|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۶۲

کاربرد های جوش شیرین آنقدر متنوع است که شما را شگفت زده میکند.از مصارف کیک پزی گرفته تا تمیز کاری سطوح.در ادامه کاربرد های جوش شیرین رامیبینید

جوش شیرین از آن دسته موادی است که از زمان های دور کاربردهای زیادی داشته است. کاربرد های جوش شیرین یا سدیم بی‌کربنات برای مصارف آشپزی و کیک پزی تا تمیز کردن خانه و زیبای پوست و مو و ... بی نظیر است. در ادامه ی این مطلب قصد داریم به طور مفصل نگاهی به کاربرد های جوش شیرین بیندازیم.

کاربردهای جوش شیرین که شما را شگفت زده می کند!

کاربردهای جوش شیرین

جوش شیرین در واقع سدیم هیدروژن کربنات است و دارای خواص تخمیری است و باعث تولید کربن دی اکسید می‌شود. جوش شیرین یک ماده همه‌کاره است و خواص و فواید زیادی برای سلامتی نیز دارد. در ادامه به بررسی برخی از کاربرد های جوش شیرین می‌پردازیم.

کاربرد های جوش شیرین برای موها

اگر در تمیزی موهای‌تان وسواس دارید: یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به بطری شامپوی‌تان اضافه کنید و طبق معمول موهای‌تان را شامپو کنید و سپس با آب، این ترکیب جوش شیرین و شامپو را بشویید. این کار تمام آلودگی‌ها و مواد حالت‌دهنده‌ای را که روی موهای شما وجود دارد به‌خوبی پاک می‌کند و حالت‌پذیری موها را بهبود می‌بخشد.

اگر خیلی عجله دارید: اگر موهای خیلی چربی دارید و به‌دلیلی فرصت شست‌وشوی آن‌ها را ندارید و خیلی عجله دارید، می‌توانید از جوش شیرین به‌عنوان شامپوی خشک استفاده کنید به این طریق که مقداری از آن را روی موها بپاشید و سپس موها را شانه کنید و سپس با یک سشوار موها را پف دهید.

اگر عادت دارید مرتب به استخر بروید: کلر موجود در استخرها معمولا رنگ موها را کدر و مات و بدرنگ می‌کند. برای شست‌وشوی کلر از روی موها نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در کمتر از نصف لیتر آب حل کنید و موهای‌تان را با آن آبکشی کنید.

برای تمیزی شانه و برس‌ها: معمولا اسپری‌ها یا روغن‌های مو روی شانه و برس‌ها می‌نشینند و به مرور آن‌ها را آلوده می‌کنند، برای پاک‌کردن این مواد از روی شانه و برس‌ها در یک لگن آب گرم که به آن ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۳ قاشق غذاخوری ماده ضدعفونی‌کننده اضافه شده خیس کنید.

کاربرد های جوش شیرین برای موها

کاربرد های جوش شیرین برای رهایی از بوی غذاها

یکی از مشکلات خانم‌ها بعد از آشپزی این است که دست‌های‌شان بوی مواد‌غذایی را به‌خود می‌گیرد به خصوص مواد‌غذایی بدبو. اگر می‌خواهید دست‌ها بعد از آشپزی بوی ماهی، پیاز و سیر نگیرد ۳ قسمت جوش شیرین را با یک قسمت آب یا صابون مایع مخلوط کنید، این مخلوط را به دست‌های‌تان بمالید و سپس آب بکشید.

کاربرد های جوش شیرین برای خنثی کردن بوی یخچال

شاید برای شما هم پیش آمده که درب یخچال را باز کرده‌اید و یک بوی نامطبوع به مشام‌تان خورده است. این بوی بد ممکن است ناشی از غذاهای خراب شده باشد‌. اما با خارج کردن غذاها، بوی بد آن‌ها از یخچال نمی‌رود.

یکی از کاربرد های جوش شیرین از بین بردن بوی بد یخچال است. به این منظور، یک فنجان را پر از جوش شیرین کنید و آن را پشت یخچال قرار دهید تا بوی بد را از بین ببرد.

در این مطلب نیز رفع بوی بد یخچال با چند راهکار ساده خانگی را گفته ایم.

کاربرد های جوش شیرین برای خنثی کردن بوی یخچال

از بین بردن بوی بد زباله‌ها با جوش شیرین

کیسه‌ی زباله‌ها معمولا بوی بدی دارد. متاسفانه این بوی بد می‌تواند در سرتاسر آشپزخانه و سایر بخش‌های خانه پخش شود.

یکی دیگر از کاربرد های جوش شیرین از بین بردن بوی بد زباله‌ها است. بوی زباله معمولا اسیدی است. جوش شیرین می‌تواند با مولکول‌های بوی زباله واکنش نشان دهد و آن‌ها را خنثی کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ریختن این ترکیب مفید در ته سطل زباله، می‌تواند تا ۷۰ درصد بوی بد زباله‌ها را خنثی کند.

برطرف کردن بوی بد کفش با جوش شیرین

کفش‌هایی که بوی بدی می‌دهند، آبروی صاحب‌شان را می‌برند. اگر شما هم با این مشکل رایج مواجه هستید، باید به شما بگوییم که یکی از کاربرد های جوش شیرین برطرف کردن بوی بد کفشاست.

برای از بین بردن بوی بد کفش‌تان دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل دو تکه پارچه‌ بریزید. به کمک یک عدد کِش، پارچه‌ها را جمع کنید (تا باز نشوند) و هر کدام از آن‌ها را داخل یک لنگه کفش بگذارید. زمانی ‌که می‌خواهید کفش را بپوشید، پارچه را از کفش بیرون بیاورید.

تمیزکننده مایکروویو با جوش شیرین

برای تمیز کردن مایکروویو از مواد شیمیایی و مضر استفاده نکنید. به جای آنها یک قاشق چایخوری جوش شیرین را روی یک پارچه مرطوب بمالید. این ترکیب به سادگی غذا و روغن را پاک می‌کند.

تمیزکننده مایکروویو با جوش شیرین

تمیز کردن تخته برش با جوش شیرین

برای تمیز کردن تخته برش، جوش شیرین را روی آن بپاشید و بسابید، سپس با آب بشورید.

کاربرد های جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های سمج فرش

ترکیب جوش شیرین و سرکه، بیشتر لکه‌های سمج فرش را از بین می‌برد.

زمانی که جوش شیرین و سرکه با هم مخلوط ‌شوند، ترکیبی به نام اسید کربنات ایجاد می‌شود که یک ترکیب رایج در محصولات تمیزکننده است. این واکنش سبب ایجاد گازی می‌شود که می‌تواند به تجزیه‌ی لکه‌های سرسخت کمک کند.

در ادامه به شما می‌گوییم چطور می‌توانید به کمک جوش شیرین و سرکه، از لکه‌های سمج فرش خلاص شوید:

۱. لکه‌ی فرش را با لایه نازکی از جوش شیرین بپوشانید.

۲. یک بطری اسپری خالی را با مقدار مساوی از ترکیب سرکه و آب پر کنید و آن را روی لکه اسپری کنید‌.

۳. یک ساعت صبر کنید تا سطح لکه خشک شود.

۴. با یک مسواک روی جوش شیرین بکشید و باقیمانده‌ی آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

۵. در این مرحله لکه باید کاملا برطرف شده باشد. اگر باقیمانده‌ی جوش شیرین روی فرش مانده است، آن را با یک حوله‌ی نم‌دار پاک کنید.

کاربرد های جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های سمج فرش

استفاده از جوش شیرین برای تعمیر سریع سوراخ های دیوار

جوش شیرین را با خمیردندان مخلوط کنید و حفره ها و سوراخ های دیوار را با آن پر کنید و بگذارید تا خشک شوند.

کاربردهای جوش شیرین برای خوشبوکنندگی هوا

تمام خوشبوکننده‌های موجود در بازار قوی و موثر نیستند و بوی نامطبوع را به طور کامل از بین نمی‌برند. اگر به مواد شیمیایی حساسیت دارید، ممکن است در اثر استفاده از خوشبوکننده‌های هوا دچار مشکل شوید. جوش شیرین یک جایگزین مناسب و بی‌خطر برای خوشبوکننده‌های هوا است و بوی نامطبوع را خنثی می‌کند.

برای درست کردن خوشبوکننده‌ی هوا، به یک ظرف شیشه‌ای کوچک، یک سوم فنجان جوش شیرین، ۱۰ تا ۱۵ قطره از روغن اسانس مورد علاقه‌تان (مانند روغن اسطوخودس)، یک تکه پارچه یا کاغذ و نخ یا ربان نیاز دارید‌.

جوش شیرین و روغن اسانس را داخل شیشه بریزید‌. به جای قرار دادن درب شیشه، آن را با پارچه یا کاغذ بپوشانید و با نخ یا ربان ببندید و در خانه قرار دهید.

نرم کردن پاشنه ی پا از کاربرد های جوش شیرین

اگر روی پاشنه‌پاهای‌تان پینه بسته یا خیلی زبر و خشن شده است و این وضعیت آزارتان می‌دهد، جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و سپس با این مخلوط چسبی شکل زبری‌های پاشنه را نرم و صاف کنید. اگر هم پاهای‌تان خارش دارد ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید و سپس پاها را حدود ۱۰دقیقه در آن بگذارید، با این کار خارش پاها آرام می‌گیرد. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید با جوش شیرین خستگی ‌پاها را نیز از بین ببرید، کافی‌است ۳‌قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لگن آب گرم حل کنید و سپس پاهای خسته‌تان را درون آن بگذارید تا حسابی خستگی و هرنوع از پاهای‌تان بیرون رود.

نرم کردن پاشنه ی پا از کاربرد های جوش شیرین

جوش شیرین برای درمان آکنه

برای درمان بیماری‌های شایع پوستی مثل آکنه، مصرف موضعی جوش شیرین می‌تواند موثر باشد. از کاربرد های جوش شیرین از بین بردن سلول‌های مرده پوست است همچنین اسیدمازاد در بدن را خنثی می‌کند و به‌ویژه برای درمان آکنه که اغلب به‌علت مسدود شدن منافذ پوستی به‌وجود می‌آید مفید است. کمی جوش شیرین مخلوط شده با آب را روی آکنه بمالید تا پوست مرده از بین برود و منافذ مسدود شده آن را باز کند. جوش شیرین با خنثی کردن اسید در بدن مانع عفونت‌های باکتریایی در پیاز مو می‌شود و در نتیجه از بروز آکنه پیش‌گیری می‌کند.

کاربرد های جوش شیرین برای معده

از جمله کاربرد های جوش شیرین کمک به رفع و درمان ناراحتی معده است. جوش شیرین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می‌تواند موجب خنثی شدن اسید معده در سیستم گوارش می‌شود. جوش شیرین می‌تواند برای رفع و تسکین مشکلاتی مانند سوزش سر دل، گاز بیش از حد و نفخ مورد استفاده قرار بگیرد. به این نکته توجه داشته باشید که از جوش شیرین فقط برای افراد بزرگسال استفاده شود و کودکان نباید از جوش شیرین استفاده کنند.

سوزش سر دل که به آن رفلاکس اسید معده هم می‌گویند، یک احساس سوزش دردناک و آزاردهنده است که در قسمت فوقانی معده رخ می‌دهد و می‌تواند تا گلو گسترش پیدا کند.

معمولا علت سوزش سر دل، بازگشت محتویات معده به داخل مری است. بعضی از دلایل سوزش سر معده عبارتند از: پرخوری، استرس و خوردن غذاهای چرب یا تند.

جوش شیرین از طریق خنثی کردن اسید معده، به بهبود سوزش سر دل کمک می‌کند. اگر به سوزش سر دل مبتلا هستید، یک قاشق چای‌خوری از این ترکیب مفید را در یک لیوان آب یخ حل کنید و آن را آرام آرام بنوشید. البته این روش درمانی با برخی عوارض همراه است؛ از جمله:

  • این ترکیب سدیم خیلی زیادی دارد‌.
  • استفاده‌ی طولانی مدت از این ترکیب می‌تواند منجر به بالاتر رفتن اسیدیته‌ی خون از سطح نرمال (الکالوزیس متابولیک) و مشکلات قلبی شود.
  • در اینکه همه‌ی افراد مبتلا به سوزش سر دل اسید معده‌ی بالایی دارند، مناقشاتی وجود دارد.

کاربرد های جوش شیرین برای معده

جوش شیرین برای گلودرد

یکی از کاربرد های جوش شیرین که کاربردی سنتی در استفاده از جوش شیرین است، استفاده از جوش شیرین برای تسکین گلودرد است. درمان سریع گلو درد شامل التهاب، خارش، درد و یا تحریک گلو است که معمولا ناشی از یک عامل ویروسی بوده و می‌توات با روش‌های خانگی مانند جوش شیرین این مشکل را رفع و درمان کرد. برای این منظور به یک فنجان آب گرم، نصف قاشق چای‌خوری نمک و نصف قاشق چای‌خوری نوش شیرین اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز بنوشید.

جوش شیرین برای UTI

عفونت مجاری ادراری که یک عفونت باکتریایی است بر دستگاه ادراری تاثیر می‌گذارد. عفونت مجاری ممکن است باعث درد شدید شود که تسکین این درد از کاربرد های جوش شیرین است. برای بهره مندی از این کاربرد جوش شیرین کافی است به یک فنجان آب به مقدار یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید و با معده خالی این مخلوط را بنوشید. مصرف این مخلوط موجب رفع سوزش ادرار و همچنین کاهش اسیدیتیه ادرار که موجب درد است، می‌شود.

درمان التهاب و عفونت مهبلی با جوش شیرین

چنانچه دچار التهاب و عفونت مهبلی شدید جوش شیرین را در آب وان حمام مخلوط کرده و در آن قرار گیرید.

درمان التهاب و عفونت مهبلی با جوش شیرین

برطرف کردن گرفتگی بینی با جوش شیرین

از جوش شیرین برای پاک کردن بینی خود استفاده کنید. 1 قاشق سوپ خوری جوش شیرین را به دستگاه بخور خود اضافه کنید، تا هم گرفتگی بینی شما رفع گردد و هم بوهای نامطبوع منزلتان گرفته شود.

جوش شیرین برای درد نقرس

از بین بردن درد نقرس از دیگر کاربرد های جوش شیرین است. از جمله مهم‌ترین علل بروز نقرس تولید اسید اوریک در بدن است که جوش شیرین می‌تواند مقدار اسید اوریک را کاهش دهد و برای درمان نقرس موثر و مفید باشد. برای بهره‌مندی از این کاربرد جوش شیرین کافی است نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در هشت اونس آب مخلوط کنید و بلافاصله این مخلوط را بنوشید. فقط توجه داشته باشید که حداکثر دوز ایمن مصرفی جوش شیرین روزانه چهار قاشق چای‌خوری است و اینکه جوش شیرین ممکن است موجب افزایش فشار خون شود و به همین دلیل پیش از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

کاربردهای جوش شیرین برای نرم کردن آرنج

بعضی اوقات پوست آرنج یا زانو به دلایل مختلف زمخت و زبر می‌شود و این حالت به‌خصوص برای خانم‌ها بسیار آزاردهنده است اما یک راه‌حل آسان و کم خرج برای این حالت وجود دارد شما باید اول مقداری جوش شیرین را با مقدار خیلی کمی آب مخلوط کنید تا مخلوط حالت چسبی شکل پیدا کند حالا این مخلوط چسبی را به زانو یا آرنج بمالید تا پوست زبر و خشن نرم شود.

باز کردن گرفتگی سینک با جوش شیرین

گرفتگی سینک ظرفشویی یکی از مشکلاتی است که در آشپزخانه اتفاق می‌افتد. یکی از کاربرد های جوش شیرین ، باز کردن گرفتگی سینک است.

برای این کار مخلوطی از سرکه، جوش شیرین و آب تهیه کنید و آن را داخل آب‌راه سینک بریزید. معمولا اگر گرفتگی خیلی شدید نباشد، با این روش برطرف می‌شود.

کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که ابتدا مقداری آب جوش داخل آب‌راه سینک بریزید‌. سپس نصف پیمانه جوش شیرین بریزید و چند دقیقه صبر کنید. در مرحله‌ی بعد، یک پیمانه سرکه را با یک پیمانه آب جوش مخلوط کنید و در آبراه بریزید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس یک قابلمه آب جوش در آب‌راه سینک بریزید. معمولا ترکیب جوش شیرین، سرکه و آب جوش بیشتر گرفتگی‌های سینک را باز می‌کند.

باز کردن گرفتگی سینک با جوش شیرین

کاربردهای جوش شیرین در حمام

برای داشتن این حمام لطیف و آرام‌بخش، احتیاج به ۴ قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین، حدود ۶ قاشق غذاخوری عسل روان، ۲ لیوان شیر، ۱۶ قاشق سوپ‌خوری نمک، و ۳ قاشق غذاخوری روغن بچه دارید.در یک ظرف بزرگ جوش شیرین، عسل، شیر و نمک را مخلوط کنید و به‌خوبی هم بزنید. مخلوط را در وان آب گرم بریزید و سپس روغن بچه را اضافه کنید. برای هم زدن مخلوط در آب وان از دست‌های‌تان کمک بگیرید و بعد قدم در این حمام تسکین‌دهنده و آرام‌بخش بگذارید. این حمام برای نرم و صاف کردن پوست مفید است.

استفاده از جوش شیرین برای حیوانات خانگی

پیش از شستن سگ و یا گربه ی خانگی خود چند ساعت پیش از استحمام کردن روی سطح بدن آنها جوش شیرین بپاشید. این کار بوی نامطبوع و ککهای بدن آنها را از میان میبرد. البته هنگام استحمام، حیوانات خانگی خود را کاملا بشویید تا جوش شیرین روی بدن انها باقی نماند.

ساخت دئودورانت گیاهی با جوش شیرین

اگر جزو کسانی هستید که تعریق‌شان بوی خوشایندی ندارد، می‌توانید با جوش شیرین دئودورانت بسازید، کافی است، اول مقداری نشاسته یا آرد ذرت را به زیر بغل بمالید و بعد روی آن جوش شیرین بزنید، این کار تا حد زیادی شما را از شر بوی نامطبوع عرق خلاص می‌کند.

جوش شیرین برای پخت کیک 

بیشترین استفاده از بی کربنات سدیم در فرآوری انواع بکینگ پودر است. مقدار اضافی از خمیر جوش شیرین بطور مؤثر در پاک کردن و سائیدن سطوح می‌تواند استفاده گردد.

جوش شیرین برای پخت کیک 

رفع تلخی چای با جوش شیرین

برای رفع تلخی چای هنگام دم کردن چای اندکی جوش شیرین درون آن بریزید.

کاهش نفخ حبوبات با جوش شیرین

برای کاهش نفخ شکم پس از مصرف لوبیا میتوانید لوبیا را در مخلوط آب و جوش شیرین برای چند ساعت قرار دهید تا خیس بخورد.

جوش شیرین تمیز کننده قوری چای و قهوه

برای پاک کردن لکه‌ها و طعم و بوهای کهنه از قوری کافه یا چای، این مخلوط سریع را درست کنید: 1/4 پیمانه جوش شیرین با 1/4 آب گرم. این مخلوط را رو و درون قوری بمالید. اگر با لکه‌های سخت و کهنه‌ای روبرو هستید، اجازه دهید این ترکیب برای چند ساعت روی قوری بماند و سپس آن را بشویید.

ترد کردن گوشت با جوش شیرین

برای ترد کردن گوشت میتوانید اندکی جوش شیرین را روی گوشت پاشیده و گوشت را برای چند ساعت درون یخچال قرار دهید. سپس گوشت را کاملا آب بکشید.

ترد کردن گوشت با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای نگهداری از گل ها

برای نگهداری گلهای تازه برای مدت طولانی، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به گلدان اضافه کنید.

سفید کردن لباس‌ها با جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده‌ی ارزان برای سفید و تمیز کردن لباس‌ها است. جوش شیرین قلیایی است، که این ویژگی می‌تواند به از بین بردن کثیفی‌ها و لکه‌ها کمک کند. جوش شیرین زمانی که در آب حل شود، با اسیدهای لکه‌ها واکنش نشان می‌دهد و آن‌ها را از بین می‌‌برد.

نصف فنجان جوش شیرین را به پودر لباس‌شویی خود اضافه کنید. جوش شیرین همچنین باعث می‌شود به پودر ماشین لباسشویی کمتری نیاز پیدا کنید.

استفاده از جوش شیرین برای ملحفه حیوانات

برای حذف بوی بد و تمیز کردن ملافه های حیوان خانگی خود، جوش شیرین را بر روی وسایلش بریزید و بعد از چند دقبقه بتکانید

تمیز کردن صندلی و کف‌پوش‌های ماشین با جوش شیرین

اگر داخل ماشین‌تان بوی بدی می‌آید، مقداری جوش شیرین در قسمت زیرسیگاری ماشین، روی صندلی‌ها و روی کف‌پوش‌ها بریزید.

چند ساعت صبر کنید تا جوش شیرین اثر کند و تمام بوهای نامطبوع را به خود جذب کند. سپس آن را با جاروبرقی پاک کنید.

تمیز کردن صندلی و کف‌پوش‌های ماشین با جوش شیرین

کاربرد جوش شیرین برای ناخن

برای نرم کردن کوتیکول ها و ایجاد ناخن ها قوی تر و سفید تر، خمیری را با مخلوط کردن آب و جوش شیرین آماده کنید ؛ این مخلوط را روی یک مسواک کودک قرار دهید و ناخن ها و کوتیکول ها را با آن پاک کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

بیرون راندن تیغ یا چوب تیز از داخل پوست با جوش شیرین

این قطعا یکی از عجیب و غریب ترین کاربردهای جوش شیرین است تیغها اصولا کوچک هستند، اما اغلب برای بیرون راندن آنها مشکل است. فشردن آن ممکن است وضعیت را بدتر کند. جوش شیرین را روی یک باند قرار دهید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید ؛ باند را به مدت 24 ساعت بگذارید بماند تا تیغ خارج شود

سفید کردن دندان با جوش شیرین

شما می‌توانید با جوش شیرین یک خمیردندان خانگی بسازید. اول باید ۳ قسمت جوش شیرین را با یک قسمت نمک مخلوط کنید بعد به آن ۳ قاشق چای‌خوری گلیسیرین اضافه کنید و برای خوشبو شدن نیز ۱۰ تا ۲۰ قطره از یک اسانس مورد علاقه‌تان (نعنا، دارچین یا…) به آن بیفزایید. سپس به مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا کاملا حالت خمیری شکل پیدا کند شما می‌توانید این خمیر دندان را در بطری کوچک نگهداری کنید.

از آن جا که جوش شیرین یک سفید‌کننده دندان طبیعی است این خمیر دندان حسابی دندان‌ها را سفید می‌کند و از پوسیدگی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند، اگر هم فرصت ندارید می‌توانید برای سفید‌تر شدن دندان‌های‌تان مسواک‌تر خود را درون جوش شیرین فرو برید سپس با آن دندان‌های‌تان را مسواک بزیند.می‌توانید روی خمیر دندان اندکی جوش شیرین بپاشید و سپس دندان‌ها را مسواک بزنید.

همچنین برای شستشوی دندانهای مصنوعی مخلوط رقیقی از آب و جوش شیرین تهیه کرده و دندانهای مصنوعی را در مدت شب درون آن قرار دهید.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

درمان آفت دهان با جوش شیرین

آفت دهان یک زخم کوچک و دردناک است که می‌تواند داخل دهان شکل بگیرد. برخلاف تبخال، آفت روی لب شکل نمی‌گیرد و مسری نیست.

اگرچه به مدارک بیشتری نیاز است، اما بعضی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از جوش شیرین به عنوان شوینده‌ی دهان، برای تسکین درد ناشی از آفت دهان عالی است.

برای استفاده از این ترکیب مفید برای تسکین آفت دهان، همان دستوری که قبل‌تر ذکر کردیم را انجام دهید. دهان‌تان را روزی یک بار با آن محلول بشویید تا آفت دهان‌تان بهبود یابد‌.

در این مطلب درمان سریع آفت دهان در خانه با گیاهان دارویی را گفته ایم.

روشن کردن رنگ پوست لب ها با جوش شیرین

همانطور که قطعا متوجه شدید، جوش شیرین دارای خاصیت پاک کنندگی بالایی است و همین امر باعث شده تا این ماده در روشن کردن رنگ پوست لب ها نیز بسیار موثر باشد. جوش شیرین و عسل را مخلوط کرده و آن را بر روی لب های خود قرار داده و پس از 2 تا 3 دقیقه با آب بشویید.

کاربرد های جوش شیرین برای ورزشکاران

جوش شیرین که به عنوان سدیم بی‌کربنات هم شناخته می‌شود، یک مکمل معروف در میان ورزشکاران است‌. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که جوش شیرین می‌‌تواند به شما کمک کند برای مدت زمان بیشتر، علمکرد بهتری داشته باشید‌؛ به‌ویژه هنگام انجام ورزش‌های هوازی یا تمرینات با شدت بالا‌.

هنگام انجام ورزش‌های با شدت بالا، سلول‌های عضلات شما شروع به تولید اسید لاکتیک می‌کنند، که این مسئله علت احساس سوزش بدن هنگام ورزش کردن است. اسید لاکتیک همچنین می‌تواند با کاهش PH داخل سلول‌ها، سبب خسته شدن عضلات شود‌.

جوش شیرین PH زیادی دارد و خستگی را به تعویق میندازد‌ و به شما اجازه می‌دهد برای مدت زمان طولانی‌تر، عمکلرد ورزشی بهتری داشته باشید‌.

یک مطالعه نشان داد که افرادی که جوش شیرین مصرف می‌کردند، به طور میانگین ۴.۵ دقیقه بیشتر از سایر افراد ورزش می‌کردند. مطالعه‌ی دیگر به افراد توصیه می‌کند که یک تا دو ساعت قبل از ورزش، ۳۰۰ میلی‌گرم از این ترکیب را در یک لیتر آب مخلوط کنند و بنوشند. یک مطالعه هم ادعا می‌کند که مصرف جوش شیرین سه ساعت قبل از ورزش، منجر به کمتر شدن ناراحتی معده و روده ‌می‌شود.

کاربرد های جوش شیرین برای ورزشکاران

کاربردهای جوش شیرین برای آقایان

بعضی از آقایان به دلیل پوست حساسی که دارند معمولا هنگام اصلاح دچار التهاب و سوزش‌های پوستی می‌شوند اما یک راه‌حل خوب برای این افراد این است، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب حل کنند و از این محلول برای التیام پوست بعد از اصلاح یا حتی قبل از اصلاح استفاده کنند. اگر هم بعد از اصلاح دچار سوزش می‌شوید، می‌توانید یک پارچه مرطوب نخی را به کمی جوش شیرین آغشته کنید و روی محل سوزش بگذارید.

کاربردهای جوش شیرین برای پوست

بسیاری‌ از خانم‌ها برای‌ خرید شوینده‌های‌ خارجی‌ پوست‌ ، (اسکراب) هزینه‌ زیادی‌ می‌پردازند. از این‌ به‌ بعد پول‌تان‌ را در جیب‌ نگه‌ دارید و خودتان‌ در منزل‌ این‌ مواد را تهیه‌ کنید. مخلوط جوش‌ شیرین‌ و ماست‌ برای‌ پاک‌کردن‌ و ازبین‌بردن‌ سلول‌های‌ مرده‌ پوست‌ توصیه‌ می‌شود. برای‌ این‌ منظور، از مخلوط جوش‌ شیرین‌ و ماست‌ خمیری‌ درست‌ کنید و به‌مدت‌ چند دقیقه‌ روی‌ پوست‌ بگذارید و سپس‌ بشویید.

همچنین استفاده از جوش شیرین برای تسکین خارش پوست توصیه می‌شود. قرار گرفتن در آب وان حمام که حاوی مقداری جوش شیرین است، یک روش درمانی رایج برای تسکین خارش ناشی از نیش حشرات و زنبور است.

علاوه بر این، ممکن است به تسکین خارش ناشی از آفتاب‌سوختگی هم کمک کند. بعضی از افراد ادعا می‌کنند که مخلوط کردن جوش شیرین با سایر ترکیبات، مانند نشاسته‌ی ذرت و جو دوسر، سبب دو چندان شدن اثربخشی آن می‌شود.

کاربردهای جوش شیرین برای پوست

کاهش پیشرفت بیماری‌های مزمن کلیوی با جوش شیرین

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی (CKD)، به تدریج عملکرد کلیه‌های خود را از دست می‌دهند. کلیه نقش بسیار مهمی در بدن دارد، چون به از بین بردن مواد زائد در بدن کمک می‌کند. همچنین در تعادل مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، سدیم و کلسیم مفید است.

یک مطالعه نشان داد که بیماران کلیوی با مصرف مکمل‌های سدیم بی‌کربنات، کاهش پیشرفت سریع بیماری خود را تجربه کردند. حتما قبل از مصرف این ترکیب با پزشک خود مشورت کنید.

کمک به اثربخشی بیشتر بعضی از فرآیندهای درمان سرطان با جوش شیرین

سرطان، دومین علت مرگ‌ و میر در جهان است. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که جوش شیرین می‌تواند به موثرتر واقع شدن داروهای شیمی‌ درمانی کمک کند.

در واقع جوش شیرین محیط را برای تومورها کمتر اسیدی می‌کند، که این مسئله برای شیمی درمانی مفید است. با این وجود، به تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

کاربرد های جوش شیرین برای تمیز کردن میوه و سبزیجات

بسیاری از افراد نگران اثرات منفی آفت‌کش‌های میوه و سبزیجات هستند. از آفت‌کش‌ها برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی بذرها در اثر حشرات، آلودگی‌ها، علف‌ها و جانوران جونده استفاده می‌شود.

پوست گرفتن میوه‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن آفت‌کش‌ها است. اما با این کار از مواد مغذی مهم موجود در پوست میوه‌ها مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بهره‌مند نمی‌شوید.

یک تحقیق اخیرا نشان داد که خیساندن میوه و سبزیجات در جوش شیرین، یکی از موثرترین روش‌ها برای از بین بردن آفت‌کش‌ها است، بدون اینکه نیاز به پوست گرفتن میوه شود‌.

یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که خیساندن سیب در محلول جوش شیرین و آب به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه، تقریبا تمام آفت‌کش‌ها را از بین برد‌.

لطفا به این موضوع توجه کنید که این روش، آفت‌کش‌هایی که به پوست میوه نفوذ کرده‌اند را از بین نمی‌برد.

کاربرد های جوش شیرین برای تمیز کردن میوه و سبزیجات

براق کردن نقره‌جات با جوش شیرین

جوش شیرین یک جایگزین مفید برای براق‌کننده‌های نقره‌جات است که در بازار وجود دارند.

برای جلا دادن و براق کردن نقره‌جات به وسایل زیر نیاز دارید:

  • یک قابلمه‌ی آلومینیومی یا ظرف کیک‌‌پزی آلومینیومی
  • یک فنجان آب جوش
  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • نصف فنجان سرکه سفید

جوش شیرین را به قابلمه‌ی آلومینینومی اضافه کرده و به آرامی سرکه را به آن اضافه کنید. سپس آب جوش را داخل قابلمه بریزید و نقره‌جات را در آن قرار دهید.

در این روش در مدت زمان تقریبا کم، لکه‌ها و تیرگی‌ها ناپدید می‌شوند. شما می‌توانید بیشتر نقره‌جات را طی ۳۰ ثانیه از قابلمه بیرون بیاورید. هرچند نقره‌جاتی که به شدت لکه و تیرگی دارند را باید تا یک دقیقه در قابلمه نگه‌ دارید.

نقره‌جاتی که در این ترکیب قرار می‌گیرند، دچار یک واکنش شیمیایی با آلومینیوم قابلمه و جوش شیرین‌ می‌شوند‌. این موضوع سبب انتقال لکه و تیرگی به قابلمه‌ی آلومینیومی می‌شود.

تمیز کردن قابلمه‌ از کاربردهای جوش شیرین

ممکن است هنگام آشپزی، غذا در قابلمه بسوزد یا ته بگیرد. تمیز کردن چنین قابلمه‌هایی کابوس خانم‌های خانه‌‌دار است. اما شما می‌توانید به راحتی قابلمه‌هایی که در آن‌ها غذا سوخته یا ته گرفته را با جوش شیرین و آب تمیز کنید.

مقدار زیادی جوش شیرین را ته قابلمه بریزید و به آن مقدار کافی آب اضافه کنید، به طوری که نواحی سوخته شده را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب بجوشد، سپس آب قابلمه را خالی کرده و طبق روال عادی بشویید.

اگر لکه‌ی سوختگی باقی ماند، یک اسکاچ یا ابر بردارید و به آرامی لکه‌های باقی‌مانده را پاک کنید.

خاموش کردن آتش ناشی از روغن و چربی با جوش شیرین

جالب است بدانید که بعضی از خاموش کننده‌های آتش حاوی جوش شیرین هستند. این ترکیب به عنوان خاموش کننده‌ی آتش شناخته می‌شود و برای خاموش‌ کردن آتش‌ ناشی از روغن، چربی و آتش‌سوزی‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوش شیرین به گرما واکنش نشان می‌دهد تا کربن دی اکسید تولید کند. این مسئله سبب خاموش شدن آتش می‌شود. می‌توانید از جوش شیرین برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های کوچکِ ناشی از روغن و چربی استفاده کنید. اما نباید توقع داشته باشید که جوش شیرین، در آتش‌‌سوزی‌های بزرگ هم موثر باشد.

خاموش کردن آتش ناشی از روغن و چربی با جوش شیرین

جوش شیرین نابودکننده‌‌ی علف‌های خانگی

علف‌ها گیاهانی هستند که می‌توانند در شکاف پیاده‌رو‌ها و جاده‌ها رشد کنند. علف‌ها معمولا ریشه‌ی عمیقی دارند، که این مسئله نابود کردن آن‌ها را بدون استفاده از نابودکننده‌های شیمیایی علف دشوار می‌کند.

خوشبختانه می‌توانید از جوش شیرین به عنوان یک جایگزین ارزان‌تر و بی‌خطرتر برای از بین بردن علف‌های خانگی استفاده کنید، چون سدیم بالایی دارد و محیط نامناسبی را برای علف‌ها ایجاد می‌کند.

به این منظور چند مشت جوش شیرین را روی علف‌های در حال رشد بریزید. از ریختن جوش شیرین بر روی علف‌های موجود در باغچه یا بته‌های گل پرهیز کنید، چون این کار ممکن است سایر گیاهان را هم از بین ببرد.

جوش شیرین و درمان کرونا

با مصرف درست بخور جوش شیرین می‌توان تا حد زیادی ریه‌ها را از خطرات جدی عفونت‌های حاد دور کرد.

برای اینکار به محض جوش آمدن آب داخل کتری، آن را از حرارت جدا کنید و در حالی که زیر چادر هستید، یک قاشق مرباخوری یا نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین داخل ظرف بریزید.

به مدت دو دقیقه بخاری که تولید می‌شود را عمیقا از بینی تنفس کنید و از دهان بیرون بدهید. این عمل را پنج مرتبه پی‌درپی، در هر نوبت تکرار کنید.

افراد سالم جهت پیشگیری ویروس کرونا، باید هفت روز پی‌درپی، روزی یک مرتبه و بعد از آن هفته‌ای یک‌بار تا زمانی که اپیدمی کرونا هست، بخور را ادامه دهند.

افراد بیمار هم باید همانند افراد سالم بخور بدهند؛ اما روزهای اول و دوم حتما در دو نوبت صبح و شب این کار را تکرار کنند.

کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند علاوه بر دستورات فوق برای تسریع در بهبودی می توانند یک قاشق چای خوری جوش شیرین خوراکی را در یک استکان یا لیوان آب حل کرده و هر شش ساعت میل نمایند.

جوش شیرین و درمان کرونا

کلام آخر

جوش شیرین یک ترکیب با کاربرد‌های متنوع است. از این ترکیب مفید علاوه بر کیک‌پزی، در خنثی کردن بو‌های نامطبوع و تمیز کردن سطوح مختلف استفاده می‌شود. این ترکیب به از بین بردن لکه‌های سمج و تمیز کردن برخی نواحی مانند اجاق گاز، مایکروویو، وان حمام و کاشی هم کمک می‌کند.

این ماده‌ی شگفت‌انگیز برای سلامتی خواص متنوعی دارد. برای مثال به درمان سوزش سر دل، تسکین آفت دهان و حتی سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کند.

نکته‌ی مثبت دیگر درباره‌ی این ترکیب، ارزان و در دسترس بودن آن است. شما می‌توانید به راحتی آن را از فروشگاه‌ نزدیک محل سکونت‌تان تهیه کنید و از کاربردهای فراوان آن بهره‌مند شوید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار