|
|
کدخبر: ۱۸۲۰۵۴

«هشدار: خطر زیاد از حد آب نوشیدن» منتشر کرده است.

دراین مطلب آمده است: نوشیدن آب همان اندازه که برای بدن می تواند مفید واقع شود میتواند در صورت استفاده ی نا به جا به بدن آسیب وارد کند.
هنگامی که مقدار زیادی آب نوشیده ایدشرایطی بسیار نادر محسوب می شود، اما امکان دارد نوشیدن مقدار بسیار زیاد آب سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد. نوشیدن بیش از اندازه آب تعادل طبیعی نمک در بدن را بر هم می زند و ممکن است با سطوح بیش از اندازه پایین سدیم مواجه شوید، که این شرایط به نام هیپوناترمی شناخته می شود. به عنوان مثال، ورزشکاران استقامتی طی یک مسابقه دو ماراتن یا پس از آن به نوشیدن بیش از اندازه آب تمایل دارند که این شرایط می تواند به شکل گیری تهوع، استفراغ، تشنج، و حتی مرگ منجر شود.
هنگامی که ادرار شفاف استبرای این که بدانید نوشیدن چه میزان آب در طول روز برای شما کافی است می توانید قانون هشت لیوان آب در روز را فراموش کرده و به رنگ ادرار خود توجه داشته باشید. اگر رنگ ادرار شما لیمونادی روشن است به وضعیت هیدراتاسیون مطلوب رسیده اید. اگر رنگ ادرار شما شفاف است، احتمالا بهتر است مصرف آب خود را کاهش دهید. رنگ زرد تیره نیز می تواند نشانه ای از این باشد که بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.
هنگامی که یک وعده غذایی سنگین مصرف کرده ایدنوشیدن یک لیوان آب پیش از یک وعده غذایی و یا هنگامی که هوس های غذایی به سراغ شما می آیند یکی از ساده‌ترین روش هایی است که می توان برای کاهش کالری مصرفی مد نظر قرار داد، زیرا مایع مقداری از فضای معده را اشغال می کند و به طور طبیعی غذای کمتری مصرف می کنید. اما نوشیدن بیش از اندازه آب پیش یا حین خوردن یک وعده غذایی سنگین می تواند به شکل گیری ناراحتی در بدن منجر شود.
آب نوشیدن و فواید آن برای بدن بر کسی پوشیده نیست اما این که چه موقع آب بنوشیم تا مضرات کمی بر بدن داشته باشد مسئله ی بسیار مهمی است. در این مقاله به مواردی که نباید آب نوشید اشاره شده است.
هنگامی که مقدار زیادی آب نوشیده اید
شرایطی بسیار نادر محسوب می شود، اما امکان دارد نوشیدن مقدار بسیار زیاد آب سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد. نوشیدن بیش از اندازه آب تعادل طبیعی نمک در بدن را بر هم می زند و ممکن است با سطوح بیش از اندازه پایین سدیم مواجه شوید، که این شرایط به نام هیپوناترمی شناخته می شود. به عنوان مثال، ورزشکاران استقامتی طی یک مسابقه دو ماراتن یا پس از آن به نوشیدن بیش از اندازه آب تمایل دارند که این شرایط می تواند به شکل گیری تهوع، استفراغ، تشنج، و حتی مرگ منجر شود.
هیپوناترمی می تواند به دلیل مشکلاتی در کبد، کلیه، قلب یا غده هیپوفیز و همچنین مصرف داروهای خاص مانند ادرارآوردها، ضد افسردگی ها، و ضد دردها نیز شکل بگیرد.
هنگامی که ادرار شفاف است
برای این که بدانید نوشیدن چه میزان آب در طول روز برای شما کافی است می توانید قانون هشت لیوان آب در روز را فراموش کرده و به رنگ ادرار خود توجه داشته باشید. اگر رنگ ادرار شما لیمونادی روشن است به وضعیت هیدراتاسیون مطلوب رسیده اید. اگر رنگ ادرار شما شفاف است، احتمالا بهتر است مصرف آب خود را کاهش دهید. رنگ زرد تیره نیز می تواند نشانه ای از این باشد که بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.
هنگامی که یک وعده غذایی سنگین مصرف کرده اید
نوشیدن یک لیوان آب پیش از یک وعده غذایی و یا هنگامی که هوس های غذایی به سراغ شما می آیند یکی از ساده‌ترین روش هایی است که می توان برای کاهش کالری مصرفی مد نظر قرار داد، زیرا مایع مقداری از فضای معده را اشغال می کند و به طور طبیعی غذای کمتری مصرف می کنید. اما نوشیدن بیش از اندازه آب پیش یا حین خوردن یک وعده غذایی سنگین می تواند به شکل گیری ناراحتی در بدن منجر شود.
هنگامی که در حال انجام تمرین ورزشی فوق شدید برای یک دوره زمانی طولانی هستید
ما الکترولیت هایی مانند پتاسیم و سدیم را به واسطه تعریق از دست می دهیم. اگر میزان تعریق شما زیاد است، نیازمند جایگزینی این مواد مغذی حیاتی هستید که در آب خالی یافت نمی شوند. به جای استفاده از نوشیدنی های ورزشی شیرین، شما می توانید از آب نارگیل استفاده کنید که به طور طبیعی از محتوای پتاسیم، منیزیم، سدیم، و ویتامین C بالا بهره می برد، در شرایطی که کالری پایینی دارد و از فیبر بیشتری نیز سود می برد.
هنگامی که از آب های طعم‌دار استفاده می کنید
با وجود آب های بطری شده که در طعم های مختلف عرضه می شوند، شاید بسیاری از ما تمایلی به مصرف آب خالی نداشته باشیم. اما آب های طعم‌دار اغلب به شیرین کننده های فاقد کالری برای طعم‌دار کردن آب خالی متکی هستند. از آنجایی که این شیرین کننده ها با افزایش گرسنگی و حتی افزایش وزن در برخی مطالعات پیوند خورده اند، آب های طعم‌دار ممکن است بیش از آن که مفید باشند، موجب ضرر شوند. به جای استفاده از آنها می توانید طعم مورد علاقه خود را با اضافه کردن لیمو، خیار، هندوانه، توت ها یا حتی گیاهان دارویی مانند نعناع به آب اضافه کنید.
قبل از آب خوردن مسواک نزنید، باید قبل از مسواک زدن 160 میلی لیتر آب بنوشید به این ترتیب، آبی که می خورید آلوده نخواهد شد. (خمیر دندان حاوی فلوراید است.) از هر گونه غذا یا نوشیدنی برای 45 تا 50 دقیقه بعد از مسواک زدن اجتناب کنید.
نوشیدن آب در وقت خواب و بعد از خواب توصیه نمیشود و ممنوع است.
بعد از صبحانه تا 2 ساعت آب نخورید ، صبحانه را به تدریج بخورید و بعد از صبحانه، چیزی حدود 2 ساعت آینده نخورید به خصوص آب.
نوشیدن آب بعد از خوردن برخی میوه جات اصلا توصیه نمی شود، در پاسخ به اینکه بعد از کدام میوه ها نباید آب بخوریم باید گفت بعد از خوردن میوه های تر مثل هندوانهو مرکبات مصرف آب سبب ضعف می شود زیرا مصرف آب موجب فساد هضم در معده می شود؛ همچنین بعد از خوردن زردآلود نیز مصرف آب مضر است.
نوشیدن آب بعد از فعالیت جنسی مضر و ممنوع است.
خوردن آب بلافاصله بعد از غذا سبب کاهش حرارت معده و سو هاضمه می شود

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار