|
|
کدخبر: ۱۶۱۲۵۶

مطلبّی در میزگرد «بررسی ابعاد مختلف توافقنامه ژنو و مذاکرات جامع»:

یک طلبه درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه تعهد برای رفع نگرانی غرب مانند دادن چک سفید امضاست، گفت: رهبری ۲۰ فروردین فرمودند که هیچ تیمی حق ندارد ایران را از دستاوردها و حقوق خود محروم کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، مهدی مطلبّی طلبه درس خارج حوزه علمیه قم با حضور در میزگرد «بررسی ابعاد مختلف توافقنامه ژنو و مذاکرات جامع» که با حضور چهار تن از نمایندگان نامه ۱۲هزارنفری نخبگان به رئیس صدا و سیما درخبرگزاری فارس، برگزار شد، اظهار داشت: توافقنامه ژنو ماحصل ۱۰ سال گفتمان دیپلماسی و قالب دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بود و از این جهت جایگاه ویژه ای دارد که بعد از ۱۰ سال یک چالش بزرگ بین ایران و قدرت های جهانی را پایان می دهد.

مطلبّی افزود: ما ۱۰ سال بود که دنبال این توافق بودیم اما هیچگاه برگه ای و یا سندی از توافقمان با قدرت های بزرگ نداشتیم.

این فعال سیاسی به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه در توافقنامه ژنو حقوق هسته ای، حق غنی سازی و تحریم ها ترک برداشت گفت: آقای روحانی در اظهارات خود سه ادعا را مطرح کردند بنابراین همین سه ادعا بهترین موضوع برای نقد توافقنامه ژنو است.

وی به چهارمین بند معاهده NPT اشاره کرد و بیان داشت: در سال ۱۹۶۸ که این توافقنامه امضا شد مضمون این توافقنامه نوعی تبعیض بین کشورها بود اما حفظ معاهده ۴ NPT این حق به همه کشورها برای غنی سازی در عرصه تولید داده شد اما تاکید داشت که کشورها نباید به سمت سلاح هسته ای بروند.

مطلبّی ادامه داد: ما در طول این ۱۰ سال همواره می گفتیم که جزو NPT هستیم و به تعهدات عمل می کنیم اما از حقوق خود که در NPT به آن اشاره شده است ذره ای عقب نشینی نخواهیم کرد.

این طلبه درس خارجه حوزه علمیه قم معتقد است که آمریکا اگر توانایی اش را داشته باشد حق هیچ کس را در تعهدنامه نمی دهد اما چون در سال ۱۹۶۸ فضای جهانی بر ضد آنها بود مجبور شدند در ماده ۴ معاهده NPT تصریح کنند که همه کشورها حق غنی سازی دارند بنابراین چون در آن زمان شکست خوردند و در عمل این حق را از کشورها گرفتند به گونه ای که آمریکا هنوز حق غنی سازی ژاپن را قبول ندارد.

وی ادامه داد: ما یک توافق بین المللی به نام NPT پشت سر گذاشتیم اما باز هم آمریکایی ها به همراه هم پیمانان خود در عرصه حقوق بین الملل برای ما محدودیت ایجاد کردند.

وی حق غنی سازی، رآکتور آب سنگین اراک و بازفرآوری را سه چرخه اصلی در حقوق هسته ای کشورمان برشمرد و گفت: درخصوص بحثبازفرآوری هم در گام نخست و هم در گام نهایی به صراحت تصریح شده که ایران حق بازفرآوری را ندارد.

*ما به معنای واقعی کلمه آب سنگین اراک را تعطیل کردیم

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه طبق توافقنامه ژنو در گام نخست ایران حق هیچ پیشرفتی در تاسیسات هسته ای اراک را ندارد گفت: ما به معنای واقعی کلمه آب سنگین اراک را تعطیل کردیم چراکه در گام اول تعهد کردیم که در گام نخست هیچ پیشرفت بیشتری نداشته باشیم و در گام نهایی هم گفته اند باید تمام نگرانی های آب سنگین اراک برطرف شود.

* تعهد برای رفع نگرانی غرب در بحثهسته ای مانند دادن چک سفید امضاست

وی با طرح این پرسش که اگر ایران عضو NPT است آیا آب سنگین اراک ایجاد نگرانی می کند اظهار کرد: استفاده از کلمه full چه معنی ای دارد؟ باید توجه شود که استفاده از کلمه ای تمام چه مبنای حقوقی ای می تواند داشته باشد چراکه ما هر اقدامی که انجام دهیم غربی ها می گویند ما همچنان نگرانی داریم و اینکه ما بپذیریم نگرانی آنها را برطرف کنیم مانند دادن چک سفید امضا به غرب است.

مطلبّی در مورد حق غنی سازی نیز گفت: آقای عراقچی گفته اند که آقای رئیس جمهور اشتباه کرده است که گفته حقوق هسته ای را به دست آورده ایم چون ما در این توافقنامه چیزی به نام حقوق هسته ای به دست نیاورده ایم.

این طلبه درس خارجه حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی ۱ + ۵ می گوید که ما باید اطمینان یابیم که ایران منحصرا به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است همین واژه اطمینان جزو کلماتی است که در مبنای حقوقی اندازه ندارد یعنی هر لحظه می توانم بگویم ما هنوز آن اطمینان را حاصل نکرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه ۱ + ۵ در مذاکرات شفاهی خود نیز گفته است رشته های مرتبط هسته ای را از دانشگاه هایتان بردارید گفت: این مباحثشفاهی بین ۱ + ۵ طبق مصاحبه هایی است که تیم مذاکره کننده در دور اول توسط افرادی همچون ناصری و موسویان اذعان شده است.

مطلبّی در ادامه خاطرنشان کرد: در توافقنامه ژنو عدم تحریم های جدید مرتبط با هسته ای توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا نگاشته شده است اما به آمریکا که می رسد همه چیز تغییر می کند و در توافقنامه نیامده است که دولت آمریکا در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره از تصویب تحریم جدید خودداری کند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: بعد از توافقنامه ژنو تاکنون سه تحریم در خصوص ایران صورت گرفته است که این تحریم ها ناقض توافقنامه است به گونه ای که آقای لاوروف در هر سه مورد بیانیه داد که توافقنامه ژنو نقض شده است اما آقای ظریف چنین برداشتی را ندارد.

وی افزود: آقای ظریف می گوید که تحریم های آمریکا علیه ایران تحریم جدیدی نبوده بلکه یک سرچشمه از قبل داشته است و هم اکنون به روزرسانی شده است بنابراین بنده چند سوال از آقای ظریف دارم.

«آقای ظریف آیا تفسیر شما از توافقنامه ژنو مورد قبول همه اعضا است؟ اگر شما پاسدار منافع ملی کشور هستید آیا باید از تفسیر آمریکا دفاع کنید؟ اگر شما می گویید که این تحریم های جدید باید از رگ و ریشه معنای جدید باشد ما در زمان آقای احمدی نژاد نیز می خواستیم در چهار گوشه کشور غنی سازی انجام بدهیم اما انجام نشد بنابراین می توانیم با همان تفسیری که شما از آن سخن می گویید شروع به ساخت کنیم و بگوییم این تصمیم قبل از توافقنامه ژنو گرفته شده بود.»

*تیم مذاکره کننده حق ندارد دائم بگوید مذاکرات زیر نظر رهبری است

مطلبّی با تاکید بر اینکه اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای حق ندارند هرجا بنشینند بگویند این مذاکرات زیر نظر رهبری است گفت: حضرت آقا در ۲۰ فروردین امسال در دیدار با مسئولان انرژی هسته ای گفتند که هیچ تیمی حق ندارد ایران را از دستاوردها و حقوق محروم کند.

این طلبه درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما با نگاشته شدن همین غیر جاری قبول کردیم که تحقیق و توسعه تا قبل از آذر متوقف شود ما همچنین پذیرفتیم که تعداد سانتریفیوژ های خود را اضافه نکنیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از تعهدات ما با آمدن غیر جاری در توافقنامه ژنو این بود که اگر یک سانتریفیوژ ما منفجر شود ما حتی اجازه جایگزین نداریم و به عنوان مثال اگر ۶ تا سانتریفیوژ داشتیم و یکی از آنها ترکید یا منفجر شد باید با ۵ سانتریفیوژ باقی مانده کار کنیم و اجازه جایگزینی نداریم.

*رئیس پتروشیمی گفت هنوز تحریم ها تکان نخورده است

مطلبّی تاکید کرد: کجای توافقنامه اجازه داده که تحقیق و توسعه صورت بگیرد بنابراین این دیپلماسی مدام نگوید که کار ما زیر نظر مقام معظم رهبری است چراکه رهبری اظهارات خود را صریح بیان می کند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه ۴ ماه از توافقنامه ژنو گذشته اما تحریم ها همچنان بر جای خود باقی است گفت: تیم دیپلماسی کشور مشخصاً بگویند که کدام یک از این تحریم ها برداشته شده است؛ آنان می گویند که ما تحریم پتروشیمی ایران را برداشته ایم اما رئیس پتروشیمی کشورمان می گوید که هنوز تحریم ها تکان نخورده است؛ رئیس قطعات هواپیمایی کشور نیز می گوید هنوز با مشکل روبه رو هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما میز مذاکرات را ترک نمی کنیم اما چون آنها خلف وعده انجام دادند ما نیز تعهدات را متوقف می کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار