|
|
کدخبر: ۱۵۸۶۴۷

مشروح / رئیس جمهور در جمع مردم زاهدان:

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور در زاهدان با بیان اینکه نخستین قدم ها برای برداشتن تحریم ها با تدبیر دولت یازدهم و حمایت مردم اتخاذ شد، گفت: ایران در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود، اما توسعه فناوری را به حول و قوه الهی ادامه می دهد.

به گزارشخبرگزاری تسنیماززاهدان، حجت الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش دراستادیوم ۱۷ شهریور زاهدان حضور و در جمع مردم این شهر به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود با بیان اینکه سلام و درود به مردم غیور، قدردان و مردم عزیز سیستان و بلوچستان داریم، اظهار کرد: سیستان سرزمین اسطوره های تاریخی و بلوچستان صاحب کهن ترین فرهنگ ایرانی است.

وی افزود: سیستان و بلوچستانی را باید از نو شناخت؛ برخی فکر می کنند سیستان و بلوچستان یعنی محرومیت، سیستان و بلوچستان یعنی توفان های شن، سیستان و بلوچستان یعنی استان ناامن درحالی که این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست.

سیستان و بلوچستان سرزمین ظرفیت های بزرگ معدنی و تجاری است

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است، سیستان و بلوچستان سرزمین ظرفیت های بزرگ معدنی، تجاری، ترایزیتی، کشاورزی، آبزیان و سرزمین بسیار مهم برای توسعه های پیش رو است.

وی تصریح کرد: سرزمین سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر ترکیبی از دو قوم و از دو آئین از یک دین است اما سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است، هم اقوام در سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی، در زیر پرچم ایران اسلامی عزیز هستند.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما هم افتخار می کنیم که پیرو قرآن مجید و پیروز سنت پیامبر عظیم الشان اسلام و دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت(ع) هستیم.

تامین امنیت سیستان و بلوچستان باید همراه با کمک مردم باشد

حجت الاسلام روحانی در ادامه با بیان اینکه نخستین نکته امنیت این سرزمین است، گفت: همه مردم و همه کسانی که در این استان زندگی می کنند امنیت بر دوش شماست، امنیت برعهده شماست و نیروهای مسلح کمک شما برای ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین هستند.

وی افزود: تمام اقوام، طوایف، سنی و شیعه همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم، ما همه تابع قانون اساسی هستیم، ما همه زیر پرچم رهبر معظم انقلاب هستیم.

همه مردم ایران از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند / شهروند درجه ۲ نداریم

رئیس جمهور تصریح کرد: در این قانون اساسی بین اقوام تفاوتی وجود ندارد، در این قانون اساسی بین پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد تمام مردم زیر لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند، ما در این کشور شهروند درجه ۲ نداریم؛ بر این کشور شایسته سالاری حاکم است.

وی افزود: هرکه شایسته تر مقامی برتر باشد مسئولیتی سنگین تر خواهد داشت، فرقی نمی کند، بنده بسیار خرسندم که در این استان هم معاون استاندار شیعه و سنی وجود داشته و هم فرماندار از تمامی طیف ها به ویژه بانوان وجود دارد.

هیچ تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: ما براساس قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم؛ همچنان که دیدیم شما مردم غیور این استان زمانی که چند نفر از مرزداران و مرزبانان به ناروا و ظالمانه توسط گروهک تروریستی به گروگان برده شدند همه یکصدا و با ندایی واحد و با استقامت و وحدتی مثال زدنی حرف زور را نپذیرفتید.

وی با بیان اینکه بنده سپاس مردم ایران اسلامی را به شیعه و سنی، علما، ریش سفیدان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان تلاش کردند، تقدیم می کنم، گفت: استان سیستان و بلوچستان به غیر از امنیت و مسائل امنیتی باید توسعه یابد، این مسئله قدم به قدم سایه خود را در سراسر استان پهن می کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش اظهار کرد: انشاءالله به حول قوه الهی از شروع این سفر برای کشف و شناسایی معادن ذی قیمت مس، روی، قلع، طلا و آهن اقداماتی آغاز و اقدام می شود، دولت به همین منظور در منطقه شرق استان بودجه ای را مقرر می کند.

وی افزود: درحال حاضر ۸ گروه جهت شناسایی فعالیت دارند که این گروه ها در راستای شناسایی و استخراج معادن ذی قیمت تلاش می کنند تا در این راستا شاهد تحرک در زمینه معادن و صنایع معدنی باشیم.

ایجاد مناطق ویژه پتروشیمی در ایرانشهر

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: ایجاد مجتمع های پتروشیمی در ایرانشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی و ایجاد مناطق ویژه پتروشیمی در ایرانشهر در دستور کار دولت است.

وی با بیان اینکه برای پروژه های آب های تحت فشار استان برنامه های ویژه ای داریم، خاطرنشان کرد: مجموعا حدود یکصد هزار هکتار در این دولت که سال به سال قابل ارتقاست آبیاری تحت فشار اجرایی می شود تا شاهد توسعه، رشد و شکوفایی کشاورزی در استان باشیم.

توسعه بندر چابهار جزو برنامه های این دولت است

رئیس جمهور افزود: استان سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاید یک تحول بزرگ باشد چراکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه بندر چابهار جزو برنامه های این دولت است، اظهار کرد: مرحله اول و دوم توسعه این استان در دولت یازدهم اجرایی می شود و آن هم با اجرای راه آهن چابهار - زاهدان - فرهج و اتصال آن به راه آهن سراسری و افغانستان و آسیای مرکزی؛ قطعا با انجام این طرح شاهد توسعه و تحول در سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

دنیا در توافق ژنو به حق هسته ای و غنی سازی ایران اسلامی اذعان کرد

حجت الاسلام روحانی گفت: کشور ما در سال های گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه و بی تدبیری های مدیریتی شاهد مشکلات فراوانی بود که این امر با کمک شما و با هدایتی که کشور از سوی مقام معظم رهبری و قانونی اساسی خواهد داشت تا در ماه های آینده شاهد شکسته شدن تحریم ها باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نخستین قدم ها برای برداشتن تحریم ها با تدبیر دولت یازدهم و حمایت مردم اتخاذ شد، امروز شاهد شکسته شدن برخی از آنها هستیم، مهمتر آن که دنیا در توافق ۱ + ۵ به حق هسته ای و غنی سازی ما اذعان کرد.

ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست ولی توسعه فناوری را ادامه می دهد

وی خاطرنشان کرد: در این مذاکرات به دنیا اثبات خواهیم کرد آنچه که به ایران در گذشته گفته شده دروغ بوده است، ایران در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود، اما توسعه فناوری را به حول و قوه الهی ادامه می دهد.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه تحریم ضد حقوق بشرانه را قدم به قدم خواهیم شکست، تاکید کرد: کشورمان در سال های آینده شاهد توسعه و شکوفایی در سراسر کشور از جمله سیستان و بلوچستان خواهد بود، اینجا یعنی سرزمین سیستان و بلوچستان مرز جغرافیایی ایران است اما مرز فرهنگی نیست، اینجا سرزمینی است که فرهنگ اعتدال اسلام به شبه جزیره هندوستان و بنگال در طول قرن ها صادر شده است.

مردم سیستان و بلوچستان، بزرگترین صادر کننده فرهنگ اسلام و اعتدال هستند

رئیس جمهور تصریح کرد: قند پارسی توسط سیستان و بلوچستان به بنگال رسیده شما نه تنها مرزبانان خوب جغرافیایی هستید بلکه بزرگترین صادر کننده فرهنگ اسلام و اعتدال بوده و صادرکننده فرهنگ ایرانی به منطقه بوده اید.

وی افزود: من از تمام شما مردم غیور سیستان و بلوچستان می خواهم واسطه فرهنگی و اتصال قوی بین ملت ایران شرقی و حتی شمالی این سرزمین باشیم، ما به قوه الهی شاهد همبستگی و برابری در این سرزمین هستیم و تفاوتی بین اقوام و پیروان مذاهب در این سرزمین وجود نداشته و ندارد.

اگر یک رای هم از سیستان و بلوچستان نداشتم، توسعه این استان را وظیفه دولت می دانستم

حجت الاسلام روحانی اظهار کرد: در دولت یازدهم شاهد تحولی بزرگ در زمینه گاز، آب، بنادر، راه آهن، مسیر ترانزیت و صادرات استان خواهیم بود؛ من وظیفه دارم به توسعه این استان کمک کنم نه تنها به خاطر بیشترین رای شما مردم در انتخابات که خط اعتدال بوده است البته آرای شما برای من افتخار است اما حتی اگر یک رای هم از این استان نداشتم توسعه سیستان و بلوچستان را وظیفه دولت یازدهم می دانستم.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه انشاالله در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی شاهد تحول در استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در سفرهایی که به کشورهای اطراف از جمله افغانستان و عمان که همسایگان این استان هم هستند، داشتم، یکی از اهداف ما توسعه این استان بوده است.

تاکید بر حق آبه مردم سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند در سفر روحانی به افغانستان

وی تصریح کرد: همچنین در سفر به افغانستان حق آبه مردم استان از رودخانه هیرمند مورد تاکید قرار گرفت و از این رو شاهد آبادانی هامون، جازموریان، تالاب ها و رودخانه ها خواهیم بود، امیدواریم روز به روز شاهد تعالی و توسعه بیشتر در این استان باشیم.

رئیس جمهور گفت: زنده باد ایران، زنده باد اسلام، زنده باد ایمان، زنده باد اتحاد، زنده باد اعتدال؛ شاد و موفق و پیروز باشید.

انتهای پیام / آ

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار