|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۵۷

خواص شکلات تلخ برای سلامتی بدن، لاغری و کاهش وزن و پوست صورت و مو بی نظیر است. در این مطلب قصد داریم خواص شکلات تلخ را مفصل بررسی کنیم.

خواص شکلات تلخ بسیار زیاد است. شکلات تلخ به دلیل دارا بودن فلاونول در ترکیبات خود فواید زیادی برای کاهش فشار خون، بهبود جریان خون به قلب و مغز و تنظیم قند خون و ... دارد.در این مطلب قصد داریم به طور مفصل خواص شکلات تلخ برای زیبایی و سلامتی را بررسی کنیم.

فواید و خواص شکلات تلخ برای سلامتی

خواص شکلات تلخ برای سلامتی

بیشتر مردم در سراسر جهان طرفدار شکلات هستند و سالانه حجم بالایی از این خوراکی خوشمزه را مصرف می‌کنند. شکلات انواع گوناگونی دارد و می‌تواند هر سلیقه‌ای را به خود جلب کند. از شکلات تلخ گرفته تا شکلات شیری و سفید، امروزه انواع شکلات‌ها به شکل‌های گوناگونی پیدا می‌شوند و بخش بزرگی از رژیم غذایی مردم به شمار می‌روند.

با توجه به مصرف بالای شکلات، شما باید تلاش کنید بهترین و سالم‌ترین شکلات را انتخاب و مصرف کنید. خیلی‌ها بر این باورند که شکلات تلخ به این دلیل که قند کمتری دارد گزینه‌ی سالم‌تری است. جدا از بحث سالم‌تر بودن، مزه‌ی ویژه‌ی شکلات تلخ هم باعث می‌شود خیلی‌ها به سراغ آن بروند و آن را به شکلات‌های شیرین ترجیح دهند.

در نوشته‌ی امروز می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به شکلات تلخ بیندازیم و ببینیم چه تأثیری روی سلامتی می‌گذارد. در ادامه هر آنچه را که باید درباره‌ی شکلات تلخ بدانید آورده‌ایم، از فایده و ضررهای آن گرفته تا انواع شکلات تلخ و نکاتی که برای مصرف آن باید بدانید.

خواص شکلات تلخ

خواص ضد التهابی شکلات تلخ

التهاب بخشی از پاسخ ایمنی بدن نسبت به عوامل میکروبی و مواد مضر است. اما، این شرایط اگر طول بکشد و مزمن شود، برای بدن خطرناک بوده و خطر ابتلا به برخی از بیماری­ها نظیر دیابت، کبدچرب، آرتریت و سرطان را افزایش می ­دهد. ترکیبات ضد التهابی که در شکلات تلخ وجود دارد، ممکن است در کاهش التهابات کمک کند. یک مطالعه با بررسی نقش مصرف شکلات تلخ بر سیستم ایمنی بدن نشان داد که مصرف روزانه شکلات تلخ می­ تواند فعالیت برخی از ژن­های دخیل در سیستم ایمنی را کنترل و تنظیم کند.

شکلات تلخ دارای آنتی‌اکسیدان‌های گوناگونی است که می‌توانند این رادیکال‌ها را خنثی کرده و از بدن در برابر آسیب و بیماری‌های گوناگون محافظت کنند. هرچه شکلات تلخ با درصد و کیفیت بالاتر مصرف کنید می‌توانید آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری جذب کنید و جلوی عوامل بیماری‌زا را بگیرید.

خواص ضدسرطانی شکلات تلخ

پژوهش‌گران بر این باورند که مصرف شکلات تلخ ممکن است به کاهش ابتلا به سرطان هم کمک کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات می‌توانند به‌ویژه خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهند. جدا از این، مطالعات دیگری هم ادعا دارند تأثیر شکلات روی کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن منجر به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود و به محافظت از بدن در برابر سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند

خواص شکلات تلخ برای قلب و عروق

فلاونول یکی از ترکیبات موجود در شکلات تلخ است که فواید زیادی برای کاهش فشار خون، بهبود جریان خون به قلب و مغز، تنظیم قند خون و همچنین حفظ سلامت قلب و عروق دارد. جدا از این، فلاونول به جلوگیری از لخته شدن پلاکت‌های خون کمک می‌کند و خطر سکته را کاهش می‌دهد.

مصرف شکلات‌های غنی از فلاونول از جمله شکلات تلخ سلامت کلی قلب شما را بهبود می‌بخشد و جلوی ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را می‌گیرد.

خواص شکلات تلخ برای قلب و عروق

خواص شکلات تلخ برای بهبود سطح کلسترول

کره‌ی کاکائو که در شکلات تلخ پیدا می‌شود سرشار از چربی‌های سالم و پلی‌فنل است. این ترکیبات مفید به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن کار می‌کنند و منجر به کاهش التهاب، تجزیه‌ی چربی و بهبود سطح کلسترول می‌شوند.

کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می‌رود. کلسترول دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) دارد. کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن کمک می‌کند. ولی کلسترول بد باعث می‌شود کلسترول به شریان‌ها و سرخرگ‌ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک سرخرگ‌ها شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند شکلات تلخ می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد و سطح کلسترول کلی بدن را هم بهبود ببخشد.

خواص شکلات تلخ برای سلامت مغز و بهبود آلزایمر

ممکن است شکلات تلخ بتواند به بهبود توانایی­های مغزی و بیماری­های ناشی از عدم عملکرد شناختی آن مانند آلزایمر و پاریکنسون کمک کند. یک مطالعه که در سال 2018 انجام شد نشان داد که مصرف مرتب شکلات تلخ به­دلیل وجود فلاونول­های آن ممکن است به نوروپلاستی (ترمیم مجدد نورون­های عصبی) مغز کمک کرده و زوال عقل را که با تخریب تدریجی سلول­های مغزی همراه است، کاهش دهد.

پژوهش‌های دیگری هم بر این باورند مصرف خوردنی‌های دارای این ماده از جمله شکلات تلخ، چای، پرتقال، کلم بروکلی، زیتون، انواع توت‌ها و بری‌ها، گوجه‌فرنگی و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات با عملکرد بهتر مغز و بهبود فعالیت‌های ذهنی و شناختی همراه است.

خواص شکلات تلخ برای کنترل فشار خون

نتایج تحقیقات نشان می ­دهد که فلاونول­های موجود در شکلات تلخ به تولید نیتریک اکساید در بدن کمک می­ کند. نیتریک اکساید به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان و همچنین گشاد کننده عروق خونی است. در نتیجه به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون کمک می­ کند. همچنین بر اساس یک مطالعه علمی دیگر، افرادی که شکلات تلخ را روزانه مصرف می­ کنند، نسبت به افرادی که مصرف شکلات شیری در آنها بالاست، فشار خون پایین­ تری دارند.

جدا از این، شکلات تلخ می‌تواند روی سطح قند خون هم تأثیر بگذارد و آن را تنظیم کند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند سلامت خود را حفظ کنید و از بیماری‌های گوناگون در امان بمانید.

خواص شکلات تلخ برای کنترل فشار خون

کمک شکلات تلخ به بهبود فعالیت عضلات

جالب است بدانید که در سال 2004 کمیته ضد دوپینگ جهانی مصرف کافئین را برای ورزشکاران ممنوع کرد. علت این بود که کافئین موجود در شکلات یک محرک فوق العاده برای عملکرد ورزشکاران محسوب می­ شد. چراکه می ­تواند باعث ترمیم فیبرهای ماهیچه­ ای و جلوگیری از خستگی ماهیچه­ ها شود.

خواص آنتی‌اکسیدانی شکلات تلخ

همانگونه که گفتیم شکلات تلخ دارای میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. پژوهش‌گران با انجام آزمایش‌های متعدد نتیجه گرفته‌اند که میزان آنتی‌اکسیدان موجود در پودر کاکائو بسیار بیشتر از پودر میوه‌های گوناگون است. به طور کلی، شکلات تلخ در مقایسه با بیشتر میوه‌ها و آب‌میوه‌ها، به‌جز انار و آب انار، دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری است و به همین دلیل سلامت بدن را حفظ می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

خواص شکلات تلخ برای بهبود بینایی

اگرچه همچنان به پژوهش‌های بیشتری برای تأیید قطعی این فایده نیاز است، ولی در یک مطالعه دیده شد افرادی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند توانستند بینایی خود را تقویت کنند. با وجود این، باید مطالعات دیگری درباره‌ی چگونگی تأثیر شکلات تلخ و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن روی بینایی و تقویت آن در درازمدت انجام بگیرد.

خواص شکلات تلخ به حفظ سلامت دندان

در کاکائو یک عامل ضد باکتری وجود دارد که میتواند باکتری­های مخرب دهان را از بین برده و به این ترتیب به حفظ سلامت مینای دندان کمک کند. همچنین شکلات تلخ می­تواند دندان را سفید کرده و از بوی نامطبوع دهان جلوگیری کند.

خواص شکلات تلخ به حفظ سلامت دندان

خواص شکلات تلخ برای سلامت پوست و مو

 مشخص شده است که شکلات تلخ می ­تواند مانند یک کرم زیبایی به حفظ سلامت و نشاط پوست کمک کند. اما چگونه؟ پرتوهای فرابنفش ساطع شده از نور خورشید یکی از عوامل پیری پوست است. از طرفی دیگر، تنش­های محیطی مانند گرما و سرما و آلودگی هوا سبب ایجاد رادیکال­های آزاد در بدن شده که یکی از اثرات آن ایجاد التهاب و چین و چروک پوستی است. دانه­ های کاکائو منبع غنی از آنتی اکسیدان­های طبیعی مانند فلاونول هستند. تحقیقات نشان داده است که فلاونول­ها می­ توانند به کاهش التهابات پوستی ناشی از اشعه فرابنفش کمک کنند.

علاوه بر این، مصرف شکلات تلخ گردش خون را در بدن افزایش داده و باعث تامین مواد مغذی برای سلول­های پوست می ­شود. همچنین با از بین بردن سلول­های مرده پوست مثل یک لایه­ بردار عمل کرده و پوست را پاکسازی می­ کند. به طور کلی، مصرف شکلات تلخ به آبرسانی پوست کمک کرده و آن را مرطوب و شاداب نگه می­دارد.

جدا از این، پژوهش‌های دیگری هم ادعا دارند مصرف این خوراکی می‌تواند زبری پوست را کاهش داده و آب‌رسانی به آن را افزایش دهد. همچنین جریان خون را به پوست بهبود می‌بخشد و سلامت آن را حفظ می‌کند. بهبود جریان خون به پوست سر هم روی رشد موها و سلامت آن‌ها تأثیر می‌گذارد و جلوی عفونت پوست سر و ریزش مو را می‌گیرد.

خواص شکلات تلخ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگرچه همچنان به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، ولی کاکائو می‌تواند کارکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند. پژوهش‌هایی که روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند نشان می‌دهند مصرف کاکائو به بهبود کارکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

خواص شکلات تلخ برای کم خونی

شکلات مواد معدنی گوناگونی از جمله پتاسیم، منیزیم و آهن را دارا است. شما با مصرف روزانه‌ی شکلات تلخ می‌توانید آهن کافی دریافت کنید و جلوی کمبود آهن و کم‌خونی بدن را بگیرید.

خواص شکلات تلخ برای کم خونی

خواص شکلات تلخ برای کاهش استرس و درمان افسردگی

خوردن یک تکه شکلات خوشمزه می‌تواند استرس را کاهش دهد و منجر به ترشح اندورفین شود. این هورمون روی احساس شادی تأثیر می‌گذارد و نشانه‌های افسردگی را کاهش می‌دهد. اگر می خواهید درباره تاثیر استرس بر بدن زنان+بهترین راهکار کاهش استرس بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

همچنین کافئین و سایر مواد موجود در شکلات تلخ هم روی کاهش افسردگی و بی‌حالی تأثیر می‌گذارند. به طور کلی، مصرف این خوراکی لذت‌بخش است و با تقویت روحیه‌ی شما منجر به بهبود خلق‌وخو می‌شود.

خواص شکلات تلخ برای زنان باردار

شکلات تلخ با پیشگیری از ابتلا به بیماریی‌های مانند پره‌اکلامپسی، کاهش فشار روی ماهیچه‌ها، تقویت سیستم ایمنی و ایجاد احساس آرامش به حفظ سلامت زنان باردار کمک می‌کند.

البته باید به مصرف خود دقت داشته باشید و زیاده‌روی نکنید. این فایده‌ی شکلات تلخ تنها در مقادیر کم ممکن است. زیاده‌روی در خوردن شکلات تلخ در بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس، سقط جنین یا کاهش وزن نوزاد شود.

خواص ضد التهابی شکلات تلخ و بهبود علائم آسم

ترکیبات ضدالتهابی موجود در شکلات تلخ منجر به کاهش التهاب روده و بافت‌های قلب می‌شوند. جدا از این، برخی مواد موجود در کاکائو هم می‌توانند سرفه و نشانه‌های آسم را کاهش دهند.

خواص شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ به شیوه‌های گوناگونی روی کاهش وزن تأثیر می‌گذارد. شما با مصرف متعادل شکلات تلخ می‌توانید چربی‌سوزی را افزایش دهید و وزن خود را مدیریت کنید. البته فراموش نکنید این خوراکی کالری بالایی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن شما را با چاقی و افزایش وزن ناخواسته مواجه می‌کند.

خواص شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ تنوع میکروبیومی را افزایش می‌دهد

خوردن شکلات تلخ می‌تواند برای میکروبیوم ها ی روده مفید باشد و از این طریق به هضم غذا کمک کند. (میکروبیوم جمعیت میکروارگانیسم‌های روده است که وجود آن‌ها برای انجام درست روند هضم و جذب غذا و به طور کل، سلامتی بدن ضروری است.)

بر اساس نتایج یک مطالعه در کره جنوبی، خوردن شکلات تلخ با افزایش تنوع میکروبیوم روده ارتباط مثبت دارد. این تحقیقات همچنین نشان دادند که خوردن شکلات تلخ 85 درصد، ممکن است ارتباط مثبتی با خلق‌وخوی افراد داشته باشد. محققان این مورد را نیز به افزایش تنوع میکروبیوم نسبت دادند که از طریق ارتباط روده-مغز می‌تواند بر روحیات افراد تأثیر بگذارد.

خواص شکلات تلخ برای مبارزه با دیابت

 دیابت نوع 2 زمانی به ­وجود می­ آید که میزان ترشح هورمون انسولین در بدن کاهش یافته و یا سلول­ها در برابر پاسخ به انسولین مقاوم شوند. در نتیجه قند خون به شکل غیرطبیعی افزایش خواهد یافت. یک تحقیق در اسپانیا در سال 2018 نشان داد که بین مصرف شکلات تلخ و کاهش قند خون ارتباط معنی ­داری وجود دارد. به این ترتیب که مصرف روزانه 48 گرم شکلات تلخ 70% می­ تواند سبب کاهش میزان قند ناشتا و افزایش تحریک پذیری سلول­ها به انسولین شود.

شکلات تلخ و لاغری؛ این خوراکی چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

خواص شکلات تلخ برای لاغری

شما با اضافه کردن شکلات تلخ به رژیم غذایی خود می‌توانید تا اندازه‌ای به کاهش وزن خود کمک کنید. در ادامه چگونگی تأثیر شکلات تلخ برای لاغری را آورده‌ایم.

سوخت‌وساز بدن را تقویت می‌کند

شکلات تلخ سرشار از اسیدهای چرب تک‌اشباع‌نشده است که به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کنند و منجر به کالری‌سوزی و چربی‌سوزی می‌شوند. به طور کلی، شکلات تلخ روی فرآیند تجزیه‌ی چربی تأثیر می‌گذارد و جذب چربی و کربوهیدرات را هم در بدن کاهش می‌دهد. این موضوع منجر به آب شدن چربی‌های بدن و جلوگیری از انباشته شدن آن‌ها می‌شود.

از افزایش انسولین جلوگیری می‌کند

چربی‌های سالم موجود در شکلات تلخ می‌توانند جذب قند را در جریان خون کاهش دهند و به همین دلیل از افزایش ناگهانی انسولین جلوگیری کنند. افزایش انسولین می‌تواند قند را به طور مستقیم به سلول‌های چربی منتقل کند و همچنین جلوی چربی‌سوزی بدن را بگیرد و احساس گرسنگی را هم در پی داشته باشد. بنابراین، با کاهش انسولین نه‌تنها می‌توانید چربی بسوزانید، بلکه جلوی پرخوری را هم خواهید گرفت.

جلوی اشتها و پرخوری را می‌گیرد

پژوهش‌ها نشان می‌دهند شکلات تلخ می‌تواند میل به غذاهای شور، شیرین یا چرب را کاهش داده و احساس سیری بیشتری به شما بدهد. بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف شکلات تلخ ۲۰ دقیقه پیش و ۵ دقیقه پس از غذا منجر به احساس سیری بیشتر می‌شود و تعداد وعده‌های غذایی را در روز کاهش می‌دهد. شما با مصرف این خوراکی می‌توانید بدون آنکه احساس گرسنگی کنید مصرف غذای خود را کاهش دهید و به وزن ایدئالتان دست پیدا کنید.

خواص شکلات تلخ برای لاغری

انگیزه‌ی ورزش کردن را افزایش می‌دهد

شکلات تلخ سرشار از منیزیم و برخی ترکیبات ضدالتهابی است. بنابراین، می‌تواند درد را کاهش دهد، بدن را شاداب کند و انگیزه و انرژی شما را هم افزایش دهد. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند حوصله‌ی بیشتری برای ورزش کردن و کالری‌سوزی داشته باشید.

زمانی که احساس خستگی و بی‌حالی نکنید قطعا بهتر و بیشتر ورزش می‌کنید. هرچه بیشتر ورزش کنید هم بهتر وزن خود را مدیریت می‌کنید. جدا از این، شکلات تلخ با کاهش دردهای بدن باعث می‌شود زودتر ریکاوری شده و برای جلسه‌های ورزشی بعدی آماده شوید.

به شما احساس سرخوشی می‌دهد و شادابتان می‌کند

شکلات تلخ می‌تواند احساس شادی به شما بدهد و استرس و اضطراب را از شما دور کند. زمانی که احساس سرخوشی داشته باشید هم بهتر می‌توانید بخوابید، سطح کلسترول و فشار خون بدنتان پایین می‌آید، افکار منفی کمتری به سراغتان می‌آیند و به طور کلی زندگی باکیفیت‌تری خواهید داشت. این موضوع در کنار تأثیر شکلات تلخ روی کاهش بیماری‌ها می‌تواند سبک زندگی شما را دگرگون کرده و کمکتان کند بهتر غذا بخورید، ورزش کنید، استراحت داشته باشید و وزن خود را کاهش دهید.

با وجود همه‌ی این‌ها، فراموش نکنید که هر ۱۰۰ گرم شکلات تلخ دارای کم‌وبیش ۶۰۰ کیلوکالری انرژی است. پس پیش از آنکه به سراغ مصرف این خوراکی بروید یادتان باشد زیاده‌روی نکنید و برنامه‌ی کاهش وزن خود را به هم نریزید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در روز بیشتر از ۲۸ گرم شکلات تلخ نباید مصرف کنید. پس حتما این را به خاطر بسپارید و با دید بهتری وزن خود را مدیریت کنید.

ارزش غذایی و کالری شکلات تلخ

ارزش غذایی و کالری شکلات تلخ

شکلات تلخ در مقایسه با سایر تنقلات و شیرینی‌ها سالم‌تر است و ارزش غذایی بالایی دارد. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی و معدنی است و همین مواد فواید شکلات تلخ را به دنبال دارند. در ادامه ارزش غذایی یک اونس (۲۸ گرم) از شکلات تلخ ۷۰ تا ۸۵ درصد را فهرست کرده‌ایم.

  • ۱۶۸ کیلوکالری انرژی
  • ۸ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۱۲ گرم چربی
  • ۱ گرم فیبر
  • ۵ میلی‌گرم منگنز (۲۷ درصد از نیاز روزانه)
  • ۵ میلی‌گرم مس (۲۵ درصد از نیاز روزانه)
  • ۳ میلی‌گرم آهن (۱۹ درصد از نیاز روزانه)
  • ۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۶ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میلی‌گرم فسفر (۹ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲۰۰ میلی‌گرم پتاسیم (۶ درصد از نیاز روزانه)
  • ۹ میلی‌گرم روی (۶ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میکروگرم ویتامین K (3 درصد از نیاز روزانه)
  • ۹ میکروگرم سلنیم (۳ درصد از نیاز روزانه)
  • ۴ میلی‌گرم کلسیم (۲ درصد از نیاز روزانه)

شکلات تلخ‌ چه تفاوتی با سایر شکلات‌ها دارد؟

شکلات تلخ‌ چه تفاوتی با سایر شکلات‌ها دارد؟

روند تولید شکلات تلخ تفاوت‌هایی با سایر شکلات‌ها دارد. اگرچه همه‌ی شکلات‌ها ترکیبات مشابه‌ای دارند که به طور معمول خمیر کاکائو، پودر شیر و شکر است، ولی مقدار آن‌ها تفاوت دارد و همین موضوع منجر به شکل‌گیری انواع شکلات‌ها می‌شود.

شکلات تلخ به طور کلی حاوی درصد بیشتری از کاکائوی خالص است که می‌تواند بین ۳۰ تا ۸۵ درصد باشد. این درصد بالا باعث تلخ شدن این شکلات می‌شود و شکلات تلخ را با سایر شکلات‌ها از جمله شکلات سفید یا شیری متفاوت می‌کند.

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ

بر اساس یک پژوهش پزشکان با بررسی بر روی داوطلبان دریافته اند که وعده غذایی صبحانه می‌تواند زمان مناسبی برای خوردن کیک و شیرینی البته در حد متعادل و معقول باشد. گفتنی است افرادی که در وعده صبحانه، یک وعده غذایی کامل شامل نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه و شکلات مصرف می‌کنند در طول روز انرژی بیشتری دارند و وعده‌های دیگر به ویژه شام را کمتر می‌خورند و سبب می‌شود وزن مناسب و مطلوب به همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند.

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند، می‌دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

نکاتی برای نگه‌داری و مصرف شکلات تلخ

نکاتی برای نگه‌داری و مصرف شکلات تلخ

  • شکلات تلخ را در جایی خنک و خشک و در یک ظرف دربسته نگه‌داری کنید. یادتان باشد آن را در یخچال قرار ندهید زیرا منجر به شکرک زدن می‌شود. رطوبت یخچال باعث بالا آمدن شکر به سطح شکلات تلخ می‌شود. شکرک تأثیری روی مزه‌ی شکلات نمی‌گذارد ولی ظاهر آن را خراب می‌کند.
  • اگر به‌درستی از شکلات تلخ نگه‌داری کنید تا دو سال ماندگاری خواهد داشت.
  • برای ذوب کردن شکلات تلخ باید این کار را روی اجاق گاز یا مایکروفر و با حرارت پایین انجام دهید تا جلوی سوختن آن را بگیرید. شکلات را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و آن را به طور مداوم هم بزنید. شما می‌توانید شکلات تلخ ذوب‌شده را روی جوی دوسر، میوه، خامه و… بریزید و میان‌وعده‌ی سبک و مقوی برای خودتان آماده کنید.
  • قطعات کوچک شکلات تلخ در کنار میوه‌های تازه و انواع آجیل می‌تواند یک دسر سبک و خوشمزه برایتان آماده کند.
  • شما می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری کاکائوی فرآوری‌نشده را با یک موز یخ‌زده مخلوط کرده و بستنی شکلاتی بدون لبنیات آماده کنید.
  • شما با ذوب شکلات تلخ و دوباره سرد کردن آن می‌توانید شکرک‌ها را از بین ببرید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار