|
|
کدخبر: ۱۴۴۴

فرانس۲۴ از کوچ تجار ایرانی مستقر در دبی به بندر خساب عمان در پی تحریم های غرب خبر داد و نوشت این تحریم ها همچنین به رونق قاچاق کالا بین ایران و عمان منجر شده است، قاچاقی که بعضا توسط «خاله ها» نجام می‌گیرد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، شبکه خبری فرانس۲۴ طی گزارشی نوشت با تشدید تحریم های غرب، بسیاری از تجار ایرانی ساکن دبی در حال ترک این شهر و ایجاد کسب و کار در خساب، شهری بندری در عمان هستند که قاچاق کالا به ایران در آن رونق خوبی دارد.
خساب در بخش جنوبی تنگه هرمز تنها ۴۵ کیلومتر با بندر قشم در ایران فاصله دارد. بسیاری از تجار ایرانی که قبلا در امارات کار می کردند، اکنون در خساب مستقر شده اند و کالاهای مختلف را به آنجا منتقل می کنند و از خساب توسط قاچاقچیان به قشم ارسال می کنند.


بر اساس این گزارش که توسط منابع رسمی تایید نشده است پلیس ایران و عمان ظاهرا این اقدامات را نادیده می گیرد. یک عکاس که اخیرا به این منطقه سفر کرده است گفت مقامات عمانی تلاش می کنند از توجه رسانه ها به این منطقه جلوگیری کنند. وی افزود، پس از اینکه تصاویری از قاچاقچیان تهیه کرده، مورد بازجویی قرار گرفته و ناگزیر شده است تا تمام عکس هایش را پاک کند. مقامات عمانی همچنین به این عکاس گفته اند که به ایرانیانی که در خساب کار می کنند، نزدیک نشود.


بسیاری از تجار ایرانی در یکی دو سال گذشته از دبی خارج شده اند، زیرا مقامات اماراتی تحت فشارهای آمریکا کسب و کار و تجارت را برای بازرگانان ایرانی مشکل ساخته اند. حساب های بانکی بسیاری از تجار ایرانی مسدود شده و دیگر نمی توانند از تسهیلات بانکی نظیر دریافت وام بهره مند شوند. کسب اجازه فعالیت نیز بسیار مشکل شده است.

به گفته یک تاجر ایرانی، چنین اقداماتی بسیاری از ایرانیانی را که قبلا عمدتا در امارات فعال بودند، ناگزیر کرده است تا به عمان نقل مکان کنند و از آنجا از طریق بندر خساب کالاهای خود را به ایران قاچاق کنند. وی افزود: «آنها دیگر به سادگی نمی توانند با تجار غیر ایرانی رقابت کنند و متحمل زیان می شوند. تجارت در دبی برای ایرانی ها در حال حاضر تقریبا غیر ممکن شده است.»


بر اساس این گزارش سفر کردن بین قشم و خساب آسان است. انتقال هر محموله توسط قایق های تندرو حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد. معمولا کل پروسه رفتن به خساب، بار زدن کالا و برگشتن به قشم شب هنگام انجام می شود و کالاهای قاچاق قبل از طلوع آفتاب به قشم می رسند.


قاچاقچیان کالاهایی مانند سیگار، لباس، رسیور ماهواره، دارو، لوازم خانگی ساخت کشورهای آسیایی، مواد غذایی خشک و حتی گاهی گوشت یخ زده را به قشم منتقل می کنند. یک شاهد عینی در این باره گفت: من هرگز ندیدم چیزی که استفاده صنعتی دارد از این طریق قاچاق شود. قاچاقچیان همچنین کالاهایی را از ایران به عمان منتقل می کنند. به طور مثال، گوسفند یا بز و گاهی نیز حشیش و تریاک. آنها همچنین سوخت گازوئیل که قیمت آن در ایران بسیار پایین است را قاچاق می کنند و آن را به کشتی های عبوری می فروشند.
وی افزود: «ساکنان محلی(خساب) عمدتا سلفی هایی هستند که معمولا تمایلات ضد شیعی دارند، اما آنها تجار ایرانی شیعه را که موجب رونق کسب و کار شده اند، تحمل می کنند.»


بر اساس این گزارش پلیس در هر دو کشور و به خصوص عمان کاری به قاچاقچیان ندارد. سرمایه گذاری در خساب توسعه پیدا کرده و سطح زندگی مردم محلی بهتر شده است. در بدترین حالت، مشکل با پرداخت رشوه حل می شود.


اما با این وجود، زندگی برای قاچاقچیان چندان هم آسان نیست. آنها پول زیادی نصیبشان نمی شود و مجبورند در طول شب در آبهای خلیج فارس تردد کنند که البته کار خطرناکی است. قایق ها هیچگونه چراغی ندارند تا جلب توجه نکنند. آنها حتی زمانی که سیگار می کشند از قوطی های خالی برای پنهان کردن نور سیگار استفاده می کنند. بسیاری از آنها جان خود را در مواقعی که دریا طوفانی است از دست می دهند. برخی از قاچاقچیان زن هستند که به آنها «خاله» گفته می شود. ماموران به قاچاقچیان زن کمتر شک می کنند.


در خساب انبارهای ۴ هزار متر مربعی وجود دارد که توسط ایرانی ها ساخته شده اند. صاحبان این انبارها ظاهرا هیچ نگرانی ای از اینکه به دردسر بیفتند ندارند. آنها کالاها را در این انبارها ذخیره می کنند تا قیمت ها بالا برود. آنگاه کالاها را به ایران قاچاق می کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار