|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۴۷

خوراکی های قاعده آور شامل گیاهان و مواد غذایی است که باعث تسهیل در جریان قاعدگی میشود و در صورت نامنظم بودن قاعدگی از آن استفاده میکنند.

آیا چیزی در مورد مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور می‌دانید؟ تاخیر در قاعدگی یک مشکل اساسی در بین خانم ها به حساب می آید.در صورت اطمینان از عدم بارداری می‌توان از خوراکی های قاعده آور در هنگام بروز این مشکل استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم خوراکی های قاعده آور قوی که برای درمان پریود های نامنظم مفید هستند را به شما معرفی کنیم.

چرا باید از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور استفاده کنیم؟

خوراکی‌های قاعده آور

دلایل مختلفی وجود دارد که یک فرد بخواهد به تسریع شروع قاعدگی کمک کند. ممکن است بخواهید به یک تعطیلات بروید و در فکر این هستید که زودتر دوره قاعدگی خود را پشت سر بگذارید. شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر سیکل قاعدگی نامنظمی دارید و به دنبال راهی برای نظم بخشیدن به چرخه قاعدگی هستید.

پریودهای نامنظم می تواند برای خانم ها یک کابوس باشد. عدم تعادل هورمونی، اضافه وزن یا کم وزنی و سبک زندگی کم تحرک از مهم ترین دلایل پریود نامنظم در زنان به شمار می روند. در منابع خارجی آمده است بی نظمی در چرخه قاعدگی می تواند باعث افزایش وزن، افزایش موهای صورت، نوسانات خلقی، نفخ، حساس شدن سینه ها شود.

موثرترین راه برای مقابله با پریودهای نامنظم، بهبود سبک زندگی، کاهش وزن، پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. همچنین، خوراکی های قاعده آور وجود دارند که می تواند باعث قاعدگی یا پریود شود استفاده کرد .

مواد غذایی و خوراکی های قاعده آور

دوره قاعدگی یک چرخه طبیعی در بدن خانم‌ها است که معمولاً به دلایل مختلفی نظیر استرس، عدم تعادل هورمونی، تغییر وزن و یا رژیم غذایی نامتعادل دچار تأخیر می‌شود. مصرف مواد غذایی و خوراکی های قاعده آور در طول ماه و زمان نزدیک به دوره عادت ماهانه، موجب می‌شود تا پریود شما منظم‌تر شود و با مشکلات کمتری روبرو شوید. در ادامه می‌توانید با بهترین خوراکی های قاعده آور قوی آشنا شوید.

تخم شنبلیله از خوراکی های قاعده آور

«تخم شنبلیله» سرشار از «ایزوفلاون» است که بر میزان ترشح هورمون استروژن در خانم‌ها تأثیر می‌گذارد. از آن جایی که کاهش میزان استروژن مهم‌ترین علت در نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی است.

مصرف مواد غذایی که حاوی استروژن هستند و یا بدن را به ترشح این هورمون وادار می‌کنند، اهمیت زیادی بر چرخه قاعدگی دارد. مصرف دانه شنبلیله می‌تواند به افزایش جریان خون در چرخه قاعدگی و منظم شدن آن کمک کند.

تخم شنبلیله - خوراکی های قاعده آور

بادام تلخ

میوه بادام تلخ از خوراکی های قاعده آور با طبیعتی گرم و خشک است. بهتر است از آن به صورت شیاف واژینال برای رفع مشکل تاخیر در پریود استفاده کرد. همچنین از آنجا که بادام تلخ دارای ماده سمی اسید سیانیدریک است، بهتر است خوردن آن با احتیاط انجام شود.

خانواده فلفل‌ها

انواع فلفل‌ها مانند فلفل دلمه ای، فلفل چیلی، فلفل سیاه و … به دلیل داشتن طبعی گرم و نیز سرشار بودن از ویتامین C، از خوراکی های قاعده آور به شمار می‌آیند. از فلفل‌ها می‌توان به صورت پودر شده و به عنوان ادویه در غذا‌ها و یا به صورت خام استفاده کرد. توجه کنید که این گیاه ممکن است با برخی از دارو‌ها ماننن تئوفیلین و پروپرانول تداخل داشته باشد. خوردن فلفل نیز مانند تمامی خوراکی‌های گرم در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

کوهوش سیاه

«کوهوش سیاه» یکی از خوراکی های قاعده آور است که می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و تقویت رحم کمک کند. مصرف این گیاه می‌توان به ریزش پوشش داخلی رحم و شروع قاعدگی کمک کند. به خاطر داشته باشید که افراد دارای فشارخون و کسانی که داروی قلبی مصرف می‌کنند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

زنجبیل

گیاه زنجبیل یکی از خوراکی های قاعده آور خیلی قوی است که موجب تحریک چرخه قاعدگی در بدن می‌شود. افرادی که پریود دردناک و نامنظمی دارند و می‌خواهند پریود بدون درد و منظم را تجربه کنند یا به دنبال یک دمنوش قاعده آور مؤثر می‌گردند، بهتر است حتماً چای زنجبیل را امتحان کنند.

برای تهیه دمنوش زنجبیل به عنوان یک معجون قاعده آور می‌توانید دو یا سه تکه زنجبیل را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و این دمنوش را میل کنید.

زنجبیل - خوراکی های قاعده آور

خرما

خرما طبع گرمی دارد و یک تسکین‌دهنده طبیعی برای دردهای قاعدگی است. مصرف خرما می‌تواند به گرم شدن رحم و تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند و موجب بهبود سلامت باروری در خانم‌ها شود.

گردو

از جمله خواص گردو این است که طبع گرمی دارد و سرشار از فیبر است و به افزایش گرما در بدن کمک می‌کند. مصرف گردو موجب افزایش جریان خون در بدن می‌شود به همین دلیل جزو خوراکی های قاعده آور قوی است و برای تنظیم دوره قاعدگی و همچنین تجربه یک دوره قاعدگی راحت‌تر اهمیت زیادی دارد.

برگ حنا از خوراکی های قاعده آور

طبع حنا سرد و خشک و گاه گرم و خشک است. حنا یکی از بازکننده‌های سریع و قاعده آورهاست. می‌توانید چند عدد کپسول خالی از داروخانه تهیه کرده وآن‌ها را پر از حنا کنید و هر روز صبح و شب 2 تا 3 عدد از آن‌ها را ببلعید. بهتر است برای تعدیل سردی حنا، کمی کتیرا نیز در دهان بمکید. حنا علاوه بر قاعده‌آوری، برای ورم‌های گوارش، ورم طحال، مشکلات زنانه و ترشحات عفونی نیز مفید است.

دمنوش رزماری

برای رفع مشکل عدم پریود، چند برگ از گیاه رزماری را در یک لیوان آب دم کرده و میل کنید. خوردن دمنوش رزماری در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد. همچنین مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد تهوع و ورم ریه خواهد شد.

زردچوبه

مصرف زردچوبه به افزایش سطح پروژسترون و استروژن در بدن تأثیر می‌گذارد و به عنوان ضد‌اسپاسم و ضد‌درد در بدن عمل می‌کند. مصرف یک لیوان شیر با زردچوبه در طول روز موجب کاهش درد قاعدگی می‌شود و به تنظیم چرخه قاعدگی نیز کمک زیادی می‌کند.

زردچوبه - خوراکی های قاعده آور

توکلیجه(چای کوهی)

این گیاه بازکننده عادت ماهانه بوده اگر مقدار بیشترى مصرف شود کشنده جنین است و حتى اگر زن باردارى بخور جوشانده آن را در زیر شکم خود بدهد که بخار وارد رحم گردد امکان سقط جنین مى‌رود. مقدار خوراک آن بصورت جوشانده ده گرم است.

انبه

از جمله خواص انبه این که یک میوه خوشمزه، مفید و قاعده آور است که طبع گرمی دارد و برای تسریع شروع قاعدگی و همچنین سلامت بدن در دوران قاعدگی اهمیت زیادی دارد. افرادی که طبع گرمی دارند، بهتر است در مصرف انبه محتاط باشند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی و خوراکی های قاعده آور است که می‌تواند به تنظیم قاعدگی و حفظ سلامت بدن کمک زیادی کند. شکلات تلخ ماهیچه‌های بدن را شل می‌کند و از این راه به کاهش درد در دوران قاعدگی کمک می‌کند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون خواص بهبود و تثبیت هورمون ها و در نتیجه خلاص شدن از مشکلات قاعدگی را دارد. انواع دیگر ماهی و روغن ماهی نیز در تنظیم دوره قاعدگی شما مفید است.

سیاه دانه

سیاه دانه از مواد غذایی و خوراکی های قاعده آور است که مصرف تنها ۱۰ تا ۲۰ گرم از پودر دانه‌های آن می‌تواند به باز شدن عادت ماهانه کمک کند. یادتان باشد که مصرف سیاه دانه در بارداری یک قاعده آور قوی است که موجب سقط جنین می‌شود و به افزایش انقباضات رحم کمک می‌کند و موجب خروج راحت جنین مرده از رحم می‌شود.

سیاه دانه - خوراکی های قاعده آور

سوسنبر از خوراکی های قاعده آور

این گیاه مى‌تواند عادت ماهانه را بازنماید و اگر جنین مرده در رحم باشد مى‌تواند جنین مرده را نیز از رحم خارج نماید. مقدار خوراک از پودر برگهاى خشک شده آن 15 گرم و از پودر گل آن 10 گرم و از برگهاى تازه آن 25 گرم و از عصاره برگهاى آن 10 تا 30 گرم است.

ترکیب ژل آلوئه ورا و عسل

اگر دوره‌های پریودی شما نامنظم است، می‌توانید مقداری ژل آلوئه ورا با عسل طبیعی ترکیب کنید و صبح‌ها ناشتا مصرف کنید. مصرف آلوئه ورا موجب تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود و به منظم شدن چرخه قاعدگی کمک می‌کند. برای استفاده از این معجون قاعده آور بهتر است آن را قبل از شروع قاعدگی مصرف کنید و از مصرف آن در طول دوره‌های قاعدگی پرهیز کنید.

زیره سبز و سیاه

از جمله خواص زیره سبز و سیاه این است که جزو مفیدترین خوراکی های قاعده آور است که از قدیم برای کاهش درد قاعدگی و همچنین تنظیم آن استفاده می‌شود. برای این کار می‌توانید حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه زیره را در آب بجوشانید و یا برای یک شب تا صبح در آب بخیسانید.

سپس این معجون قاعده آور را مصرف کنید. زیره موجب کاهش نفخ و دل درد در دوران پریودی می‌شود و به تنظیم چرخه قاعدگی نیز کمک می‌کند.

شکر زرد

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در فهرست خوراکی های قاعده آور که می‌توانند باعث قاعدگی شوند، شکر زرد گنجانده شده است. برای استفاده از شکر زرد می توانید زنجبیل، کنجد، زردچوبه و دانه هل را مخلوط کرده و با یک لیوان آب گرم بجوید. نوشیدن منظم این ماده می تواند باعث ایجاد قاعدگی و حتی زودتر شدن آن شود و به عنوان قاعده آور قوی و فوری به شمار آید.

قهوه ترک و اسپرسو

قهوه ترک، قهوه اسپرسو و سایر انواع نوشیدنی قهوه سرشار از کافئین است و مصرف کافئین موجب گشاد شدن عروق خونی می‌شود. استفاده از قهوه به بهبود جریان خون در دروان قاعدگی کمک می‌کند و موجب تنظیم این چرخه می‌شود.

قهوه ترک و اسپرسو - خوراکی های قاعده آور

دمنوش زعفران از معروف ترین خوراکی های قاعده آور

مهم‌ترین و نام آشناترین خوراکی برای زود پریود شدن دم‌کرده زعفران است. قاعده آوری که باید به صورت غلیظ 10 روز قبل از شروع عادت میل شود. می‌توانید 10 گرم زعفران را در یک لیتر آب جوش دم کرده، هر روز 3 وعده (و هر بار یک استکان) از آن بنوشید.ادویه زعفران طبع گرم و خشکی دارد و به باز شدن قاعدگی و تقویت اعصاب کمک زیادی می‌کند.

افراط در مصرف زعفران منجر به ایجاد مسمومیت و حتی مرگ می‌شود. مصرف زیاد زعفران در دوران بارداری نیز باعث سقط جنین می‌شود.

دمنوش رازیانه

«رازیانه» از خوراکی های قاعده آور است که مصرف آن می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند. برای تهیه این دمنوش باید ۱ قاشق چای‌خوری رازیانه را با یک لیوان آب ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه میل کنید.

این دمنوش دردهای قاعدگی را برطرف می‌کند و برای سلامت خانم‌ها بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید که مصرف رازیانه در برخی افراد موجب ایجاد حساسیت می‌شود و به هیچ عنوان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

چای بابونه

گل بابونه یکی دیگر از مواد غذایی و خوراکی های قاعده آور است که طبع گرم و خشکی دارد و برای گرم کردن بدن و تنظیم چرخه قاعدگی مفید است. برای تهیه چای بابونه باید یک قاشق چای‌خوری بابونه را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه میل کنید.

دمنوش گل گاو زبان با زعفران

دم کرده گل گاو زبان با زعفران نیز یکی از خوراکی های قاعده آور است که دمنوش قاعده آور فوری یا معجون قاعده آور شناخته می شود و اثر گذاری بسیار زیادی دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این دمنوش به هیچ عنوان برای زنان باردار توصیه نمی شود چون باعث سقط جنین می شود .

طرز تهیه این دمنوش به این صورت است که مقداری گل گاو زبان را با مقداری کمی زعفران دم کرده و در صورت نیاز به آن چوب دارچین اضافه کنید که طبع آن گرم تر شود و سپس بعد از دم کشیدن آن را میل کنید .

دمنوش گل گاو زبان با زعفران

انواع کلم

انواع کلم مثل کلم بروکلی و گل کلم جزو خوراکی های قاعده آور طبیعی هستند که مصرف آن‌ها هم به صورت خام و هم پخته به تنظیم چرخه قاعدگی کمک زیادی می‌کند. از آن جایی که کلم نفاخ است، بهتر است با نزدیک شدن به دوره پریودی به مقدار کم استفاده شود. مصرف بیش از حد کلم با داروهای ضد‌انعقاد خون می‌تواند اثر داروها را از بین ببرد.

گل‌پر

این گیاه از خوراکی های قاعده آور بوده و چنانچه زن باردارى مقدار بیشترى از آن میل کند سبب سقط جنین خواهد شد. مقدار خوراک از پودر دانه آن چهار گرم است که این پودر را در دهان ریخته و مقدارى آب نیمگرم از بالاى آن مى‌خورند.

انزروت

این صمغ کشنده جنین بوده و مقدار 16 گرم از آنکه بمدت چهار روز خورده مى‌شود ساقط جنین است اما در بعضى از زنان تنها مقدار دو گرم از آن سبب سقط جنین مى‌شود.

دانه های کاروم (Ajwain)

دانه های کاروم  نیز از جمله خوراکی های قاعده آور است که علاوه بر تسکین دردهای قاعدگی، در ایجاد قاعدگی نیز موثر است.

روش استفاده: ۱ قاشق چایخوری دانه های کاروم را در ۱ لیوان آب بجوشانید و صبح آن را معده خالی مصرف کنید.

پیاز

از جمله خواص پیاز این است که جزو خوراکی های قاعده آور است که به تسهیل جریان خون کمک می‌کند. شما می‌توانید با نزدیک شدن به دوره پریودی از پیاز به صورت خام یا پخته استفاده کنید تا علائم سندرم پیش از قاعدگی (pms) بهبود پیدا کند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد پیاز موجب کاهید قند خون و افزایش صفرا در بدن می‌شود و بنابراین باید به اندازه مصرف شود.

پیاز - خوراکی های قاعده آور

کنجد

از جمله خواص کنجد و ارده کنجد این که یک قاعده آور اورژانسی است و موجب بروز علائم پریودی در بدن می‌شود. برای این کار باید کنجد را آسیاب کنید و آن را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و این دمنوش را میل کنید.این معجون برای زایمان آسان بسیار مفید است و همانند آمپول‌‌فشار عمل می‌کند. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد کنجد موجب درد شکم، عارضه یبوست و انقباض روده‌ها می‌شود.

لوبیا از خوراکی های قاعده آور

حبوب لوبیا طبیعت گرم و تری دارد و به تسریع چرخه قاعدگی در خانم‌ها کمک می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص لوبیا بهتر است آن را برای ۱ تا ۲ روز بخیسانید و سپس به صورت لوبیا گرم مصرف کنید تا دچار نفخ و دل درد نشوید.

چغندر

چغندر قرمز یا لبو یکی از خوراکی های قاعده آور خیلی قوی است که به کاهش نفخ و احتباس آب در بدن کمک می‌کند. این ماده غذایی سرشار از آهن و اسید فولیک است و به کاهش علائم کم خونی و پشت سر گذاشتن یک دوره پریودی راحت نیز کمک می‌کند. خوردن یک چغندر متوسط و یا مصرف ۱ عدد آب چغندر می‌تواند به سریع‌تر پریود شدن شما کمک زیادی کند.

یاس سفید

گلبرگهاى یاس سفید عادت ماهانه را باز مى‌کند و مقدار خوراک از پودر این گلبرگها 5 گرم است که اگر بصورت جوشانده مصرف شود ده گرم خواهد بود.

هرگاه زنى هنگام عقب افتادن عادت ماهانه مشکوک باشد که حامله است یا خیر چنانچه مقدار 30 تا 50 گرم عسل طبیعى را در آب حل کرده و ناشتا بخورد اگر درد همراه با پیچش در شکم خود احساس کند حامله است و در غیر این صورت حامله نیست.

آناناس

از جمله خواص آناناس این است که حاوی «بروملین» است که روی پوشش رحم تأثیر می‌گذارد و موجب نرم شدن پوشش داخلی رحم می‌شود. این میوه به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و سفید خون کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. مصرف آناناس موجب می‌شود تا دوره قاعدگی راحت‌تری را تجربه کنید و به تنظیم چرخه قاعدگی نیز کمک می‌کند.

آناناس - خوراکی های قاعده آور

انار

آب دانه های انار نیز در ایجاد قاعدگی موثر است. روش استفاده: حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از شروع دوره خود سه بار در روز آب انار بنوشید.

تخم گشنیز از خوراکی های قاعده آور

مصرف «تخم گشنیز» به تنظیم پریود نامنظم کمک می‌کند و با گرم کردن رحم موجب افزایش انقباض رحم و شروع قاعدگی می‌شود. برای این منظور باید یک قاشق چای‌خوری تخم گشنیز را با ۲ فنجان آب جوش ترکیب کنید. سپس آن را بجوشانید تا تبدیل به یک فنجان آب جوش شود. در نهایت این ترکیب را از صافی رد کنید و از ۴ تا ۵ روز قبل از شروع پریود تا ۳ بار در روز بنوشید.

جعفری

«جعفری» از خوراکی های قاعده آور است که به دلیل وجود ویتامین C به تحریک انقباض رحم کمک می‌کند. خانم‌های بارداری و کسانی که مشکلات کلیوی دارند، نباید از جعفری استفاده کنند. برای استفاده از جعفری بهتر است ۲ تا ۳ قاشق جعفری را کمی خرد کنید و سپس در یک فنجان آب جوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه این دمنوش را میل کنید.

گز علفی

خانم‌هایی که می‌خواهند عادت ماهیانه خود را به خاطر رفتن به زیارت و هر دلیل دیگر جلو بیندازند، یک قاشق غذاخوری تخم شوید را با یک مشت گل‌گاو‌زبان دم کرده، سپس نیم سیر (75 گرم) گز انگبین (گز علفی) را خرد کرده به دم‌کرده اضافه نمایند بعد از نیم ساعت آن را صاف نموده نوش جان کنند.

این شیوه جلو انداختن و یا باز شدن در میان زنان استان کرمان آزموده شده و متداول است. زمان باز شدن از سه روز پس از مصرف دم نوش تا 12 روز حتمی است.

پاپایا

«پاپایا» یکی دیگر از خوراکی های قاعده آور است که به شروع پریودی کمک زیادی می‌کند. پاپایا موجب تحریک انقباض رگ‌ها می‌شود و به بهبود جریان خون کمک می‌کند. کاروتن موجود در این میوه موجب افزایش سطح استروژن و شروع پریود می‌شود.

پاپایا - خوراکی های قاعده آور

دارچین

تحقیقات بسیاری نشان دهنده این هستند که دارچین نه تنها می‌تواند چرخه پریود را جلو اندازد بلکه می‌تواند مشکلات دیگری که در این سیکل به وجود می‌آید را نیز رفع و درمان کند. برای مثال یکی از بهترین مواد غذایی ای که برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک پیشنهاد می‌شود همین دارچین است. دارچین قادر است در دوران PMS یا همان دوران پیش از قاعدگی را کاهش داده و حتی حجم خونریزی دوره پریود فرد را نیز کاهش دهد. پس در نتیجه می‌توان گفت در جواب به این سوال که “برای پریود شدن چه بخوریم“، یکی از بهترین گزینه ها دارچین است.

دمنوش تربچه

مطالعات بسیاری بر روی تربچه انجام شده که نتیجه آن حاکی از این است که این گیاه دارای مقادیر زیادی ساپونین و آلکالوئید است. این مواد که مخصوصا در برگ این گیاه وجود دارند، رحم را تحریک کرده و سبب شروع سیکل پریود خواهند شد. چه بخوریم تا پریود شویم؟ دمنوش برگ تربچه. برای تهیه این دمنوش معجزه آسا میتوانید برگ تربچه و آب گرم را با هم در مخلوط کن ریخته و بعد از مخلوط کردن آنرا از صافی رد کنید و سپس به صورت روزانه میل نمایید.

هویج

از جمله خواص هویج این است که حاوی «بتاکاروتن» است و از همین رو به تحریک زودرس قاعدگی کمک می‌کند. مصرف هویج موجب شل شدن عضلات شکم و گشاد شدن مویرگ‌های خونی اطراف رحم می‌شود. به عنوان یک ماده غذایی قاعده آور بهتر است هویج را به صورت خام مصرف کنید، اما هویج پخته نیز خواص زیادی برای تنظیم چرخه قاعدگی دارد.

هویج - خوراکی های قاعده آور

سیر

«سیر» یکی دیگر از خوراکی های قاعده آور قوی است که به کاهش تنش ناشی از انقباض رحم کمک می‌کند و با تحریک رحم برای خروج خون قاعدگی موجب شروع پریودی می‌شود. از دیگر خواص سیر اینکه مصرف آن به متعادل شدن سطح هورمون استروژن کمک می‌کند و درد و علائم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد.

نخود

«نخود» یکی دیگر از حبوبات مفید با طبیعت گرم و تر است که خاصیت قاعده آور دارد. خواص نخود برای سلامتی کم نیست اما یکی از مهم‌ترین فواید نخود این است که مصرف نخود پخته و یا پودر خام نخود می‌تواند به شروع دوره قاعدگی کمک کند. توجه داشته باشید که نخود نفاخ است و از همین رو باید قبل از مصرف در آب خیسانده شود.

آب

شاید برایتان جالب باشد اما کم آبی بدن می‌تواند موجب چرخه قاعدگی را با مشکل روبرو کند و موجب ایجاد سردردهای شدید در این دوران شوید. بهتر است قبل از شروع قاعدگی مقدار آب بیشتری مصرف کنید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدن آب زیاد از احتباس مایعات و نفخ شکم در دوران قاعدگی جلوگیری می‌کند.

عوامل موثر بر عادت ماهیانه

عوامل موثر بر عادت ماهیانه

استرس

استرس گاهی اوقات میتواند دلیل تعویق پریودی یا جلوگیری از آن باشد. وقتی استرس داریم، بدن هورمون هایی مانند کورتیزول یا آدرنالین ترشح میکند. این میتواند مانع تولید هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون که برای سیکل قاعدگی منظم ضروری هستند، گردد.اگر میخواهید در مورد تاثیر استرس بر بدن زنان+بهترین راهکار کاهش استرس بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.راههای زیادی برای دوری از استرس و ریلکس شدن وجود دارد که بهترین راه برای هر نفر، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از جمله این راهها عبارتند از:

  • کاهش بار کاری
  • وقت گذرانی با دوستان و خانواده
  • ورزش کردن
  • شرکت در سرگرمی های لذت بخش
  • یوگا و…

کمپرس آب گرم در حمام

یک حمام گرم به آرامش عضلانی و کاهش استرس کمک میکند. شاید بتوان با استناد به این مورد بگوییم که این روش قاعده آور است. استفاده از روغن های معطر میتواند اثر این روش را بیشتر کند. میتوانید از کیسه آب گرم هم استفاده کنید. گرما نه تنها آرامش بخش است بلکه موجب افزایش جریان خون در آن منطقه میشود و بنابراین سیکل قاعدگی را بهبود میبخشد.

کمپرس آب گرم

رابطه ی جنسی منظم

هنگامیکه یک زن به ارگاسم میرسد، باعث میشود که دهانه ی رحم او منبسط شود و خون قاعدگی پایین بیاید. سکس منظم همچنین موجب کاهش اثر استرس و تعادل هورمونی سالم میشود.

ورزش نکردن

ورزش بیش ازحد موجب پریودی نامنظم، عقب افتاده یا از دست رفته میگردد. دونده ها، وزنه بردارها و دیگر ورزشکارانی که ورزش زیاد هرروزه دارند، ممکن است این مشکل را تجربه کنند. این بخاطر این است که ورزش سطح استروژن را پایین می آورد و از قاعدگی جلوگیری میکند.

پیشگیری از بارداری

یک راه حل بلندمدت برای مشکل پریودهای نامنظم استفاده از وسایل ضدبارداری هورمونی است. با کنترل سطح هورمون ها در بدن، این داروهای ضد بارداری میتوانند موجب پریودی منظم شوند. اینکار عوارض جانبی بهمراه دارد. اگر مایل به امتحان این روش هستید، از قبل با پزشک مشورت کنید.

ماساژ برای پریود شدن

شاید عجیب به نظر آید ولی می‌توانیم به جای اینکه بگوییم برای زود پریود شدن چی بخوریم، بگوییم برای زود پریود شدن چه ماساژی انجام دهیم. هیچ می‌دانستید که برای جلو انداختن قاعدگی و باز شدن پریود راه حل های غیر خوراکی همچون ماساژ نیز وجود دارد؟ در این نوع ماساژ شما با فشار بر نقاط خاصی از بدن می‌توانید باعث افزایش میزان هورمون های مورد نیاز و همینطور افزایش گردش خون در بدن شوید تا اینگونه چرخه قاعدگی خود را جلوتر اندازید. برای مثال ماساژ نقطه فشاز سانیکو یا نقطه فشار دریای خون (Blood Sea) میتوان سبب این موضوع شد که بدن وارد سیکل پریود شده و زودتر دیواره رحم تخریب شود. توصیه اکید ما این است که برای جلو انداختن پریود و سیکل قاعدگی خود به هیچ عنوان به دنبال مصرف خودسرانه داروهایی همچون Well Woman و غیره نروید و تا جای ممکن از روش های طبیعی همچون مصرف مواد غذایی مذکور و ماساژ استفاده نمایید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عقب افتادن پریود

به یاد داشته باشید که تاخیر پریودی یا پریود نشدن، میتواند علامت یک مشکل جدی باشد. به همین دلیل مراجعه به پزشک میتواند یک کار عاقلانه باشد. درصورتیکه:

  • مشکوک به حاملگی باشید
  • در 3 دوره متوالی پریود نشده باشید
  • قاعدگیتان قبل از سن 45 سالگی متوقف شده باشد
  • بعد از سن 55 سالگی هنوز پریود میشوید
  • بعد از رابطه ی جنسی یا بین پریودی هایتان خونریزی دارید
  • تغییر ناگهانی در قاعدگی، مثلا شدیدتر شدن یا نامنظم شدن
  • تجربه ی خونریزی پس از یائستگی

سوالات متداول

بهترین دمنوش گیاهی قاعده آور چیست؟

اگر با خودتان فکر می‌کنید که چه بخوریم تا پریود شویم، بهتر است دمنوش زعفران، زنجبیل، زیره، رازیانه و بابونه را امتحان کنید.

علت عقب افتادن پریود چیست؟

ورزش شدید، بارداری، مصرف قرص‌های بارداری، تغییر وزن، استرش شدید، مصرف برخی داروها، سندرم تخمدان پلی کیستیک از مهم‌ترین عواملی هستند که موجب عقب افتادن قاعدگی می‌شوند.

آیا مصرف مواد غذایی قاعده آور در بارداری مضر است؟

مصرف خوراکی‌های قاعده آور در دوران بارداری موجب افزایش خطر سقط جنین می‌شود. در صورتی که باردار هستید و یا احتمال بارداری در شما وجود دارد، نباید از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور استفاده کنید.

کدام ویتامین ها به تنطیم قاعدگی کمک می کنند؟

بر اساس مطالعاتی که انجام شده است مصرف منظم قرص ویتامین d می تواند به بانوان کمک کند قاعدگی منظمی داشته باشند. همچنین، ویتامین های گروه ب از جمله ویتامین هایی هستند که باعث قاعدگی می شوند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار