|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۳۹

خواص چای سبز باعث شده تا این نوشیدنی شفابخش در اکثر خانه ها یافت شود.در این مطلب قصد داریم خواص چای سبز و نحوه مصرفش را با هم مرور کنیم

چای سبز یکی از نوشیدنی های پر خاصیت و محبوب است. چربی سوزی یکی از مهمترین خواص چای سبز است که باعث کاهش وزن چشمگیری می شود.در این مطلب قصد داریم خواص چای سبز را به طور مفصل توضیح دهیم.

خواص چای سبز برای سلامتی

خواص چای سبز

تمرکز بر خواص چای سبز در طب سنتی سابقۀ طولانی دارد.چای سبز یک نوشیدنی بدون چربی، کربوهیدرات یا پروتئین است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. تحقیقات گیاه شناسی در پاسخ به این سؤال که طبع گیاه چای سبز گرم است یا سرد؟ پاسخ داده که طبع این گیاه سرد است. همین طبع سرد باعث شده است که در درمان امراض مختلف بسیار مؤثر باشد. هرچند مضرات آن هم نباید نادیده گرفت.در این مقاله به بررسی خواص چای سبز و نحوه مصرف آن می‌پردازیم.

خواص چای سبز در تنظیم فشار خون

یکی از مهم ترین فواید چای سبز، نقش مهم آن در چربی سوزی و تنظیم فشار خون است. این خاصیت شگفت انگیز باعث شده است که چای سبز برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند یک معجون شگفت آور به حساب آید. هرچند قابل ذکر است که این اثرگذاری با مصرف طولانی مدت چای سبز برای بیماران آشکار می شود. این تأثیر مثبت به گونه ای است که احتمال رخ دادن سکته قلبی و مغزی در این بیماران کاهش می دهد.

خواص چای سبز در بهبود عملکرد مغز

مغز اندام دیگری است که از خواص چای سبز بی نصیب نمانده است. نوشیدن چای سبز به افراد کمک می کند که حافظۀ خود را به خوبی تقویت کنند. از طرفی دیگر، بیماران مغز و اعصاب به ویژه افراد آلزایمری می‌توانند در کاهش سرعت پیشرفت بیماری خود موفق عمل کنند. پژوهشگران در پاسخ به این سؤال که آیا چای سبز کافئین دارد؟ اعلام کرده اند که چای سبز هم مقداری کافئین دارد. هرچند به اندازه قهوه و چای سیاه نیست. همین کافئین در بهبود عملکرد مغز از نظر خلق و خو، حافظه و هوشیاری نقش مهمی بازی می کند.

جالب است بدانید خوردن چای سبز به بیماران پارکینسونی و افسرده هم توصیه می شود. زیرا این این گیاه به خاطر داشتن آمینو اسید ال- تیانین به افزایش ترشح دوپامین کمک می کند. در نتیجه باعث افزایش شادی و نشاط این دسته از بیماران خواهد شد.

خواص چای سبز در بهبود عملکرد مغز

خواص چای سبز در لاغری

مهم‌ترین مزیتی که برای چای سبز معرفی می‌شود، لاغری و تناسب اندام است. دلیل این امر این است که چای سبز میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. در این چای میزان زیادی پلی فنل وجود دارد که برای تشدید سطح اکسید شدن چربی و افزایش سوخت و ساز بدن مفید است. به همین دلیل است که مصرف چای سبز مخصوصا در کنار ورزش و رژیم غذایی تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد. 
 
پودر چای سبز که به آن ماچا گفته می‌شود، ارزش غذایی بیشتری نسبت به برگ چای سبز دارد. این پودر به دو صورت قوی و ملایم در دسترس است. نوع قوی آن از بوته‌هایی با سن 30 سال به بالا تهیه شده و پودری که از بوته‌های کمتر از 30 سال تهیه شود، ملایم یا اوسوچا گفته می‌شود. ترکیبات موجود در چای سبز بسیار مفید بوده و برای چربی سوزی استفاده می‌شوند. در ادامه برخی از دلایل مفید بودن این چای برای لاغری آورده شده‌اند. 
  • افزایش میزان کافئین در بدن
بسیاری از افراد در شروع روز خود کافئین مصرف می‌کنند تا در طول روز انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های خود داشته باشند. اما این نوشیدنی‌ها می‌توانند مضراتی برای بدن داشته باشند. یکی از خواص چای سبز برای لاغری افزایش میزان کافئین است. چای سبز از نوشیدنی‌های بسیار مفیدی است که می‌تواند میزان کافئین بدن را افزایش دهد. البته میزان کافئین موجود در چای سبز از قهوه کمتر است. 
 
کافئین یکی از بهترین و موثرترین مواد در چربی سوزی و بهبود عملکرد بدن است. اگر از این نوشیدنی در کنار ورزش و یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید، به راحتی به تناسب اندام می‌رسید. از چای سبز در بسیاری از مکمل‌های چربی سوز که قبل از ورزش مصرف می‌شوند، استفاده شده است. 
  • سرشار از آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان‌ها ازجمله ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که به بدن در مقابله را رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز و عصاره آن می‌توانند در افزایش متابولیسم بدن و همچینن کاهش چربی‌ها و لاغری فرد موثر باشند. 
  • حرکت سلول‌ های چربی
زمانی که فرد برای لاغری و کاهش وزن ورزش می‌کند، بدن سوخت لازم را از طریق چربی‌ها دریافت می‌کند. ابتدا باید چربی درون سلول‌های چربی را تجزیه کرده تا آن‌ها را بسوزاند و انرژی موردنیاز را تأمین کند. این انرژی نیز به جریان خون منتقل می‌شود. تمام مراحل گفته شده توسط هورمون‌های چربی سوز صورت می‌گیرند. چای سبز از بهترین و مفید‌ترین نوشیدنی‌ها برای کمک به انجام این فرآیند است. 
  • کمک به اثرگذاری ورزش
همه ما می‌دانیم که ورزش در چربی سوزی تأثیر بسیار عالی دارد. در واقع با ورزش کردن بدن مجبور می‌شود از ذخیره چربی‌ها برای دریافت انرژی استفاده کند و از همین طریق میزان چربی سوزی بدن افزایش می‌یابد. چای سبز می‌تواند فرآیند چربی سوزی را راحت‌تر کند و از این طریق ورزش کردن نیز بسیار موثرتر واقع می‌شود. 
  • افزایش متابولیسم بدن
چای سبز تأثیر فوق العاده‌ای در افزایش متابولیسم بدن دارد. همین موضوع تأثیر عالی در کاهش وزن دارد. متابولیسم فرآیند شیمیایی است که بدن برای زنده نگه داشتن ما طی می‌کند. در واقع تمام فعالیت‌های ما از تنفس تا تجزیه غذا به متابولیسم ارتباط دارند. زمانی که در حال کاهش وزن هستید، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع برای انجام فعالیت‌های مختلف به انرژی نیاز دارید.
 
همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده چای سبز می‌تواند به چربی‌های ناحیه شکم کمک بیشتری کند. چربی‌های بدن یکسان نیستند. برخی از آن‌ها که در زیر پوست قرار دارند و به آن‌ها چربی احشایی گفته می‌شود. این چربی‌ها ارتباط زیادی با بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 دارند. با کاهش این چربی‌ها به کمک چای سبز، خطر ابتلا به این بیماری نیز کاهش می‌یابد.
  • کالری کم
چای سبز هیچ گونه کالری ندارد، به همین دلیل می‌توانید بدون دغدغه مصرف کالری آن را میل کنید. البته اگر عادت دارید به همراه چای خود از خرما، کشمش، قند و هر چیز شیرین کننده دیگری استفاده کنید، کالری بیشتری دریافت می‌کنید.
خواص چای سبز برای لاغری

تنظیم قند خون و بهبود دیابت

بیماران دیابتی گروه دیگری از افرادی هستند که می توانند از خاصیت چای سبز در جهت بهبود سلامتی خود استفاده کنند. نقش چای سبز در چربی سوزی و کاهش وزن باعث کاهش حساسیت بدن به تولید انسولین و تنظیم قند خون بدن می شود. بنابراین افرادی که دیابت نوع ۲ دارند می توانند مصرف چای سبز را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

افزایش سیستم ایمنی از خواص چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های مختلفی است. مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از رشد سلول های سرطانی می شود. مطالعات مختلف بیان می کنند که فواید چای سبز در درمان سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ تأیید شده است. به نحوی که به علت نوشیدن منظم چای سبز، خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ به ترتیب تا ۳۰ و ۴۲ درصد کاهش یافته است.

خواص چای سبز برای پوست

پوست و مو هم از خواص چای سبز بی نصیب نمانده اند. شادابی و جوانی پوست با مصرف منظم چای سبز رخ می دهد. دلیل اصلی این رویداد، وجود آنتی اکسیدان ها و ویتامین های C و E در چای سبز است که باعث جلوگیری از افتادگی، چروک شدن و التهاب پوست می شوند.

علاوه بر جوانسازی پوست، سیاهی و پف زیر چشم هم با مصرف چای سبز کاهش می یابند. در ضمن مقاومت پوست در برابر نور فرابنفش (UV) نیز زیاد می شود. اما مو هم از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در چای بهره مند می شود. به نحوی که ریزش مو کاهش یافته و لطافت، درخشندگی و رشد آن افزایش می یابد.

عصاره چای سبز چه به عنوان مکمل مصرف شود و چه روی پوست استفاده شود، سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. چای سبز به عنوان مرطوب‌کننده و برای پاکسازی پوست به صورت ماسک، بخور و یا نوشیدنی استفاده می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها چای سبز را به بسیاری از محصولات آرایشی خود اضافه می‌کنند.
این چای حاوی فولیک اسید، پتاسیم، منیزیم و منگنز است که برای سلامتی پوست و بهبود زخم و هر گونه آسیب پوستی دیگر مانند جوش و آکنه بسیار مفید است.
همچنین برای برطرف کردن سیاهی دور چشم و جلوگیری از پیری زودرس، می‌توان از چای سبز کیسه‌ای برای قرار دادن بر روی پوست استفاده کرد.
یک بررسی بزرگ نشان داد که وقتی عصاره چای سبز روی پوست استفاده می‌شود، می‌تواند به درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌های پوستی مانند درماتیت، زگیل و سرطان پوست کمک کند.
خواص چای سبز برای پوست

کاهش التهاب و درمان آرترو

التهاب یکی از شایع ترین علائم آسیب دیدگی، آلرژی و جراحی است. از طرفی ساییدگی مفاصل باعث بروز آتروز در افراد مسن می شود. در این شرایط خاصیت چای سبز که به درد بیماران می خورد، خواص ضدالتهابی است. گفتنی است که التهاب روده، آرتریت و افزایش وزن ناشی از بیماری های نورودژنراتیو با مصرف چای سبز تا حد قابل توجهی در مبتلایان کاهش یافته است.

از بین بردن زگیل

یکی از خواص چای سبز که از دیرباز در طب سنتی هم از آن استفاده میشده است از بین بردن زگیل می باشد. برای رفع زگیل می توانید از چای سبز به صورت خوراکی و موضعی استفاده کنید، البته برای اینکه تاثیر بیشتری داشته باشد بهتر است از چای سبز سرد شده به صورت موضعی روی زگیل استفاده کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع در دوران کهولت سن می باشد که در بانوان بسیار شایع تر می باشد. مصرف صحیح چای سبز به دلیل وجود فلورید می تواند علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان به تقویت استخوان ها نیز کمک کند.

درمان افسردگی و اضطراب با نوشیدن چای

همانطور که اشاره کردیم عناصر موجود در چای باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین در مغز می شوند. برخلاف آن هورمون کورتیزول هم به مقدار کمتری تولید می شود. بنابراین خاصیت چای سبز در درمان افسردگی و استرس نقش مهم و غیرقابل انکاری بازی می کند.

خواص چای سبز برای درمان بیماری های عفونی

خاصیت ضد میکروبی چای سبز در کاهش اثر مخرب باکتری ها و ویروس ها نقش مهمی دارد. اپی گالو کاتچین آنتی بیوتیکی است که در چای سبز هم وجود دارد. در نتیجه با نوشیدن این چای از انواع بیماری های عفونی در امان خواهید ماند.

خواص چای سبز برای درمان بیماری های عفونی

سلامت قلب و عروق از فواید چای سبز

پیش از این توضیح دادیم که چای سبز به کاهش میزان کلسترول و بهبود فشار خون می شود. از طرفی درمان بیماری هایی مانند فیبریلاسیون دهلیزی سریع تر انجام می شود. این ویژگی ها باعث بهبود سلامتی قلب و عروق می گردد. همین خاصیت چای سبز باعث شده است که متخصصان تغذیه نوشیدن این چای را توصیه کرده و آن را در رژیم غذایی افراد مختلف قرار دهند.

رفع بوی بد دهان

مشکلات مرتبط با دهان و دندان و یا التهاب لثه می توانند موجب بوی بد دهان شوند. از طرفی مشکلات گوارشی هم در رخ دادن این اتفاق بی اثر نیستند. کاتچین موجود در چای سبز برای سلامتی دهان و دندان بسیار مفید است. نقش ضد عفونی چای سبز هم عامل دیگری در رفع بوی بد دهان است. استرپتوکوک موتانس باکتری موجود در دهان است که باعث پوسیدگی دندان ها می شود. در نتیجه نقش ضد باکتریایی چای سبز به کاهش اثر منفی این باکتری می پردازد. اثر ضد التهابی این نوشیدنی در کاهش التهاب لثه بی تأثیر نیست. بنابراین می توان از فواید چای سبز در محافظت از دهان و دندان و رفع بوی بد دهان بهره مند شد.

تقویت قدرت بینایی چشم

چشم هم با کمک آنتی اکسیدان ها، ویتامین  Cو E، زاگزانتین و لوتئین  موجود در چای سبز می تواند قدرت بینایی را در بالاترین حد خود نگه دارد. نوشیدن چای سبز ابتلا به آب مروارید و آب سیاه را در افراد مسن به تأخیر می اندازد.

خواص چای سبز در تقویت قدرت بینایی چشم

چای سبز در دوران بارداری

خانم ها در دوران بارداری مستلزم رعایت رژیم غذایی سالم هستند. چای سبز به خاطر داشتن آنتی اکسیدان فراوان، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، نقش مهمی در سلامت زنان باردار و جنین شان دارد. به نحوی که کمک شایان ذکری به تکمیل سیستم عصبی جنین می کند.چای سبز باعث کاهش استرس و آرام‌بخش و همچنین کاهش وزن بعد از زایمان میشود.

البته مضرات چای سبز هم بر زنان باردار و جنین غیرقابل انکار است. کافئین موجود در چای سبز احتمال زایمان زودرس، سقط جنین و کم وزن بودن جنین را بیشتر می کند. بنابراین این گروه از افراد تحت نظر متخصص زنان و تغذیه باید چای سبز بنوشند.

بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری بدن

بسیاری از کارهای روزمره در بدن استرس اکسیداتیو (یعنی عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) تولید می‌کند و به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند. آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاتچین‌های چای سبز می‌توانند آسیب سلولی را کاهش داده و خستگی عضلانی را به تاخیر بیندازند.

در واقع، یک مطالعه روی 35 مرد نشان داد که عصاره چای سبز همراه با تمرینات قدرتی به مدت 4 هفته، محافظت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، 16 دونده سرعتی که عصاره چای سبز را به مدت 4 هفته مصرف کردند، محافظت بیشتری در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از حملات مکرر سرعت نشان دادند.

یک مطالعه نشان داد که 14 مردی که به مدت 4 هفته عصاره چای سبز مصرف کردند مسافت دویدن خود را 10.9٪ افزایش دادند.

خواص چای سبز در بهبود بیماری‌های معده

یکی از خواص مهم چای سبز بهبود مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، نفخ و اسهال است.

کمک به کنترل غلظت خون

چای سبز درمان گیاهی و طبیعی مناسبی برای کاهش غلظت خون بالا است. اما اگر برای کاهش غلظت خون از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است با هم تداخل داشته باشند.
  • سلامت ریه را تامین می‌کند.
  • در بارداری مفید است.
  • می‌تواند در سلامت نوزادان و کودکان نقش داشته باشد.

تامین سلامت ریه

یکی از مهم‌ترین اعضای بدن ما که کار تنفس و رساندن اکسیژن به تمام بدن را دارد ریه است. به علت این که ریه دروازه ورود اکسیژن از محیط خارج به بدن نامیده می‌شود، در معرض انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها است و علاوه‌بر ورود اکسیژن، نقش محافظت از بدن را در مقابل این آلودگی‌ها دارد .نوشیدن چای سبز به افزایش سلامت ریه‌ها کمک بسیاری می‌کند و مهم‌ترین خواص چای سبز برای ریه برطرف کردن برخی از انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها است.

بیماری‌های تنفسی متعددی وجود دارد که سلامت ریه‌ها را تهدید می‌کند؛ اما مهمترین آن‌ها ۱- برونشیت مزمن (COPD) است که سرفه و خلط طولانی مدتی ایجاد می‌کند و دیگری ۲- آمفیزم است که در طول زمان به ریه‌ها آسیب می‌رساند. مطالعات روی خواص چای سبز برای ریه نشان داده است چای سبز سرشار از پلی فنول‌ها بوده که دارای خواص ضدالتهابی هستند؛ از انسداد مزمن ریه ها و بیماری‌های نامبرده جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز با کاهش خطر (COPD) همراه است

خواص چای سبز برای مردان

چای سبز غذاییست که همه مردان باید به دلیل مزایای سلامتی برجسته، آن را به منوی روزانه خود اضافه کنند. چای سبز نه تنها منبع قوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام کاتچین است، بلکه با انواع فواید سلامتی برای پروستات نیز مرتبط است. در اینجا 7 مزیت چای سبز که هر مردی باید بداند آورده شده است.
  • مانع فعالیت آنزیم decarboxylase ortnithine می‌شود. این آنزیم در ایجاد سرطان پروستات نقش دارد
  • رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده و آن‌ها را به آپوپتوز یا خودکشی، ترغیب می‌کند
  • ترمیم DNA آسیب دیده (در غیر این صورت موجب رشد سلول‌های سرطانی می‌شود)
  • مهار فعالیت آنزیم COX-2 که در بافت‌های سرطانی جمع می‌شود و در گسترش سرطان پروستات نقش دارد
  • تحریک فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی که با تومورهای سرطانی مبارزه می‌کنند
  • کاتچین داخل چای سبز برای مردانی که ضایعات پیش‌سرطانی پروستات را دارند، مفید است و مانع گسترش این ضایعات به سمت سرطانی شدن می‌شوند.

خواص چای سبز برای مردان

خواص چای سبز برای زنان

  • حاوی پنی‌فنول‌ها و آنتی ‌اکسیدان است که برای پوست و موی خانم‌ها مفید است
  • به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک می‌کند
  • از سرطان سینه و رحم پیشگیری می‌کند.

خواص چای سبز برای نوزادان و کودکان

  • کاهش اضطراب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به سرماخوردگی
  • تسکین‌دهنده کولیک معده در کودکان
  • درمان یبوست کودکان
  • درمان سرفه و اختلالات ریوی در کودکان
اما به طور کلی مصرف چای برای کودکان توصیه نمی‌شود، زیرا مانع جذب آهن می‌شود. حتی چای سبز هم باید زیر نظر پزشک و به مقدار بسیار کم مصرف شود. کافئین موجود در چای سبز ممکن است در خلق و خوی کودک تغییراتی ایجاد کند. مانع جذب کلسیم در کودکان می‌شود.

انواع چای سبز

  • چای سبز چینی
  • چای سبز ژاپنی
  • سنچا
  • گیوکورو
  • کابوشچا
  • ماچا
  • گنفایچا
  • هوجیچا

تفاوت چای سبز و چای سیاه

چای سیاه در فرایند تولید، اکسیداسیون و تخمیر را می‌گذراند اما برگ چای سبز بدون تخمیر و اکسیداسیون مستقیم به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل چای سبز ارگانیک‌تر و دارای خواص بیشتری است.
تفاوت چای سبز و چای سیاه

طبع چای سبز

طبع چای سبز، سرد و خشک است؛ به همین دلیل هنگام دم کردن آن از دارچین، زیره، هل، گل محمدی، نبات، نعناع یا عسل استفاده می‌کنند تا طبع متعادلی به دست بیاید. مصرف خرما و کشمش نیز به خنثی کردن سردی آن کمک می‌کند.

ترکیبات چای سبز

  • کافئین
  • تئوفیلین
موجب باز شدن مجاری تنفسی می‌شود.
  • تانن
گیاه را در برابر آفات حفظ می‌کند و طعم و رنگ چای از آن است.
  • پاداکسنده‌ها یا آنتی‌اکسیدان
این مواد سیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌کنند.
  • مواد سلولزی
  • مواد صمغی
  • بکتین
نوعی فیبر مفید برای دستگاه گوارش
  • فیبر
  • مواد معدنی
  • آنزیم‌ها
  • پلی‌فنون‌ها
مقدار زیاد پلی‌فنون‌ها در چای سبز سبب منقبض شدن دهان یا به اصطلاح گس شدن آن می‌شود. از این رو چینی‌ها و ژاپنی‌ها نوشیدن چای سبز با درصد پلی‌فنون کمتر را ترجیح می‌دهند. پلی‌فنون‌ها در بدن می‌توانند افزون بر ویروس‌ها با سرطان‌های لوزالمعده، روده بزرگ، مثانه، پروستات و سینه نیز مقابله کنند.

چای سبز را با چی بخوریم؟

چای سبز را با چی بخوریم؟

اگر می خواهید از فواید چای سبز حداکثر استفاده را داشته باشید، بهتر است آن را با مواد مختلفی مانند دارچین و زنجبیل بنوشید.

  • اگر چای سبز را همراه با به لیمو بنوشید، آرامش بیشتر و خواب بهتری خواهید داشت. در واقع این دمنوش مسکن خوبی برای اعصاب و روان است.
  • تأثیر لاغرکنندگی دمنوش چای سبز و دارچین را فراموش نکنید. شما می توانید بیشترین میزان چربی سوزی و کاهش وزن را با مصرف ترکیب چای سبز و دارچین تجربه کنید.
  • دمنوش چای سبز و گل محمدی نوشیدنی مفیدی به حساب می آید. شما با کمک این نوشیدنی می توانید عملکرد سیستم گوارشی خود را تقویت کنید.
  • دمنوش چای سبز و نعناع هم یکی از محبوب ترین نوشیدنی هاست. زیرا باعث درمان سندروم روده تحریک پذیر و بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود.
  • دمنوش چای سبز و زنجبیل هم طرفداران بسیاری دارد. زیرا باعث کاهش وزن، درمان سرطان و کنترل قند خون می شود. اما مضرات چای سبز با زنجبیل برای بیماران کم خونی و زنان شیرده و افرادی که از فشار بالای چشم رنج می برند را نباید نادیده گرفت.

عوارض چای سبز

عوارض چای سبز

چای سبز خواص شگفت انگیزی دارد. اما نباید فراموش کنید که مصرف آن باید به حد کافی باشد. شما بهتر است آن را با صلاح دید پزشک و متخصص تغذیه به طور منظم بنوشید. دقت داشته باشید که مضرات شایع چای سبز عبارتند از:

  • افزایش انعقاد خون: افرادی که آسپرین و وارفارین می خورند باید بسیار مراقب باشند. زیرا چای سبز اثر داروهای مصرفی ضد انعقاد خون را کاهش می دهد.
  • آسیب به کبد و کلیه: هرچند مصرف چای سبز برای بیماران کبد چرب توصیه می شود. اما مصرف زیاد از حد چای سبز مخصوصاٌ اگر بی کیفیت باشد، موجب بروز بیماری های کبدی و کلیوی دیگر مانند کبد سمی می شود.علائم کبد چرب و روش های پیشگیری از آن چیست؟ 
  • افزایش کم خونی در بانوان: مصرف بیش از حد چای سبز می تواند باعث چسبیدن کاتچین به کلبول های قرمز و کاهش میزان آهن خون یا افزایش شدت آنمی شود.
  • تداخل کافئین چای سبز با برخی داروها: نوشیدن چای سبز زیاد باعث اختلال اثرات انتی بیوتیک ها، داروهای بیهوشی و قرص های ضد بارداری می شود. بنابراین باید به میزان کافی آن را بنوشیم.
  • تشنج کردن بیماران: یکی دیگر از عوارض چای سبز، افزایش میزان پتاسیم خون و افزایش خطر تشنج و هیپوکالمی است.
  • مختل کردن عملکرد غده تیروئید: زیاده روی در مصرف چای سبز، عملکرد غده تیروئید را مختل می کند. حتی خانم ها با احتمال بیشتری ممکن است به سرطان تیروئید و سمی شدن آن مبتلا می شوند.
  • ضعف شدید استخوان ها: با نوشیدن زیاده از حد چای سبز جذب کلسیم مختل می شود. بنابراین احتمال ابتلا به پوکی استخوان و ضعف این اندام افزایش می یابد.
  • افزایش بی خوابی و اضطراب: چای سبز باعث شادی و نشاط افراد می شود. اما مصرف زیادی آن می تواند سیستم عصبی و مغز را تحریک کرده که به خودی خود منجر به افزایش بی خوابی و در نتیجه اضطراب و افسردگی می شود.
  • افزایش ریفلاکس و مشکلات گوارشی: هرچند نقش مثبت چای سبز در بهبود عملکرد سیستم گوارشی تأیید شده است اما زیاده روی در مصرف آن باعث اسیدی شدن معده و افزایش بازگشت اسید معده به مری و دهان (ریفلاکس) و حالت تهوع و اسهال می شود.
  • افزایش احتمال ناباروی مردان: عوارض چای سبز بر مردان را نمی توان نادیده گرفت. مقدار زیاد پلی فنول در بدن مردان احتمال عقیم شدن را افزایش می دهد. زیرا باعث کاهش تولید اسپرم و ترشخ تستوسترون می شود.

چای سبز برای چه کسانی مضر است؟

  • افراد مبتلا به کم‌خونی
  • کسانی که میزان آب بدن‌شان کم است
  • کسانی که طبع سرد دارند. (البته می‌توانند در کنار این نوشیدنی از مواد غذایی گرم جهت اعتدال طبع استفاده کنند.)
  • خانم‌های باردار و شیرده کودکان

چگونه چای سبز درست کنیم؟

چگونه چای سبز درست کنیم؟

درست کردن چای در خانه بسیار ساده است:
  • برای شروع حدود 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب را به جوش بیاورید، آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید 2 تا 3 دقیقه خنک شود و سپس آن را در فنجان بریزید.
  • یک چای سبز کیسه‌ای اضافه کنید و بگذارید 1 تا 3 دقیقه دم بکشد. اگر به جای آن از چای با برگ‌های شل استفاده می‌کنید، حدود 1 قاشق غذاخوری (2 گرم) را اضافه کنید.
  • در نهایت، مقداری آب لیموی تازه را با فشار دادن نیمی از یک لیمو به طور مستقیم در چای خود اضافه کنید. می‌توانید طعم نوشیدنی را با موادی مانند عسل، دارچین، زنجبیل یا نعناع تازه بیشتر کنید. برای دریافت بیشترین فواید سلامتی چای سبز، از افزودن شیر به چای خودداری کنید. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند ارزش آنتی اکسیدانی در برخی چای‌ها را کاهش دهد.
نکته: عصاره چای سبز شکل غلیظ آن است و مواد فعال یک کپسول به اندازه یک فنجان چای سبز متوسط است. مانند چای سبز، عصاره چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدان است. عصاره چای سبز به شکل مایع، پودر و کپسول موجود است. عصاره مایع چای سبز را می‌توان در آب رقیق کرد، در حالی که پودر را می‌توان در اسموتی‌ها مخلوط کرد.

میزان مصرف چای سبز

دوز توصیه شده عصاره چای سبز برای لاغری بین 250 تا 500 میلی گرم در روز است. این مقدار را می‌توان از 3 تا 5 فنجان چای سبز به دست آورد.

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

برای اثرگذاری بیشتر چای سبز، بهتر است آن را حدود ۲ ساعت بعد از صرف غذا میل کنید. به دلیل این که موجب اختلال در جذب آهن می‌شود.

نحوه نگهداری چای سبز

چای سبز را باید دور از رطوبت، بوهای شدید، هوا و نور نگه‌داری کرد. آن را در یک ظرف دردار یا پلاستیک زیپ‌دار، بیرون از یخچال نگه دارید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار