|
|
کدخبر: ۱۰۵۹

محافل اقتصادی و مطبوعاتی فرانسه امیدوارند مبادلات تجاری این کشور با ایران از سر گرفته شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از کیهان، روزنامه لوموند در گزارشی با انتقاد از کاهش مبادلات تجاری پاریس - تهران در اثر فشارهای آمریکا اظهار کرد: فرانسه که در سال ۲۰۰۰ میلادی چهارمین شریک تجاری ایران به شمار می‌رفت، از زمان اجرایی شدن تحریم‌ها به رده پانزدهم سقوط کرد زیرا بسیاری از شرکت‌های فرانسوی با وجود سوابق قدیمی حضور در ایران مجبور به خروج از این کشور شدند.


لوموند می‌نویسد: بسیاری از منتقدان دولت فرانسه از مقامات کاخ الیزه انتقاد می‌کنند و معتقدند حتی پاریس در تحریم‌ تهران گوی سبقت را از واشنگتن ربوده است و این موضوع به زیان اقتصاد فرانسه تمام شده است. از هشت سال پیش تاکنون، صادرات فرانسه به ایران هفتاد درصد افت کرده و از دو میلیارد یورو به هشتصد میلیون یورو رسیده است.


«سباستین رینو» پژوهشگر مؤسسه ملی مطالعات راهبردی فرانسه می‌گوید: ‌ «قبل از دوره پنج ساله ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی، فرانسه نخستین شریک صنعتی و تجاری ایران محسوب می‌شد. در واقع می‌توان گفت که این فرانسه است که بار سنگین تحریم‌های ایران را به دوش می‌کشد.


پیشی گرفتن پاریس از واشنگتن و حتی سایر کشورهای اروپایی در ماجرای تحریم ایران در حالی است که سایر کشورها، در برابر تحریم‌ها مقاومت کرده و به این حد از کل منافع اقتصادی خود صرف‌نظر نکردند.


در همین حال رئیس کمیسیون مالی سنای فرانسه هفته گذشته با توصیف اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای بخش خودرو‌سازی فرانسه فاجعه‌انگیز است، از دولت این کشور خواست تا به فوریت از رئیس‌جمهوری آمریکا بخواهد تا بخش صنعت خودروسازی فرانسه را از شمول تحریم‌ها علیه ایران معاف کند.


به گزارش رادیو فرانسه «فیلیپ مارینی» رئیس کمیسیون مالی سنای فرانسه به متن تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: ‌ «صنعت خودروسازی فرانسه با توجه به اهمیت مناسباتی که با بخش صنعت خودروسازی ایران دارد، بزرگترین قربانی این تحریم‌هاست». دهها شرکت فرانسوی فعال در بخش خودروسازی به لحاظ این تحریم‌ها ضرر می‌کنند.


وی افزود: تعطیل شدن سایت‌های متعلق به فرانسه در کوتاه مدت می‌تواند نتایج فاجعه‌انگیزی برای صنایع خودروسازی فرانسه در برداشته باشند و این موضوع، بیکاری گسترده‌ای را در بخش خودروسازی فرانسه به دنبال خواهد داشت.


مارینی، این موضوع را یک اضطرار ملی دانست و از دولت سوسیالیست فرانسه خواست تا بدون فوت وقت در جهت رفع این تحریم‌ها و یا معاف کردن فوری فرانسه از شمول این تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اقدام کند چرا که به عنوان مثال، ایران دومین بازار عمده بین‌المللی برای شرکت ‌PSA فرانسه است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار