|
|
کدخبر: ۱۵۶۲۹۸

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس با باین اینکه وزارت خارجه نباید نماینده جدیدی به سازمان ملل معرفی کند، گفت: دستگاه دیپلماسی باید به خاطر عدم صدور روادید برای ابوطالبی از آمریکا شکایت کند.

حجت الاسلام وحید احمدی رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، در واکنش به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی دولت این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، اظهار داشت: آمریکایی ها تصمیمی در این زمینه گرفته اند که از نظر حقوقی حرکت آنها در این خصوص حرکت صحیحی نیست.

وی ادامه داد: اگر مقر سازمان ملل متحد در خاک آمریکا مستقر است به معنای این نیست که آمریکایی ها بتوانند و بخواهند به دلخواه خودشان برای دادن ویزا به نمایندگان سایر کشورها عمل کنند؛ این موضوع تابع مقررات بین المللی است و آنها در این زمینه حق ورود ندارند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی افزود: در هر حال آمریکایی ها تصمیمی را در این زمینه گرفته اند که این تصمیم عناد آنها را نسبت به جمهوری اسلامی نمایان می کند و نشان می دهد که آنها همچنان به دنبال بهانه جویی هستند که با کوچکترین مستمسکی به فرض اینکه آقای ابوطالبی در دوران تسخیر لانه جاسوسی مترجم بوده، مانع از دادن ویزا شوند.

**جمهوری اسلامی ایران باید بر روی موضع خود مُصر بایستد

حجت الاسلام احمدی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید بر روی موضع خود مُصر بایستد و از طریق سازمان ملل و مراجع مربوطه موضوع را دنبال کند و فشار خود را بر آمریکایی ها زیاد کند تا نتیجه مورد نظر را بگیرد.

وی در خصوص لزوم شکایت وزارت خارجه ایران از آمریکا به سازمان ملل و نهادهای بین المللی تأکید کرد: این حق طبیعی جمهوری اسلامی ایران است به این دلیل که اگر سازمان ملل چنانچه در خاک آمریکا مستقر است برای افرادی که در آنجا به عنوان نماینده کشورها می خواهند مشغول به کار شوند، باید دارای مجموعه مقررات بین المللی باشد و اینکه آمریکایی ها بخواهند از فرصت و امتیاز استقرار سازمان ملل در خاک کشورشان بهره برداری کنند و به هر شکلی که خودشان بخواهند با نمایندگان سایر کشورها در صدور یا عدم صدور ویزا برخورد داشته باشد، نمی تواند از منظر حقوق بین المللی مبنای حقوقی قابل تأییدی داشته باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: البته ممکن است آمریکایی ها در ارتباط با این موضوع سابقه ای داشته باشند و اولین مورد آنها نباشد و ممکن است برای جمهوری اسلامی ایران نخستین مورد باشد ولی با توجه به مصوبه آمریکایی ها مبنی براینکه که کسانی که به هر نحوی به منافع آنها آسیب رسانده اند یا صدمه ای وارد کرده اند بدون اینکه نامی از آقای ابوطالبی برده شود فعلاً منظور آنها از این مصوبه آقای ابوطالبی بوده است.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه وزارت خارجه نباید نماینده جدیدی به سازمان ملل معرفی کند، خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا از طریق نهادهای بین المللی قابل پیگیری و بررسی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار