|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۶۱

خواص بادام زمینی برای کنترل وزن،کنترل قند خون، بیماری های قلبی و...بی نظیر است.در این مطلب قصد داریم به طور مفصل خواص بادم زمینی را بررسی کنیم

بادام زمینی یکی از خوراکی های پرخاصیت و محبوب است که در مهمانی ها، دورهمی ها، در پارک و سینما و ... استفاده میشود و به غیر از طعم خوب آن خواص بادام زمینی بی نظیر است. از بادام زمینی در تهیه انواع غذا و دسر‌ها می‌توان استفاده کرد. کره ی بادام زمینی نیز طرفداران زیادی دارد.در این مطلب قصد داریم خواص بادام زمینی را بررسی کنیم.

خواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی

در این مطلب که در ارتباط با خواص بادام زمینی از به بررسی مواردی ازجمله خواص درمانی بادام زمینی، پروتئین بادام زمینی، خواص بادام زمینی برای پوست، خواص بادام زمینی برای مو، خواص بادام زمینی و نعوظ، خواص بادام زمینی برای کبد چرب، خواص کره بادام زمینی، کره بادان زمینی برای فشار خون بالا، آیا بادام زمینی چاق می‌کند و در نهایت مضرات بادام زمینی می‌پردازیم.

خواص بادام زمینی برای جوانسازی پوست

بادام زمینی سرشار از ویتامین E، روی و منیزیم است و از این طریق به درمان جوش و آکنه کمک می‌کند. ویتامین E موجود در بادام زمینی علاوه‌بر کمک به درمان آکنه در درمان آفتاب سوختگی نیز موثر است. علاوه‌بر این‌ها بادام زمینی با داشتن مقادیر بالایی از ویتامین C، اسیدهای چرب و منیزیم موجب افزایش تولید کلاژن شده و با این کار چین و چروک پوست را درمان می‌کند.

بادام زمینی منبع غنی رزوراترول است که این ترکیب آنتی ‌اکسیدانی از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. به علاوه دارای خاصیت جوانساز و ضدپیری است که پوست شما را شاداب و جوان نگه می‌دارد.
رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که سلول‌های جوان و سالم شما را تخریب کرده و منجر به بیماری‌ می‌شوند.

خواص بادام زمینی برای رشد و سلامت مو

بادام زمینی با داشتن اسید‌های چرب امگا ۳ موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و از این طریق به افزایش رشد مو‌ها کمک می‌کند و از طرف دیگر با داشتن بیوتین از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص بادام زمینی این است که غنی از ویتامین E است و این ویتامین به درمان موهای شکننده و آسیب دیده کمک می‌کند.
بادام زمینی برای رشد و سلامت مو

خواص بادام زمینی و تقویت سیستم ایمنی بدن

بادام زمینی سرشار از منیزیم، روی، فسفر و منگنز است که همه این مواد به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و به عنوان یک سپر حفاظتی در برابر بیماری‌ها خواهد بود

خواص بادام زمینی برای افزایش سلامت قلب و عروق

خوردن بادام زمینی، سلامت عروق کرونر قلب را تضمین می‌کند. همچنین، سطح کلسترول‌های بد (LDL) را در خون کاهش می‌دهد. طی مطالعه‌ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در مورد کلسترول انجام شد، کلسترول بد باعث ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود که خوردن بادام زمینی از این رویداد جلوگیری می‌کند.
به علاوه پلی فنول و رزوراترول موجود در بادام زمینی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند، التهابات ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهند.

خواص بادام زمینی برای فشار خون بالا

کره بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از پتاسیم است و میزان پتاسیم آن تقریبا دو برابر سدیم است و به همین دلیل مصرف کره بادام زمینی برای کسانی که فشار خون بالایی دارد مفید خواهد بود.

کره بادام زمینی برای فشار خون بالا

تقویت کننده سلامت جنسیِ زنان از خواص بادام زمینی

بادام زمینی منبع غنی از ویتامین E است که به افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد جنسی در خانم‌ها کمک می‌کند. به علاوه، دارای فولات است که این ماده مغذی نیز برای سلامت دستگاه تناسلی زنان ضروری و حیاتی است.
بیوتین و فولیک اسید موجود در بادام زمینی هم خطر ابتلا به ناتوانی‌های مادرزادی، مغزی و نخاعی را در جنین کاهش داده و از جنین شما محافظت می‌کند.

خواص بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از خواص بادام زمینی کمک به چربی‌سوزی و کاهش وزن است. بادام زمینی کالری بسیار بالایی دارد و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با خوردن آن چاق می‌شوند؛ اما برخلاف تصور عموم این ماده مغذی به جای افزایش وزن باعث کاهش وزن می‌شود!
خوردن بادام زمینی به عنوان میان وعده موجب می‌شود که شما کالری کمتری در طول روز مصرف کنید. به علاوه، فیبر موجود در آن به شما احساس سیری می‌دهد و باعث می‌شود که در طول روز ریزه خواری نداشته باشید.
براساس تحقیقات به دست آمده، گنجاندن بادام زمینی در رژیم غذایی یکی از راه‌های دریافت کردن مواد مغذی بدون افزایش وزن است. از این رو، توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود حتما بادام زمینی را در میان ‌وعده خود داشته باشید.
تاثیر بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن

مانع ایجاد سنگ کیسه صفرا

مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا مرتبط است. طی مطالعه تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، محققان دریافتند که مصرف بادام زمینی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را به طرز عجیبی کاهش می‌دهد.
در این تحقیق، مردانی که پنج واحد یا بیشتر از بادام زمینی در طول هفته استفاده کرده بودند، در مقایسه با گروه دیگر، کمتر به بیماری سنگ کیسه صفرا مبتلا شده بودند.

خواص بادام زمینی برای کمک به کنترل قند خون

یکی از خواص بادام زمینی کاهش قند خون است و گنجاندن کره بادام زمینی یا خود آن به سبد غذایی، برخلاف تصور عموم باعث افزایش قند خون شما نمی‌شود؛ بلکه سطح قند خون شما را تثبیت می‌کند.
شاخص قندی بادام زمینی 14 است و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که افراد دیابتی هم می‌توانند از این ماده مغذی استفاده کنند. علاوه براین، فیبر و منیزیم موجود در بادام زمینی به کاهش سطح قند خون شما کمک می‌کند.
بادام زمینی برای کمک به کنترل قند خون

خواص بادام زمینی برای درمان سرطان

مصرف زیاد بادام زمینی و همینطور سایر آجیل‌ها با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مرتبط است. خواص ضد سرطانی بادام زمینی به خاطر وجود فلاونوئید، رزوراترول و فنولیک اسید در ترکیباتش است و می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است مصرف بادام زمینی می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در طول یائسگی مرتبط باشد. بادام زمینی همچنین از سرطان مری و معده در افراد مسن نیز جلوگیری می‌کند.

با این حال از آنجایی که ممکن است بادام زمینی آلوده به آفلاتوکسین (نوعی سم ایجاد شده توسط قارچ‌ها) باشد، می‌تواند باعث خطر ابتلا به سرطان کبد شود. مطالعات دیگری نیز انجام شده که نشان داده‌اند محتوای رزوراترول موجود در بادام زمینی دارای خواص انتی‌اکسیدانی بسیار قوی است و به کاهش خطر سرطان کمک می‌کند.

جالب است بدانید که مصرف بادام زمینی ارتباط مستقیمی به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دارد! رزوراترول، ایزوفلاونزی و اسید فنولیک ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که دارای خواص ضد سرطانی می‌باشند و خطرات ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهند.

بهبود اختلال نعوظ در مردان از خواص بادام زمینی

بادام زمینی منبع غنی از یک اسید آمینه ضروری در بدن به نام آرژنین است. آرژنین به کیفیت و تولید اسپرم و باروری در مردان کمک کرده و در عین حال اختلالات نعوظ را در آن‌ها درمان می‌کند.
بادام زمینی برای بهبود اختلال نعوظ در مردان

خواص بادام زمینی برای مردان: جلوگیری کننده از ابتلا به سرطان پروستات

آجیل‌ها از جمله بادام زمینی، منبعی غنی از چربی‌های سالم و مواد معدنی مفیدی هستند که می‌تواند سلامت پروستات را بهبود بخشد. برای مثال، تخمه کدو و برزیل نات حاوی زینک بالایی هستند که برای سلامت باروری مردان می‌تواند بسیار مفید باشد.

افزایش انرژی و سوخت و ساز بدن

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، بادام زمینی منبع غنی از فیبر و پروتئین است و کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند. فیبر و پروتئین موجود در این ماده مغذی روند هضم را کند کرده و آزادسازی مداوم انرژی را در بدن تسهیل می‌نماید.

کاهش علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با بادام زمینی

یک از خواص بادام زمینی کاهش بیماری‌های مربوط به خانم‌ها است. یک مطالعه تحقیقاتی در آمریکا نشان می‌دهد که بادام زمینی به دلیل دارا بودن چربی‌های غیراشباع به بهبود فرآیند قاعدگی زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند.

خواص بادام زمینی برای کبد چرب

یکی دیگر از خواص بادام زمینی این است که به پا‌ک‌سازی کبد و کاهش چربی کبد کمک می‌کند و از این طریق در درمان کبد چرب موثر و مفید است.

کبد یکی از ارگان‌های حیاتی است که عملکردهای حیاتی بسیاری را انجام می‌دهد

آیا میدانید علائم کبد چرب و روش های پیشگیری از آن چیست؟

فواید بادام زمینی برای کبد چرب

خواص بادام زمینی برای جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر

رژیم غذایی و غذاهایی که می‌خوریم تاثیر زیادی بر ساختار و عملکرد مغز ما دارد و داشتن یک رژیم غذایی تقویت‌کننده‌ی مغز می‌تواند عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت مغز را بهبود بخشد. مغز به انرژی زیادی نیاز دارد و حدود 20 درصد از کالری بدن را مصرف می‌کند و به همین خاطر در طول روز به سوخت فراوانی نیاز دارد تا فرد بتواند تمرکز داشته باشد.
مغز بعلاوه برای سالم ماندن نیاز به مواد غذایی خاصی دارد؛ به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا 3 برای ساخت و ترمیم سلول‌های مغزی مفید است و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز استرس و التهابات سلولی را کاهش می‌دهند که با پیری مغز و اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر مرتبط است.

خواص بادام زمینی برای روده

بر اساس تحقیقات جدید، افزودن روزانه ۲۸ گرم بادام زمینی یا یک قاشق چایخوری گیاهان دارویی و ادویه به رژیم غذایی بر ترکیب باکتری‌های روده که نشانگر سلامت بدن است، تاثیر می گذارد.
تحقیقات نشان داده‌اند که بر هم خوردن تعادل و توازنی که در نوع و تعداد این میکروب‌ها وجود دارد، می‌تواند آغاز بسیاری از بیماری‌ها باشد. از طرفی میکروبیوم روده به شدت تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی ما قرار می‌گیرند.
به گزارش ساینس دیلی،«پنی کریس اترتون»، استاد علوم تغذیه از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می‌گوید:
تحقیقات نشان داده است افرادی که دارای میکروب‌های مختلف زیادی هستند، از سلامت و رژیم غذایی بهتری نسبت به افرادی که تنوع باکتریایی زیادی ندارند، برخوردارند.
برای مطالعه بادام زمینی، محققان اثرات مصرف روزانه ۲۸ گرم بادام زمینی برای لاغری و سلامت روده را در مقابل یک میان وعده با کربوهیدرات بالاتر مقایسه کردند. در پایان شش هفته، در شرکت‌کنندگانی که به عنوان میان وعده بادام زمینی مصرف کردند، افزایش گروهی از باکتری‌های مرتبط با متابولیسم سالم کبد و عملکرد سیستم ایمنی، مشاهده شد.
در تحقیقات بر روی گیاهان و ادویه‌ها، دانشمندان تأثیر افزودن ترکیبی از گیاهان و ادویه‌ها مانند دارچین، زنجبیل، زیره، زردچوبه، رزماری، پونه کوهی، ریحان و آویشن را به رژیم غذایی کنترل‌شده شرکت کنندگان در معرض خطر بیماری قلبی عروقی بررسی کردند.
این تیم سه دوز را مورد بررسی قرار دادند:
حدود ۱.۸ قاشق چای‌خوری در روز، کمی بیشتر از ۳.۴ قاشق چای‌خوری در روز و حدود یک و نیم قاشق چای‌خوری در روز. در پایان 4 هفته در شرکت ‌کنندگان، افزایش تنوع باکتری‌های روده، با دوز‌های متوسط و بالای گیاهان و ادویه‌ها مشاهده شد.
در هر دو مطالعه، دانشمندان افزایش در ارتباط بین میکروبیوم‌های روده و طیفی از عوامل سلامت، از فشار خون تا وزن را مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهند.
خواص بادام زمینی برای روده

خواص بادام زمینی برای درخشندگی و سفتی پوست

نیاسین و ویتامین E موجود در بادام زمینی به درخشندگی و سفت شدن صورت شما کمک کرده و از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر محافظت می‌کند. همچنین، این ماده پرخاصیت سرشار از روی و امگا 6 است که خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی و التهاب را به حداقل ممکن می‌رساند.
و اما کره بادام زمینی نیز برای پوست فوایدی دارد که یکی از مزیت‌های آن چاق شدن صورت است! از این رو، پزشکان توصیه می‌کنند که به دلیل کالری بالای کره بادام زمینی، آن را در وعده صبحانه میل کنید.

خواص بادام زمینی برای افزایش قدرت و توانایی باروری

یک دیگر از خواص بادام زمینی کمک به افزایش تونایی باروری به ویژه در خانم‌ها است. یک وعده بادام زمینی دارای 7 گرم پروتئین است! اگر تصمیم دارید که برای بچه‌دار شدن اقدام کنید، حتما در رژیم غذایی خودتان و همسرتان بادام زمینی را بگنجانید؛ چرا که علاوه بر تضمین سلامت جنسی، قدرت باروری را بالا می‌برد و یک مکمل عالی برای شما در این دوره خواهد بود.

کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها از خواص بادام زمینی

کلسیم و ویتامین D موجود در بادام زمینی در سلامت دندان‌ها، استخوان‌ها و مفاصل بسیار مفید است و در پیشگیری از پوکی استخوان نقش موثری را ایفا می‌کند.
کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها

مفید برای سلامت ریه

تحقیقات پزشکی از دانشکده هاروارد نشان می‌دهد که خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در بادام زمینی از بدن در برابر سرطان ریه محافظت کرده و در بهبود عملکرد تنفسیِ افراد مبتلا به آسم بسیار موثر است؛ چرا که سیستم ایمنی و سلامت ریوی این دسته از بیماران را تا حد زیادی بالا می‌برد.

خواص بادام زمینی برای کم خونی

خوردن بادام زمینی می‌تواند به محافظت از بیماری‌های عروق کرونر قلب کمک کند. تحقیقات انجام شده در مورد خواص بادام زمینی نشان داده است این آجیل باعث کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. کلسترول بد باعث ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود و مصرف بادام زمینی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند از این خطر جلوگیری کند.

از این رو مصرف بادام زمینی برای کنترل بیماری های قلبی و همچنین کم خونی بسیار موثر می‌باشد.

اگر میخواهید شایع ترین علائم کم خونی یا فقر آهن و راه های درمان آن را بشناسید به این مطلب رجوع کنید.

مزایای بادام زمینی برای کم خونی

آیا بادام زمینی چاق می‌کند؟!

چربی‌ها هر قدر هم که مفید باشند در صورتی‌که بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. آجیل‌ها و بادام زمینی نیز در صورت زیاده در روی در مصرف آن‌ها می‌توانند موجب افزایش وزن شوند؛ اما بادام زمینی اگر به اندازه و درست مصرف شود با کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند.

بنابراین با وجود خواص کره بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن، نمی‌توان بیش از یک مقدار خاصی از آن مصرف نمود و به همین دلیل نمی‌تواند به‌تنهایی شما را به وزن دلخواه برساند.

مواد معدنی موجود در 100 گرم بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. مقدار 100 گرم بادام زمینی خام حاوی مواد مغذی زیر است:

  • میزان 567 کالری انرژی
  • مقدار 7% آب
  • مقدار 25.8 گرم پروتئین
  • مقدار 16.1 گرم کربوهیدرات
  • مقدار 4.7 گرم قند
  • مقدار 8.5 گرم فیبر
  • مقدار 49.2 گرم چربی (که 6.28 گرم آن اشباع‌شده، 24.43 گرم اشباع‌نشده‌ی تک و 15.56 گرم اشباع‌نشده‌ی چندگانه است)
  • مقدار 15.56 گرم امگا 6

مواد معدنی موجود در 100 گرم بادام زمینی

مضرات بادام زمینی

بادام زمینی در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود. در واقع بادام زمینی جزو مواد غذایی آلرژی است و ممکن است موجب مرگ شود. این حساسیت نسبت به بادام زمینی در برخی از افراد به اندازه‌ای شدید است که حتی بو کردن بادام زمینی می‌تواند زندگی آن‌ها را به خطر بیندازد. علائم و نشانه‌‌های آلرژی به بادام زمینی عبارتند از تورم لب‌ها و زبان، قرمزی پوست، احساس خفگی، حالت تهوع، مشکل تنفس و شوک آنافیلاکسی.

بادام زمینی ممکن است با یک ماده سمی به نام آفلاتوکسین آلوده شده باشد که نشانه‌های مسمومیت با سم آفلاتوکسین مواردی مانند دست دادن اشتها، زردی و مشکلات کبدی و در نهایت سرطان کبد است. از همین رو می‌توان بادام درختی یا بادام هندی را جایگزین بادام زمینی کرد. از دیگر مضرات بادام زمینی این است که می‌تواتد موجب ایجاد اختلال در تیروئید و تشدید گواتر شود.

مضرات بادام زمینی

  • عوارض جانبی آلرژیک:

بادام زمینی باعث اغلب آلرژی ها و همچنین برخی از واکنش های جدی می شود. واکنش ها به بادام زمینی می تواند غیرقابل پیش بینی باشد، حتی اگر در مقادیر بسیار کم مصرف شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما پروتئین موجود در بادام زمینی را مضر تشخیص می دهد و می تواند علائم ایجاد کند.آلرژی به بادام زمینی می تواند باعث آبریزش بینی مانند کهیر، خارش، تورم یا قرمزی، سوزن سوزن شدن در گلو و دهان و همچنین مشکلات گوارشی شود.
  • عدم تعادل اسیدهای چرب امگا:

امگا 6 یک اسید چرب غیر اشباع ضروری است که در درجه اول برای تولید انرژی در بدن شما استفاده می شود. با این حال، تنها مصرف ترکیبی و متعادل امگا 6 و 3 برای سلامتی مفید است، اما بادام زمینی فاقد اسیدهای چرب امگا 3 است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار