|
|
کدخبر: ۱۵۱۴۲۷

تکرار / باهنر در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس مجلس گفت: اگر همگرایی و همدلی که در کشور وجود دارد، بیشتر شود، در این مقطع هم ملت ما نشان می دهد که می توانیم در سال های نه چندان طولانی اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر را پایه گذاری کنیم.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیمبا اشاره به نام گذاری امسال ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی "، گفت: در سال های اخیر مقام معظم رهبری بحثهایی را که مطرح کرده اند و برای نامگذاری سال ها اعلام کرده اند، به طور عمده، بحثهای اقتصادی بوده است.

وی افزود: سال گذشته هم به " حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی " از سوی معظم له نامگذاری شده بود که به لطف خدا، حماسه سیاسی به نحو احسن توسط مردم محقق شد، اما در بعد اقتصادی قدم های جدی برداشته نشد. البته در دو سه سال اخیر دولت دهم هم با معضلات و مشکلاتی روبرو شدیم که بعضی از سیاست هایی که در داخل کشور بود، مدبرانه نبود؛ اما فشار تحریم ها نیز مقداری کار را سخت تر کرد.

نایب رئیس مجلس در همین زمینه تصریح کرد: متأسفانه در زمانی که دولت دهم به دولت یازدهم تحویل داده می شد، شاخص های عمومی اقتصادی ما شاخص های خوبی نبود، البته الان هم هنوز اتفاق خیلی مهمی نیفتاده است، اما شروع کار دولت یازدهم در بعضی از مسائل مانند کنترل سطح عمومی قیمت ها و نظایر آن شروع خوبی بوده است، اما در بخش تولید که محور اصلی اقتصاد کشور ما را تشکیل می دهد، هنوز قدم جدی برداشته نشده است؛ البته انتظار نداشتیم که دولت ظرف ۶ ماه بتواند معجزه ای انجام دهد

باهنر با بیان اینکه در اواخر سال گذشته اقدامات سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد و در نهایت رهبر معظم انقلاب اسلام با اصلاحاتی آن را ابلاغ فرمودند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در ۲۳ الی ۲۴ بند به طور مفصل و روشن برای مردم دستگاه ها تبیین کردند. البته پس از آن جلسه ای با سران قوا و یک جلسه هم با دست اندرکاران سه قوه داشتند در واقع اقدامات کارشناسی بسیار دقیق و عمیقی بر روی آن انجام شده است.

وی تأکید کرد: طبیعی بود که در سال جاری نیز یکی از بحثهای اساسی کشور ما، بحثهای اقتصادی باشد که بر این اساس رهبر انقلاب، مقوله فرهنگ را نیز به آن اضافه کردند. بنده معتقدم که فرهنگ فضای تنفسی یک جامعه است. کشور باید بتواند در آن فضا تنفس کند؛ اگر فضای فرهنگی و غبارآلوده بوده و گرفتاری داشته باشد، اقدامات دیگر مانند سیاست و اقتصاد به ناکجا آباد می رود.

**تشکیل شرکت های دانش بنیان باید در جهت تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی کلید بخورد

نایب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه ردپاهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در قوانین برنامه پنجم توسعه و اصلاح فضای کسب و کار وجود داشته است، اظهارداشت: البته قانون اصلاح فضای کسب و کار قانون مترقی ای بود، اما دولت دهم اعتقادی به این قانون نداشت و آن را اجرا نکرد، اما دولت یازدهم حداقل گفته است که کار را شروع می کند.

باهنر با بیان اینکه در قانون بودجه سال ۹۳ نیز ردپاهایی برای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گذاشته شده تا دولت بتواند تحولات اقتصادی در کشور بودجود آورد، افزود: رهبر معظم انقلاب در مقدمه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اصل ۴۴ و هدفمندی یارانه ها را مطرح کرده اند که این موارد می تواند زمینه ای برای تحولاتی باشد که دولت می تواند در اقتصاد کشور و در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه شعار و عملکرد ما در حوزه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید روان کردن تولید باشد، اظهارداشت: بنده معتقدم که توجه به تولید در چارچوب در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید دورن زا و برون نگر باشد، یعنی در جهت تولید باید همه امکانات داخلی را مدنظر قرار دهیم، البته این تولید فقط برای کشور ما نباید باشد، بلکه باید برون نگر باشد و ما بتوانیم با اقتصاد جهانی کار کنیم و سهم خودمان را از بازارهای جهانی به صورت عادلانه و دقیق کسب کنیم.

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های عظیم کشور از نظر معادن و استعدادها و نیروی انسانی فعال و با اراده اشاره کرد و گفت: تشکیل شرکت های دانش بنیان باید در جهت تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی کلید بخورد و جامعه، دولت و مجلس نیز در این بخش هم نشان دهد، که ما سایر بخش ها و عرصه ها می تواند از گردنه های حساس عبور کند.

باهنر تأکید کرد: بنده معتقدم که اگر همگرایی و همدلی که در کشور وجود دارد، بیشتر شود، در این مقطع هم ملت ما نشان می دهد که می توانیم در سال های نه چندان طولانی اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر را پایه گذاری کنیم.

**مقطع مشترک مجلس نهم و دولت یازدهم را مقطعی مهم و طلایی می دانم

وی در ادامه مورد سطح تعامل دولت و مجلس در سالجاری نیز، گفت: بنده معتقدم که سطح تعامل دولت و مجلس در سالجاری خوب است و فکر می کنم که همکاری های زیادی بتوانیم داشته باشیم. بنده مقطع مشترک مجلس نهم و دولت یازدهم را که دو سال از آن باقی مانده است را مقطع مهم و طلایی می دانم که می توان از این فرصت استفاده های بسیاری کرد.

نایب رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: مجلس حتما از دولت به شرط اینکه اعتدال، خردگرایی و تکیه بر علم و دانش و مشورت را که شعار اصلی اش بوده را رعایت کند، حمایت می کند. البته این حمایت در چارچوب این است که دولت به وظایف خودش نیز در راستای حل مشکلات عمل کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار