|
|
کدخبر: ۱۵۸۶۰۴

لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سوال از وزیر نفت راجع به کرسنت به علت ورود شورای عالی امنیت ملی از دستور کار خارج شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان پیش از سوال از وزیر نفت گفت: بنده ضمن احترامی که به آقای مصباحی مقدم دارم اما باید بگویم که اسم ایشان نه در لیست اخطاردهندگان و نه در لیست تذکردهندگان نبود اما به ایشان اجازه طرح اخطار داده شد و اولین بدعتی است که هیئت رئیسه فقط به لیست اخطاردهندگان توجه می کند و به لیست تذکرات توجهی ندارد و پی در پی ۴ اخطار مطرح شد.

وی در ادامه گفت: ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی سازوکار طرح سوال و کلید خوردن آن و همچنین طرح آن در کمیسیون و صحن مجلس را مشخص کرده است. بند ۵ آن به صراحت می گوید، وزیر مورد سوال، ظرف ۱۰ روز باید به مجلس بیاید و حداکثر ۱۰ روز وزیر می تواند آن را به تاخیر بیندازد همچنین در تبصره ۲ نیز تصریح می کند که هیئت رئیسه مکلف است چنانچه سوالات قابل طرح در صحن ایجاب کند، یک جلسه علنی را به سوالات اختصاص دهد.

نادران تاکید کرد: قانون هیچ اختیاری برای جابجا کردن سوالات و تاخیر انداختن به طرح سوالات در صحن علنی مجلس را به هیئت رئیسه مجلس نداده بلکه تکلیف قائل شده که هر هفته یک جلسه علنی را اگر تعداد سوالات بیش از ۴ بود به سوال اختصاص دهد.

نماینده تهران تصریح کرد: بنده بیش از ۸ و بلکه قریب به ۱۰ ماه است از وزیر نفت راجع به پرونده کرسنت و دعوایی که در داوری لاهه مطرح است، سوال کردم و بنده منافع ملی را تشخیص می دهم و به اندازه افرادی که مسئول هستم، نسبت به منافع ملی کشور دلسوزی دارم اما نمی دانم علی رغم اینکه به هیئت رئیسه مراجعه کردم چرا در دستور کار قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: وقتی بنده به هیئت رئیسه مراجعه کردم و این موضوع را پرسیدم گفتند ما سوال راجع به کرسنت را از دستور کار خارج کرده ایم و آن را در صحن مطرح نمی کنیم و آقای تسلی بخش گفت که آقای رئیس گفته است سوال از وزیر نفت راجع به کرسنت را از دستور کار خارج کنید اما ماده ۲۰۹ چنین اختیاری را به هیچ کدام از اعضای هیئت رئیسه نداده است.

نادران همچنین در خصوص بحثپیش رو نیز تصریح کرد: طبق قانون اساسی همه وزرا نسبت به آنچه در هیئت دولت تصمیم گیری می شود، مشترکا مسئول هستند و نمی توان گفت وزیری مسئولیت ندارد بلکه مسئولیت مشترک است و عمومی و خصوصی ندارد و زمانی که مسئولیت مشترک بود، لازم است وزیر به سوال نمایندگان پاسخ دهد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر نادران اظهار داشت: شما گفتید رئیس مجلس چنین حرفی را زده است، اما بحثرئیس مجلس نبود بلکه این موضوع در هیئت رئیسه بحثشد و چون جزو موضوعاتی است که شورای عالی امنیت ملی وارد شده ما نمی توانیم ورود کنیم. قبلا هم در جلسه ای به دوستان گفته بودم که موضوع این است.

وی ادامه داد: از نظر ما این سوال با سوال طرح شده فرقی ندارد و سوال از وزرا نیز جزو حقوق نمایندگان است که می توانند آن را طرح کنند لذا طرح نشدن سوال در خصوص کرسنت ریشه دیگری دارد که آن هم قانونی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار