|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۷۲

تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و مهار عفونت حائز اهمیت است. در این مطلب راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن را می بینیم.

آیا میدانید چه عواملی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است؟ تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می شود بدن در مقابل انواع بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا ایمن باشد. با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از شر هر بیماری نجات یافت. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف برخی مواد غذایی بسیار کاربردی و موثر است که در این مطلب به معرفی آنها می پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

جهان اطراف ما پر از ویروس‌هایی است که هر لحظه احتمال حمله‌شان به بدن انسان و بیمار شدن یا حتی مرگ فرد وجود دارد. با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس، به جنگ آن‌ها بروید. اقداماتی هم‌چون واکسن زدن، ورزش و فعالیت‌های روزانه، خوب خوابیدن، خوردن غذاهای مقوی و سرشار از ویتامین، نوشیدن آب به‌مقدار کافی، دوری از استرس و استفاده از مکمل‌ها و قرص‌های تجویز شده توسط پزشکان بسیار مفید و ضروری هستند.

خواب کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خوابیدن و میزان سیستم ایمنی بدن با یکدیگر ارتباط زیادی دارند؛ درواقع خواب ناکافی یا کم‌کیفیت باعث می‌شود بدن حساسیت بیشتری نسبت به بیماری‌ها داشته باشد.

در پژوهشی که در آن ۱۶۴ بزرگسال سالم شرکت کردند، افرادی که کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند از افرادی که هر شب حدود ۶ ساعت خواب کامل داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داشتند.

بنابراین استراحت کافی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و همچنین هنگام بیماری، سیستم ایمنی با استراحت کافی شما می‌تواند موثرتر با امراض مبارزه کند.

بهتر است میزان خواب شبانه بزرگسالان حداقل ۷ ساعت، نوجوانان ۸ تا ۱۰ و کودکان و نوزادان ۱۴ ساعت باشد. در صورتی که به راحتی خواب‌تان نمی‌برد، سعی کنید تا یک ساعت قبل از خواب از موبایل، تبلت و کامپیوتر استفاده نکنید چون نور آبی ساطع از این دستگاه‌ها ریتم خواب شبانه یا چرخه بیداری طبیعی بدن‌تان را مختل کند.

از دیگر نکاتی که برای خواب با کیفیت می‌تواند کمک‌تان کند، خوابیدن در یک اتاق کاملا تاریک در ساعت معین است. یعنی به صورت منظم، هر شب در زمان خاصی به رختخواب بروید.

ویتامین های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

  • ویتامین D :  ویتامین دی، تنظیم کننده مهم عملکرد ایمنی است و کمبود آن منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.  توصیه شده است که بخصوص در طول ماههای سرد و زمستان، که بدن توانایی تولید ویتامین دی کمتری دارد، به عنوان مکمل ویتامین دی را دریافت نماید. البته بدن انسان می تواند از طریق دریافت مواد غذایی نیز این ویتامین را دریافت نماید ولیکن در مجموع، رژیم غذایی منبع ضعیفی برای تولید این ویتامین است. مطالعات نشان داده اند که  ویتامین D از انواع عفونت حاد دستگاه تنفسی محافظت می کند. مصرف روزانه 1000 واحد ویتامین دی در روز برای افزایش عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود
  • ویتامین A : ویتامین A نیز برای عملکرد سیستم ایمنی مهم است. بنابراین  مصرف غذاهای غنی از ویتامین A،  مانند تخم مرغ، پنیر، جگر، ماهی چرب و روغن کبد ماهی در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. ویتامین A  با روش های مختلفی از جمله تولید لنفوسیت ها، آنتی بادی ها و سیتوکین ها در سیستم ایمنی بدن نقش دارد. 
  • روی (زینک):  روی یکی از موارد مهم در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است و در اغلب بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند، کمبود روی مشاهده می شود. کمبود روی منجر به افزایش ابتلا به بیماری های عفونی می شود. مصرف روزانه 50 تا 100 میلی گرم روی روزانه به مدت دو هفته یا تا زمانی که علائم  بیماری های عفونی وجود دارد توصیه می شود. مصرف قرص های زینک به میزان این دوز نباید در طولانی مدت ادامه یابد. زینک پلاس سوپرابیون یکی از نمونه های مکمل زینک است که می توان میزان روی مورد نیاز بدن را تامین کند.
  • ویتامین C: مطالعات نشان می دهد که مصرف ویتامین سی، منجر به  کاهش بروز ذات الریه می شود. میزان توصیه شده روزانه،  500 میلی گرم تا 1 گرم می باشد. به طور کلی، ویتامین C روزانه در طول مدت شیوع ویروسی ارزش قابل توجه ای دارد. ویتامین C در مرکبات از جمله پرتقال، توت فرنگی، گوجه فرنگی و همچنین کلم بروکلی و اسفناج وجود دارد. ویتامین B6 موجود در مرغ، سالمون، ماهی تن، موز، سبزیجات سبز و سیب زمینی و ویتامین E موجود در بادام، روغن آفتابگردان و گلرنگ، تخمه آفتابگردان، کره بادام زمینی و اسفناج در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

غذاهای گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

غذاهای گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات و آجیل سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است در مقابل عوامل بیماری‌زا از شما محافظت کنند و سیستم ایمنی‌تان را بالا ببرند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این خوراکی‌ها با ترکیبات ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند؛ اگر سطح رادیکال‌های آزاد در بدن‌تان افزایش پیدا کنند، می‌توانند باعث التهاب و بیماری‌های مزمن در مناطق مختلف بدن شوند. این التهاب‌ها با بیماری‌های قلبی، آلزایمر و برخی سرطان‌های خاص در ارتباط است.

علاوه براین، فیبر موجود در غذاهای گیاهی باعث تقویت باکتری‌های مفید در روده می‌شود؛ این موجودات میکروسکوپی به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه گوارش موثرند.

و در آخر ویتامین C موجود در میوه‌ها از شما دربرابر سرماخوردگی و بهبود هرچه سریعتر در مقابل چنین عفونت‌هایی، کمک می‌کند.

مصرف چربی های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چربی‌های سالم مانند چربی‌هایی که در روغن زیتون و ماهی یافت می‌شوند، با کاهش التهاب، پاسخ ایمنی بدن‌تان را درمقابل عوامل بیماری‌زا افزایش می‌دهند. اگرچه التهاب سطح پایین، پاسخی طبیعی به استرس یا آسیب است اما التهاب مزمن می‌تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند.

روغن زیتون با خاصیت ضد التهابی‌اش، به کاهش خطر ابتلا به مریضی‌های مزمن مانند مشکلات قلبی و دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. امگا ۳ و اسیدهای چرب ماهی هم، درمبارزه با التهاب‌های مزمن بسیار مفید هستند.

مصرف غذاهای تخمیر شده یا مکمل‌های پروبیوتیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

غذاهای تخمیر شده منبعی غنی از باکتری‌های مفیدی هستند که پروبیوتیک نام دارند. این باکتری‌ها در تعدیل سیستم گوارش نقش مهمی برعهده دارند. لبنیاتی مانند ماست و کفیر دارای پروبیوتیک هستند و به راحتی در فروشگاه‌های غذایی و سوپرمارکت‌ها یافت می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند که باکتری‌های مفید در روده به ایمنی بدن کمک می‌کنند تا بین سلول‌های طبیعی و سالم مقابل سلول‌های مضر تفاوت قائل شوند و به اشتباه بافت‌های سالم را نابود نکنند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مصرف شکر دقت کنید

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مصرف شکر دقت کنید

پژوهشات جدید بیانگر این موضوع هستند که قند‌ها و کربوهیدرات‌ها باعث اضافه وزن و چاقی می‌شوند. به همین ترتیب چاقی هم خطر ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

در پژوهشی مشخص شد، افراد چاقی که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده‌اند دربرابر افراد عادی که واکسن آنفولانزا را زده‌اند، هنوز دوبرابر نسبت به افراد عادی در خطر ابتلا به آنفولانزا قرار داشتند.

مهار مصرف قند می‌تواند به کاهش وزن و التهاب کمک کند؛ درنتیجه خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

با توجه به اینکه چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی همگی می‌توانند سیتم ایمنی را تضعیف کنند، بهتر است دررژیم غذایی‌تان قندهای مصنوعی را به کمتر از ۵ درصد کالری روزانه یا حدود ۲ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم) محدود کنید.

ورزش سبک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ورزش سبک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگرچه ورزش شدید و طولانی مدت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند، اما ورزش سبک یا متوسط می‌تواند باعث تقویت آن شود. مطالعات نشان می‌دهد که یک جلسه تمرین سبک، می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها را در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، افزایش دهد. علاوه براین ورزش منظم التهاب را کاهش می‌دهد و به بازسازی سلول‌های ایمنی بدن کمک می‌کند.

راه رفتن، دوچرخه سواری، دویدن وشنا نمونه‌هایی از ورزش‌های سبک هستند. بیشتر مردم نیاز دارند در هفته به مدت حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش سبک انجام دهند.

نوشیدن آب کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشیدن آب لزوما از شما دربرابر میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت نمی‌کند. با این‌حال جلوگیری از کم آبی بدن برای سلامت کلی بدن مفید است. کم آبی می‌تواند باعث سردرد شود و مانع از عملکرد فیزیکی، اختلالات تمرکز، خلق و خو، هضم غذا، قلب و کلیه شود. این عوارض می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌ها شود.

توصیه می‌شود آبی که می‌نوشید بدون شکر و افزودنی‌های مختلف باشد. چای و آبمیوه نیز به تنظیم آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند اما بهتر است مصرف این نوع نوشیدنی‌ها محدود شود، چون قند بالایی دارند.

تسکین استرس و اضطراب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تسکین استرس و اضطراب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تسکین استرس و اضطراب کلید سلامتی ایمنی بدن است. استرس طولانی مدت باعث ترویج التهاب و همچنین عدم تعادل در عملکرد سلول‌های ایمنی بدن می‌شود. به طور خاص، استرس طولانی مدت می‌تواند پاسخ ایمنی بدن در کودکان را سرکوب کند. برای پایین آوردن سطح استرس بهتر است فعالیت‌های مراقبه، ورزش، یوگا و شیوه‌های ذهن آگاهی را امتحان کنید. همچنین ارتباط حضوری و غیرحضوری با مشاور یا روان‌درمان‌گر می‌تواند در حل این مسئله بسیار مفید باشد.

خوراکی های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مرکبات

خیلی از مردم هنگام سرماخوردگی ویتامین C مصرف می‌کنند. چون این ویتامین به بازسازی سیستم ایمنی کمک می‌کند. عملکرد اصلی این ماده مغذی و حیاتی، افزایش تولید گلوبول‌های سفید خون است که در مبارزه با عفونت‌ها نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. تقریبا تمام مرکبات ویتامین سی زیادی دارند و آنقدر تنوع زیادی دارند که هر کسی می‌تواند با توجه به سلیقه شخصی خود روزانه میوه دلخواه خود را در وعده غذایی خود مصرف کند. از مرکبات مشهور و عامه پسند می‌توان به این میوه‌ها اشاره کرد:

  • گریفروت
  • پرتغال
  • لیمو
  • نارنگی

چون بدن انسان نمی‌تواند این ویتامین را تولید یا ذخیره کند، برای حفظ سلامتی‌تان روزانه به این ویتامین نیاز دارید. مقدار روزانه‌ی توصیه شده برای آقایان 75 میلی گرم و برای خانم‌ها 90 میلی گرم است. همچنین بهتر است از مصرف 2000 میلی گرم در روز خودداری شود. یادتان باشد ویتامین سی می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر سرماخوردگی را پشت سر بگذارید. هنوز پژوهشی مبنی بر اینکه ویتامین C در مقابله با ویروس کرونا موثر باشد، به اثبات نرسیده است.

ماهی‌های چرب

ماهی آزاد (سمون)، ماهی تن و ماهی خال‌خالی دارای چربی خاصی در بافت‌های خود هستند که برای سلامت مفیدند. چربی این ماهی‌ها منبع خوبی از ویتامین E و D و همین‌طور اسیدهای چرب اُمگا3 است. اسیدهای چرب اُمگا3 از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که برای تنظیم فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند ولی در بدن انسان ساخته نمی‌شوند.

این چربی‌ها برای سلامت قلب و عروق مفیدند و عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشند. همچنین مصرف مداوم این ماهی‌ها می‌تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد.

سرکه سیب و تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه سیب و تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه سیب سرشار از مواد ضد میکروبی است و بنابراین مصرف آن همراه است با کاهش سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی. برای مصرف سرکه سیب می‌توانید آنرا با کمی عسل ترکیب کنید.

صدف خوراکی

صدف خوراکی فقط برای شور و میل جنسی مفید نیستند. حلزون ژلاتینی حاوی میزان زیادی فلز روی است که یکی از بهترین مواد برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. این ماده کمک می‌کند تا سلول‌های سفید و سایر پادتن‌ها سریعتر تولید شوند و باعث تقویت آنها نیز می‌شوند تا بهتر دربرابر بیماری‌ها مقابله کنند. فلز روی برای عملکرد سلول‌های بسیار حیاتی است و باعث تقویت 100 نوع مختلف آنزیم می‌شود که واکنش‌های شیمیایی بدن را توسعه می‌دهند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن با جینسینگ

ثابت شده که جینسینگ در افزایش قوای جنسی و جسمی بدن مفید است. همچنین این گیاه می‌تواند از طریق افزایش مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

روغن زیتون

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، می‌توانید از روغن زیتون به جای سایر روغن‌ها برای پخت و پز استفاده کنید. روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان است و می‌تواند از بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کرده و همچنین سموم را حذف کند.

مصرف آب لیمو

آب لیمو حاوی ویتامین C و منبع ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است. آب لیمو خواص آنتی اکسیدانی بسیاری دارد که از سلول‌های شما محافظت می‌کند و سلامت متابولیک را بهبود بخشد. آب لیمو سرشار از ویتامین C است و بنابراین می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تخم کتان

تخم کتان دارای فیبر بالا، اسید آلفا لینولنیک، خواص ضد سرطان و اسیدهای چرب امگا ۳ است. همچنین تخم کتان حاوی فیتواستروژن است که به منظور مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌های خود ایمنی، به ادامه‌ی فعالیت کارآمد و موثر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

مصرف بلغور جوی دوسر

جوی دوسر حاوی مواد مغذی متفاوتی است از جمله ویتامین 1B، آهن، روی، مس، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم و (مهم‌تر از همه) فیبر. فیبر به شما کمک می‌کند تا حرکات روده درست و طبیعی بماند، روندی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد.

تقویم سیستم ایمنی بدن با مصرف جوانه‌ها

سبزیجات صلیبی شکل مانند جوانه بروکلی و بروکسل سرشار از آنتی اکسیدان هستند و سیستم ‌‌ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. جوانه‌ها ‌همچنین حاوی کولین هستند‌‌، که برای بهبود عملکرد سلول‌ها لازم است و سیگنالینگ غشای سلولی را ارتقا می‌دهد. جوانه بروکسل همچنین سرشار از ویتامین C است‌‌، ماده مغذی که نقش مهمی ‌در پیشگیری از بیماری و درمان دارد

بلوبری

بلوبری برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بلوبری میوه‌ای کوچک و ترش مزه از خانواده توت‌هاست. این میوه دارای آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفاء کند. آنتی‌اکسیدان‎ها ترکیباتی هستند که اکسیداسیون (ترکیب اکسیژن با عناصر دیگر) را مهار می‌کنند. در فرآیند اکسیداسون رادیکال‌های آزاد اکسیژن ایجاد می‌شوند که می‌توانند به سلول‌ها و بافت‌های بدن آسیب برسانند. ویتامین ای و سی نمونه‌هایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

بلوبری همچنین حاوی یک فلانوئید به نام آنتوسیانین است که نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. به عنوان مثال مطالعه‌ای که در سال 2016 منتشر شد نشان می‌دهد که وجود این ماده در مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی و افزایش کارکرد سیستم ایمنی موثر است

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. این دانه‌ها همچنین ویتامین E بسیار زیادی دارند که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمند است. ویتامین E در تنظیم و حفظ سلامت عملکرد سیستم ایمنی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک رنگدانه گیاهی زرد-نارنجی است که در گیاهان و میوه‌هایی چون سیب‌زمنی شیرین، هویج و کدو تنبل یافت می‌شود. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است و به پوست کمک می‌کند سالم بماند. این ترکیب می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از نور خورشید محافظت کند.

هویج

افرادی که در برنامه‌ی غذایی روزانه‌شان هویج را فراموش نمی‌کنند به ندرت دچار سرماخوردگی می‌شوند. هویج حاوی میزان زیادی بتاکاروتین است که به سیستم دفاعی بدن برای تولید سلول‌های کشنده‌ی بیماری‌ها، کمک می‌کنند. این سلول‌های بسیار مفید بوده و به بدن برای مقابله و کشتن میکروب‌ها کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای قرمز

اگر فکر می‌کنید مرکبات بیش از هر میوه یا سبزیجات دیگری، ویتامین C دارند، بهتر است کمی بیشتر دراین‌باره تحقیق کنید. فلفل دلمه‌ای قرمز تقریبا 3 برابر ویتامین C (127 میلی گرم) بیشتری نسبت به پرتغال (45 میلی گرم) دارد. همچنین این ماده خوراکی منبع غنی بتا کاروتین است.

ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به سالم ماندن پوست‌تان هم کمک می‌کند. بدن شما بتا کاروتین را به ویتامین A تبدیل می‌کند که این ویتامین هم برای سلامت چشم‌ها و هم پوست بسیار مفید است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ست. این گیاه خوراکی ویتامین A , C و E دارد و همچنین دارای فیبر و آنتی اکسیدان‌های فراوان است. بروکلین از سالم‌ترین سبزیجاتی‌ست که شما می‌توانید در بشقاب غذایی‌تان از آن استفاده کنید.

بهترین راه برای نحوه مصرف بروکلی به مدت خیلی کم آن را بخار پز کنید. این کار بهترین راه برای مصرف است. پژوهشات مختلف نشان می‌دهد بخار پز کردن مواد غذایی باعث حفظ شدن مواد مغذی آن‌ها می‌شود.

سیر

سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر تقریبا یکی از مواد اولیه اکثر غذاهای مشهور کشورهای جهان است. این گیاه کمی طعم غذا را تند می‌کند و برای سلامتی انسان بسیار مهم و حیاتی‌ست. تمدن‌های اولیه از سیر برای مبارزه با عفونت‌ها استفاده می‌کردند. امروزه هم برای درمان آرتریت روماتوئید (روماتیسم فصلی) از آن استفاده می‌شود و شواهد ضعیفی نیز وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

زنجبیل

زنجبیل هم دارو و خوراکی دیگری است که بسیاری از مردم هنگام بیماری به استفاده از آن روی می‌آورند. زنجبیل در کاهش دردهای بدنی، گلو درد و بیماری‌های عفونی بسیار موثر است. علاوه براین، زنجبیل به کم کردن درد‌های مزمن و میزا کلسترول هم کمک می‌کند. از زنجبیل برای تهیه‌ی دسرهای شیرین هم استفاده می‌شود.

خواص شفابخش زنجبیل که تاکنون از آن غافل بوده اید! را در این مطلب بخوانید.

اسفناج

اسفناج تنها به خاطر ویتامین C زیادی که دارد در لیست ما قرار ندارد؛ بلکه این سبزی مقوی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و بتا کاروتین است. این دو ماده مغذی به سیستم ایمنی بدن به منظور مبارزه با عفونت‌ها و مریضی‌ها کمک شایانی می‌کند.

درست مثل کلم بروکلی، بهترین نحوه مصرف اسفناج وقتی است که بخار پز شده باشد. در اینصورت ویتامین‌ها و مواد معدنی این ماده خوراکی حفظ شده و بهتر جذب بدن می‌شود. در صورت بخار پز شدن، اسید معده برای هضم غذا کمتر ترشح می‌شود و در نتیجه مواد معدنی بهتر و با سرعت بیشتری جذب بدن می‌شوند. اسید معده زیاد می‌تواند خواص مفید بسیار از غذاها را از بین ببرد.

بادام و تقویت سیستم ایمنی بدن

بادام و تقویت سیستم ایمنی بدن

بادام یکی دیگر از منبع عالی ویتامین E است. این دانه گیاهی همچنین حاوی منگنز، منیزیم و فیبر است. مصرف روزانه یک چهارم فنجان بادام به عنوان یک میان وعده سالم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و در مقابل بیماری‌ها ایمن کند.

ماست

به دنبال ماست‌هایی باشد که بر روی آن نوشته شده باشد: «حاوی باکتری‌های زنده و فعال»

مثلا ماست یونانی یا پروبیوتیک دقیقا در همین دسته قرار می‌گیرند. این باکتری‌ها علاوه بر بهبود گوارش، به سیستم ایمنی بدن هم برای مبارزه با بیماری‌ها بسیار کمک کننده هستند. سعی کنید از ماست‌هایی استفاده کنید که حاوی مواد طعم دهنده مانند شکر یا نمک نباشد. درعوض می‌توانید ظرف ماست‌تان را با تکه میوه‌های سالم و یک قاشق عسل طعم دار کنید تا هم سالم باشد و هم خواص بیشتری داشته باشد.

علاوه بر این، ماست منبع غنی ویتامین D هم است. ویتامین D تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن و تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن مقابل بیماری‌هاست. حتی پژوهش‌هایی مبنی بر تاثیر مثبت ویتامین D در مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد.

چای سبز و تقویت سیستم ایمنی

چای سبز حاوی مقدار کمی از کافئین است، بنابراین مردم می توانند آن را به عنوان جایگزینی برای چای یا قهوه سیاه استفاده کنند. نوشیدن آن همچنین ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و فلاونوئیدها است که ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌ها و همینطور سرطان را کاهش دهد.

خواص شفابخش چای سبز در لاغری و سلامتی را در این مطلب بخوانید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیری حاوی باکتری‌های زنده مفید و حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است. منشاء این ماده کوه‌های قفقاز است. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که نوشیدن کفیر ممکن است مقاومت سیستم ایمنی را افزایش دهد. مطالعه‌ای که در سال 2017 صورت گرفت نشان داد که این ماده غذایی می‌تواند برای مبارزه با باکتری‌ها، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی مفید واقع شود.

مصرف میگو

مصرف میگو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

میگو از جمله غذاهای دریایی است که حاوی مقدار زیادی زینک (روی) است. در بسیاری از مواقع زینک به اندازه دیگر ویتامین‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن به آن احتیاج داریم. البته به یاد داشته باشید که شما بیش‌تر از میزان توصیه شده در روز به زینک احتیاج ندارید. برای آقایان و خانم‌های بالغ به ترتیب 11 و 8 میلی‌گرم زینک در روز توصیه شده است. مصرف بیش از حد زینک باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام تئوبرومین است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. اما باید توجه کنید که این ماده غذایی دارای کالری زیاد و چربی‌های اشباع است و به همین علت باید به مقدار متعادل مصرف شود.

خواص شگفت انگیز شکلات تلخ برای سلامتی، زیبایی و تناسب اندام را در این مطلب بخوانید.

آووکادو

آووکادو مانند روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و منبع بسیار خوبی از ویتامین E، ویتامین سی، آهن و روی است. می‌توانید تکه‌های آووکادو را در سالاد بریزید و میل کنید.

مصرف کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کیوی منبع طبیعی و غنی از مواد مغذی مانند فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. یکی از خواص ویتامین C افزایش گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت است. سایر مواد مغذی کیوی در سلامت عمومی بدن نقش دارند.

انبه و تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه در گذشته به‌راحتی در همه‌ی فروشگاه‌های خواروبارفروشی پیدا نمی‌شد اما امروزه هم به صورت تازه و هم به صورت منجمد در بیشتر فروشگاه‌ها موجود است. این میوه سرشار از ویتامین‌هایی مانند A و C است و به میزان قابل‌توجهی ویتامین E دارد.

زردچوبه

زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه که یک ادویه مرسوم در غذاهای شرقی است بخاطر وجود یکی از ترکیبات خود به نام کورکومین می‌تواند در افزایش مقاومت سیستم ایمنی مفید واقع شود. کورکومین یک ماده ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان قوی است. ضدالتهاب به ترکیبات یا داروهایی اطلاق می‌شود که می‌توانند التهاب ناشی از آسیب‌های بیرونی یا درونی را کاهش دهند و درد را کم کنند.

همچنین گفته می‌شود که کورکومین می‌تواند در درمان سندرم متابولیک، التهاب مفاصل، اضطراب و چربی خون بالا نقش موثری ایفا کند.

سوپ مرغ

سوپ مرغ حقیقتی شناخته‌شده است و اگر علت‌اش را نمی‌دانید پاسخ این است: سیستئین. سیستئین آمینو اسیدیست که هنگام پختن مرغ از آن ساطع می‌شود و شباهت شیمیایی با استیل سیستئین (که دارویی برای دوای بیماری برونشیت است) دارد. سیستئین این گونه عمل می‌کند که: مانع از تجمع سلول‌های سفید التهابی در نای می‌شود و آب گوشت مخاط‌ها را نازک نگه می‌دارد. برای بالا بردن قدرت ایمن‌سازی آن بهتر است به آن سیر و قارچ نیز اضافه شود.

واکسیناسیون دقیق برای تقویت سیستم ایمنی

برای داشتن سیستم ایمنی موثر، لازم است که در مورد واکسن های توصیه شده به روز باشید. سیستم ایمنی قوی به معنای استفاده بدن از بهترین حالتی است که برای محافظت از خود در برابر بیماری ها دارد. سیستم ایمنی هوشمند است، اما در حقیقت واکسن‌ها به بدن آموزش می‌دهند تا حتی باهوش‌تر عمل کنند و کمک می‌کند تا سیستم ایمنی یاد بگیرد که چگونه برخی میکرو ارگانیسم های  بیماری‌زا را تشخیص دهد و با آن مبارزه کند. یادگیری از طریق واکسیناسیون برای سیستم ایمنی بسیار ایمن تر از الوده شدن با این میکروبها است. تمام واکسن های توصیه شده را تزریق نمایید. واکسن ها سیستم ایمنی را تقویت می کنند تا با عفونت ها قبل از اینکه در بدن شما نفوذ کنند، مبارزه کند. همیشه در مورد واکسیناسیون های توصیه شده است به خصوص واکسن های اصلی یا بوستر کووید-19 و همچنین واکسن سالانه آنفولانزا به روز باشید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چگونه می توان ضعف سیستم ایمنی را تشخیص داد؟

کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر دچار عفونت می شوند. قابل توجه است که نه تنها COVID-19 انسان را در معرض خطر قرار می دهد ، بلکه بیماری های عفونی دیگر مانند گریپ ، برونشیت و غیره نیز در این رابطه مطرح هستند.

علل ضعف سیستم ایمنی غالباً بی خطر هستند و می توان با ایجاد تغییرات نسبتاً جزئی در زندگی روزمره از بروز آنها جلوگیری کرد. با این حال ، بیماری های جدی، مانند لنفوم یا نارسایی قلبی  نیز می توانند در پشت این امر قرار داشته باشند ،. در صورت افزایش ابتلاء به عفونت های مختلف با علت نامشخص ، باید همواره به پزشک مراجعه کرد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار