|
|
کدخبر: ۱۰۱۲۳۸

۶ میلیون یورو هزینه نظارت بر توافق ژنو‌

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی‌ آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک منتشر شد.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، یوکیا آمانو در گزارش چهار صفحه‌ای خود که عصر روز جمعه منتشر شد با اشاره به توافق ۳ آذر(۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور عضو گروه ۱ + ۵ اعلام کرده است که بر اساس توافق ژنو آژانس مسئول راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای(ایران) تعیین شده است.

آمانو با اشاره به نامه مشترک مورخ ۱۳ ژانویه ایران و شش کشور که در آن از آژانس درخواست شده تا فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی ضروری در ارتباط با برنامه اقدام مشترک را اتخاذ کند، به دلیل مشورت با اعضایآژانسدر این رابطه، تشکیل نشست شورای حکام در تاریخ ۴ بهمن(۲۴ ژانویه) را درخواست و اعلام کرده است.

در بخش دیگر این گزارش با فهرست کردن اقدامات داوطلبانه ایران طبقتوافق ژنو، آمانو اعلام کرده است که آژانس در جریان مشورت های بین ایران و گروه ۱ + ۵ برای اجرای اقدامات اولیه بوده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتیم در خصوص تبعات مالی افزایش فعالیت های آژانس به واسطه اجرای توافق ژنو اعلام کرده است که برای اجرای ۶ ماهه، حدود ۶ میلیون یورو نیازاست که نیم میلیون آن از طریق جابجایی فعالیت ها امکان دارد.

وی همچنین از شورای حکام درخواست کرده که اتخاذ اقدامات توسط آژانس در رابطه با برنامه اقدام مشترک را تایید کند.

آمانو در خصوص گزارش دهی نظارت بر اجرای توافق ژنو نیز اعلام کرده است که علاوه بر گزارش های فصلی، آژانس به صورت ماهانه شورا را در خصوص اجرای فعالیت های راستی آزمایی در رابطه با برنامه اقدام مشترک قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس توافق ژنو آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت نظارت بر اجرای تعهدات هسته ای از سوی ایران را دارد.

توافق ژنو قرار است از روز ۳۰ دی ماه(۲۰ ژانویه) به طور هم زمان از سوی ایران و ۱ + ۵ به اجرا درآید.

بر همین اساس تیمی از بازرسان آژانس به منظور نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران ۲۸ دی ماه وارد کشور شده و در روز ۲۹ دی ماه در مراکز هسته ای تعیین شده از جمله سایت های غنی سازی نطنز و فردو و نیز راکتور تحقیقاتی اراک قرار می گیرند تا در روز ۳۰ دی ماه اجرای تعهدات را به آژانس اعلام کنند.

قرار است هم زمان ایران فعالیت های مربوط به غنی سازی ۲۰ درصدی خود را به تعلیق درآورد. هم چنین بر اساس اظهارات مقامات ایرانی و غربی، ۱ + ۵ نیز بخشی از دارایی های ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار را در روز نخست آزاد خواهد کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار