|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۷۹

کشیدن دندان کار دشواری نخواهد بود اگر نکات بهداشتی و مراقبت های بعد از آن به درستی انجام شود.

کشیدن دندان به آن اندازه که تصورش را می کنید ترسناک نیست. اما باید مراقبت های قبل و بعد از آن را بلد باشید تا دوران نقاحت را سریع تر بگذرانید. با امیدنیوز همراه باشید تا باید ها و نباید های کشیدن دندان را یادتان دهیم.

درد بعد از کشیدن دندان چیست ؟

یکی از عوارض اصلی و طبیعی که معمولا بعد از کشیدن دندان ایجاد می‌شود، احساس درد است. این نوع از درد را درد طبیعی دوره نقاهت می‌دانند. زمانی‌که دندانپزشک دندانی را می‌کشد، استخوان و لثه دور دندان دچار التهاب می‌شود و به‌‌خاطر فشار و درمان در آن ناحیه، کمی درد و خونریزی در آن قسمت طبیعی است. این نوع از دندان درد بسته به شرایط دندان، نوع دندان و شدت عفونت کم یا زیاد خواهد بود و در حالت طبیعی باید طی یک هفته تا ۱۰ روز بهبود پیدا کند.

روش های خانگی درمان دندان درد را در امیدنیوز بخوانید.

کشیدن دندان - کشیدن دندان

درد بعد از کشیدن دندان تا چند روز طبیعی است ؟

این نوع از درد که با تورم همراه است، معمولا باید سه تا چهار روز بعد از کشیدن و خارج کردن دندان برطرف شود، گاهی هم ممکن است تا یک هفته طول بکشد. معمولا تورم و درد صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب بیشتر است و در طول روز در حالت ایستاده کم‌کم تورم کمتر می‌شود.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد ؟

به نقل از «hometownfamilydentalnc» حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا درد بعد از کشیدن دندان عقل و تورم بعد از آن بهبود پیدا کند و بعد از ۴ روز تورم به ‌تدریج کاهش می‌یابد و درد فروکش می‌کند. گاهی هم تورم و درد بعد از جراحی دندان عقل در ۲۴ ساعت اول به اوج خود می‌رسد و بعد از ۳ روز درد برطرف می‌شود.

حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا درد بعد از کشیدن دندان عقل و تورم بعد از آن بهبود پیدا کند و بعد از ۴ روز تورم به ‌تدریج کاهش می‌یابد و درد فروکش می‌کند.

شرایط لثه و دهان بعد از کشیدن و جراحی دندان

زمانی که دندان به مقدار زیادی تخریب می شود و یا حجم پوسیدگی بسیار بالا است، امکان ترمیم دندان دیگر وجود نخواهد داشت و نیاز است دندان کشیده شود. در این حالت ممکن است دندان بدون نیاز به جراحی از محل خود خارج شود و در برخی موارد مانند دندان عقل، نیاز به انجام جراحی ضروری و لازم است. حالا شما در محل دندان با یک زخم سر باز روبرو هستید که پوست آن دچار آسیب شده است. مقدار خون ریزی اولیه در این شرایط امری معمول می باشد. اما اگر کنترل نشود ممکن است حجم خونریزی تشدید شود و آسیب زیادی به فرد وارد شود. اولین قدم بعد از جراحی و کشیدن دندان، توسط دندانپزشک انجام می شود که با توجه به موقعیت لثه از بخیه استفاده می کند و یا فقط یک تکه گاز در محل دندان کشیده شده قرار می دهد.

کشیدن دندان نیش

بیمار باید برای مدتی که پزشک اعلام می کند، گاز را در حالت فشار ملایم در محل دندان نگه دارد. بهتر است این فرآیند را تا حدود سه الی ۴ ساعت رعایت کنید.

نکات و مراقبت های بعد از کشیدن دندان

  • تغذیه مناسب بعد از جراحی و کشیدن دندان

دوره بیماری و دوره درمان از جمله زمانهایی است که نمی شود زیاد بر اساس علایق برنامه غذایی را تنظیم کرد. در این موارد باید با ایجاد تغییرات، برنامه غذایی را به سمتی برد که به ایجاد سلامتی سریعتر کمک کند. در مورد جراحی دندان، جراحی دندان عقل نهفته و سایر درمان هایی که مربوط به دندان می باشد، توصیه این است که در چند روز اول تمام مواد غذایی با درجه سفتی بالا از برنامه حذف شوند. مواد غذایی نرم و مایع مانند سوپ ها، برنج، ماکارونی، پاستا و .. جایگزین آنها می شوند.

در مورد مایعات و نوشیدنی ها نیز تمام مواردی که دمای بالا دارند حذف می شوند. نوشیدنی های ولرم و خنک در این دوران بیشتر توصیه می شوند مانند انواع آب میوه های طبیعی.

استفاده از غذاهای پر ادویه باید محدود شود و تا حد امکان از خوردن آنها اجتناب کنید.

مصرف نوشیدنی های الکلی در روز بعد از جراحی و کشیدن دندان ممنوع است.

  • عدم اعمال فشار

شاید بتوان تمام نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان را در همین یک مورد خلاصه کرد. شما هر کاری که باعث ایجاد فشار در دندانتان می شود را باید کنار بگذارید. این فشار ممکن است در اثر صحبت زیاد، خندیدن، خوردن غذاهای سفت و … ایجاد شود. حتی کشیدن سیگار نیز یک عامل در زمینه ایجاد فشار بر روی محل زخم است. پس باید بیماران توجه داشته باشند که کشیدن سیگار و قلیان در دوره نقاهت بعد از دندانپزشکی ممنوع است.

  • مشکل در باز و بسته کردن دهان

در روزهای اولیه بعد از جراحی و کشیدن دندان، این مشکل طبیعی است. معمولا به سختی می توان دهان را باز و بسته کرد و به قسمت زخم فشار وارد می شود. اما این مورد نگرانی ندارد و بعد از چند روز با ترمیم کامل زخم، برطرف می شود و شما مشکلی برای صحبت نخواهید داشت.

کشیدن دندان عقل

  • استراحت کافی

درست است که دوره نقاهت در این شرایط کوتاه است اما نباید خیلی به آن بی توجه باشید. در زمان جراحی بدن خون از دست داده است و به دلیل تغذیه کم ممکن است در روزهای اول بعد از کشیدن دندان دچار ضعف و بی حالی شوید. پس حتما فشار جسمی و روحی خود را باید کنترل کنید و تا حد امکان به استراحت بپردازید. عدم فعالیت های سنگین کاری و همچنین انجام ندادن ورزش های پر فشار برای چند روز سرعت بهبودی فرد را افزایش می دهد.

  • تمیز نگه داشتن دهان

محیط زخم بسیار حساس و واکنش پذیر می باشد. هر گونه موادی که از غذا ها و خوراکی ها در اینجا باقی بماند، یک عامل نگران کننده برای ایجاد عفونت یا تشدید وضعیت زخم است. از طرفی این مواد خرده غذاهای باقی مانده مانع می شوند که لثه به خوبی درمان شود و زخم های آن بهبود یابد. بهتر است با مسواک های بسیار نرم و همچنین با قرقره آب نمک، نظافت دهان خود را به خوبی رعایت کنید.

بعد از کشیدن دندان باید مراقب چه چیزهایی بود ؟

برای مراقبت باید بایدها و نبایدهای زیر را رعایت کنید:

بایدها

  • پد گاز باید بعد از عمل جراحی دندان همچنان روی ناحیه کشیدگی دندان باقی بماند تا لخته خون سریع‌تر ایجاد شود.
  • انجام فعالیت‌های سنگین ممنوع و استراحت کافی انجام دهید.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید، چراکه این داروها روند پر شدن حفره و بهبودی را کند می‌کنند.
  • بعد از کشیدن دندان میزان آب زیاد هم دما با محیط بنوشید.
  • برای تمیز نگه داشتن محل درمان دهان را با آب و نمک بشویید.
  • در چند روز اول بعد از کشیدن دندان، غذاهای نرم و آبکی میل کنید.
  • برای کاهش تورم و التهاب می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

کشیدن دندان آسیاب - کشیدن دندان

نبایدها

  • شستشوی دهان با فشار آب زیاد تا ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان ممنوع است.
  • مصرف نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم طی چند روز اول بعد از کشیدن دندان مجاز نیست.
  • انجام فعالیت‌های سنگین که باعث افزایش جریان خون می‌شوند، ممنوع است.
  • سیگار کشیدن یا نوشیدن نوشیدنی با نی به ‌خاطر ایجاد حالت مکش در دهان مجاز نیست، چراکه مکش باعث از بین رفتن لخته خون می‌شود.
  • تا ۲۴ ساعت از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا شستشوی دهان با دهانشویه‌های الکلی پرهیز کنید.
  • مصرف خوراکی‌هایی که دانه‌های ریز دارند مثل توت‌ها، توت فرنگی طی چند روز اول ممنوع است، چرا که در ناحیه خالی دندان جمع می‌شوند.

انواع درد بعد از کشیدن دندان

این نوع از درد انواع مختلفی دارد و می‌تواند درد ناشی از ایجاد حفره خشک باشد یا درد از نوع عفونت باشد. گاهی هم این درد به‌ خاطر سوراخ شدن سینوس باشد. از دیگر انواع این نوع درد می‌توان به درد ناشی از عفونت در استخوان و باقی ماندن استخوان خارج از لثه اشاره کرد.

درد بعد از کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل در مقایسه با سایر دندان‌ها درد بیشتری دارد تا حدی که برخی افراد حتی تا چند روز بعد از کشیدن دندان عقل قادر به غذا خوردن نیستند. کشیدن دندان عقل باعث تورم، کبودی و درد فک می‌شود. در برخی افراد هم این درد باعث اختلال در خواب می‌شود.

کندن دندان - کشیدن دندان

درد بعد از کشیدن دندان عقل بالا

این درد بالا همراه با کمی تورم طبیعی است، گاهی هم ممکن است خونریزی ایجاد شود. میزان درد دندان عقل بالا به آستانه تحمل درد در فرد و وسعت جراحی بستگی دارد.

درد بعد از کشیدن دندان نیش

دندان نیش در محل مهمی از قوس فک قرار گرفته است که محکم‌ترین دندان در فک محسوب می‌شود و معمولا هم آخرین دندانی است که فرد می‌تواند از دست بدهد. کشیدن دندان نیش بسیار سخت است و هر دندانپزشکی حاضر به کشیدن دندان نیش نیست و در کشیدن آن باید دقت شود که ریشه‌ای باقی نماند. برای اینکه درد و عوارض آن را به حداقل برسانید باید به جراح دندانپزشک مجربی مراجعه کنید.

گوش درد بعد از کشیدن دندان

گوش درد بعد از کشیدن دندان یکی از عوارض معمول و طبیعی بعد از کشیدن دندان است که به‌ خاطر باز ماندن طولانی مدت دهان در جلسه دندانپزشکی روی می‌دهد. درد گوش و فک بعد از درمان دندانپزشکی باعث می‌شود که دهان به‌سختی باز و بسته شود، تکان دادن فک سخت باشد یا دردی مداوم در گوش فرد ایجاد شود.

استفاده از حوله گرم کنار گوش به بهبودی گوش درد بعد از کشیدن دندان و رفع انقباضات فک و گوش کمک می‌کند. گوش درد بعد از کشیدن دندان خطرناک نیست و صرفا به ‌خاطر باز ماندن زیاد عضلات دهان و انقباض دچار درد شدید و بعد از چند روز برطرف می‌شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار