|
|
کدخبر: ۱۵۴۱۱۵

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس:

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس گفت: رها کردن فضای فرهنگی کشور به حال خود موجب گسترش ویروس های فرهنگی بیگانه به داخل شده و کالبد فرهنگی کشور را دچار بیماری و ضعف می کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به الزاماتی که در بخش فرهنگی وجود دارد، گفت: در فضای فرهنگی امروز کشور آلاینده هایی وجود دارد که باید به صورت جدی در پالایش این فضا ورود پیدا کرده و اجازه ورود این آلاینده ها را نداد، در این راستا همه باید به مسئولیت خود عمل کنند، ما نمی توانیم فضای فرهنگی را به بهانه های واهی رها کنیم، چرا که رها کردن فضای فرهنگی کشور به حال خود موجب گسترش ویروس های فرهنگی بیگانه به داخل شده و کالبد فرهنگی را دچار بیماری و ضعف می کند.

* دغدغه رهبری در حوزه فرهنگ کمتر از اقتصاد نیست

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دغدغه رهبری در حوزه فرهنگ کمتر از اقتصاد نیست، گفت: فرهنگ از نیازهای واقعی جامعه بوده و نامگذاری امسال با مطالعات میدانی و کاملا دقیق و به جا صورت گرفته است.

وی بیان کرد: نامگذاری سال های گذشته بیشتر با انتخاب عناوین اقتصادی همراه بود، اما امسال مقام معظم رهبری فرهنگ را به اقتصاد افزوده است که این نشان دهنده اهمیت فرهنگ به اندازه اقتصاد و بلکه بیشتر از آن است چرا که یک جامعه بدون فرهنگ نمی تواند یک اقتصاد سالم داشته باشد و به همین دلیل به وابستگی کشانده می شود.

* برخی مدیران بی میل نیستند پنجره را به سمت اردوگاه فرهنگی بیگانه باز کنند

سلیمی تصریح کرد: متاسفانه روزنه هایی در پاره ای از مدیریت های فرهنگی کشور به وجود آمده و گاها مشاهده می شود برخی مدیران بی میل نیستند پنجره را به سمت اردوگاه فرهنگی بیگانه باز کنند و آنچنان که باید بر فرهنگ اسلامی ایرانی استوار باشند، پایبند نیستند و اینها موجب شده است که امسال موضوع فرهنگ به عنوان یک دغدغه مهم مد نظر مقام معظم رهبری قرار گیرد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر در بخش تولیدات فرهنگی مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی گام های بلندی در کشور برداشته نشده است و در این بخش یک نوع رخوت و سستی وجود دارد.

سلیمی افزود: همچنین در بحثالگو سازی در بخش های اجتماعی، ملی، اداری و شخصیت های قابل اعتماد جامعه دچار سهل انگاری شده و مجموعه این عوامل موجب شده که مقام معظم رهبری به موضوع فرهنگ به صورت خاص نگاه کنند.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ از نیازهای واقعی جامعه بوده و نامگذاری امسال به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» با مطالعات میدانی و کاملا دقیق و به جا صورت گرفته است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ باید گفت مدیران و مسئولان نباید صرفا نگاه شعاری به این موضوع داشته باشند، بلکه باید تکالیف خود را به صورت جدی انجام دهند و با جدیت به این بحثورود پیدا کنند.

* کوتاهی موجب گرفتار شدن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در گرداب فرهنگ غرب می شود

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعلل و کوتاهی در پرداختن به موضوع فرهنگ موجب خواهد شد که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در گرداب فرهنگ غرب گرفتار شود، بیان کرد: مسئولان و مدیران فرهنگی نباید از مسئولیتی که بر عهده گرفته اند، فرار کنند، متاسفانه گاها اظهار نظرهایی شنیده می شود که نشان دهنده مسئولیت گریزی برخی از مسئولان است که باید با دقت بیشتری چنین اظهار نظرهایی بیان شود.

وی، مشارکت در بخش تولیدات فرهنگی را از دیگر الزامات این بخش دانست و ادامه داد: باید در این حوزه رویکرد جدیدی را تجربه کرد، تولیدات فیلم، کتاب، روزنامه و حتی تولیدات فرهنگی که از طریق تریبون های تاثیرگذار صورت می گیرد، باید با درک حساسیت این مهم صورت گیرد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز نیازهای نوینی فراروی ما گشوده شده است، خاطر نشان ساخت: فضای جدیدی که در جامعه امروز به وجود آمده، نیازمند مسیرهای جدید است و با تکیه بر روش های دمده شده و غیر کارا نخواهیم توانست این مسیر را مدیریت کنیم.

سلیمی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در کشور به وضوح در حوزه فرهنگی به چشم می خورد، سیاست های متفاوتی است که با رفتارهای متناقض بعضی از مسئولان پیگیری می شود و این رفتارها به شدت آسیب زا هستند.

* انتخاب مدیران غیرمتخصص باعثایجاد شکاف در حوزه فرهنگ می شود

وی در پایان اذعان داشت: برای حل مشکلات فرهنگی باید در مهندسی فرهنگی اقدامات اساسی را ساماندهی کنیم، امروز خلاءهای جدی در حوزه مهندسی فرهنگی در کشور وجود دارد، در بخش مدیریت فرهنگی و در انتخاب مدیران باید نهایت دقت صورت گیرد، مدیرانی باید در حوزه فرهنگ مسئولیت را بر عهده گیرند که از تخصص و توانمندی لازم برخوردار باشند، چرا که انتخاب مدیران غیر متخصص باعثایجاد شکاف و رخنه در حوزه فرهنگ می شود.

انتهای پیام / ۸۷۰۰۱ / ذ۴۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار