|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۲۲

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا را گاهی نمی توان به آسانی تشخیص داد، توجه به چند علائم کار را برایتان آسان تر می کند.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟  آنفولانزا و سرماخوردگی گاهی از نظر علائم شباهت‌ هایی با هم دارند که تشخیص آن را سخت می کنند. امیدنیوز روش تشخیص این دو بیماری از هم را یادتان داده است.

علایم سرماخوردگی چیست ؟

معمولا سرماخوردگی با گلودرد آغاز می‌شود و اغلب بعد از یک یا دو روز از بین می‌رود. در روزهای چهارم و پنجم علائم درگیری بینی، آبریزش بینی و گرفتگی بینی همراه با سرفه ظاهر می‌شود. تب در بزرگسالان رایج نیست، اما ممکن است تب خفیفی رخ دهد و در سرماخوردگی کودکان وجود تب احتمال بیشتری دارد.

سرماخوردگی - تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

با علائم سرماخوردگی، در چند روز اول ترشحات بینی، آبکی است، که به مرور زمان غلیظ تر و تیره تر می‌شود، که تیره بودن مخاط طبیعی است و به معنی عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت سینوسی نیست. چندین ویروس مختلف ممکن است باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شوند.

معمولا علائم سرماخوردگی حدود یک هفته طول می‌کشد، که این بیماری در سه روز اول مسری است، یعنی شما می‌توانید سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید، بنابراین در خانه بمانید و استراحت کنید.اگر علائم سرماخوردگی پس از یک هفته بهبود نیافت، ممکن است عفونت باکتریایی باشد و نیاز به آنتی بیوتیک دارید.

معمولا علائم سرماخوردگی حدود یک هفته طول می‌کشد، که این بیماری در سه روز اول مسری است، یعنی شما می‌توانید سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید.

گاهی اوقات ممکن است علائم سرماخوردگی را با آبریزش بینی ناشی از آلرژی (تب یونجه) یا عفونت سینوسی یا ویروس کرونا اشتباه گرفته شود. اگر علائم به سرعت شروع شد و پس از یک هفته بهبود یافت، این علائم به نفع سرماخوردگی است و آلرژی نیست، ولی اگر علائم بعد از یک هفته بهتر نشد، به پزشک خود جهت تشخیص و درمان آلرژی یا عفونت سینوسی و تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی مراجعه کنید.آنفولانزا - تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

علائم شایع آنفولانزا چیست ؟

علائم آنفولانزا به مراتب شدیدتر از سرماخوردگی است و شروع سریعی دارد و علائم آن شامل گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی بینی و سرفه است، در حالی که به طور خاص آنفلوانزای خوکی همراه با استفراغ و اسهال است. بیشتر علائم آنفلوانزا به تدریج طی دو تا پنج روز بهبود می‌یابند و به ندرت بیشتر از چند هفته ادامه می‌یابند. ذات الریه به خصوص در جوانان، سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات قلبی و ریوی شایع ترین عارضه‌ی آنفولانزا است و اگر دچار تنگی نفس شدید، حتما به دکتر داخلی مراجعه کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های شایع در ذات الریه، تب است، که پس از گذشت یک یا دو روز برطرف می‌شود. درست مانند ویروس‌های سرماخوردگی، ویروس‌های آنفلوانزا از طریق غشای مخاطی بینی، چشم یا دهان وارد بدن می‌شوند، بنابراین هر بار که دست خود را به یکی از این مناطق می‌زنید، می‌توانید خود را با یک ویروس آلوده کنید، بنابراین تمیز نگه داشتن دست‌ها با شستشوی مکرر آنها جهت پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا حائز اهمیت است.

تفاوت سرماخوردگی  و آنفولانزا

علایم بیماری سرماخوردگی آنفولانزا
شروع بروز علائم به تدریج ناگهانی
تب نادر متداول
درد کم متداول
سرد شدن غیرمتداول نسبتاً متداول
ضعف و خستگی گاهی متداول
عطسه متداول گاهی
تنگی قفسه سینه، سرفه خفیف تا متوسط متداول
گرفتگی بینی متداول گاهی
گلودرد متداول گاهی
سردرد نادر متداول

بیماری ویروسی - تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

درمان سرماخوردگی

از آن‌جا که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، بنابراین آنتی بیوتیک‌ها در درمان آن موثر نیستند. با این حـال می‌توان از داروهای بدون نسخه مثل آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، استامینوفن و… برای کاهش درد و گرفتگی و سایر علائم سرماخوردگی استفاده کرد. لازم است که بیماران برای مقابله با کم آبی بدن در طول روز آب بیشتری بنوشند و غذای مناسب سرماخوردگی مصرف کنند. برخی از افراد برای جلوگیری یا تسکین علائم سرماخوردگی از مکمل‌های روی یا ویتامین C استفاده می‌کنند که ممکن است کارایی متفاوتی داشته باشند. در برخی موارد نیز برای کاهش سرفه شربت پلارژین تجویز می‌شود.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که قرص‌های مکمل روی با دوز بالا (۸۰ میلی‌گرم) اگر در عرض ۲۴ ساعت از زمان بروز علائم مصرف شوند، می‌توانند طول سرماخوردگی را کوتاه کنند.

به نظر می‌رسد که مصرف ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند، اما مصرف منظم آن می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از شدت علائم بیماری بکاهد. برخی از پزشکان هم بر اساس یافته‌های منتشر شده معتقدند که مصرف ویتامین D می‌تواند به محافظت از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

اگر بین هفت تا ده روز پس از شروع علائم بهبود پیدا نکردید، حتما مجددا با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به سینوزیت، آلرژی یا عفونت باکتریایی دچار شده باشید که به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. سرفه شدید خسته کننده پس از سرماخوردگی هم می‌تواند نشانه‌ای از آسم یا برونشیت باشد.

بهترین دارو برای آنفولانزا

پس از مشخص شدن تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی و شناخت نشانه های هرکدام. حال باید ببینیم بهترین راه برای درمان آنفولانزا چیست. در بیشتر موارد مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گرم، سوپ رقیق و استراحت بهترین دارو برای آنفولانزا هستند. تب و تعریق ناشی از این بیماری ممکن است باعث کاهش حجم مایعات بدن شود. بنابراین حتما در طول روز آب کافی بنوشید.

درمان سرماخوردگی - تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

برای تسکین علائم آن هم می‌توانید از داروهای ضد اختقان و مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. این داروها سردرد و بدن درد و احساس کوفتگی آنفولانزا را تا حدودی تسکین می‌دهند. البته افراد مبتلا به مشکلات گوارشی از جمله زخم معده بهتر است پیش از مصرف دارو با پزشک عمومی مشورت کنند.

چگونه می‌توان از علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی پیشگیری کرد ؟

مهمترین اقدام پیشگیرنده از سرماخوردگی و آنفولانزا ، شستن مکرر دست‌ها است، که شستشوی دست با مالیدن دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه باعث زدوده شدن آلودگی می‌شود. علاوه بر شستشوی دست‌ها، واکسن آنفلوانزا می‌تواند موجب پیشگیری از آنفلوانزای فصلی شود، که فعالیت این بیماری در ماه‌های بهمن و اوایل اسفند است.

ظرف دو هفته بعد از واکسن آنفولانزا، آنتی بادی‌هایی که در بدن تولید می‌شوند، فرد را از ابتلا به آنفولانزا محافظت می‌کنند و کودکانی که برای اولین بار واکسن دریافت می‌کنند نیاز به دو دوز جداگانه به فاصله‌ی یک ماه دارند. اگر در معرض افراد مبتلا به آنفولانزا قرار گرفته‌اید، داروهای ضد ویروسی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا کمک کننده باشند.

درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

  • اکیناسه: اکیناسه یا سرخارگل که برای کاهش طول مدت سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می‌شود.
  • اکالیپتوس: اکالیپتوس برای از بین بردن گرفتگی بینی، ترقیق خلط و بهبود گلو درد
  • شیرین بیان: شیرین بیان برای درمان گلو درد
  • پودر نعنا: پودر نعنا (منتول) برای رقیق کردن مخاط، بهبود گرفتگی بینی و خلط
  • به طور کلی، استفاده از داروهای گیاهی برای زنان در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است این داروها دارای عوارض جانبی و تداخلات دارویی باشند، بنابراین تحت نظر پزشک باید از آن‌ها استفاده شود.
  • مکمل‌ها: شواهد قوی مبنی بر تاثیر مکمل‌ها در بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود ندارد، با این حال تحقیقات استفاده از ویتامین C (اسید آسکوربیک) و ماده‌ی معدنی روی (زینک) را جهت کاهش شدت و طول مدت علائم سرماخوردگی پیشنهاد می‌کنند، اما این مکمل‌ها می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند، بنابراین در مورد مکملهای غذایی و داروهایی که قصد مصرف آنها را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان آنفولانزا - تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

درست مانند تفاوت کرونا با سرماخوردگی و آنفلوانزا، باید تفاوت آلرژی و کرونا را نیز دانست تا بتوان بهترین درمان‌ها را برای رفع علائم در نظر گرفت. زمانی که ویروس سرما خوردگی به بدن نفوذ می‌کند، سیستم دفاعی بدن، باعث بروز یک ضد حمله در برابر میکروب‌ها می‌شود. این پاسخ بدن با علائمی نظیر سرفه یا گرفتگی بینی همراه است.

ویروس‌هایی که باعث بروز سرماخوردگی می‌شوند مسری هستند. وقتی فردی که به ویروس سرماخوردگی آلوده است با شما دست می‌دهد و یا عطسه یا سرفه می‌کند ممکن است به این ویروس مبتلا شوید. سیستم ایمنی بدن حداکثر در عرض چند هفته، با این بیماری مقابله می‌کند و علائمتان برطرف می‌شوند.

اما برای آلرژی، داستان فرق دارد. آلرژی توسط سیستم ایمنی بیش از حد فعال ایجاد می‌شود. در این شرایط، بدن چیزهای بی‌ضرری همچون گردوغبار یا دانه گرده را با میکروب اشتباه می‌گیرد و به آنها حمله می‌کند.

هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، بدن مواد شیمیایی ای نظیر هیستامین را آزاد می‌کند (درست همچون زمانی که با ویروس سرماخوردگی مقابله می‌کند). این واکنش می‌تواند باعث بروز ورم در مجاری بینی شود. در این شرایط شروع به عطسه و سرفه می‌کنید. برخلاف سرماخوردگی، آلرژی مسری نیست.

آّریزش بینی - تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

زمان مراجعه به پزشک عفونی

اگر در معرض خطر عوارض ناشی از عفونت آنفلوانزا هستید، هنگام بروز علائم با پزشک خود تماس بگیرید. افرادی که در معرض عوارض جدی آنفلوانزا هستند عبارت‌اند از:

  •  افراد بالای ۶۵ سال
  •  خانم‌های باردار
  •  خانم‌هایی که دو هفته از زایمانشان گذشته
  •  کودکان زیر ۲ سال
  •  کودکان زیر ۱۸ سال که آسپرین مصرف می‌کنند
  •  افرادی که به دلیل HIV، درمان با استروئید یا شیمی درمانی سیستم ایمنی ضعیف دارند
  •  افراد بسیار چاق
  •  افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریه یا قلب
  •  افراد مبتلا به اختلالات متابولیکی، مانند دیابت، کم‌خونی یا بیماری کلیوی
  •  افرادی که در مراکز مراقبت طولانی مدت مانند خانه سالمندان زندگی می‌کنند

گلودرد - تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

در صورت عدم بهبود علائم یا شدت یافتن آن‌ها سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده علائم پنومونی به پزشک خود مراجعه کنید، علائمی مانند:

  •  مشکل تنفسی
  •  گلودرد شدید
  •  سرفه همراه با خلط سبز
  •  تب بالا و مداوم
  •  درد قفسه سینه

در صورت بروز علائم زیر بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  •  مشکل تنفسی
  •  تحریک پذیری
  •  خستگی مفرط
  •  امتناع از خوردن و آشامیدن
  •  مشکل بیدار شدن از خواب یا تعامل

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار