|
|
کدخبر: ۱۰۴۵۵۸

نقشی که ایران در سوریه بازی کرده نقش بسیار قوی و تاثیر گذار بوده و دست بالا درمنطقه دارد و برای حل مسائل خاورمیانه نمی شود ایران را نادیده گرفت.

به گزارشامیدبه نقل از جام نیوز، شبکه انگلیسی «بی بی سی فارسی» در برنامه ای به بررسی نقش سازنده ایران در عبور از بحران سوریه پرداخت.

کارشناسان این شبکه در جواب سوال مجری برنامه مبنی بر جنگ میان طرف های سوری و اینکه آیا امیدی به نتیجه مثبت از کنفرانس ژنو ۲ بیرون خواهد آمد یا نه، تحلیل خود را ارائه کردند.

«امیر مدنی» از کارشناسان برنامه با اشاره به نقش سازنده ایران در منطقه گفت: «بسیار مشکل است نتیجه ای مثبت از این مذاکرات بیرون بیاید. چرا که وقتی یکی از بزرگترین نقش آفرینان سیاست های خاورمیانه حضور نداشته باشد مشکل است نتیجه ای بیرون بیاید.»

«کامران متین» کارشناس دیگر برنامه نیز افزود: «عدم حضور ایران مساله اختلافات و رقابت منطقه ای ایران وعربستانرا در سوریه متمرکز می کند.»

دیگر کارشناس شبکه نیز با اشاره به نقش سازنده ایران در منطقه خاطر نشان کرد: «بحرانسوریهبدون حضور ایران حل نخواهد شد. با توجه به درگیری های داخلی بین طرف های معارض به نظر می رسد این بحران به این زودی ها حل نشود.»

لینک دانلود ویدئو

کارشناسان دعوت شده به برنامه بی بی سی فارسی با اشاره به مسائل مطرح در کنفرانس ژنو ۲ از امکان ایجاد دولت انتقالی و دست بالای بشار اسد در مقابل طرف های معارض سوری سخن گفتند.

«مدنی» در این خصوص گفت: «وضعیت سوریه بیشتر امنیتی است و گروه های معارض تحت حمایت کشورهای عربی خواستار انتقال قدرت بدون انتخابات هستند اما وضعیت داخلی و میدانی سوریه اجازه این کار را نمی دهد.»

کارشناس دیگر برنامه نیز تاکید کرد: «نقشی که ایران در سوریه بازی کرده نقش بسیار قوی و تاثیرگذار بوده و دست بالا در منطقه دارد و برای حل مسائل خاورمیانه نمی شود ایران را نادیده گرفت.»

خاطرنشان می شود: همزمان با برگزاری نشست ژنو ۲ غالب کارشناسان و ناظران بین المللی با توجه به قدرت منطقه ای و بین المللی ایران و نقش پررنگ ایران در جهت تلاش برای ثبات در سوریه، معتقدند نبود ایران در اجلاس ژنو ۲ این اجلاس را پیشایش با شکست و بی نتیجه بودن مواجه ساخته است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار