|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۶۳

خواص زنیان در درمان بیماری ها از جمله معده درد، کاهش وزن، کاهش درد مفاصل و ... بی نظیر است. در این مطلب قصد داریم خواص زنیان را مفصل بررسی کنیم

زنیان از جمله گیاهان دارویی با خواص درمانی و زیبایی فراوان است.گیاه زنیان همان ماده ی پایه و اصلی و مخفی نوشیدنی کوکاکولا است.از خواص زنیان میتوان کاهش درد معده، کاهش درد مفاصل و .. را نام برد. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل خواص زنیان را بررسی کنیم.

خواص زنیان

خواص زنیان

زنیان یکی از گیاهان دارویی است که خواص بسیار فوق‌العاده‌ای دارد، که نام های دیگر آن انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه است. میوه زنیان به شکل بیضی کوچک و به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است و حاوی تیمول است. از خواص زنیان می‌توان به مواردی مانند تنظیم سطح کلسترول، کنترل فشار خون، درمان التهاب، درمان سرفه و سرماخوردگی، کمک به درمان آسم، درمان وبا و... اشاره کرد.

درخصوص طبع این گیاه نیز باید گفت که گرم و خشک است و به همین است عرق زنیان نیز طبع گرم و خشک دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از این عرق اعتدال را رعایت نمایید و بنا به نیاز و نوع بیماری از آن مصرف کنید. البته باید بدانید که طبع گرم این دسته از عرقیات برای گرم کردن دستگاه گوارشی و هضم سریع‌تر مناسب است. با این توصیف اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، این عرق مؤثر را تهیه کرده و به میزان موردنیاز مصرف نمایید.

ارزش غذایی دانه های زنیان:

زنیان گیاهی مفید است که در هر صد گرم آن ۱۷/۱ درصد پروتئین، ۲۱/۸ درصد چربی، ۷/۹ درصد موادمعدنی، ۲۱/۲ درصد فیبر و ۲۴/۶ درصد کربوهیدرات وجود دارد. همچنین دارای کلسیم، تیامین، ریبوفلاوین، فسفر، آهن و نیاسین می باشد.

ارزش غذایی دانه های زنیان:

زنیان را به گونه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد و خواص زیادی دارد که در ادامه به انواع خواص زنیان پرداخته‌ایم:

خواص زنیان برای رحم

برای بهره بردن از خواص زنیان برای رحم می‌توان دانه زنیان را با دانه رازیانه مخلوط کرد، این مخلوط برای پاک‌سازی رحم و رحم بوی بد رحم مفید است. زنان باردار با مصرف زنیان می‌توانند رحم را پاک‌سازی کنند، همچنین زنیان می‌تواند نامنظمی در قاعدگی را بهبود ببخشد.یک قاشق چایخوری زنیان را با یک لیتر آب مخلوط کنید و ۵ دقیقه آن را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. مصرف هر روز از این ترکیب باعث اثر بخشی بهتر می‌شود.

خواص زنیان برای سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری شایع است و سنگ هایی که در کلیه رسوب می‌کنند نشی از غلظت املاح و نمک در ادرار هستند؛ این سنگ‌ها هنگام دفع باعث ایجاد درد‌های شدید در فرد می‌شوند. دانه زنیان از جمله گیاهان دارویی است که می‌تواند در رفع مشکلات کلیوی موثر باشد.در طب سنتی از گیاه زنیان برای درمان سنگ کلیه و کم کردن درد‌های ناشی از اختلالات کلیوی استفاده می‌کنند. دانه های زنیان می‌توانند از رسوب املاح کلسیم جلوگیری کنند و درنتیجه خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهند.

از خواص زنیان برای سنگ کلیه این است که از نگهداری سنگ‌ها در بافت‌های کلیوی و اختلالات کلیوی جلوگیری کنند.

طریقه مصرف زنیان برای رفع سنگ کلیه

  • ادویه دانه زنیان: دانه زنیان پودر شده را می‌توان به عنوان ادویه در پخت غذا استفاده کرد.
  • دمنوش دانه زنیان: برای تهیه دمنوش زنیان ۳ تا ۴ گرم زنیان را در یک قوری در حال جوش بریزید و پس از ۱۰ دقیقه از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه کمی سرد شد، آن را با عسل مخلوط کنید تا طعم بهتری پیدا کند و روزانه ۳ مرتبه نصف استکان از محلول دمنوش لاغری زنیان و عسل میل کنید.

توجه داشته باشید که دمنوش زنیان نسبت به ادویه زنیان روشی موثرتر است.

  • دفع سنگ کلیه از ادرار با زنیان: به افراد درگیر با سنگ کلیه مصرف مخلوط دانه زنیان با عسل و سرکه توصیه می‌شود. این مخلوط سنگ‌های کلیه را خرد کرده و از راه ادرار آن‌ها را دفع می‌کند

خواص زنیان برای سنگ کلیه

کاهش سردرهای میگرنی

دانه‌های زنیان برای کاهش سردردهای میگرنی مفید و موثر هستند. بدین منظور کافی است که آن ها را در یک ورق کاغذ پیچانده و بو کنید. علاوه بر این برای برطرف کردن و معالجه سایر مشکلات مربوط به سر، می توان این دانه ها سوزانده و استنشاق نمود.

خواص زنیان برای کبد چرب

بذر زنیان در طب سنتی ایران به عنوان هضم‌کننده و مقوی کبد کاربرد داشته است. مصرف زنیان برای درمان عملکرد نامناسب کبد و کلیه مفید است. زنیان در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی که از بیماری‌های شایع در جهان است مفید و موثر است. یک قاشق چای‌خوری دانه زیره را بایک قاشق چای‌خوری دانه زنیان و کمی سنگ نمک با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را آسیاب کنید. دو بار در روز به صورت بخور در آب جوش ریخته و بخارات آن را استنشاق نمایید یا به‌صورت دمنوش مصرف کنید.

علائم کبد چرب و روش های پیشگیری از آن چیست؟

عرق زنیان برای تیروئید

از دیگر خواص عرق زنیان می‌توان به حفظ سلامتی تیروئید و درمان اختلالات مرتبط با آن نظیر کم‌کاری تیروئید اشاره کرد. زنیان سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، چربی و پروتئین است و به همین جهت مصرف مستمر و صحیح آن موجب بهبود عملکرد تیروئید شده و از بروز سایر بیماری‌ها نظیر مشکلات قلبی – عروقی، اضافه وزن مفرط و غیره جلوگیری می‌کند.

عرق زنیان برای تیروئید

خواص عرق زنیان برای چشم

زنیان از جمله گیاهان دارویی مؤثر برای تقویت بینایی و رفع تاری دید است. کربوهیدرات، فیبر، پروتئین وچربی موجود در عرق زنیان موجب کنترل اشک و درمان عفونت‌های چشمی می‌شود. در سنین بالا نیز صحیح و به موقع این عرقیات خطر ابتلا به آب مروارید و گلوکوم را کاهش داده و در صورت ابتلا نیز با استفاده از زنیان قابل پیشگیری،کنترل و درمان است. البته برای بهبود اثربخشی آن می‌بایست هر از چندگاهی چشم‌ها به وسیله عرق زنیان شستشو داده شود. تا ضمن پاکسازی کامل چشم خطر ابتلا به انواع بیماری‌ و ناهنجاری چشم به کمترین میزان ممکن برسد.

«شایان ذکر است که بعضی مواقع عرق زنیان با بعضی مواد خوراکی نظیر رازیانه، عسل و غیره ترکیب می‌شود و به‌عنوان معجون یا دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

خواص زنیان برای پوست صورت

از دیگر خواص زنیان می‌توان به خواص زنیان برای پوست صورت اشاره کرد. گیاه زنیان خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد و می‌تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند. همچنین زنیان به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند اگزما، جوش و خارش ناشی از آن را نیز درمان کند.برای از بین بردن جوش، پودر دانه زنیان را با ماست مخلوط کنید و بر روی ناحیه مد نظر بمالید و سپس بعد از نیم ساعت با آبگرم پوست خود را بشویید. محلول، پماد و لوسیون که از گیاه زنیان به‌دست آمده است را می‌توان به منظور درمان قارچ‌های پوستی مورد استفاده قرار داد.

درمان درد آرتروز

دانه های زنیان با دارابودن مقادیر بالای تیمول دارای خواص ضد درد و ضد التهابی طبیعی هستند و برای کاهش خطر ابتلا به آتروز و درمان درد ناشی از این بیماری مفید و موثر هستند.

درمان درد آرتروز

درمان دندان درد شدید

زنیان با دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی خود، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای برطرف کردن سریع دندان درد شدید محسوب می شود.

خواص زنیان برای دیابت

گیاه زنیان تاثیر بسیار مفیدی در بهبود دیابت دارد .

یکی از روش های بهره بردن از خواص زنیان برای دیابت بدین شکل است که یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان را در یک لیوان شیر مخلوط کنید و ۳۰ روز آن را میل کنید. یک راه دیگر این است که دانه‌های زنیان را به مقدار مساوی با گردو پودر کنید و شبی یک یا چند قاشق میل کنید.

  • ۱ قاشق چایخوری دانه زنیان و ۴ قاشق چایخوری عصاره برگ بئل را با هم مخلوط کرده و ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنیدِ زیرا در درمان ادرار زیاد دیابتی‌ها تاثیر خوبی دارد.

خواص زنیان برای لاغری

یکی از خواص برجسته گیاه زنیان، خواص زنیان برای لاغری است. دانه‌های زنیان حاوی مقادیر بالای فیبر هستند که سبب افزایش سوخت ساز بدن می‌شوند و همچنین معده را پر کرده و با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری می‌کنند. دانه زنیان خاصیت ملین بودن دارد و موجب بهبود حرکات روده می‌شود و از طریق نیز به کاهش وزن کمک می‌کند. زنیان معده را تقویت کرده و سوءهاضمه را درمان می‌کند و از این طریق باعث جذب بهتر مواد غذایی شده و چاقی جلوگیری می‌کند.

عرق زنیان دارای طبع گرم است و برای هضم غذا مفید است و در نتیجه از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند. عرق زنیان خاصیت مسهل بودن دارد و باعث دفع سریع غذا و غیرقابل دسترس کردن غذا برای جذب بدن می‌شود و از این طریق مانع تجمع چربی شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.

خواص زنیان برای لاغری

طریقه استفاده از زنیان برای لاغری

۱. هر شب به اندازه یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان را در نیم لیتر آب خیس کرده و صبح با معده خالی بنوشید.

۲. عرق زنیان: نصف استکان عرق زنیان همراه با آب ظهر و شب بعد از هر وعده غذایی مصرف شود تا هضم غذا را آسان کمد.

۳. عصاره مایع یا تنتور: از عصاره مایع زنیان تا شش میلی گرم در روز می‌توان مصرف کرد.

۴. دمنوش: ۲ تا ۴ گرم گیاه زنیان را با آب‌جوش  دم کنید و روزی سه بار به اندازه نصف فنجان مصرف کنید.

۵. پودر زنیان: از پودر دانه‌های زنیان می‌توان به عنوان ادویه در غذاها استفاده کرد.

۶. دانه زنیان خام: حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه، یک قاشق چای‌خوری از دانه‌های زنیان را بجوید.

مقدار مصرف عرق زنیان برای لاغری

میزان اثرگذاری و بهره‌مندی از خواص انواع گیاه و عرقیات تا حد زیادی به نحوه صحیح مصرف آن بستگی دارد. با توجه به اینکه عرق زنیان نقش مهم در هضم سریع غذا و بهبود کارایی سیستم گوارش دارد، هنگام مصرف آن باید تمامی نکات را مدنظر قرار دهید. تا علاوه بر افزایش عملکرد خواص عرق زنیان برای لاغری، شاهد کاهش وزن در مدت زمان کوتاه باشید. در این رابطه مقدار مصرف عرق زنیان جهت کاهش وزن به شرح زیر است:

1. افراد بزرگسال، نوجوان و جوان؛ دو قاشق غذاخوری عرق زنیان را در آب حل کرده و پس از هر وعده غذایی میل کنید. در واقع روزانه سه مرتبه باید این کار را بعد از وعده‌های صبحانه، نهار و شام انجام دهید.

2. افراد خردسال و کودکان؛ دو قاشق مرباخوری عرق زنیان را در مقدار کمی آب حل نموده و سه مرتبه در روز پس از هر وعده غذایی میل کنند.

خواص عرق زنیان برای سرفه

مصرف عرق زنیان موجب باز شدن مجاری تنفسی شده و میزان هوا بیشتری وارد شش‌ها می‌شود. از این رو افراد مبتلا با تنگی نفس می‌توانند با استفاده از این نوع عرقیات مشکلات تنفسی خود را درمان کنند. از آنجایی‌که بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و اُ میکرون با التهاب و گرفتگی سینه شده و با سرفه‌های شدید همراه است؛ با مصرف روزانه هر هشت ساعت 2 قاشق مرباخوری عرق زنیان گرفتگی سینه برطرف شده و سرفه نیز تسکین می‌یابد. عملکرد این نوع از عرقیات به نحوی است که می‌توان یکی از خواص مهم عرق زنیان را به درمان سرفه اختصاص داد.

خواص عرق زنیان برای سرفه

افزایش شیر در مادران شیرده

مصرف زنیان برای افزایش شیر مادران شیرده توصیه شده است. خیس کردن دانه ها در آب و نوشیدن روزی دوبار از این آب، می تواند مقدار شیر را افزایش دهد. کیفیت کلی شیر نیز با این روش درمانی بهبود می یابد و علاوه بر این، به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و کودک نیز کمک می کند.

درمان بیماری وبا

زنـیان تاثیر عفونت باکتریایی روده و کرم روده را به حداقل می رساند. بنابراین مصرف آن برای بیماران مبتلا به وبا بسیار مفید است.

اسپاسم ماهیچه ها

زنیان به دلیل داشتن خاصیت ضد اسپاسمی و عمدتا وجود تیمول برای رفع قولنج، آسم، انقباض عضلانی، گرفتگی عضلات، روماتیسم و ورم مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. تصور می شود که دانه ها برای کاهش دردهای قاعدگی هم مفید است.
اسپاسم ماهیچه ها

جلوگیری از سفیدی مو

امروزه موهای سفید در سنین جوانی مساله ای است که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند. مصرف زنیان می تواند در پیشگیری از آن مؤثر باشد. یک نوشیدنی متشکل از انگور خشک، شکر، برگ های کاری و دانه های زنیان درست کرده و آن را بجوشانید و پس از صاف کردن، هر روز بنوشید.

درمان بواسیر یا هِموروئید

پودر زنیان در کاهش درد مربوط به بواسیر موثر است و می تواند با آب دوغ و سنگ نمک مصرف شود.

کلسترول خون و قلب

دانه های زنیان دارای مقادیر بالای فیبر و چربی های غیر اشباع هستند که برای کاهش کلسترول خون بالا سودمند و موثر هستند و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

کلسترول خون و قلب

درمان یبوست و اسهال

دانه های زنیان به برطرف شدن مشکلات مربوط به هاضمه کمک می کنند. یکی از مشکلاتی که با مصرف زنیان می توان برطرف نمود، یبوست است. همچنین این دانه ها برای درمان اسهال خونی و اسهال گزینه مناسبی محسوب می شوند. بدین منظور حدود یک مشت از دانه های زنیان را در یک لیوان آب جوشانده و صبر کنید تا خنک شود و دو مرتبه در روز میل کنید. این شیوه برای درمان سوءهاضمه و اسهال خونی سودمند و موثر است.

دافع حشرات

اگر از وجود حشرات خسته شده اید و می خواهید آنها را از بین ببرید، روغن خردل را با دانه های زنیان مخلوط کنید و روی مقوا در گوشه اتاق قرار دهید تا پشه ها دفع شوند.

طعم دهنده غذا

همچنین می توانید از دانه های زنیان در هنگام پخت استفاده کنید. این دانه عمدتا در هند به عنوان یک ادویه استفاده می شود. دانه ها می توانند سرخ یا حتی تفت داده شوند و در درست کردن بیسکویت، اسنک، سوپ، نوشیدنی ها خیار شور و دیگر غذاهای هندی مورد استفاده قرار گیرد و قطعا برای هضم غذا خوب است.
طعم دهنده غذا

عسل زنیان و خواص عسل زنیان

زنبور‌ها از شهد گل‌ها و گیاهان اطراف کندو عسل تهیه می‌کنند؛ اگر ۷۰ درصد از گیاهان اطراف کندو گیاه زنیان باشد، عسل حاصل عسل تک گیاه زنیان است. عسل تک گیاه زنیان به رنگ عسلی روشن است.

  • عسل ضد تهوع و ضد تشنج است.
  • سوءهاضمه و نفخ را از بین می‌برد.
  • چربی خون را تنظیم می‌کند.
  • ضدمیکروب است و عفونت را درمان می‌کند.
  • عوارض بعد از اعتیاد را بهبود می‌بخشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار