یا خارش) شوند، کمک کند.
دلایل دیگر: سرکه‌ سیب اغلب به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای مو، مانند ویتامین C و B مورد ستایش قرار می‌گیرد. برخی همچنین ادعا می‌کنند که این سرکه حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که به لایه برداری پوست سر کمک نموده و اثرات ضد التهابی آن می‌تواند شوره سر را رفع نماید.

چگونگی استفاده از سرکه سیب برای مراقبت از مو

با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب با آب (پس از شامپو کردن مو) و شستن یکنواخت موها با این مخلوط اسیدی به مدت چند دقیقه و آبکشی موها می‌توان به سلامت و درخشندگی موها کمک نمود. تکرار این عمل پس از مدتی موجب بازگرداندن تعادل موها می‌شود اما اگر مشکلات مو یا پوست سر بدتر شد، باید استفاده از آن متوقف شود. سرکه سیب حاوی اسیدهای استیک است که به عنوان اسید سوزآور شناخته شده‌اند و ممکن است پوست را تحریک کنند یا بسوزانند. البته لازم به ذکر است که هنوز هیچ تحقیقی در مورد آزمایش مستقیم فواید سرکه سیب برای مراقبت از مو وجود ندارد. با این حال، برخی از ادعاها بر تضمین اثرات سرکه سیب بر سلامت مو پافشاری می‌کنند. به عنوان مثال در یک مطالعه در سال 2014 بر روی pH شامپو نشان داده شد که قلیاییت بالا می‌تواند به اصطکاک، شکستگی و خشکی مو کمک کند. این مطالعه استدلال کرد که اکثر محصولات مراقبت از مو و شامپوها قلیایی هستند و این سرکه به عنوان یک ماده بسیار اسیدی می‌تواند به تعادل pH مو کمک نموده و با افزایش اسیدیته و کاهش pH، موجب صافی، استحکام و درخشندگی مو شود. علاوه بر این، قدرت ضدمیکروبی سرکه‌ حاصل از سیب نیز توسط تحقیقات مختلف تایید شده است. این خاصیت می‌تواند مشکلات پوست سر مربوط به قارچ یا باکتری را حل کرده و در نتیجه از خارش پوست سر جلوگیری کند. با این حال، هیچ تحقیق علمی در حمایت از این گزارشات وجود ندارد. همچنین شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد سرکه سیب حاوی ویتامین و مواد معدنی مانند منگنز، کلسیم، روی و آهن است و در صورت استفاده نادرست حتی ممکن است باعث التهاب پوست شود. در هر صورت، باید توجه داشت که جنس موهای افراد مختلف، متفاوت است و شستشو با سرکه سیب ممکن است برای همه مفید نباشد. بهترین راه برای دانستن این‌که این ماده مفید است یا خیر این است که افراد آن را وارد برنامه مراقبت از موهای خود نموده و ببینند که آیا برای آن‌ها موثر است یا خیر!؟
آیا سرکه سیب به درمان شوره سر کمک می‌کند؟
طرفداران سرکه‌ بر این باورند که این ماده می‌تواند شوره سر را طی فرایندهای زیر درمان کند:
  • متعادل کردن pH پوست سر
  • تحریک ریزش سلول‌های مرده از پوست سر
  • کاهش رشد قارچ روی پوست سر و موها

سرکه سیب برای مراقبت از مو

خواص سرکه سیب برای بهداشت دهان

برای درمان التهاب و آسیب های دهان و گلو ، از دهان شویه حاصل از نصف قاشق چای خوری سرکه سیب در یک لیوان آب استفاده کنید. در موارد گلودرد، غرغره با مخلوط سرکه سیب و آب نیز اغلب توصیه می شود.

از سرکه سیب به عنوان وسیله ای برای سفید شدن دندان نیز استفاده شده است. ولی از آنجا که سرکه سیب به مینای دندان ضرر می زند ، بنابراین این روش سفید کننده توصیه نمی شود.

خواص سرکه سیب برای درمان پوکی استخوان

از آنجا که سرکه‌ سیب به جذب کلسیم که یک ماده‌ی معدنی مهم در پیش‌گیری از پوکی استخوان است، کمک می‌کند، این ماده یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش خطر پوکی استخوان محسوب می‌شود. با نوشیدن سرکه‌ سیب در هر وعده‌ی غذایی، جذب مناسب کلسیم برای تقویت استخوان‌های خود را تضمین خواهید کرد.

خواص سرکه سیب برای تسکین دردهای آرتروز

پتاسیم موجود در سرکه‌ سیب می‌تواند برای تسکین دردهای آرتروز سودمند باشد زیرا از کلسیم‌سازی در مفاصل که عامل اصلی سفتی مفاصل است جلوگیری می‌کند.

تسکین دردهای آرتروز _ خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای درمان زگیل‌

بر خلاف اینکه فکر می‌کنیم فقط جادوگران زگیل دارند، باید گفت که زگیل برای هر کسی اتفاق می‌افتد. برای از بین بردن زگیل، از سرکه‌ سیب استفاده کنید. به این صورت که: یک گلوله‌ی پنبه را در سرکه‌ سیب بخیسانید و یک شب تا صبح روی محل زگیل بگذارید.

خواص سرکه سیب بر آثار کبودی

معمولا کبودی‌ها چه بی‌خبر بیایند و چه با اطلاع قبلی، آثارشان تا مدتی باقی می‌ماند. اما راهکار چیست؟ برای از بین بردن آثار بنفش‌رنگ آن باید از سرکه‌ سیب استفاده کنید؛ خاصیت ضدالتهاب آن به حداقل کردن آثار آن کمک می‌کند.

خواص سرکه سیب برای از بین بردن بوی بد پا

همان‌طور که از سرکه‌ سیب میتوانید برای رفع بوی بد بدن استفاده کنید ، قادر است تا این کار را با بوی بد پا نیز انجام دهد و همه‌ی اینها به خاطر توانایی سرکه‌ سیب در متعادل‌سازی PH پوست است. با این کار، سرکه‌ سیب باکتری‌های تولید‌کننده‌ی بوی بد پا را از بین می‌برد. یک دستمال کاغذی را با مقداری سرکه‌ سیب بخیسانید و روی پاهای خود بمالید.

رفع بوی بد پا _ خواص سرکه سیب

افترشیو (ژل بعد از اصلاح) طبیعی

به پوست تراشیده‌ی خود مقداری سرکه‌ سیب بمالید. سرکه‌ی رقیق‌شده (نصف آب و نصف سرکه‌ سیب) به تسکین پوست شما کمک می‌کند. نگران نباشید، بوی این افترشیو طبیعی خیلی زود محو خواهد شد.

خواص سرکه سیب بر آثار سوختگی

بعد از گزیدگی، کنده‌شدن و قرمز شدن پوست، چیزی بدتر از آفتاب سوختگی شدید نیست. اما راه چاره سرکه‌ سیب است. حدودا یک فنجان از این سرکه را با آب استحمام (وان حمام) خود مخلوط کنید و با این کار این سوختگی‌ها را تسکین بدهید.

خواص سرکه سیب بر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک وضعیت هورمونی است که با چرخه‌های قاعدگی غیرطبیعی، سطوح بالای هورمون‌های آندروژن، کیست‌های تخمدان و مقاومت به انسولین مرتبط است. یک مطالعه سه ماهه نشان داد که سطح هورمون‌های زنان مبتلا به PCOS که بلافاصله بعد از شام یک قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) سرکه‌ سیب را با 100 میلی‌لیتر یا حدود 7 اونس آب می‌نوشیدند، بهبود یافته و دوره‌های منظم‌تری را تجربه کردند.
تاثیر سرکه سیب بر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

خواص ضد باکتریایی سرکه ی سیب

سرکه سیب اثر ضد باکتری دارد ، بنابراین از تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند. بعنوان مثال نوشیدن سرکه به رفع عفونت مثانه کمک می کند و باعث تسریع در بهبودی زخم های باز می شود.

استفاده خارجی از سرکه سیب در برابر بوی عرق و آفتاب سوختگی کمک می کند. برای این این منظور ، کافی است که ناحیه مربوطه را توسط پنبه با مایع رقیق نشده آغشته کنید. استحمام 15 دقیقه ای پا با سرکه سیب رقیق شده به نسبت 1: 4 جهت معالجه عرق کردن پا توصیه می شود.

اثر ضدعفونی کننده سرکه سیب آن را به یک ماده تمیز کننده طبیعی تبدیل می کند، بعبارت دیگر می توان آن برای از بین بردن باکتری ها و رسوبات آهک استفاده نمود. همچنین لکه های عرق موجود در لباس را می توان پس از یک پیش شستشو با سرکه سیب از بین برد.

خواص سرکه سیب بر بهبود سایر بیماری‌ها

در مورد آلرژی، آکنه،، سکسکه و گرفتگی عضلات پا شواهدی وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب از هریک از این شرایط جلوگیری یا آن‌ها را درمان می‌کند. همچنین شواهدی از هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب برای پیشگیری یا درمان سرطان فایده دارد.
سیب و سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای هضم غذا

سرکه سیب اثر ضد باکتری دارد و از گسترش باکتری ها در روده جلوگیری می کند. بنابراین چنانچه به طور منظم نوشیده شود روده بزرگ را بطور ملایم پاکسازی و مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ شکم را برطرف می کند.

سرکه سیب به دلیل داشتن تأثیرات مثبت بر هضم غذا و متابولیسم بدن، در کاهش وزن اثر گذار است.

این اثر گذاری از سه طریق صورت می گیرد:

  • سم زدایی
  • چربی سوزی
  • کاهش اشتها

خواص سرکه سیب برای مشکلات ریوی

سرکه‌ای که از سیب حاصل می‌شود دارای خواصی است که ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد اما هنوز هیچ مطالعه معتبری در این رابطه منتشر نشده است که ثابت کند این ماده اسیدی به کاهش علائم بیماری‌های مزمن تنفسی کمک می‌کند. بنابراین در حال حاضر، نظریه‌هایی که بیان می‌کنند این سرکه به افراد مبتلا به آسم کمک می‌کند، التهاب ریه‌ها را کاهش می‌دهد و رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها را متوقف می‌کند هنوز فقط در حد نظریه هستند.
سرکه‌ای که از سیب حاصل می‌شود دارای خواصی است که ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد

سرکه سیب چگونه به دست می‌آید؟

خواص سرکه سیب

تخمیر، اساس فرآوری سرکه است. در طی تخمیر الکلی، مخمرها از شکر موجود در آب سیب برای تولید اتانول استفاده می‌کنند که یک فرآیند بی‌هوازی برای تبدیل سیب به سرکه است. ویژگی‌های نهایی سرکه، بسته به فرآیندهای تخمیر میکروارگانیسم‌ها و تکنیک‌های فرآوری انتخاب شده تغییر می‌کند. در مجموع، فرآیند تولید سرکه سیب طی مراحل زیر انجام می‌شود:
برداشت: برداشت سیب بین ماه‌های شهریور و آذر انجام می‌شود و روش جمع‌آوری به دو صورت دستی و مکانیکی است.
انتخاب سیب: برای تولید سرکه خوب، سیب‌ها باید سفت و رسیده باشند.
رسیده شدن: این دوره اختیاری است. سیب‌ها را حدود یک هفته تا ده روز قبل از آسیاب کردن در یک منطقه تمیز و بدون بو نگهداری می‌کنند تا کاملا رسیده شوند.
شست و شو: سیب‌ها بعد از نرم شدن باید به‌طور خودکار از داخل سطل‌ها روی اسکرابر ریخته شده و آبکشی و تمیز ‌شوند تا برگ‌ها، شاخه‌ها، حشرات، باقی مانده سموم و باکتری‌های مضر حذف شوند و سپس روی نوار نقاله قرار بگیرند. توجه: فقط سیب‌های رسیده برای تولید سرکه استفاده می‌شوند زیرا این سیب‌ها در معرض اثرات مخرب اکسیداسیون قرار نگرفته‌اند. این بدان معنی است که هر سیب بررسی می‌شود و میوه‌های پوسیده یا کپک‌زده حذف می‌شوند.
آسیاب کردن: سیب میوه‌ای سفت است بنابراین برش دادن آن برای تسهیل آب‌گیری ضروری است. این کار با تیغه‌های چرخشی با سرعت بالا انجام می‌شود که میوه‌ها را به تفاله تبدیل می‌کند و به این ترتیب، حداکثر آب از سیب استخراج می‌شود.
پرس: معمولا از سه نوع دستگاه پرس اصلی در تولید تجاری آب سیب استفاده می‌شود.
پاستوریزاسیون: برای از بین بردن تمام میکروارگانیسم‌های موجود، آب سیب در درجه حرارت حدود 92 درجه سانتیگراد به مدت 10-15 ثانیه پاستوریزه می‌شود.
خنک کردن و پر کردن: شیره خارج شده از تفاله سیب‌ها از طریق لوله‌های پلاستیکی به مخزن خنک کننده پمپ شده و از یک شبکه توری عبور داده می‌شود تا هرگونه تفاله‌ای از مایع خارج شود. سپس مایع سرد و در دمای 33 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتی گراد) نگهداری می‌شود. این عمل به جلوگیری از آلودگی توسط میکروارگانیسم‌های نامطلوب کمک می‌کند. درنهایت مواد نگهدارنده مانند سوربات پتاسیم اضافه و آب میوه به مخزن تخمیر فرستاده می‌شود.
تخمیر: آب سیب به مدت هشت هفته در دو مرحله تخمیر می‌شود که شامل تخمیر الکلی کلاسیک قندها به اتانول و سپس تخمیر استوباکتر است.
پر کردن بطری‌ها: با استفاده از یک لوله پلاستیکی تمیز، آب سیب به مخزن تخمیر دوم یا مستقیماً در بطری‌ها تخلیه می‌شود.
تصفیه: این مرحله باعث شفافیت سرکه می‌شود.
کهنه سازی: کهنه سازی در بشکه‌های بلوط برای افزایش طعم سرکه انجام می‌شود. برای “تخمیر در بطری” ممکن است مقدار کمی قند به هر بطری اضافه شود. برای جلوگیری از تخمیر بیشتر باید در بطری‌ها به خوبی بسته شود و برای جلوگیری از مرگ مخمر طی فرایند پاستوریزاسیون پس از افزودن شکر، گوگرد افزوده می‌شود.
نگهداری: بطری‌ها باید در محل نگهداری خنک و تاریک نگهداری شوند.
خواص سرکه سیب

نکاتی چند برای استفاده از نوشیدن سرکه سیب

چه موقع و چند بار سرکه سیب می توان استفاده کرد، یک امر سلیقه ای است. بعضی ها آن را قبل یا بعد از هر وعده غذایی می نوشند و برخی دیگر آن را فقط یک یا دو بار در روز و به عنوان یک نوشیدنی طراوت بخش مورد استفاده قرار می دهند.

توصیه های استفاده از نوشیدنی های سرکه:

  • نوشیدن یک لیوان نوشیدنی سرکه سیب صبح قبل از صبحانه می تواند به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کند.
  • فاصله زمانی 15 دقیقه بین نوشیدنی و وعده غذایی باید حفظ شود.
  • اگر سرکه سیب جهت مداوای سوزش سر معده مصرف می  شود ، بهتر است که بعد از صرف غذا نوشیده شود.
  • به منظور محافظت از مینای دندان ، باید دهان را بعد از هر بار نوشیدن سرکه سیب با آب شستشو داد و قبل از مسواک زدن حدود 30 دقیقه صبر کرد.

سرکه سیب

دستور العمل های نوشیدنی سرکه سیب

دستور العمل های مختلفی برای نوشیدنی سرکه سیب وجود دارد. گاهی سرکه سیب با آب معدنی ، گاهی اوقات با آب گرم و یا با آب سیب و عسل مخلوط می شود. البته سرکه سیب را می توان رقیق نشده و بطور مستقیم نیز نوشید – اگرچه رقیق شده آن برای گلو ، معده و روده بهتر است.

یک دستورالعمل ساده:

  • 1 لیوان آب ولرم
  • 2قاشق چایخوری سرکه سیب
  • 1 قاشق چای خوری عسل

اگر قصد دارید مدت طولانی سرکه مصرف کنید ، توصیه می شود که از دستور العمل های مختلف استفاده شود. از سرکه سیب همچنین می توان برای سس سالاد ، هنگام پخت غذاهای حامل گوشت و ماهی و به عنوان یک نگهدارنده طبیعی استفاده شود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار