|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۳۵

علت بوی بد دهان اگر به شکل مداوم باشد می تواند از دهان،دندان ها یا نتیجه یک بیماری و مشکل اساسی باشد.در ادامه علت بوی بد دهان را بررسی میکنیم

علت بوی بد دهان می تواند ناشی از مشکلات دهان، دندان، معده و یا یک مشکل اساسی باشد. بوی بد دهان از مشکلات شایع در جامعه است که می تواند هر فردی را در هر سنی درگیر کند. در این مطلب قصد داریم علت بوی بد دهان را به طور مفصل بررسی کنیم و راه های درمان آن را نیز بیان می کنیم.

علت بوی بد دهان چیست؟

علت بوی بد دهان چیست؟

بدبویی دهان می‌تواند نه‌تنها در کاهش اعتماد به نفس فرد، بلکه در روابط اجتماعی وی و تصور دیگران از او نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل رفع بوی بد دهان اهمیت بسیاری دارد. دلایل زیادی برای توجیه این مشکل یا معضل شایع وجود دارد اما به نظر می رسد که مهم ترین علت های بوی بد دهان این ها هستند:

دخانیات علت بوی بد دهان

محصولات توتون و تنباکو باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. علاوه بر این، احتمال بیماری لثه را افزایش می‌دهند و باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. افراد سیگاری نیز از این مشکل رنج می‌برند. استعمال دخانیات نه تنها باعث خشک شدن بزاق می‌شود؛ بلکه می‌تواند درجه حرارت دهان را نیز بالا ببرد. در نتیجه دهان، محل پرورش باکتری‌ها می‌شود.

نیکوتین موجود در سیگار و سایر دخانیات باعث شل شدن دریچه بین مری و معده (LES) می‌شود. این امر باعث رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده  لوزالمعده، کبد و روده بزرگ را افزایش می‌دهد. این موارد را به لیست دلایل خود برای ترک سیگار اضافه کنید.

غذا علت بوی بد دهان

تجزیه ذرات مواد غذایی که در دندان گیر کرده‌اند، می‌تواند باعث ایجاد آن شود. برخی از غذاها مانند پیاز و سیر نیز می‌توانند نفس بدبو ایجاد کنند. به علاوه محصولات حاصل از هضم آن‌ها از طریق خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند و می‌توانند بوی نفس را تحت تاثیر قرار دهند.

پیاز و سیر رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تحریک‌کننده‌های بوی بد دهان یا هالیتوز هستند. اما موارد دیگری مانند قهوه و الکل به طور موقت باعث بوی بد دهان می‌شوند. پیاز و سیر حاوی روغن‌های تند و تیزی هستند که از طریق جریان خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند. وقتی نفس می‌کشید، باقی مانده‌های این مواد با بازدم خارج می‌شوند.

علت بوی بد دهان

خشکی دهان علت بوی بد دهان

بزاق به طور طبیعی دهان را پاک می‌کند. اگر دهان به طور طبیعی یا به علت بیماری خاصی خشک است، می‌تواند موجب بوی بد شود. خشکی دهان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. برخی داروها می‌توانند خشکی دهان را در پی داشته باشند. دیابت، اضطراب، کم‌آبی و افزایش سن از دیگر دلایل خشک شدن دهان هستند.

بهداشت دهان و دندان علت بوی بد دهان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن و نخ دندان باعث حذف کامل ذرات کوچک مواد غذایی که به آرامی تجزیه می‌شوند و تولید بوی بد در دهان می‌کنند، می‌شود. اگر مسواک زدن منظم و مکرر نباشد باعث ایجاد لایه‌ی نازکی از باکتری‌ها (پلاک) می‌شود. این پلاک ممکن است لثه‌ها را تحریک کند و باعث التهاب بین دندان‌ها و لثه‌ها به نام “التهاب لثه” شود. پروتزها و محصولات مصنوعی در دهان، که به طور منظم یا به درستی تمیز نمی‌شوند، نیز می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها باشند.

رژیم های غذایی علت بوی بد دهان

روزه‌داری و برنامه‌های غذایی کم کربوهیدرات به علت تجزیه چربی‌ها و تولید موادی به نام کتون که بوی تندی دارند، می‌توانند باعث آن شوند.

داروها علت بوی بد دهان

بعضی از داروها می‌توانند بزاق را کاهش دهند و منجر به افزایش بوی بد شوند. سایر داروها پس از تجزیه و انتشار در تنفس، باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. مثلا نیترات برای درمان دردهای قلبی، برخی داروهای شیمی درمانی، برخی از آرام‌بخش‌ها مانند فنوتیازین و دوزهای بالای مکمل‌های ویتامینی ممکن است عامل آن باشند.

تجزیه برخی داروها مانند نیترات‌ها که در درمان درد قلبی استفاده می‌شوند، بعضی از داروهای شیمی درمانی و برخی مواد آرام‌بخش مانند فنوتیازین‌ها از داروهایی هستند که می‌توانند باعث بد بویی دهان شوند. افرادی که مکمل‌های ویتامینی را در دوزهای بالا مصرف می‌کنند نیز مستعد ابتلا به بوی بد دهان هستند.

علت بوی بد دهان

مشکلات و بیماری های مربوط به دهان، بینی و گلو

بعضی اوقات، سنگ‌های کوچک پوشیده از باکتری که روی لوزه‌ها در پشت گلو ایجاد می‌شوند، باعث این عارضه می‌شوند. همچنین عفونت و یا التهاب در بینی، گلو و یا سینوس‌ها می‌تواند موجب نفس بدبو شود.

سنگ‌های لوزه که محل رایج تجمع باکتری‌ها هستند، گاهی منبع بوی بد دهان هستند. عفونت در دهان، زخم‌های جراحی بعد از عمل جراحی در دهان، کشیدن دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دهان می‌توانند در دهان بوی بد ایجاد کنند.

اجسام خارجی علت بوی بد دهان

در صورتی که یک جسم خارجی در حفره بینی گیر کرده باشد، به ویژه در کودکان، بوی بد دهان می‌تواند ایجاد شود. برخی کودکان اجسام خارجی را در حفره بینی خود فرو می‌کنند. این مسئله که بیش‌تر در کودکان دیده می‌شود باعث بوی بد دهان می‌شود.

برای بررسی اینکه آیا دهان شما بو می‌دهد یا نه، بهتر است از یک دوست نزدیک بخواهید تا بوی دهان شما را ارزیابی کند. زیرا ممکن است ارزیابی آن برای خودتان دشوار باشد. اگر فردی در دسترس نیست، یکی از راه‌های بررسی بوی دهان این است که مچ دست خود را لیس بزنید، سپس صبر کنید تا خشک شود، پس از خشک شدن آن را ببویید.

سایر دلایل بوی بد دهان چیست؟

علت بوی بد دهان

اگر بهداشت دهان و دندان به طور کامل و اصولی رعایت شود اما بوی بد دهان هنوز برطرف نشده بود، احتمالا باید به دنبال دلایل دیگری باشیم تا ببینیم چرا دهانمان هنوز بو می دهد. یکی از مقصرهای احتمالی در این خصوص ابتلاء به بیماری ها یا اختلالات پزشکی خاص است است. برخی بیماری ها هستند که نه مستقیماً، اما با تحت تاثیر قرار دادن لثه و دندان ها می توانند موجب نامطبوع شدن مزه و بوی دهان می شوند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

بیماری ها علت بوی بد دهان

برخی بیماری‌ها باعث بدبویی دهان می‌شوند مثل: دیابت کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی، خشکی دهان (بزاق اثر ضد میکروبی دارد)، عفونت‌ گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها. همچنین سرطان‌ها، اختلالات دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده (GERD)، استفراغ، زخم معده، انسداد روده، عدم تحمل لاکتوز، نارسایی کبد، نارسایی کلیه و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی.

بعضی از سرطان‌ها، نارسایی کبدی و سایر بیماری‌های متابولیکی به علت تولید مواد شیمیایی خاصی، سبب تنفس بدبو شوند. بیماری ریفلاکس معده (GERD) به علت بازگشت منظم اسید معده باعث ایجاد نفس بد بو می‌شود.

کتو اسیدوزیس

هنگامی که سطوح انسولین بیماران مبتلا به دیابت بسیار پایین است، بدن آن‌ها دیگر نمی‌تواند از شکر استفاده کند و به جای آن از مواد چربی استفاده می‌کند. وقتی که چربی شکسته شود، کتون تولید و ساخته می‌شود. کتون‌ها به مقدار خیلی زیاد در بدن، سمی هستند و باعث به وجود آمدن تنفس مشخص و ناخوشایند می‌شوند. Ketoacidosis یک بیماری جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی است.

انسداد روده علت بوی بد دهان

تنفس می‌تواند بویی مانند مدفوع داشته باشد، به خصوص پس از یک دوره طولانی استفراغ یا وجود علائم انسداد روده‌ای بوی بد بیشتر حس می‌شود.

برونشکتازی (گشاد شدگی مزمن راه های هوایی)

یک مشکل مزمن است که در آن مسیرهای هوایی نسبت به قبل گشادتر می‌شوند و تولید موکوس را در پی دارد. این عارضه منجر به نفس بدبو می‌شود.

علت بوی بد دهان

پنومونی آسپیراسیون

تورم یا عفونت در ریه‌ها و راه‌های هوایی به علت استنشاق استفراغ، بزاق، غذا یا مایعات باعث بروز این بیماری می‌شود. یکی از علائم پنومونی آسپیراسیون تنفس بدبو است.

خواب و تغییرات دهان در خواب علت بوی بد دهان

در زمان خواب دهان خشک می‌شود و تولید بزاق کاهش می‌یابد. به همین دلیل باکتری‌های عامل بوی بد در دهان بیش‌تر شده و بعد از بیدار شدن، دهان بد بو می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آپنه خواب نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

بارداری

بارداری به خودی خود باعث بوی بد دهان نمی‌شود، اما حالت تهوع و بیماری صبحگاهی که در دوران بارداری شایع است ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی، کمبود آب بدن و خوردن غذاهای مختلف به دلیل هوس یا ویار حاملگی نیز ممکن است بوی بد دهان در دوران بارداری را تشدید کنند.

آلرژی

مخاطی که در پشت حلق جمع می‌شود، منبع تغذیه باکتری‌هاست. این مشکل در آلرژی و عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) دیده می‌شود.

سردی معده و بوی بد دهان

وقتی صحبت از بوی بد دهان می‌شود، اول از همه به دنبال دلایل آن در دهان می‌گردیم. اما گاهی این عارضه می‌تواند به علت مشکلات در معده ایجاد شود. اگر به برخی غذاها حساسیت دارید، مشکل می‌تواند مربوط به اسید معده باشد. زمانی که به دلیل مشکلات معده اسید بیشتری تولید می‌شود، این اسید می‌تواند بوی ترشی در دهان ایجاد کند.

میکروب معده و بوی بد دهان

هر نوع میکروب و عفونت معده می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود. به عنوان مثال باکتری که در ایجاد زخم معده نقش دارد، می‌تواند بوی سولفوریک منتشر کند. مطالعاتی که روی بیماران با مشکلات معده انجام شد، نشان دادن افرادی که عامل میکروب در معده آن‌ها هلیکوباکتر پیلوری بوده است، در بیشتر مواقع به تنفس بدبو دچار بوده‌اند.

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟

شایع‌ترین علت تنفس بدبو در کودکان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه نیز می‌تواند باعث ایجاد این عارضه در کودکان شود. اگر کودکتان هرروز به طور منظم مسواک می‌زند، اما هنوز دهانش بو می‌دهد، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد علت تنفس بدبو در کودکان جدی نیست و با رعایت نکات بهداشتی می‌توان  این موضوع را حل کرد.

علت بوی بد دهان کودکان زیر ۲ سال

در رابطه با خردسالان نیز شرایط مانند بزرگسالان است. از زمانی که کودک شروع به خوردن غذا می‌کند، باید نکات بهداشتی دهان و دندان را جدی گرفت. تکه‌های غذا می‌توانند لای دندان‌ها باعث تجمع باکتری‌های بدبو شوند. به نوع غذای کودکان دقت کنید. برخی مواد غذایی تند مانند سیر یا پیاز باعث بدبو شدن دهان کودک می‌شوند. از عللی که در میان کودکان زیر ۲ سال کمتر شایع است، می‌توان به خشکی دهان و عفونت‌های مربوط به دهان و گلو اشاره کرد.

علت بوی بد دهان در نوجوانان

علت بوی بد نوجوانان می‌تواند همان دلایلی باشد که برای بزرگسالان نام بردیم. از آنجایی که مهم‌ترین دلیل بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است، در نوجوانان مسواک نزدن می‌تواند اولین دلیل بد بو بودن دهان باشد.

از دیگر دلایل بوی بد دهان می‌توان به مشکلات معده اشاره کرد. از طرفی کسانی که سینوزیت دارند هم ممکن است که با بوی بد دهان مواجه شوند. به طور کلی دلایل بوی بد دهان را می‌توانید در مطالب بالاتر مطالعه کنید.

علت بوی بد دهان بعد از عمل لوزه

بسیاری از افراد در کودکی و یا در سنین بالاتر مجبور به انجام جراحی لوزه شده‌اند. کسانی که لوزه‌های خود را عمل کرده‌اند و بعد از انجام این فرایند دچار بوی بد دهان می‌شوند، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند. احتمال اینکه بعد از جراحی، محل برداشت لوزه‌ها عفونت کرده‌باشد، وجود دارد. به طور کلی بوی بد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد اما به تنهایی نمی‌توان به آن استناد کرد و حتما باید یک متخصص بررسی‌‌های لازم را انجام دهد.

درمان بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان

اگر بیماری دهان و دندان دارید آن ها را درمان کنید

گفتیم که از علل اصلی تغییر مزه دهان ممکن است در وهله اول بیماری های دهان و دندان باشد. مثلا بیماری های مرتبط با لثه، پوسیدگی دندان، عفونت پالپ و مشکلاتی از این دست واقعا در نهایت باعث بد بویی دهان می شوند.

اگر فکر می کنید با مشکلات این‌چنینی مواجه هستید حتما با یک دندانپزشک صحبت کنید. اگر خودتان می دانید مشکل اصلی از کجاست، مستقیما به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید. مثلا اگر لثه‌ عفونت کرده مستقیما یک متخصص لثه یا پریودنتیست پیدا کنید.

بعد از غذا دهان خود را بشویید

قرار نیست بعد از خوردن هرچیزی آب بخوریم. تنها می خواهیم دهان خود را با آن شستشو داده و تمیز کنیم. فرقی هم نمی کند که چه خورده ایم یا چه نوشیده ایم، اگر بعد از آن دهان خودمان را با آب تمیز بشوییم و به اصطلاح آبکشی کنیم، محیط دهان از حالت اسیدی خارج شده و ذراتی که در لابلای دندان ها گیر کرده اند خارج می شوند. این کار تا حد زیادی باکتری های بد و مضر دهان را نیز کم می کند و در نتیجه اگر بوی بد دهان نیز ایجاد شود، بسیار جزئی و اندک خواهد بود.

اصولی مسواک بزنید

نیم تا 1 ساعت بعد از هر وعده غذایی (بعد از اینکه دهان خود را با آب تمیز کردید) نوبت به مسواک زدن می رسد. مسواک حتما باید نرم باشد تا به دندان ها آسیب نرسد. همچنین مهمتر از مسواک زدن این است که چگونه و به چه روشی اینکار را انجام می دهید.

صرفاً چون مسواک به دست می گیریم و روی دندان ها می کشیم دلیل نمی شود که دندان ها تمیز شوند و یا دیگر بوی بد دهان نداشته باشیم. با یادگیری اصولی مسواک زدن نه تنها دندان ها بهتر سفید می شوند بلکه بوی نامطبوع دهان نیز به خوبی از بین می رود.

مسواک زدن کافی نیست، به فکر نخ دندان هم باشید

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. با مسواک زدن تنها 70 درصد دندان ها تمیز می شود. 30 درصد دیگر را حتما باید با نخ دندان تمیز کرد. نخ دندان کشیدن صحیح ذرات غذا و پلاک را از بین دندان های شما پاک می کند و به کنترل بوی بد دهان کمک می کند.

نخ دندان کشیدن - درمان بوی بد دهان

تمیز کردن زبان را فراموش نکنید

زبان محل بسیار بسیار مناسبی برای تجمع باکتری های مضر دهان است زیرا بستری برای تغذیه و تکثیر آن ها فراهم می کند. به جرات می توان گفت که تمیز کردن زبان می تواند در 80 درصد مواقع می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند. زمانی که باکتری های روی زبان برداشته شوند دیگری فعالیتی انجام نمی شود تا بوی بدی به دنبال آن تولید شود.

دهانشویه و خمیردندان خوب بخرید

اگر بوی بد دهان شما به دلیل تجمع باکتری یا پلاک روی دندان‌هایتان باشد، دندانپزشک ممکن است دهانشویه‌ای را توصیه کند که باکتری‌ها را از بین ببرد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است خمیردندانی را توصیه کند که حاوی یک عامل آنتی باکتریال باشد تا باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند را از بین ببرد.

اگر پروتز دندان دارید آن را تمیز کنید

اگر از بریج یا دندان مصنوعی استفاده می کنید، حداقل یک بار در روز یا طبق دستور دندانپزشک آن را به طور کامل تمیز کنید. اگر نگهدارنده ارتودنسی دندان یا محافظ دهان دارید، هر بار قبل از گذاشتن آن در دهان، آن را تمیز کنید. دندانپزشک شما می تواند بهترین محصول پاک کننده را برای خرید به شما توصیه کند.

به درمان خشکی دهان کمک کنید

برای مرطوب نگه داشتن دهان خود، از مصرف تنباکو خودداری کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. سعی نکنید که جای آب قهوه، نوشابه یا الکل بنوشید زیرا این ها می تواند منجر به خشکی بیشتر دهان شود.برای تحریک بزاق، آدامس بجوید یا آب نبات بمکید (ترجیحاً بدون قند). برای خشکی مزمن دهان، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است بزاق مصنوعی یا یک داروی خوراکی که جریان بزاق را تحریک می کند، تجویز کند.

رژیم خود را از نو برنامه ریزی کنید

از خوردن غذاهایی مانند پیاز و سیر که باعث بوی نامطبوع دهان می شوند خودداری کنید. همچنین مصرف زیاد غذاهای شیرین و سرشار از کربوهیدارت به همین شکل با بد بویی ارتباط دارند. بنابراین در انتخاب غذاهایی که میخورید دقت بیشتری داشته باشید.

درمان بوی بد دهان

مسواک خود را هر 3 ماه یکبار تعویض کنید

برخی از مراجعان میپرسند که بعد از سرماخوردگی و یا بیماری ویروسی علت بوی بد دهان از چیه؟ علت این بو معمولا استفاده از مسواک قدیمی میتواند باشد. پس از هر بار ابتلاء به بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی، بهتر است که مسواک را عوض کنید.

و به طور مرتب باید یک مسواک جدید تهیه کنید تا از آلودگی مسواک قبلی رنج نبرید. هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک خود را پس از ساییدگی عوض کنید و مسواک نرم دیگری انتخاب کنید زیرا گاهی اوقات مسواک قدیمی که بستری برای باکتری ها و میکروب ها شده خودش می تواند باعث بوی بد دهان شود. مخصوصا اگر مسواک خود را در نزدیک توالت در دستشویی قرار می دهید احتمال آلوده شدن آن بیشتر می شود.

سالی 2 بار به دندانپزشکی مراجعه کنید

 به طور منظم معمولا دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن دندان ها یا پروتزهای خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید. خوبی این مراجعات این است که در صورت بروز هر مشکلی سریع درمان را شروع می کنید و از پرداخت هزینه های دندانپزشکی سرسام آورد در آینده مصون می مانید. همچنین در طی این جلسات آموزش های اصولی برای پیشبرد بهداشت دهان و دندان دریافت می کنید.

ارتودنسی کنید

اگر دندان هایتان کج است یا فک هایتان در موقعیت نامناسبی قرار دارد هرچقدر هم سعی کنید نمی توانید دندان هایتان را به خوبی منظم کنید. در این مواقع مرتب کردن دندان ها راه حلی برای تسهیل در مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها است. با یک متخصص ارتودنسی صحبت کنید و طرح درمان خود جهت منظم شدن دندان ها را آغاز کنید.

درمان بوی بد دهان ناشی از مشکلات معده

پیشتر گفتیم که بوی بد معده می‌تواند ناشی از سوزش سر دل باشد. سوزش سر دل به علت افزایش و برگشت اسید معده است. هنگامی که اسید معده بیشتر از حد طبیعی باشد و یا به داخل مری و بالاتر بازگردد، باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود. این اسید از طرفی باعث نابودی دندان‌ها و آسیب زدن به سلامت دندان‌ها می‌شود که در نهایت به بوی بد می‌انجامد.

برای پیشگیری از این حالت می‌توان از قرص‌های آنتی اسید و شربت‌هایش استفاده کرد. یکی از پرکاربردترین قرص‌هایی که در این شرایط کاربرد دارد، فاموتیدین است.

درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

اگر همراه با تنفس بدبو دچار سینوزیت هم هستید، باید بدانید این دو مورد به هم مربوط هستند. برای رفع بوی بد دهان در این شرایط بهترین راه‌حل نوشیدن آب به مقدار زیاد است. آب به رقیق شدن مخاط انباشته در سینوس‌ها کمک می‌کند. در نتیجه تخلیه مخاط راحت‌تر می‌شود. غرغره با آب گرم و نمک می‌تواند در درمان این مشکل موثر باشد. البته این نوع درمان‌ها موقتی است. برای درمان دائمی باید به دنبال روش‌های درمان سینوزیت باشید. اگر سینوزیت ناشی از آلرژی است، با مصرف آنتی هیستامین می‌توان آن را رفع کرد. در صورتی که ماهیت باکتریایی داشته باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. سینوزیت حاد نیز با اسپری بینی برطرف می‌شود.

قرص مترونیدازول برای درمان بوی بد دهان

اما گاهی بوی بد دهان به خاطر اسید معده و برگشت آن نیست. در مواقعی عفونت معده باعث این بوی بد می‌شود. کسانی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند، بدون شک بوی بد دهان را احساس خواهند کرد. برای درمان این عفونت باید از آنتی بیوتیک استفاده شود. قرص استفاده شده در درمان عفونت معده، در صورتیکه پیشرفته نشده‌باشد و نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک به صورت وریدی نداشته‌باشد، مترونیدازول است.‌

مترونیدازول دارویی ضدمیکروب است که گاهی برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌شود. طبق تحقیقاتی که در رابطه با تاثیر این دارو در رفع بدبویی دهان انجام شده است، نتایج اثربخشی ثبت شده است.

قرص مترونیدازول برای درمان بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان با گیاهان دارویی

اگر می‌خواهید در خانه به کمک انواع گیاهان بوی بد دهان خود را از بین ببرید، چندین گیاه و میوه در این رابطه می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه تعدادی از بهترین درمان‌های خانگی برای بوی بد دهان را ذکر می‌کنیم.

جعفری

جعفری یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای رفع بوی بد دهان است. رایحه تازه این گیاه و کلروفیل بالای آن می‌تواند اثر خوشبوکننده داشته باشد. جعفری به طور موثر می‌تواند با ترکیبات بدبو گوگردی مبارزه کند. برای استفاده از آن می‌توانید برگ‌های تازه آن را بعد از هر وعده غذایی بجوید.

آب آناناس

برخی از افراد معتقدند، آب آناناس سریع‌ترین و موثرترین روش برای رفع بوی بد دهان است. درست است که هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما بسیاری از افراد از این روش راضی بوده‌اند. می‌توانید بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید و یا یک تکه آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه بجوید. بعد از آن دهان خود را برای پاک کردن از قندهای میوه بشویید.

دانه رازیانه

رازیانه طعم شیرینی دارد و حاوی اسانس‌های معطر است. این گیاه بوی تازه‌ای به دهان می‌بخشد. در هند هنوز از دانه‌های رازیانه به عنوان خوشبوکننده دهان بعد از شام استفاده می‌شود. دانه‌های رازیانه را می‌توان به صورت ساده، برشته یا آغشته به شکر مصرف کرد.

چای سبز

چای سبز خواص ضدعفونی‌کننده و خوشبوکننده دارد. این چای می‌تواند به طور موقت دهان را خوشبو کند. نعناع نیز اثرات مشابهی دارد. می‌توانید هنگام دم کردن چای سبز چند تکه نعناع داخل آن بیاندازید و تاثیر آن را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید در طول روز از این ای استفاده کنید، پس از دم کردن آن را داخل یخچال بگذارید و سپس داخل یک بطری بریزید.

قرص مترونیدازول برای درمان بوی بد دهان

جوش شیرین

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم به طور موثر باکتری‌های دهان را از بین می‌برد. می‌توانید با جوش شیرین دهانشویه درست کنید و دهان خود را با این محلول بشویید. برای تهیه دهانشویه باید دو قاشق چایخوری جوش شیرین با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. حداقل ۳۰ ثانیه دهان خود را با این محلول بشویید.

دهانشویه خانگی با سرکه

سرکه حاوی اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری‌ها در محیط اسیدی رشد نمی‌کنند. بنابراین این دهانشویه رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب یا سرکه سفید را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به مدت ۳۰ ثانیه دهان را با آن بشویید.

گلاب برای بوی بد دهان

گلاب در کنار خاصیت خوشبوکنندگی که دارد، می‌تواند به بهداشت دهان و دندان هم کمک کند و همین مسئله در بهبود بوی بد دهان اثر پررنگی دارد. می‌توانید گلاب را در غذاها مورد استفاده قرار دهید و یا یک قاشق از آن را میل کنید. البته درست کردن شربت گلاب هم بی‌تاثیر نیست و از خاصیت زیادی برخوردار است.

روغن درخت چای

بیماری‌های دندان و التهاب لثه یکی از شایع‌ترین علل نفس بدبو است. دهانشویه‌های گیاهی می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند. شستشو با روغن درخت چای، میخک یا ریحان به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی برای درمان بوی بد دهان مفید است.

برخی از باکتری‌ها داخل دهان مواد شیمیایی حاوی ترکیبات گوگرد آزاد می‌کنند. روغن درخت چای در کاهش سطح این باکتری‌ها موثر است. برای شستشو با روغن درخت چای، آن را با یک فنجان آب گرم رقیق کنید. محلول را ۳۰ ثانیه داخل دهان بچرخانید. به هیچ وجه این روغن را قورت ندهید.

روغن درخت چای

روغن دارچین

روغن دارچین نیز به دلیل اثرات ضدباکتری قدرتمند می‌تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد. این روغن به سلول‌های لثه یچ آسیبی وارد نمی‌کند.در این مطلب نیز رژیم کاهش وزن سریع فقط با خوردن دارچین! را توضیح داده ایم.

استفاده از گیاهان با بوی قوی

برخی از ادویه‌ها و گیاهان اسانس‌های معطر هستند. آن‌ها به رفع این مشکل به صورت موقت کمک می‌کنند. برای ایجاد بوی خوب در دهان می‌توانید هر یک از مواد زیر را با آب داغ مخلوط کرده و پس از دم کشیدن میل کنید.

  • دانه رازیانه
  • بادیان ستاره‌ای
  • میخک
  • هل
  • دارچین
  • زنجبیل رنده شده
  • نعناع
  • جعفری
  • گشنیز
  • رزماری
  • آویشن

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار