|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۴۸

خواص گلپر برای سلامتی و درمان بیماری ها بینظیر است.گلپر خاصیت ضدالتهابی قوی دارد.در این مطلب قصد داریم دیگر خواص گلپر را بررسی کنیم

آیا چیزی از خواص گلپر میدانید؟ گلپر یکی از گیاهان خوش عطر است که به عنوان ادویه در غذاها استفاده می شود.همچنین گلپر دارای خواص دارویی فراوان است. در این مطلب قصد داریم خواص گلپر را مفصل توضیح دهیم

خواص گلپر در طب سنتی

خواص گلپر در طب سنتی

معمولاً وقتی افراد نام گلپر را می‌شنوند در وهله اول به یاد ادویه‌ای خوش‌بو می‌افتند اما باید گفت این گیاه علفی خوش‌بو کاربردهای بسیاری دارد و فقط یکی از کاربردهای آن گلپر است. آوازه گلپر حتی در کشورهای دیگر نیز پیچیده است و بسیاری از افراد طرف‌دار طعم و عطر بی‌نظیر آن هستند البته محققان می‌گویند اصالت گلپر به هیمالیا بر می‌گردد. گلپر گیاهی خوش بو، خوش طعم و خوش آوازه ایران زمین است که شاه کلید طب سنتی نیز به شمار می‌آید.

بر اساس طب سنتی طبع گلپر گرم و خشک است. از مصلح‌ های گلپر می‌توانیم به صمغ عربی، انار، آب انار، سکنجبین، تخم خربزه، تخم خیار، گلاب و خیساندن در سرکه اشاره کنیم. افرادی‌که مزاج آن‌ها گرم است برای مصرف گیاه گلپر، دانه این دارای گیاهی را در سرکه به مدت یک شب بخوابانند، پس از گذشت ۲۴ ساعت و خشک شدن دانه‌ها، آن‌ها را پودر کرده و استفاده کنند. خواص درمانی گیاه گلپر در طب سنتی فراوان است. برخی از خواص گلپر در طب سنتی شامل تقویت حافظه، بهبود بیماری صرع، تقویت معده و هضم غذا، ضد نفخ، ضد عفونی کننده و میکروب کش، درمان کمر درد ناشی از رطوبت، ادرار آور، اشتها آور و تسکین دهنده درد سینه و... می‌شوند.

گلپر چیست؟

گلپر چیست؟

گل پر نام یک گیاه علفی خوشبو است. این گیاه به صورت طبیعی بیشتر در نواحی مرتفع و کوهستانی کشور عزیزمان می‌روید. گل‌های آن به رنگ سفید است. جالب است بدانید که گل پر گیاهی مفید است که از تمامی اجزای آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این گیاه در خاک‌هایی با بافت نرم و سبک می‌روید اما به صورت کلی رشد آرامی دارد.

Heracleum persicum که نام دیگر گلپر می‌باشد در جهان امروزی بسیار شناخته شده است. گل پر با خواص بسسیار خوبی که دارد نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نیز محبوبیت دارد و از آن استفاده می‌شود. گیاه گلپر کاربردهای فراوانی در صنایع متفاوت دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

از نظر علمی بخواهیم گلپر را بررسی کنیم باید بگوییم که این گیاه از دسته پیاهان گلدار و علوفه است که نام علمی آن Heracleum persicum است. این گیاه دارویی که از برگهای آن در صنعتهای زیادی استفاده میشود با برگ های بسیار نازک و معطر، طعم بسیار تندی دارد. این گیاه که در مناطق نمناک کوهستانی رشد میکند از گیاهان بومی و اصیل ایرانی بوده که کاربردهای بسیار زیادی در صنعت غذا و دارو در سطح جهان دارد.

در ادامه به بررسی برخی از خواص گلپر و خواص درمانی این داروی گیاهی می‌پردازیم

خواص گلپر برای کلیه

از گیاهان دارویی که برای کلیه مفید هستند می‌توانیم به گلپر اشاره کنیم. گلپر ادرار آور است و موجب افزایش ادرار و دفع سموم از بدن می‌شود. برای خانم‌هایی که در دوره عادت ماهیانه هستند موجب افزایش ادرار می‌شود. همچنین مصرف گلپر برای عملکرد درست کلیه در آقایان نیز بسیار نفید و موثر است

خواص گلپر برای زخم ها

با مطالعات و بررسی‌هایی که روی خواص گلپر انجام شده است، می‌توان برای درمان زخم‌های پوستی هم از آن استفاده کرد. از عصاره این گیاه روی زخم‌ها، به عنوان ضد عفونی‌کننده که به جلوگیری از گسترش زخم‌ها کمک می‌کند، استفاده می‌شود.

خواص گلپر برای سرماخوردگی

خواص گلپر برای سرماخوردگی

گلپر به دلیل خلط آور بودن می‌تواند کمک بسیاری در بهبود سرماخوردگی کند. در دوران سرماخوردگی سعی کنید از دمنوش گل پر غافل نشوید. دود کردن گلپر هم سبب از بین بردن عفونت می‌شود و می‌تواند در این دوران مفید شمرده شود. به طور کلی گل پر طول دوران سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

خواص گلپر برای رحم

در طب سنتی از گیاه گلپر به عنوان یکی از گیاهان دارویی برای باز شدن قاعدگی یاد شده است. برای بهره‌مندی از این خواص گلپر از پودر خشک گیاه گلپربه اندازه ۳/۵ گرم برای چند روز پشت هم مصرف کنید.در این مطلب مواد غذایی و خوراکی های قاعده آور فوری را معرفی کرده ایم.

خواص گلپر برای درد

مطالعات اخیر به خاصیت ضد دردی گیاه گلپر پی برده‌اند. عصاره هیدروالکلی و روغن این گیاه اثرات ضد آماسی دارد و این نتایج ضد درد بودن گیاه گلپر را اثبات می‌کند. ماده‌ای به نام اسفوندین در فورانوکومارین‌های عصاره هیدروالکلی این گیاه وجود دارد که آنزیم‌های اصلی مربوط به واکنش‌های درد را مهار می‌کند. در بیشتر موارد می‌توان برای تسکین انواع درد‌های مربوط به سیستم گوارشی و درد‌های التهابی از دمنوش گلپر استفاده کرد. دمنوش هرچه غلظت پایین‌تری داشته باشد، بهتر است

گلپر برای درمان تشنج

گلپر با ترکیباتی همچون تریترپنس، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها، در درمان تشنج بسیار موثر است. داشتن یک شیشه انفوزیون حاصل از برگ گلپر می‌تواند به کاهش فرکانس تشنج کمک کند و به کنترل تشنج‌ها کمک کند.

خواص گلپر برای کاهش چربی خون

خواص گلپر برای کاهش چربی خون

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از عصاره گلپر می‌تواند به کاهش تری‌گلیسرید سرم خونی در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. اگرچه مطالعات کوتاه‌مدت تا به حال نتیجه قاطعی ارائه نکرده‌اند، اما ممکن است با مصرف طولانی‌مدت این گیاه، نتایج مثبتی ببینیم.

خواص گلپر برای پوست

استفاده از گلپر در حمام به تسکین التهاب و پوست کمک کرده و باعث نرمی و لطافت پوست شود. حمام گیاه گلپر همچنین می‌تواند موجب درمان اگزما شود. برای این کار گلپر را در آب گرم بریزید و برای نتایج بهتر چند قطره روغن نارگیل نیز به آن اضافه کنید. برای درمان زخم های پوستی نیز می‌توان از گلپر مصرف کرد زیرا خاصیت ضد درد و ضد میکردوبی دارد و از بروز عفونت نیز جلوگیری می‌کند.

گیاه گلپر همچنین برای درمان آکنه نیز مفید است. برای این کار به میزان ۸ تا ۱۰ قطره شربت ریشه گیاه گلپر را با دو فنجان از آب آلوورا به خوبی ترکیب کنید. از این ترکیب روزی دو بار صبح و شب برای صورت استفاده کنید. گیاه گلپر نه تنها آکنه را درمان می‌کند بلکه از حضور مجدد آکنه جلوگیری نیز می‌کند

رفع سیاهی دور چشم با گلپر

بسیاری از افراد به مرور زمان دچار سیاهی دور چشم می‌شوند و سعی دارند با انواع کرم‌های شیمیایی و یا تزریق انواع فیلرها این سیاهی را رفع کنند. باید گفت شما می‌توانید سیاهی دور چشم را با روشی آسان کم کنید. استفاده از ماسک گل پر در کمتر کردن و یا از بین بردن این سیاهی کمک می‌کند. این گیاه خاصیت های فراوانی دارد که باعث شادابی و طراوب پوست مو و بدن می‌شود. این گیاه را می توانید به صورت خوراکی میل کنید و همچنین می‌توانید به صورت‌های دیگر آن را استفاده کنید.

خواص گلپر برای لاغری

خواص گلپر برای لاغری

گفتیم که طب سنتی طبیعت گیاه گلپر را گرم و خشک می‌داند. گلپر سردی معده را می‌گیرد و از این طریق موجب هضم بهتر غذا می‌شود. مصرف گلپر موجب از بین رفتن اشتهای کاذب و درنتیجه مانع پرخوری شده و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. گلپر یک چربی سوز قوی برلی شکم و پهلو محسوب می‌شود. برای اثربخشی بیشتر، می‌تواتید دمنوش گلپر را بعد از ورزش و فعالیت بدنی مصرف کنید.

با وجود خواص گلپر برای لاغری، اما تصور اینکه تنها با اضافه کردن گیاه گلپر و مصرف زیاد آن می‌توانید اضافه وزن شدیدی داشته باشید و به وزن ایده‌آل برسید اشتباه است. همچنین مصرف بیش از حد هر ماده غذایی، عوارض خاص خود را دارد که پیشتر در ارتباط با عوارض گلپر توضیح دادیم.

گلپر برای مو

یکی از خواص گلپر افزایش متابولیسم بدن است که باعث می‌شود مواد مغذی که برای رشد مو الزامی هستند در بدن ذخیر و حفظ شوند. گلپر غنی از ویتامین E، برخی مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است که این مواد موجب تحریک جریان اکسیژن و جریان خون در پوست سر می‌شود. گیاه گلپر در واقع به ترکیب اکسیژن با خون کمک می‌کند که این موضوع برای اکسیده شدن سلول‌های مو مفید است و همچنین به بازسازی مو‌های آسیب دیده می‌پردازد. این گردش موجب تقویت فولیکول‌های مو شده درنتیجه ریزشزمو را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا موهای پرپشت تری داشته باشید.

گلپر تازه را دم کنید، اجازه دهید سرد شود و سپس آن را به پوست سر خود اسپری کنید.

خواص گلپر برای حافظه

یکی از علل ضعف حافظه غلبه کردن سردی به مغز است‌. طبع گلپر گرم است و با نوشیدن چای گلپر می‌توانید بر سردی مغز غلبه کنید. بعد از مصرف گلپر به طور کاملا مشخصی تقویت حافظه خود را حس خواهید کرد. همچنین دود گلپر برای تقویت حافظه و افزایش کارکرد مغز موثر و مفید است.

خواص گلپر برای التهاب

گلپر، این گیاه فوق‌العاده، دارای خاصیت ضد التهابی است. از این مزیت می توان برای درمان بیماری‌هایی مثل ورم مفاصل و نقرس که موجب التهاب مفصل‌های استخوان و ایجاد درد شدید می‌شوند،استفاده کرد. با کاهش تورم و التهاب، درد در این بیماران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

گلپر برای ریه

خواص گلپر برای ریه

یکی دیگر از خواص گلپر کمک به درمان مشکلات ریوی و تنفسی است. مصرف گلپر به صورت دم‌کرده می‌تواند سرماخوردگی را درمان کند. درمان اختلالات و عفونت‌های ریوی از خواص گلپر به شمار می‌رود. گلپر خلط آور است و همچنین ضد احتقان است. گیاه گلپر به عنوان شل کننده تنفسی بافت ریه به آزاد شدن احتقان کمک می‌کند.

خواص گلپر برای معده

تقویت معده یکی دیگر از خواص گلپر است. گلپر از بروز رفلاکس معده و تهوع جلوگیری می‌کند.اسانس دانه‌های گلپر با خاصیت ضدمیکروبی خود برای معده مانند شوینده محسوب می‌شوند. ترکیب گیاه گلپر و انار معده موجب پاک شدن میکروب‌ها از معده می‌شوند.

خواص گلپر برای نفخ

از خواص گلپر می‌توان به خاصیت ضد نفخ آن اشاره کرد. چای گلپر برای تخلیه گاز روده بسیار مفید است. نوشیدن دمنوش گلپر و جویدن ساقه گلپر نفخ شکم را درمان می‌کند

درمان بیماری‌های میکروبی و قارچی با گلپر

گلپر یکی از معدود گیاهانی است که دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و به توقف رشد میکرو اورگانیسم‌ها کمک می‌کند. می‌توانید از عصاره گلپر به عنوان آنتی بیوتیک استفاده کرده و محلول عصاره را در مکان‌هایی که باکتری‌ها رشد می‌کنند، بریزید. از خواص گلپر می‌توانید برای درمان بیماری‌های قارچی هم استفاده کنید. کافیست به کمک آن یک خمیر تهیه کرده و با پارچه نرم تمیز محل به وجود آمدن قارچ را بپوشانید.

کف پای ورزشکاران معمولاً به دلیل وجود قارچ‌های مزاحم دچار مشکل می‌شود. این مشکل عمدتاً در افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است یا دچار بیماری‌هایی مانند دیابت یا سرطان هستند، شایع‌تر است. برای درمان این عفونت، می‌توانید از گلپر استفاده کنید. فقط کافی است از این گیاه در منطقه مبتلا استفاده کنید و آن را خشک کنید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا عفونت درمان شود.

خواص دمنوش گلپر

خواص دمنوش گلپر

دمنوش گلپر خواص درمانی فراوانی دارد. دمنوش گلپر ضد نفخ است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. این دمنوش برای درمان رفلاکس معده، تهوع، استفراغ و دیگر اختلالات گوارشی مفید است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش ریشه گلپر می‌تواند برای درمان اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفسی مفید و موثر باشد. دمنوش گلپر باعث تحریک اشتها می‌شود. از دیگر خواص دمنوش گلپر می‌توانیم به مواردی مانند تقویت حافظه، ضد صرع، درمان اسهال، تقویت قوای جنسی و ضد جوش بودن اشاره کنی

طرز تهیه دمنوش گلپر

اکنون که به خوبی با خواص دمنوش گلپر آشنا شده اید، زمان آن رسیده است تا شما را با طرز تهیه دمنوش و چای گلپر آشنا کنیم. در ابتدا باید به عطاری مراجعه کرده و به اندازه نیاز خود، پودر گلپر تهیه کنید. سپس باید درون قوری مقداری آب جوش بریزید. اجازه دهید تا کمی دمای آب جوش پایین تر بیایید و به 80 درجه برسد. حال کمی گلپر را درون این قوری بریزید و اجازه دهید تا دم بکشید.

به صورت معمول گلپر تنها به 15 دقیقه زمان نیاز دارد تا به خوبی دم بکشید. بعد از آن می توانید آن را به تنهایی با یا عزیزانتان میل کنید و از خواص بی نظیر آن بهره ببرید. البته جا دارد تا قبل از آن به شما بگوییم که مزه دمنوش گلپر می تواند کمی تلخ باشد. می توانید برای شیرین تر کردن این دمنوش از نبات و یا عسل استفاده کنید.

عوارض گلپر

عوارض گلپر

در اصل ریشه گلپر زمانی که تازه است تقریبا سمی است و به همین دلیل باید گلپر را خشک کنیم. مصرف گلپر در برخی از انسان‌ها ممکن است موجب ایجاد آلرژی یا حساسیت شود. افراط و زیاده روی در مصرف گیاه گلپر می‌تواند موجب تپش قلب شود. استفاده از گلپر در زنان باردار و شیرده ممنوع است زیرا در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین شود. بیماران مبتلا به فشار خون که از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند از مصرف گلپر با داروهای خود به طور همزمان باید خودداری کنند.

همچین امکان تداخل دارویی گلپر با دارو‌های رقیق کننده خون وجود دارد و از استفاده همزمان گیاه گلپر با این دارو‌ها باید خودداری شود. خانم‌هایی که درگیر با سرطان سینه یا اتواع دیگر سرطان‌هایی که در ارتباط با هورمون‌ها هستند نباید گلپر استفاده کنند. مصرف گلپر برای افراد دیابتی و کسانی که درگیر زخم‌های روده و شکم دارند نیز ممنوع است

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار