|
|
کدخبر: ۱۶۱۲۵۸

حجت الاسلام باقرزاده در میزگرد «بررسی ابعاد مختلف توافقنامه ژنو و مذاکرات جامع»

یک کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه نباید اجازه داد پرونده هسته ای ماهیت هولوکاستی به خود بگیرد، خاطرنشان کرد: دولت باید اجازه دهد تا منتقدان در دانشگاه ها و رسانه ملی توافقنامه ژنو تحلیل و بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، حجت الاسلام باقرزاده یک کارشناس حقوق بین الملل با حضور در میزگرد «بررسی ابعاد مختلف توافقنامه ژنو و مذاکرات جامع» که با حضور چهار تن از نمایندگان نامه ۱۲هزارنفری نخبگان به رئیس صدا و سیما درخبرگزاری فارس، برگزار شد، گفت: اصل مذاکرات یک راهبرد اصلی در نظام اسلامی است اما اینکه صرفا از طریق مذاکره بتوانیم به دستاورد برسیم امر درستی نیست بنابراین همان گونه در فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شده است، ملت با بصیرت و بیداری در بعد نظارتی و همگانی به دولت کمک کند.

وی ادامه داد: امروزه تعابیری در زمینه بحثهسته ای استفاده می شود که باید مسئله هسته ای را از کف خیابان ها جمع کنیم که این جمع شدن اگر به این معناست که در زمینه سیاست های کلان کار غیر تخصصی انجام نشود حرف درستی است اما اگر بنا بر این است که درباره بحثهای مهم کلان و استراتژی نظام به دور از نظر نخبگان تصمیم گیر شود، این حرفی مخالف نظر مقام رهبری است و این امر باید اصلاح شود.

این کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس نیز زمزمه هایی به گوش می رسید که کشوری که ارتش دارد چه نیازی به حمایت مردمی و بسیج دارد، خاطرنشان کرد: در آن زمان قصد داشتند با این مطرح کردن چنین سخنانی زمینه تضعیف و دلسرد کردن مردم از هشت سال دفاع مقدس انجام دهند که موجب شکست ایران در جنگ می شد، امروز به نظر می رسد دست هایی در کار است که نخبگان و مردم را از اطلاع یابی از آنچه در عرصه دیپلماسی اتفاق می افتد بی خبر بگذارند و مردم را دلسرد کنند که این امر با استراتژی مقام معظم رهبری مخالف است.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده به حمایت نخبگان و مردم احتیاج دارد، تصریح کرد: ما هم قبول داریم که باید از موضع گیری های غیرفنی، غیرتخصصی جلوگیری شود اما در جریان قرار گرفتن نخبگان در زمینه مذاکرات هسته ای به نفع سیاست های کلی نظام است به همین منظور از مدت ها پیش برخی از نخبگان به عرصه آمدند و فارغ از اینکه آنان را متهم به بیسوادی یا موضع گیری های غیرتخصصی کنند، دیدگاه خود را درباره دستاوردهای هسته ای بیان کردیم تا افکار عمومی در جریان روند مذاکرات هسته ای قرار بگیرد.

رسانه ملی فضای مونولوگ مذاکرات هسته ای را بشکند

این کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه همه نخبگان باید در این امر به دستگاه دیپلماسی کمک کنند، خاطرنشان کرد: اخیرا نامه هایی نسبت به نهادهای اطلاع رسانی و مسئولان رسیده است تا فضای مونولوگی که اکنون در زمینه هسته ای حاکم است برداشته شود و در زمینه هسته ای شفاف سازی شود تا مردم بدانند که در تیم مذاکره کننده وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و نخبگان اجازه تحلیل و بررسی درباره توافقنامه را در دانشگاه ها و رسانه های ملی پیدا کنند.

حجت الاسلام باقرزاده به نامه مقام معظم رهبری به روحانی پس از امضای توافقنامه ژنو اشاره کرد و گفت: اگر این نامه مقام معظم رهبری خطاب به روحانی را بررسی کنیم، خواهیم دید که در این نامه ادعاهایی شده بود که وقتی جواب مقام معظم رهبری را می بینیم، متوجه می شویم که اطمینانی که دولت دارد برای رهبری حاصل نشده و تمام دستاوردها به طور معلق هستند.

وی با اشاره به ادبیات به کار گرفته شده در حکم لغو تنباکو در زمان قاجار از سوی آیت الله میرزا رضای شیرازی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب که رهبری حکیم و مدبر هستند از ادبیاتی استفاده نمی کنند که بار این مذاکرات به پای کل نظام و رهبری گذاشته شود و دقتی که مقام معظم رهبری در این نامه به کار گرفته اند نشان می دهد که ایشان نمی خواهند بار این مذاکرات و مسئولیت آن را بپذیرند.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از اساتید، دانشجویان خواسته اند که در زمینه هسته ای حساسیت به خرج دهند، تصریح کرد: پرونده هسته ای کشور ما به یک دولت یا به یک مقطع خاص محدود نمی شود بلکه کل نظام را در بر می گیرد.

وی با انتقاد از اینکه نقش نمایندگان مجلس درباره مذاکرات هسته ای کمرنگ است، خاطرنشان کرد: اگر این توافقنامه را معاهده بین المللی در نظر بگیریم این پرسش مطرح می شود که چرا نمایندگان در این زمینه به خوبی وارد نمی شوند و یا چرا به آنان اجازه ورود داده نمی شود تا جایی که آنان نامحرم محسوب می شوند در حالیکه نمایندگان مجلس نمایندگان مردم هستند که باید در جریان جزئیات ریز مذاکرات هسته ای قرار بگیرند.

این کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه در قطعنامه ذکر شده است که چارچوب این توافقات در سطح اختیارات قوه مجریه است، خاطرنشان کرد: پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ما می توانیم به راحتی از زیر بار این معاهده دست بکشیم درحالی که اگر محکم کاری های لازم صورت نگیرد مسئله هسته ای کشورمان به طور مجدد به شورای امنیت بازگشته و فشارهای بین المللی به ایران وارد می شود که نخبگان باید نسبت به این امر حساسیت داشته باشند.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه پس از امضای مذاکرات بین ایران و گروه ۱ + ۵ دولت های غربی با اعمال تحریم های مکرر توافقنامه ژنو مورد نقض قرار داده اند، خاطرنشان کرد: اساسا پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که مذاکرات انجام شد که از تحریم ها فاصله بگیریم اما در عمل به دلیل ندانم کاری ها، اهمال کاری ها و سستی هایی که صورت گرفته است شاهدیم که نه تنها نتیجه ای برای ما به همراه ندارد بلکه دست آنان را برای اعمال تحریم ها در زمینه حقوقی باز کرده است.

وی ادامه داد: در این توافقنامه بر این امر تأکید شده است که دولت آمریکا پس از امضای این توافقنامه تحریم های هسته ای را گسترش نمی دهد اما این امر به معنای لغو همه تحریم ها نیست و شاهدیم که آنان گزینه های دیگری را بر روی میز شامل حقوق بشر و دیگر خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی را بیان می کنند که این امر بر خلاف منویات مقام معظم رهبری است چرا که اجازه ای که به تیم مذاکره کننده داده شده بود تنها در زمینه مذاکرات هسته ای بود.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه متن توافقنامه به نفع دولت های غربی و آمریکاست اظهار داشت: نقطه ضعفی که این توافقنامه دارد این است که دست دولت غربی و آمریکا را برای اعمال تحریم ها باز می گذارد چراکه بر اساس این توافقنامه نمی توانیم انتقادی را به آنان وارد کنیم اما دست آنان برای این امر باز است و دولت های غربی و آمریکا بر خلاف روح توافقنامه ژنو عمل کردند.

وی با بیان اینکه اشتباه تیم مذاکره کننده آن بود که در زمینه به رسمیت شناخته شدن حق فناوری هسته ای نیز با دولت های غربی به مذاکره پرداخته اند، تصریح کرد: یکی از دیگر از نگرانی های نخبگان درباره مسئله هسته ای، ذکر شدن شروطی برای به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی است در حالی این شروط دست و پاگیری برای برنامه هسته ای ایران است که تیم مذاکره کننده هسته ای باید در برای حفظ آن در مذاکرات تلاش می کردند نه آنکه حق غنی سازی به رسمیت شناخته شود.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه محدودیت های این توافقنامه دست ایران را برای ادامه برنامه هسته ای ایران می بندد خاطرنشان کرد: در این توافقنامه حتی محل انجام برنامه غنی سازی مشخص نشده است و دولت های غربی و امریکایی می توانند پس ازاین محدودیت های بیشتری را اعمال کنند بنابراین رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی نباید از خط قرمزهایی که در زمینه مذاکرات هسته ای با آن روبرو بودیم عبور می کردند.

این کارشناس حقوق بین الملل ادامه داد: دولت یازدهم نباید در این باره با دولت های غربی و آمریکایی مذاکره می کرد چراکه این امر از جمله نگرانی هایی است که نخبگان با آن روبرو هستند و دستگاه دیپلماسی باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی با اشاره به تعهد ایران در زمینه برطرف کردن نگرانی های شورای امنیت خاطرنشان کرد: برخی نگرانی های شورای امنیت تنها بهانه ای برای اعمال فشار علیه ایران است که ما نمی توانیم این نگرانی ها را برطرف کنیم بنابراین راضی کردن آنان میسر نیست چرا که اکنون نیز شاهدیم پس از توافقنامه ژنو نیز آنان مسائل دیگری را مانند حقوق بشر، گزینه نظامی مطرح کردند که جای تعجب است که مسئولان دستگاه دیپلماسی باید موضع گیری قاطعانه ای را نسبت به این امر اتخاذ کنند.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه دولت در گام اول این مذاکره امتیازهای بسیاری را به دشمن داده شده است، اظهارداشت: دشمن اکنون اطلاعات بسیاری را در زمینه میزان معادن اورانیوم بدست آورده است که این نگرانی را برای نخبگان به همراه داشته است.

با پرونده هسته ای مانند هولوکاست برخورد نشود

وی ادامه داد: اکنون پرونده هسته ای کشورمان ماهیت هولوکاستی پیدا کرده است که این وجهه خوبی برای دولت به همراه ندارد که بهتر است دولت به منتقدان اجازه دهد تا در این زمینه دیدگاه های خود را بیان کند.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تیم مذاکره کننده را بچه های انقلاب معرفی کرده اند، تصریح کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تیم مذاکره کننده باید حمایت کاملی را از آنان انجام داد، اما این امر به معنای آن نیست که نخبگان به نقد توافقنامه نپردازند بلکه بهتر است دولت با رویکرد بهتری در این قبال وارد شود و با دید بازتری به این مسئله نگاه کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم حساسیت تیم مذاکره کننده از نقش و تاثیر انرژی هسته ای در حیات مردم کشورمان اظهارداشت: مسئله هسته ای ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد مطرح شدن عباراتی مانند اینکه چرخ سانتریفیوژها باید با چرخ زندگی مردم بچرخد به این معنا است که این دو مقوله را از یکدیگر جدا دیدند در حالی که که شاید در ۵۰ سال آینده ارزش و اهمیت فعالیت های سوختی در مقابله با انرژی هسته ای بسیار اندک باشد بنابراین توجه به این مسئله حیاتی است.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه مسئله هسته ای یک مسئله حاکمیتی است که نمی توان آن را با سود و زیان اقتصادی سنجید، خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین عباراتی را به کار می برند که به نظر می رسد تفکر آنان این است که مسئله هسته ای بازده اقتصادی برای کشور به همراه ندارد اما در واقعیت اینگونه نیست.

وی در پایان با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس برای یک خاکریز یا یک شهر چقدر از جوانان کشورمان از جان خود گذشتند، تصریح کرد: آیا در آن زمان نیز نمی توانستیم به گونه ای دیگر عمل کنیم بنابراین دستگاه دیپلماسی باید بداند که دانشمندان هسته ای از جان خود گذشته اند تا ملت ایران بتواند به دستاورد هسته ای برسد بنابراین نباید در این امر نباید خللی ایجاد شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار