|
|
کدخبر: ۱۶۱۳۹۷

رحمانی در جلسه علنی مجلس:

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با طرح این سؤال که صنعتی که استراتژی ندارد چگونه می تواند شکوفا شود؟ گفت: مشکلات صنعت کشور راه حل یک شبه ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی امروز(یکشنبه) ۳۱ فروردین در صحن علنی پس از گزارش وزیر صنعت و معدن در سخنانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حرکت صنعت کشور بر اساس برنامه گفت: صنعت کشور ما از چالش های متعددی رنج می برد.

وی با ذکر این نکته که اگر ما صرفا در نطق مطالبی بیان کرده و وزرا آنها را شنیده و سپس هر دو صحنه را ترک کنیم، چه فایده ای دارد، اظهار کرد: ۱۰ سال پیش که آقای اسحاق جهانگیری وزیر صنایع بود نامه ای فرستاد و استراتژی صنعتی کشور را ابلاغ کرد اما دولت بعد با این استدلال که نیاز به اصلاح دارد آن را منتفی اعلام کرد.

رحمانی ادامه داد: سال گذشته در مراسم تودیع و معارفه آقای جهانگیری دوباره بحثآن را مطرح کردیم و حقیقت برگشتیم به اول خط.

وی با طرح این سؤال که صنعتی که استراتژی ندارد چگونه می تواند شکوفا شود؟ گفت: امروزه هیچ حرکت قابل توجهی در امر تولیدات صنعتی نشده است؛ ما فقط وارد کننده ایم. ما چند برابر شرق آسیا ظرفیت تولید موتورسیکلت داریم و بیش از کل خاورمیانه ظرفیت تولید رب گوجه فرنگی.

رئیس کمیسیون صنایع ظرفیت بالای تولید فولاد در کشور به واسطه معادن متعدد سنگ آهن را یادآور شد و گفت: علت خام فروشی مواد معدنی اکنون وارد کننده فولاد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات صنعت کشور راه حل یک شبه ندارد، بیان کرد: دولت باید ارائه راهبرد را در اولویت قرار دهد؛ ما الان در شمال سرسبز در کرمان و در بندرعباس به تولید فولاد می پردازیم که این نشان می دهد ما در این باره راهبرد مشخص نداریم و منابع خود را هدر می دهیم.

رحمانی با اشاره به اینکه دولت تاکنون شرح وظایف وزارت صنایع و معادن را به مجلس ارائه نداده است، گفت: ما می خواهیم از وابستگی به نفت خلاص شده در حالی که بهترین جایگزین آن معادن است.

وی با اشاره به قصور دولت و مجلس در عدم اختصاص سهم مناسب تولیدکنندگان و مناطق معدنی که عمدتا نیز محروم هستند، گفت: مصوب شده است ۱۵ درصد درآمد معادن در همان منطقه شان هزینه شود در حالیکه در سال ۹۱ و ۹۲ ریالی به این مناطق داده نشده است. با این وصف چطور می خواهیم صنایع را به شهرهای محروم ببریم.

رئیس کمیسیون صنایع با تاکید مجدد بر اصلاح سیاست گذاری دولت در این بخش گفت: برای زیرساخت ها ۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است که مجلس این رقم را افزایش داد؛ کشور ما جزو ۱۰کشور برتر معدنی جهان است و همه عناصر جدول مندلیف را در خود دارد. این در حالی است که صرفا ۲۰ درصد معادن اکتشاف شده است.

وی افزود: امسال ۳۵ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادند؛ با این رقم چه می توان کرد؟ ما می خواهیم خودرو، آلومینیوم و فولاد تولید کنیم. من از دولت می خواهم که برنامه بدهد و به همراه مجلس فکری به حال این بخش بکند.

رحمانی با اشاره به اینکه تنها سازمان معدنی کشور یعنی ایمیدرو در حد نابودی رسیده است، گفت: ۹۰ درصد واگذاری های صنایع از بابت رد دیون است. به عنوان مثال ماشین سازی به بانک صادرات و پالایشگاه به وزارت دفاع واگذار شده است؛ کجای این کار خصوصی سازی است؟

وی راه اندازی وزارت فرش در یکی از کشورهای همسایه را متذکر شد و گفت: در برنامه امسال موضوع آلومینیوم شهر سراب حذف شده است.

رئیس کمیسیون صنایع با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: ۱۰ قلم اول تولید ما اصلا بر اساس دانش نیست؛ همه مواد خام و یا اقلامی مانند پسته است که از دولت انتظار داریم در بودجه ۹۴ این را اصلاح کنند.

وی با اشاره به اینکه پروانه هایی که امروز وزارت صنایع صادر می کند مبتنی بر فناوری نیست، گفت: نقدینگی برای تولید مانند آب برای زراعت است. امروز نیمی از ظرفیت تولید ما خالی است.

رحمانی تصریح کرد: بانک مرکزی باید در این خصوص سیاست گذاری می کرد؛ ۳۷ درصد تسهیلات باید به بخش تولید اختصاص می یافت در حالی که ۲۳ درصد داده شده است که یک بخش از آن دلالی است.

وی با اشاره به اینکه در حوض نمی توان نهنگ پرورش داد و نیاز به دریا می باشد، گفت: سرمایه بانک ملی ما اکنون یک میلیارد دلار است؛ اگر می خواهیم تورم و اشتغال حل شود راه حل یک شبه ندارد و باید سیاست ها اصلاح شود.

رئیس کمیسیون صنایع با هشدار نسبت به روند هدفمندی یارانه ها اظهار کرد: بخش تولید که مزیت آن انرژی ارزان بود، مورد بی مهری قرار گرفته با این حال من لازم می دانم از همه تولیدکنندگان تشکر کنم که با همه مشکلات ایستاده اند.

وی انتظار خود از دولت را تصویب ادامه بندهای مربوط به برنامه صنعتی کشور دانست و در پایان با اعلام نگرانی نسبت به پایین بودن دستمزد بازرسان نظارت بر قیمت ها گفت: ما بازرسی وممانعت از گرانفروشی را به کسانی سپردیم که خود مشکل درآمدی دارند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار