|
|
کدخبر: ۱۰۷۷۶۷

بدون بشار اسد سوریه به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد شد

معاون وزیر خارجه ایران گفت که بدون بشار اسد سوریه به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد شد.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا،سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه‌ ایران در گفت‌وگو با روزنامه‌ ایرلندی آیریش اگزمینر، علاوه بر آن هشدار داد که جنگجویانی که از اروپا به سوریه سفر کرده‌اند و به تروریست‌های سوریه پیوستند می‌توانند در نهایت به پایتخت‌های اروپایی بازگردند که این امر وضعیت خطرناکی را به وجود خواهد آورد.

او در گفت‌وگو با این روزنامه‌ ایرلندی، از کشته شدن یک دیپلمات ایرانی در یمن ابراز تاسف کرد و گفت: این یکی از خطراتی است که همه‌ ما را در منطقه تهدید می‌کند. این فقط محدود به یمن نیست و می‌تواند به کل منطقه و شاید اروپا کشیده شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این که آیاتروریست‌هامی‌توانند از سوریه به کشورهای اروپایی که از آن‌جا آمده‌اند بازگردند گفت: چرا که نه؟ آن‌ها در حال عضوگیری هستند من شنیدم که ۸۰۰ نفر از آلمان و ۶۰۰ نفر از فرانسه آمده‌اند. تصور کنید که آن‌ها کارشان را در سوریه با احساس پیروزی به پایان ببرند و به اروپا بازگردند. آن‌ها ممکن است به افغانستان بروند به ایران بیایند یا به اروپا برگردند. این یک خطر مشترک و یک نگرانی مشترک برای همه‌ ماست.

وی علاوه بر آن گفت که حذف بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه به " فروپاشی دولت " منجر می‌شود و افزود: در این صورت ما با وضعیت یک دولت فروپاشیده در سوریه مواجه خواهیم شد که به پناهگاهی برای همه این تروریست‌ها تبدیل خواهد شد.

عراقچی گفت که ایران از این که دعوت رسمی سازمان ملل برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه در ژنو پس گرفته شد، متعجب است.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در فاصله‌ یک روز دعوتش را از ایران پس گرفت و دلیل آن را حمایت نکردن ایران از بیانیه " ژنو ۱ " اعلام کرد.

معاون وزیر امور خارجه‌ ایران گفت: انواع گوناگونی از آن‌ها(تروریست‌ها) تحت حمایت برخی گروه‌ها یا کشورها وجود دارند که از نظر مالی حمایت می‌شوند و این بزرگ‌ترین تهدیدی است که ما با آن روبروییم. متاسفانه برخی از آن‌ها یا برخی از حامیان تروریسم به کنفرانس ژنو در سازمان ملل دعوت شدند، ولی ایران نشد. این عجیب است و باعثمی‌شود ما باور کنیم که شاید یک تمایل حقیقی برای حل این مشکل وجود نداشته باشد.

او ادامه داد که ایران به دنبال سلاح هسته‌یی نیست و علاوه بر آن گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، فتوایی داده است مبنی بر این که تولید تسلیحات هسته‌یی " مطلقا ممنوع " است.

معاون محمد جواد ظریف گفت: امروزه تسلیحات هسته ای بلااستفاده هستند. ماهیت تهدیدها تغییر کرده است. ما چگونه می‌توانیم با استفاده از تهدیدات هسته‌یی با تروریسم مبارزه کنیم؟ آمریکایی‌ها زرادخانه‌ بزرگی دارند، ولی نمی‌توانند در افغانستان یا عراق یا جای دیگر از آن استفاده کنند. حتی رژیم صهیونیستی هم همین‌طور است. آیا آن‌ها می‌توانند از این تسلیحات علیه حزب‌الله یا فلسطینیان یا در غزه استفاده کنند!

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار