|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۱۸

درمان منفی نگری می تواند امید را به زندگی شما بازگرداند. پس تا دیر نشده اقدام کنید.

درمان منفی نگری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا منفی نگری جنبه های مختلفی از زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. امیدنیوز روش های درمان منفی نگری به صورت گام به گام را در اختیارتان قرار می دهد.

منفی نگری چیست

افکار موجود در ذهن تا حد بسیار بالایی شخصیت و الگوی رفتاری انسان را شکل می دهد. عوامل وراثتی و اکتسابی مانند ژن، خانواده، دوستان و بسیاری از موارد دیگر در تعیین شکل و ذهنیت کلی ما تاثیرگذار هستند. منفی نگری می تواند زمینه ساز بیماری های روحی و روانی و عدم موفقیت در زندگی شود. برای مثال افکار منفی بواسطه پیش داوری نادرست، زمینه شکست و عدم موفقیت را قبل از انجام کاری به شخص القا می کند و این موضوع تاثیر بالایی در عدم دستیابی به اهداف دارد.

مثبت نگری - درمان منفی نگری

مشکلات ناشی از افکار منفی

این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد بوجود آورده و زمینه بروز مشکلات روحی و روانی دیگر مانند استرس، اضطراب، وسواس، افسردگی و ده‌ها مورد دیگر شود. عمده مشکلات ناشی از افکار منفی بشرح زیر است:

  • عدم وجود آرامش در زندگی؛
  • گرایش فرد به انزوا و در نتیجه افسردگی؛
  • بوجود آمدن حس ترس و نگرانی مزمن؛
  • عدم امکان رویارویی با حقیقت های زندگی؛
  • کاهش اعتماد به نفس و افزایش احتمال شکست؛
  • و ده‌ها مورد دیگر؛

خطرات منفی بافی

سخن گفتن منفی با خود می‌‌تواند در بعضی از شیوه‌ها واقعاً مخرب باشد و حتی زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد، مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط زیادی با استرس و عزت نفس دارد. استرس را به شدت افزایش و عزت نفس را به شدت کاهش می‌دهد. این می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و همچنین احساس بلاتکلیفی شود. حتی گاهی با افسردگی هم همراه است، بنابراین قطعاً باید حل شود.

می‌خواهیم درباره نتایج روانشناسی روی موضوع منفی بافی صحبت کنیم. منفی بافی یک نوع محدودیت فکری است که شما مدام به خودتان می‌گویید که من نم‌یتوانم کاری را انجام بدهم و مدام تکرار می‌کنید تا جزو باورهایتان می‌شود. این را باور کنید و ایمان بیاورید که خوب بودن بهتر از عالی بودن نیست. پس عالی باشید و رسیدن به کمال هیچ‌گاه غیرقابل دستیابی نیست.

درمان منفی نگری در خانه

ریشه افکار منفی

همانطور که در بالا گفتیم ریشه افکار منفی از همان سنین پایین آغاز می شود.همان زمانی که نادیده گرفته شدیم، اولین قلدر یا زورگویی که در کودکی با آن روبرو شده ایم، اولین معلمی که شما شاگرد بد و تنبل معرفی کرد، اولین کسی که به شما گفت هرگز به چیزی نمی رسید و….

ریشه منفی گرایی در برخی از خانواده‌ها و دوستی‌ها، در محل کار و مدرسه، به صورت پنهانی کاشته می‌شود.

اما تفکر منفی می تواند دلایل متعددی داشته باشد.ممکن است افکار منفی و مزاحم نشانه ای از اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، افسردگی یا یک بیماری روانی دیگر باشد.

سه دلیل اصلی افکار منفی وجود دارد:

  • ترس از آینده: بعضی از افراد از پا گذاشتن به ناشناخته ها می ترسند به همین خاطر از آینده و اتفاقاتی که ممکن است بیفتد ترس دارند و به همین خاطر شروع به فاجعه سازی می کنند یعنی همیشه شکست و اتفاقات بد را پیشبینی می کنند. نگرانی در مورد آینده اتلاف وقت و انرژی است. کلید رها کردن این افکار منفی این است که بپذیرید شما خالق زندگی و آینده تان هستید و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
  • اضطراب در مورد زمان حال: اضطراب در مورد زمان حال روزانه برای ما اتفاق میفتد. بسیاری از ما نگران این هستیم که مردم در مورد ما چه فکری می کنند، آیا کارمان را خوب انجام می دهیم یا نه؟ اگر ترافیک باشد و دیر برسم چکار کنم و …منفی بافان اغلب به بدترین سناریوها فکر می کنند.
  • شرم از گذشته: اافراد منفی نگر بیشتر از دیگران روی اشتباهات و شکست های گذشته تمرکز می کنند و مرتب آن اتفاقات گذشته را مرور کرده و خود را سرزنش می کنند.

افسردگی - درمان منفی نگری

روش های درمان منفی نگری

1. هر فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید

دفعه بعدی که خودتان را در حال فکر منفی یا حتی فقط فکر کردن به برخی از افکار گیج کننده دیدید، مکث کرده و یک فکر مثبت را جایگزین آن کنید. این فکر می تواند هر چیزی باشد. به هر چیزی فکر کنید که باعث خوشحالی شما می شود و به زندگی شما ارزشی می بخشد.

این کاری ضروری است زیرا ما توانایی تغییر ذهنیت خود را داریم حتی اگر بسیاری از ما متوجه آن نباشیم. وقتی دائما بدبینی را با خوش بینی جایگزین می کنید، رفته رفته ذهنیت خود را تغییر می دهید تا بتوانید مثبت تر بیندیشید. در نتیجه مثبت اندیشی برای شما ذاتی می شود!

2. برای درمان بدبینی ، یک لیست برای سپاسگزاری تهیه کنید

تهیه لیست سپاسگزاری و تمرکز روی داشته ها، می تواند انرژی های مثبتی را درون ما زنده کند.

وقتی بیشتر از نداشته ها روی داشته ها تمرکز کنید، زندگی شما وفور نعمت می شود. گاهی اوقات، ما چیزهای کوچکی در زندگی خود داریم که نداشتن آن ها می تواند تلخی های زیادی را با خود به همراه داشته باشد اما آن ها را نمی بینیم.

ما از همه چیز به اندازه کافی قدردانی نمی کنیم و این نگرشی منفی در افکارمان ایجاد می کند. خوش بین بودن در واقع تغییر لنزی است که از طریق آن جهان را مشاهده می کنید. با تهیه یک لیست سپاسگزاری بر آنچه دارید تمرکز خواهید نمود. هر روز، در مورد پنج مورد از داشته های خود بنویسید که از آن ها در زندگی شکرگزار هستید.

این به شما کمک می کند تا با تمرکز بر آنچه که دارید، مسائل را مثبت ببینید و به شما کمک می کند تا بدبین نباشید.

3. عدم موفقیت را به عنوان شکست نبینید

ما تمایل داریم که شکست های زندگی را با فکر کردن اینکه دنیا به آخر رسیده تشدید کنیم. همه با موانعی روبرو هستند. آنها بخشی از چیزی هستند که ما آن ها را زندگی می نامیم. با این حال، مهم است که درک شفافی داشته باشید.

یکی از راه های درمان بدبینی، این است شکست های های خود را ببینید و به این باور برسید که زندگی یک فرایند یادگیری است و شکست برای کمک به رشد شما بسیار موثر خواهند بود.

از آن ها بیاموزید و دفعه بعد بهتر عمل کنید. به جای کاملا تسلیم شدن، به این فکر کنید که چگونه می توانید از شکست ها درس بگیرید؟

نیمه پر لیوان چیست؟ چگونه می توانید کارها را به شکل دیگر انجام دهید تا نتیجه مورد نظر خود را به دست آورید؟

اینها سوالاتی است که باید از خود بپرسید تا بتوانید با روش های بهتری با مشکلات مواجه شوید.

منفی بافی - درمان منفی نگری

4- کارهای خوب برای دیگران انجام دهید

ذهنیت بدبینانه شما فقط می تواند با افکار مثبت جایگزین شود.  آیا می دانید چه چیزی به شما کمک می کند تا احساس مثبت را درون خود زنده کرده و بدبین نباشید؟

مهربان بودن و انجام کارهای خوب برای افراد دیگر.

اگر فکر می کنید دنیا به اصلاح نیاز دارد، بنابراین می توانید تغییری در آن ایجاد کنید.

به شخصی لبخند بزنید تا روز او را بسازید، انعام خوبی به پیشخدمت بدهید، پیشنهاد تهیه مواد غذایی برای یک سالخورده را بدهید یا از یک غریبه تعریف کنید.

این چیزهای کوچک تاثیرات بزرگی دارند. آن ها هم به دیگران کمک می کنند و هم به شما؛ زیرا روح شما هنگامی که به دیگران نیکی می کنید، احساس شادی می کند.

5. راهی برای آزاد کردن انرژی منفی پیدا کنید

شما به طور خودکار افکار خود را به اعمال هدایت می کنید. به همین دلیل است که اگر افکار منفی دارید، می توانید آن را به انجام کاری هدایت کنید که این انرژی منفی را آزاد می کند.

می توانید نقاشی، طراحی، کیک بوکسینگ یا هر چیز دیگری را که باعث شادی شما می شود، انجام دهید و به آزاد شدن انرژی سرکوب شده کمک نمایید. این راه درمان بدبینی کاملا به خود شما بستگی دارد!

6. طوری با خودتان صحبت کنید که با عزیزانتان صحبت می کنید

ما می توانیم بدترین دشمن خود باشیم و مانع پیشرفت خود شویم. هرگز درباره خود منفی صحبت نکنید. با خود دلسوزی کنید و باور داشته باشید مهرورزی به خود، لیاقت شماست.

یک راه عالی برای شروع صحبت مثبت با خود، اظهارات مثبت درباره خود و محیط اطرافتان است. به این ترتیب می توانید رفته رفته عبارات مثبت را جایگزین عبارات منفی نمایید.

ناراحتی - درمان منفی نگری

7. به خودتان برچسب بدبینی نزنید

اگر نمی خواهید بدبین باشید، به خودتان این برچسب را نزنید. و این طرز فکر را کنار بگذارید.

وقتی به خودمان برچسب می زنیم، برای خود محدودیتی قائل می شویم.  سپس برچسب ما را تعریف می کند و ما همه کارها را با توجه به این تعریف انجام می دهیم.

اگر به خود برچسب بدبین بزنید، در این صورت به این روش فکر کردن و کار کردن ادامه خواهید داد.  این برچسب را بردارید و رو به جلو حرکت کنید. شما فقط انسانی هستید که هم روزهای خوبی دارد و هم روزهای بد. همه ما این کار را می کنیم.

آنچه از آن روزها درست می کنید، کاملا به خود شما بستگی دارد. از شر برچسب خلاص شوید و دیگر خود را محدود نکنید. شما می توانید هر آنچه می خواهید باشید، حتی یک خوش بین!

8- افرادی را در اطراف خود داشته باشید که انرژی مثبت شما را تأمین کنند

اگر خود را بدبین می پندارید، ناخودآگاه افرادی را به خود جذب می کنید که آن ها هم همین طور فکر می کنند. وقت آن است که از شر این افراد خلاص شوید.

بله، این ممکن است سخت باشد ، اما کاری است که شما باید انجام دهید و یکی از راه های درمان بدبینی است. اگر می خواهید در زندگی پیش بروید، پس باید از شر افراد و عادت هایی که به درد نمی خورند، خلاص شوید.

اگر اطرافیان به منفی نگری شما اضافه می کنند، افراد جدیدی را پیدا کنید که مثبت ترند. افرادی که با آن ها معاشرت می کنید، بر شما تاثیر می گذارند و هنگامی که خود را با افراد مثبت نگر و خوش بین محاصره می کنید، مثل آن ها نیز فکر خواهید کرد. تمام انرژی منفی را که به درد شما نمی خورند را رها کنید و ببینید زندگی شما چقدر زیبا می شود.

امیدواری - درمان منفی نگری

9. شخصی را پیدا کنید که بتوانید با او درددل کنید

گاهی اوقات، تمام آنچه که ما نیاز داریم این است که کسی به ما گوش دهد و ما را درک کند. داشتن شخصی در زندگی مهم است که منبعی برای اشتراک افکار شما فراهم کند. اگر بتوانیم شخصی را برای درددل کردن پیدا کنیم، دیگر کمتر بدبین خواهیم بود.

می توانید درددل کنید ، افکار منفی خود را به اشتراک بگذارید و همه چیز را رها کنید.

آن شخص می تواند هرکسی باشد. شما می توانید با عشق، همسر و … که به او اعتماد دارید، درددل کنید یا یک درمانگر پیدا نمایید. مهم این است که کسی باشد که به حرف های شما گوش دهد. این به شما کمک می کند تا بار را از دوش خود بردارید. احساس سبکی خواهید کرد و دید تازه ای در مورد مسائل کسب می نمایید. این امر به شما انگیزه پیشرفت بهتر و مسئولیت زندگی می دهد.

10. راه درمان بدبینی ؛ تحرک را در زندگی خود بگنجانید

یکی دیگر از راه های درمان بدبینی، تحرک داشتن است. تحرک باعث رهایی از شر انرژی که مدتهاست سرکوب شده، می شود.

یک راه عالی برای خلاص شدن از انرژی منفی ورزش کردن است؛ این می تواند به اندازه یک تمرین پانزده دقیقه ای کوتاه باشد. شما فقط باید بدن خود را حرکت دهید تا این انرژی آزاد شود.

ورزش، تنش ها، منفی نگری، بدبینی و استرس شما از بین می رود و در این حالت ذهن شما بیشتر متمرکز و محرک خواهد شد.

ذهن خود را از تمام افکار منفی که به درد شما نم یخورد دور خواهید کرد. حتی اگر تمایلی به ورزش ندارید، پیاده روی یا دویدن را امتحان کنید.

بیرون بودن در هوای تازه می تواند برای تازه کردن نگرش شما معجزه کند.  همچنین به شما کمک می کند احساس مثبت تری داشته باشید. بدن ما احساسات ما را ذخیره می کند، بنابراین این احساسات منفی را از طریق تحرک به طرز شکفت انگیزی از بین ببرید. مهم نیست که از چه نوعی باشد. تمام کاری که شما باید انجام دهید داشتن تحرک است!

سر خوردگی - درمان منفی نگری

انواع گوناگون منفی‌ نگری

سوگیری منفی انواع گوناگونی دارد و به شیوه‌های ناهمسانی روی زندگی شما تأثیر می‌گذارد. پژوهشگران به طور کلی از چهار مفهوم زیر برای تشخیص و توصیف انواع منفی‌نگری استفاده می‌کنند.

قدرت اثر رویدادهای منفی؛ وجودیت مثبت و منفی برای ما اهمیت ناهمسانی دارند، حتی اگر در سطح احساسیِ یکسانی تجربه شوند.

سراشیبی تند رویدادهای منفی؛ منفی‌نگری نسبت به رویدادهای بد بسیار سریع‌تر افزایش پیدا می‌‌کند.

غلبه‌ی منفی‌نگری؛ هنگامی که یک رویداد آمیزه‌ای از چیزهای مثبت و منفی است، معمولا احساس منفی پیروز می‌شود و بر احساس مثبت غلبه می‌کند.

تمایز برای رویدادهای منفی؛ رویدادهای منفی پیچیده‌تر به نظر می‌رسند و معمولا واکنش‌های گسترده‌تری را در پی دارند.

بسیاری از موقعیت‌ها و شرایط روزمره وجود دارند که منجر به این سوگیری‌های منفی می‌شوند و روی رفتار و تصمیم‌گیری‌های ما تأثیر می‌گذارند. در ادامه چند گونه از این رفتارها را می‌بینیم.

  • به طور معمول تلاش می‌کنیم چیزی را از دست ندهیم، مانند پول، به جای آنکه تلاش کنیم آن را به دست بیاوریم. بدین معنی که چیز منفی (از دست دادن پول) را می‌بینیم ولی چیز مثبت (به دست آوردن پول) را نادیده می‌گیریم.
  • از دست دادن یک چیز، مانند رابطه‌ی عاشقانه، ما را بیشتر ناراحت می‌کند، ولی به آن اندازه از به دست آوردن آن خوشحال نمی‌شویم.
  • اگر برای یک کار، پروژه و… بازخورد مثبت و منفی بگیریم، به احتمال زیاد بیشتر روی نقدهای منفی تمرکز می‌کنیم و ناامید می‌شویم.
  • هنگامی که به رویدادهای گذشته فکر می‌کنیم، بیشتر روی جزئیات ناراحت‌کننده تمرکز می‌کنیم و احساس بدی به دست می‌آوریم، به جای آنکه خاطرات خوش را مرور کنیم.

افکار منفی - درمان منفی نگری

نقش امید به زندگی در سلامت انسان

امید داشتن در زندگی به معنای زنده نگه داشتن احساسات خوب در انسان است. به همین دلیل وجود امید به زندگی در هر فردی می تواند او را از ابتلا به بیماری های روانی به خصوص افسردگی حفظ نماید. شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که، انسان با امید زنده است. این به معنای این است که، ناامیدی می تواند منجر به افسردگی های شدید و در نهایت خودکشی برخی از افراد شود.

به طور کلی امید به زندگی در حفظ سلامت جسمی افراد نیز بسیار موثر است. امید می تواند در درمان بسیاری از بیماری های جسمی نیز موثر واقع شود. بسیاری از تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که امید می تواند نقش بسیار قدرتمند و موثری در درمان سرطان داشته باشد. افرادی که به زندگی امیدوار هستند در صورت شنیدن بیماری خود، روحیه خود را از دست نمی دهند و برای درمان بیماری تلاش می کنند. از طرفی بیماران امیدوار در صورت شکست در درمان، راه دیگری را برای درمان امتحان می کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار