|
|
کدخبر: ۱۶۱۰۳۵

سرلشکر صفوی:

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: هیچ فقیری نبایستی بدلیل هزینه درمانی بمیرد و آسیب ببیند و سلامت حقیقتا مانند امنیت است که فقیر و غنی هر دو بطور یکسان و عادلانه بایستی از آن برخودار شوند.

به گزارشخبرگزاری فارس، سردار سرلشکر یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در جمع کارکنان و پزشکان دانشگاه بقیه الله و در مراسم تودیع و معارفه مسئولین کلینیک دندانپزشکی امام خمینی(ره)، ضمن تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت فاطمه(س) و ولادت حضرت امام خمینی و روز زن، در تفسیر ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، گفت: بر اساس قانون اساسی، بایستی بصورت یکسان، خدمات سلامت و پزشکی برای عموم جامعه تسری داده شود و در بحثسلامت بر خلاف سایر موارد مثل مسکن و خودرو و… هیچ فقیری نبایستی بدلیل هزینه درمانی بمیرد و آسیب ببیند و سلامت حقیقتا مانند امنیت است که فقیر و غنی هر دو بطور یکسان و عادلانه بایستی از آن برخودار شوند.

وی افزود: موضوع اصلی این است که انسان سالم محور توسعه است، سلامت همه جانبه یعنی سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و حتی معنوی ریشه موفقیت در جامعه است. آیا جامعه ای که سالانه ۱۰ هزار کشته ناشی از تصادفات با میانگین سنی ۳۵ سال دارد جامعه ای سالم است؟ و عوارض اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این موضوع چقدر است.

صفوی در بیان ضرورت تهیه پیوست سلامت برای طرحهای کلان توسعه ای گفت: آیا توسعه جاده های کشور اگر منجر به افزایش تصادفات شود صحیح است؟ اگر آمار تولید خودروهای غیر ایمن، بالا رود و آمار کشته ها به تبع آن افزایش یاید آیا این افزایش تولید است؟ لذا مقام معظم رهبری فرمودند برای طرح های کلان توسعه ای پیوست سلامت تهیه شود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به ضرورت تمرکز مدیریت و راهبری حوزه سلامت در وزارت بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر دستگاه های مختلفی اعم از وزارت بهداشت، وزارت رفاه – بیمه درمانی، بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح، هلال احمر، بهزیستی و… متولی سلامت هستند. لذا اختیار این حوزه بین دستگاه های مختلف پخش است و مقام پاسخگویی با وزارت بهداشت است. با ابلاغیه مقام معظم رهبری تمرکز اختیارات و پاسخگویی در سیاست گذاری و نظارت به وزارت بهداشت محول شد.

صفوی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای برخورداری بیشتر اقشار کم درآمد از حوزه بهداشت و درمان، گفت: باید یارانه بخش سلامت به اقشار آسیب پذیر هدایت شود، مثلا اگر همه مردم ۳۰ درصد هزینه دارو را می پردازند فقرا ۵ درصد بپردازند. اگر دهک های بالا ۱۰ درصد هزینه بستری را می پردازند، هزینه بستری فقرا صفر شود. چون بدترین حالت این است که فرد بیمار، فقیر هم باشد این فرد هیچ وقت از سیکل فقر و بیماری در نمی آید چون بیماری او فقر بیشتری می آورد و فقر او بیماری بیشتری ایجاد می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از خدمات اکبری و کارکنان مجموعه دندانپزشکی امام خمینی تقدیر و تشکر کردند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار