|
|
کدخبر: ۱۴۹۷۴۳

معاون اول رئیس جمهور خبر داد

معاون اول رئیس جمهور گفت: در صورت همکاری مردم و کسانی که به یارانه نقدی احتیاجی ندارند و از دریافت یارانه انصراف دهند یارانه نقدی اقشار آسیب پذیر افراد جامعه افزایش می یابد.

به گزارشخبرگزاری فارساز شهرستان آمل، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از محور هراز در جمع خبرنگاران درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: فاز نخست هدفمندی یارانه ها دچار آسیب و اشکالاتی بود که برخی از اشکالات آن عمده است.

وی تصریح کرد: عدم تعادل در منابع و مصارف یکی از اشکالات بوده است.

معاون اول رئیس جمهور با اینکه قانون گذار تکلیف کرده بود که ۵۰ درصد از افزایش حامل انرژی به عنوان یارانه به خانواده پرداخت شود، افزود: با این وجود بیش از صد در صد منابع پرداخت شده و رقم قابل توجهی نیز از منابع عمومی و بودجه دولتی اختصاص پیدا کرد.

وی گفت: پس از زمانی که مرحله نخست هدفمندی یارانه ها اجرایی شد تا پایان سال ۹۲ کل منابعی که از محل افزایش قیمت ها حاصل شد، ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مقابل یارانه ۴۵ هزار تومانی که بین افراد توزیع شد رقم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود. ه است.

جهانگیری تصریح کرد: علاوه بر صد در صد پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان، از محل بودجه های دولتی برای اجرای قانون هدفمندی پرداخت شده که این یکی از آسیب های دیگر این طرح در مرحله اول بود.

وی از دیگر اشکالات فاز نخست قانون هدفمندی یارانه را به مبالغ دریافتی از شرکت های وابسته نظیر وزارت نیرو و شرکت های آب و برق بود عنوان کرد و بیان داشت: در این شرایط حدود سه هزار میلیارد تومان از این شرکت ها دریافت شد و به عنوان یارانه در بین مردم توزیع شد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: با رشد حداقلی که باید داشته باشیم سالی پنج هزار مگابایت باید نیروگاه جدید به کشور وارد شود یعنی در یک مدت زمان باید ۱۵ هزار نیروگاه باید در دست اجرا داشته باشیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: باید در طی سه سال و هر سال پنج هزار مگابایت آن به بهره برداری برسد که تاکنون نیروگاه های که در دست اجرا است سه هزار و ۸۰۰ مگابایت است.

وی بیان داشت: در فاز دوم به دلیل شرایط اقتصادی کشور به هیچ وجه قادر به ایجاد شوک قیمتی به حامل های انرژی نیستیم زیرا اقتصاد کشور تحمل لازم را ندارد و اقتصادی که تورم ۴۰ درصدی دارد و در رکود به سر می برد، نمی تواند به آن شوک قیمتی وارد کرد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: با این وجود همه قیمت ها به جز دو مورد در حد ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دارد.

جهانگیری اظهار داشت: در مرحله دوم هدفمندی به بخش درمان توجه ویژه ای داریم و جهت گیری بعدی ما گروه آسیب پذیر و نیازمند جامعه نظیر تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد است و سعی داریم میزان یارانه آنها را از مبلغ ۴۵ هزار تومان بیشتر باشد.

وی گفت: مردم کشور به دلیل مسائل داخلی و نیاز جدی بخش درمان گروه آسیب پذیر، توجه به رفع رکود، تولید و بخش های مانند آب و برق از دریافت یارانه ها انصراف دهند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با اشاره به اینکه قانون گذار مکلف کرده است یارانه را به نیازمندان پرداخت کنیم یادآور شد: از ۲۰ فروردین آغاز ثبت نام مرحله دوم شروع می شود و امیدواریم کسانی که به تشخیص خودشان نیازمند دریافت یارانه هستند نام نویسی کنند.

انتهای پیام / ۸۶۰۱۲ / ل

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار