|
|
کدخبر: ۱۶۱۷۱۲

لاریجانی در همایش بین المللی زنان:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بی عفتی برای مرد و زن دارای اشکال است، گفت: بکاربردن کلمات عجیب در مورد زنان مانند ضعیفه و عیال و مواردی از این دست در فرهنگ اسلامی جایز نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی فاطمه بانوی مهر، در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز میلاد حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشت: امیدواریم که از انفاس قدسی حضرت فاطمه زهرا(س) اینگونه جشن هایی توفیق یابد. البته لازم است زندگی ایشان الگوی همه ما و به خصوص زنان قرار گیرد.

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم برای مکاتب مختلف داشتن الگوهای برتر است. یکی از نمادهای علو یک مکتب در انسان های فرهیخته آنهاست که به عنوان الگوهای آن مکتب معرفی می شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه باید تفحص کرد که در کدام مکتب می شود الگویی مانند حضرت فاطمه زهرا(س) را یافت، افزود: فاطمه زهرا(س) محور ولایت است و شخصیت معصومی است که دارای جایگاهی برتر در ولایت تکوینی و تشریعی است.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از نقاط برجسته مکتب اهل بیت داشتن شخصیت های معصوم است. اگر ما چنین شخصیت بزرگی مانند حضرت فاطمه را داریم، باید سبک زندگیمان را از ایشان بگیریم و گفتار و رفتار ایشان را مبنای زندگیمان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مکان ها و نقاط حساس افتراق بین مکتب اسلام با سایر مکاتب در موضوع زن نهفته است، گفت: شاید در رسانه ها به کرات شنیده باشیم که گاهی به نظام جمهوری اسلامی نیز خرده می گیرند که چرا شما نظام و سبک زندگی ما را نمی پذیرید. البته غربی ها اینطور از ما خرده می گیرند و در شیوه نظام قضایی هم آن را مشاهده می کنیم.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: چون سیر تحولات بشر را به لیبرالیسم متکی می دانند، انتظار دارند که شیوه زندگی آنها را همه جهان بپذیرند.

لاریجانی ادامه داد: در همین تماس های دیپلماتیک به آنها گفته شده که مکتب اسلام که یک نظام نوین و همراه با تتبع هزار و چهارصد ساله است و اگر شما این توانایی را دارید با علمای ما بحثکنید. اینطور نیست که شما آنچه را دریافت کرده اید، مورد قبول بشر است. یکی از موارد مورد نزاع حضور و جایگاه زنان در جامعه است. البته این مسئله کوچکی نیست و باید خیلی به آن توجه کرد.

وی در ادامه به بخشی از آثار شهید مطهری در مورد نقش و جایگاه زنان در مکتب اسلام اشاره کرد و گفت: شهید مطهری در این باب کتاب هایی نوشته اند که برخی بزرگان دیگر نیز تحقیقاتی در این زمینه داشته اند که حضرت آیت الله جوادی آملی نیز یکی از آنهاست.

رئیس مجلس تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که دو نظام فکری وجود دارد که هر دو نظام را باید با دقت مورد توجه قرار داد.

لاریجانی در همین زمینه ادامه داد: شهید مطهری مسئله ای را مطرح کرده است. وی می گوید که ما در اینکه در طول تاریخ به زنان ظلم شده، تردید نداریم. زنان در غرب نیز گرفتاری های بیشتری داشته اند. زنان تا چند دهه قبل در کشورهای اروپایی حق رای نداشتند.

وی در همین زمینه اضافه کرد: آنهایی که می خواستند کلید سعادت را به زنان بدهند، حتی برای آنها حق رای نیز قائل نبودند و به زنان به عنوان موجود ضعیف نگاه می کردند.

رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد: برای رفع این ظلم دو رویکرد بوجود آمده است. یک رویکردی است که در غرب از آن یاد می شود و آن همان چیزی است که امروز می بینیم. البته برخی مسائل را حل کرده اند، اما در مسائلی دچار مشکلات جدید شده اند.

تولد انسان های " آویزان و یله " در غرب

لاریجانی یکی از آثار مخرب فرهنگ غرب را تولید کردن انسان های بی خانمان و یله دانست و افزود: هایدگر به عنوان یکی از متفکران غربی که نگاه نقادانه به فرهنگ غرب دارد، معتقد است که پس از دوره مدرنیته ما شاهد انسان های بی خانمان هستیم. این انسان ها به هیچ مرجع متعالی متصل نیستند و حالت آویزان دارند که این حالت یله بودن از سست بودن بنیان خانواده محسوب می شود.

وی گفت: امروز غرب نیز مرد و زن را بی خانمان کرده و افراد اتکایی ندارند.

رئیس مجلس تصریح کرد: بلوغ انسان از نظر ششخصیتی و هویتی در خانواده شکل می گیرد. البته خانواده صرفا برای استراحت و زاد و ولد نیست. شخصیت انسان و هویت او از خانواده شکل می گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه هویت انسان در جامعه شکل نمی گیرد، بلکه هویت انسان در جامعه به بهره برداری می رسد. اگر خانواده به هم بریزد شاهد به هم ریختگی در جامعه می شویم.

وی ادامه داد: گاهی می بینیم که برخی از رجال برجسته وقتی می خواهند از همسرشان جدا شوند، مانند این است که گویی وسیله ای را کنار می گذارند. البته این سبکی استف اما مشکلاتی بوجود می آورد. شهید مطهری این مسئله را یک نوع افراط می داند.

رئیس مجلس در ادامه به برخی دیگر از آثار مطهری در این زمینه اشاره کرد و گفت: از طرفی شهید مطهری می گوید که شرایطی که در برخی از سنت های جوامع شرقی وجود دارد این است که برخی از امتیازات را از زنان سلب کرده اند که این موضوع بیشتر جنبه سلیقه ای دارد و این نگاه را متحجرانه می داند.

لاریجانی افزود: شهید مطهری می گوید که این افراط و تفریط ها مرجعی در اسلام ندارد، بلکه موضع اسلام موضع اعتدالی است.

وی با بیان اینکه به عقیده شهید مطهری زنان در اسلام فقط نباید پرده نشین باشند گفت: البته او اختلاط به شیوه غربی را نیز نمی پذیرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: از سنت های غلط اصرار به خانه نشینی زن و بی خبر گذاشتن او از مسائل اجتماعی است. البته خانه بسیار مهم است، اما محروم سازی بحثدیگری است.

لاریجانی با بیان اینکه افراط در تحقیر زن از نظر قوای عقلانی نیز نسبت به مردان جایز نیست، گفت: زنان جایگاه های متفاوتی برای تکامل انسانی دارند.

وی در ادامه عدم استقلال اجتماعی زنان را یکی دیگر از آسیب های فرهنگی در این حوزه به عقیده شهید مطهری دانست و افزود: اینکه زن همیشه باید حرف دیگران را به معنی فکر بپذیرد و از آن تبعیت کند، نوعی تحقیر است. زن باید صاحب رای باشد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بی عفتی برای مرد و زن دارای اشکال است، گفت: بکاربردن کلمات عجیب در مورد زنان مانند ضعیفه و عیال و مواردی از این دست در فرهنگ اسلامی جایز نیست. شهید مطهری معتقد است که در اسلام هر زنی به نام خودش شناخته می شود. زن باید به نام خودش خطاب شود، زیرا این کار برای او ایجاد ارزش و اعتبار می کند.

لاریجانی با بیان اینکه اختیاراتی که برای مرد و زن قائل شده اند با روح اسلامی مغایر است، گفت: شهید مطهری معتقد است که تساوی مرد و زن به معنای عدالت نیست اما باید وظایف و اختیارات با روحیات و خلقیات زن متناسب باشد.

وی ادامه داد: اجازه خروج زوجه بدون اذن زوج، نوعی افراط محسوب می شود. البته شهید مطهری نیز نسبت به رفع زن از فتوا دادن و یا دخالت در شئون حکومت اشکالاتی دارد که البته برخی از آنها در عادات اجتماعی ما ریشه دارد. البته او توانسته در این مورد ترقی ایجاد کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: شهید مطهری معتقد است که نتیجه این افراط ها این است که وقتی توجهی به قرآن و سنت آن نمی شود، شاهد افراط و تفریط هستیم.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: شهید مطهری جایگاه زن را به عنوان یک انسان مستقل که دارای حقوق مادی است، می داند. او معتقد است که نقش زن و مرد مکمل یکدیگر است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری حضور زن در اجتماع را ضروری می داند، خاطر نشان کرد: البته این به معنای نادیده گرفتن جایگاه خانواده نیست، بلکه نباید به جایگاه خانواده نیز ضربه وارد شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شهید مطهری معتقد است که زنان حق فتوا دارند، افزود: شهید مطهری حق حضور در اجتماع و تحصیلات را نیز برای زنان قائل است. البته کسب جایگاه های اجتماعی باید در خور شان و جایگاه زنان باشد.

لاریجانی تاکید کرد: زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه حضور یافتند به طوریکه سهم آنها در دانشگاه ها بیشتر از مردان است. در نهضت اسلامی ما زنان همواره نقش کانونی داشته اند. زنان در دوران دفاع مقدس نقش بسیار ممتازی داشتند و نقش آنها امروز نیز در فعالیت های سیاسی برجسته است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مسائل رویکرد شهید مطهری در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: البته لازم است جنبه های دیگری از اعتقادات شهید مطهری در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: شهید مطهری معتقد است که مسئله خانواده و نوع ترکیبش و تاثیری که در افراد می گذارد با اجتماع کاملا متفاوت است. او روابط خانوادگی را به فعل و انفعالات شیمیایی تشبیه می کند.

وی ادامه داد: درست است که در جامعه عدالت حاکم است، اما در خانواده عدالت نیست، بلکه عواطف حاکم است که این عواطف باعثمی شود که شخصیت ها هویت پیدا کنند. در جامعه ای که روابطش اسلامی است نباید نقش و کارکرد خانواده را نادیده بگیریم. کارکرد جامعه متفاوت از کارکرد خانواده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این تصور بوجود آمد که جامعه و رادیوتلویزیون اسلامی است و لازم نیست که خانواده روابط عاطفی را به سختی پیگیری کند که شهید مطهری همواره به آن تاکید داشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه خانواده کارکرد شخصیت ساز دارد، افزود: کارکرد جامعه شخصیت سازی نیست بلکه بهره برداری از شخصیت سازی هایی است که در خانواده انجام شده است. ما هرگونه گسترش برای روابط اجتماعی برای زنان قائل می شویم باید به اینکه نکته توجه داشته باشیم که کارکرد خانواده مثل قبل از عواطف سرشار باشد.

وی ادامه داد: جامعه ای که می خواهد به کمال برسد نمی تواند بدون خانواده سالم آن راه را طی کند. عوامل بیرونی که می تواند در شخصیت افراد موثر باشد از طریق اینترنت و رسانه هاست. اگر فرزندان ما از طریق عوامل بیرونی خلوت نشین شوند و رابطه رسانه ای جایگزین روابط عاطفی شود، آسیب وارد می شود. البته بنده به گسترش رسانه ها قائل هستم اما استفاده از آنها در جای خودش لازم است به طوریکه " دز " آنها باید رعایت شود. تکوین شخصیت نه به وسیله رسانه ها و نه بوسیله روابط اجتماعی شکل نمی گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: هم قوانین و هم رسانه های ما باید به این موضوع توجه کنند که در جامعه شخصیت افراد مورد بهره برداری قرار می گیرد و ساخته نمی شود. رهبر معظم انقلاب نیز به کرات تذکر داده اند که راهی که ما دنبال می کنیم، لزومی ندارد که از شرایط دیگران استفاده کنیم، بلکه باید بررسی عمیق نسبت به آنها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر ما الگوی برتری مانند حضرت فاطمه زهرا(س) را داریم، باید به این الگوها رجوع کنیم. به خصوص عالمان دین که به علوم آشنایی کامل دارند، باید الگوی ما قرار گیرند. فکر می کنم بخش های قانونگذاری و هم اجرایی باید تامل بیشتری متناسب با تفکرات اندیشمندان در زمینه حقوق زنان و روابط اجتماعی درون خانواده داشته باشند. امیدواریم که اینگونه جلسات ما را به تامل بیشتر به حقوق و جایگاه زنان رهنمون کند و شاهد جامعه سالم و پویایی باشیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، در پایان این همایش از زنان فرهیخته و نخبه کشورهای اسلامی و همینطور زنان نخبه کشورمان توسط رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور آیت الله تسخیری رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سردار فضلی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار