|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۸۴

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام که یکی از پرطرفدارترین غذا ها برای سحری و افطار است را یادتان داده ایم. فوت و فن های طرز تهیه کتلت گوشت را در امیدنیوز بخوانید.

طرز تهیه کتلت گوشت و سیب زمینی

طرز تهیه کتلت گوشت

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام

  • گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی۱ عدد
  • تخم مرغ (کوچک)۱ عدد
  • پیاز (کوچک)۱ عدد
  • نمک، فلفل و ادویهبه مقدار لازم
  • آرد۱٫۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام

۱. مخلوط کردن مواد کتلت

اولین مرحله از طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام درست مثل طرز تهیه کتلت تبریزی این است که گوشت چرخ‌کرده (گوسفند، گوشت گاو یا ترکیبی از هر دو) را با پیاز رنده شده، سیب زمینی رنده شده، ادویه‌ها، تخم مرغ و آرد مخلوط کنید. علت وا رفتن کتلت درست ورز ندادن ان است.

کتلت گوشت - طرز تهیه کتلت گوشت

۲. سرخ کردن کتلت

حالا و در دومین مرحله از طرز تهیه کتلت با سیب زمینی خام ابتدا روغن را در تابه بریزید به اندازه‌ای که کف تابه را بپوشاند و روی حرارت متوسط گرم کنید. دستان خود را با آب خیس کنید و حدود ۲ قاشق غذاخوری از مخلوط را بردارید و آن را به شکل بیضی یا دایره درآورید. با مخلوط باقیمانده هم این کار را تکرار کنید.

بعد کتلت‌ها را داخل روغن بریزید و هر طرف آن را حدود ۵ دقیقه تفت دهید تا بیرون آن قهوه‌ای و ترد شود و داخل آن کاملا پخته شود.

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی

روش‌های سرو کتلت

روش سنتی سرو کتلت با مقداری نان مانند لواش یا بربری و ترشی، گوجه فرنگی، خیارشور و سیب زمینی سرخ شده است. طرز تهیه نان لواش را در کتاب کاله بخوانید یا حتی می‌توانید کتلت را با نان باگت به شکل ساندویچ آماده کنید و در حرکت به سمت محل کار یا در مسافرت هم میل کنید.

یگی دیگر از گزینه‌های جذاب برای سرو همراه کتلت این است که آن را با برنج زعفرانی و ته دیگ سرو کنید. حتی خوب است برای طعم بیشتر ترشی هم کنارش داشته باشید.

کوکو - طرز تهیه کتلت گوشت

میزان مواد لازم برای طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام برای ۲ نفر تا ۱۰ نفر

آن‌چه در اینجا به عنوان مواد اولیه و میزان آن بیان شده است برای ۲ نفر است. اگر ۲ نفر را معیار قرار دهیم برای ۱۰ نفر باید میزان مواد ۵ برابر شود. یعنی مثلا ۲۵۰ گرم گوشت باید یک کیلو و ۲۵۰ گرم برای ۱۰ نفر در نظر بگیریم. یادتان باشد رعایت میزان مواد اولیه راز خوشمزه شدن کتلت است پس حتما به آن دقت کنید.

پخت کتلت در فر

کتلت را در اصل باید در ماهیتابه سرخ کنید. اما اگر فرصت ندارید می‌توانید از فر هم برای پخت استفاده کنید. برای پخت کتلت در فر باید فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و بعد روی یک سینی فر را با فویل آلومینیومی بپوشانید و بعد با روغن زیتون خالص چرب کنید. در نهایت کتلت‌ها را شکل دهید و روی سینی فر بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه در فر بپزید و بعد آن را برگردانید تا کاملا پخته شود.

ترفندهای خوشمزه‌تر شدن کتلت گوشت

  • اگر به اندازه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ به مواد مورد استفاده در تهیه کتلت اضافه کنید، طعم بسیار خوبی خواهد گرفت ولی بیش از اندازه اضافه نکنید چون احتمال پاشیدن کتلت در هنگام سرخ کردن بالا می‌رود. برای تهیه زعفران به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • می‌توانید به مواد کتلت، گوشت، گردوی خرد شده و زرشک هم اضافه کنید. برای این که زرشک‌ها خیلی ترش نباشند، بهتر است از قبل در مقداری روغن و شکر تفت دهید. 

کتلت گوشت و سیب زمینی - طرز تهیه کتلت گوشت

دلایل پاشیدن کتلت بعد از سرخ کردن

اگر کتلت را بعد از این که در تابه گذاشتید، به سختی از کف ماهیتابه جدا شد و از هم پاشید احتمالا یک یا چند مورد از موراد زیر را رعایت نکرده‌اید:

  • روغن تابه به اندازه کافی داغ نبوده است.
  • آب پیاز و سیب زمینی را نگرفته‌اید.
  • میزان تخم مرغی که در مایه کتلت استفاده کرده‌اید، کم بوده است.
  • قبل از اینکه یک سمت کتلت به خوبی سرخ شود، آن را برگردانده‌اید.

گوشت مناسب برای تهیه کتلت

به طور سنتی، کتلت با گوشت بره، گوشت گاو یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود. اما می توانید از گوشت بوقلمون یا مرغ چرخ‌شده هم استفاده کنید.

اگر گیاهخوار نیستید اما دوست دارید غذای مثل کتلت گوشت تهیه کنید توصیه ما به شما تهیه کتلت عدس است.

روش پخت مناسب کتلت

دلیل سوخته شدن کتلت‌ها از بیرون و خام بودن داخل آن می‌‎تواند حرارت گاز باشد. اگر حرارت و شعله گازتان خیلی زیاد باشد کتلت‌تان سریع از بیرون سرخ می‌شود یا حتی می‌سوزد اما داخل آن خام می‌ماند. پس دمای گاز را در کمترین حالت بگذارید تا کتلت آرام بپزد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار