|
|
کدخبر: ۱۶۱۹۵۵

فارس گزارش می کند

این روزها ساختمانی ۳۶ طبقه در خیابان پنجاه و دوم منطقه منهتن نیویورک تبدیل به چالشی جدید میان ایران و ایالات متحده آمریکا شده است.

گروه امنیتی دفاعیخبرگزاری فارس-این روزها ساختمانی ۳۶ طبقه در خیابان پنجاه و دوم منطقه منهتن نیویورک تبدیل به چالشی جدید میان ایران و ایالات متحده آمریکا شده است.

ساختمانی که قرار است با توقیف آن از سوی دستگاه قضایی نیویورک به فروش رسیده و پول آن در میان بازماندگان خانواده های آمریکایی کشته شده در انفجارهای بیروت و الخبر عربستان برسد.

اما سؤال اینجاست که این برج ۳۶ طبقه با وجود تمام خصومت های میان ایران و ایالات متحده امریکا درست در وسط قلب تجاری نیویورک چه می کند که حالا نوبت به توقیف آن رسیده باشد.

*ارثیه غصبی ثروتمندترین مرد آسیا

سرنخ داستان برج ۳۶ طبقه خیابان پنجم نیویورک را می توان در سال های دهه بیست شمسی جستجو کرد.

زمانی که محمدرضا شاه به دنبال سروسامان دادن به باقیمانده مایملک پدر خود بود.

رضاشاه در شهریور ۱۳۲۰ و زمانی که ایران را ترک می کرد ثروت عظیمی از خود به جای گذاشته بود که بخش اعظم آن مرتبط به توقیف آبادی ها و زمین های زراعی بود. رضاشاه را شاید بتوان در پایان سلطنت خود با در اختیار داشتن نزدیک به یک هزار آبادی و روستا، سهام های گوناگون در کارخانجات قند و سیمان و همچنین حساب های گوناگون دلاری در لندن ثروتمندترین مرد آسیا عنوان کرد.

ثروتی که اداره بخش اعظم آن به پسر وی و شاه وقت ایران رسید.

*توصیه فروغی به شاه جوان

محمدرضا پهلوی به منظور مقابله با اعتراضاتی که به غصب غیرقانونی اموال عمومی انجام می شد به توصیه محمدعلی فروغی طی جلسه ای در ۳۰ام شهریورماه ۱۳۲۰ تمام املاک، مستقلات و کارخانجاتی که به نام پدر وی ثبت شده بود به دولت واگذار کرد تا در عمران و آبادانی کشور صرف شود.

اما در سال ۱۳۲۷ دولت لایحه ای را به مجلس فرستاد که بر اساس آن بخش اعظم این املاک و مستقلات به مالکیت محمدرضا پهلوی برگشت. این لایحه در ۲۰ تیرماه سال ۱۳۲۸ طی یک ماده واحده به تصویب مجلس رسید و بدین ترتیب موقوفه ای به نام موقوفه خاندان پهلوی تأسیس و دستور تأسیس سازمان املاک و مستقلات پهلوی به منظور اداره این دارایی ها صادر شد.

*.. و بنیاد پهلوی شکل می گیرد

در سال ۱۳۳۷ این موقوفه به نام بنیاد پهلوی تغییر نام پیدا کرد و کارکردهای آن به امور اقتصادی و فرهنگی تغییرنام پیدا کرد. نیابت تولیت اصلی بنیاد پهلوی در ابتدا اسدالله علم وزیر دربار و پس از آن برعهده جعفر شریف امامی رئیس مجلس سنا قرار گرفت.

*صندوقی برای آینده سلطنت

بنیاد پهلوی از سه طریق به عنوان بازوی اقتصادی به بقای نظام پهلوی کمک می کرد از یک طرف به عنوان یک خزانه مالیاتی مطمئن برای اعمال نفوذ و کنترل اقتصاد و همچنین یک منبع ذخیره مالی برای تأمین آینده سلطنت حفظ می شد. همچنین بخش بزرگی از منابع مالی بنیاد در فعالیت های تجاری و بخش بسیار کوچکتری از آن نیز به اهداف خیریه اختصاص پیدا می کرد.

بخش اعظم سرمایه این بنیاد در داخل و بانک های بین المللی داخلی، هتل ها، مجموعه های توریستی و تفریحی و همچنین برخی پروژه های بین المللی صرف می شد.

در اوج کار این بنیاد تخمین زده می شود که ارزش فعالیت های آن به ۳میلیارد دلار می رسید و سالانه ۴۰میلیون دلار نیز از طرق گوناگون اعانه معاف از مالیات دریافت می کرد.

ساختمان بنیاد علوی در نیویورک

*انقلاب، اموال مردم را به مردم باز می گرداند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به حکم حفاظت از صنایع طی حکمی اموال بنیاد پهلوی به تملک دولت مستقر جمهوری اسلامی ایران درآمد و پس از تأسیس بنیاد مستضعفان و ایجاد سازمان های تخصصی این اموال به سازمان های تابعه بنیاد انتقال پیدا کرد.

همچنین اولین سرپرست این بنیاد که حالا نام آن به بنیاد علوی تغییر نام یافته بود از سوی نخست وزیر دولت وقت منصوب شد.

*سایه تحریم بر اموال ایران در آمریکا

اما در این میان بنیاد پهلوی برخی سرمایه گذاری های خارجی نیز در اختیار داشت که مهم ترین آن خرید ساختمان بنیاد پهلوی در خیابان ۵۲ نیویورک و همچنین ساختمان دیگری در خیابان پنجم این شهر است.

همچنین گفته می شود سرمایه گذاری دیگری نیز در پروژه کانال استریت در نیواورلئان آمریکا انجام شده است.

در این میان با تیره تر شدن روابط همچنین صدور فرمان قطع روابط میان ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۸ تکلیف اموال مزبور عملاً معلق ماند.

*توافقنامه ای که دیوار آن تا ابد کج بالا رفت

بحثاموال مربوط به بنیاد پهلوی که هم اکنون بنیاد علوی نامیده می شود یکی از مهمترین مسائل مذاکرات بین ایران و امریکا در الجزایر محسوب می شد. در کنار بازگرداندن پول های بلوکه شدن ایرانی در بانک های آمریکایی و همچنین تعیین تکلیف تجهیزات نظامی خریداری شده از این کشور بحثاموال بنیاد علوی نیز یکی از مهمترین سرفصل های توافق ایران و آمریکا بود که در نهایت به امضاء شدن توافقنامه الجزایر به سرپرستی بهزاد نبوی معاون وقت نخست وزیر انجامید.

با این حال توافق الجزایر علی رغم تمام ابعاد آن هیچگاه به طور کامل به اجرا در نیامد. در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از اجرای این توافقنامه در دوران مجلس هشتم تهیه کرده است به صراحت به این نکته اشاره شده است که آمریکا برخی از ساختمان های متعلق به ایران را اجاره داده و پول این اجاره را به نفع خود ضبط کرده است.

همچنین اموال ایران در آمریکا از جمله اموال بنیاد پهلوی باید به قبل از تحریم کامل ایران توسط این کشور بازگردد که هنوز این کار انجام نشده است.

*چشم طمع به اموال ملت ایران

در طول ۳۵ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است اموال بنیاد علوی که از اصلی ترین اهداف آمریکا برای مصادره آن به نفع برخی از طرف های خاص بوده است و در این میان شکایاتی نیز علیه ایران و این بنیاد انجام شده است.

بنیاد علوی مهمترین وظیفه خود در ایالات متحده را گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی در این کشور و اتخاذ یک پل برای گفت وگوی ادیان عنوان کرده است و هر ساله تراز مالیاتی خود را به طور مشخص به دولت ایالات متحده آمریکا ارائه داده تا عملکرد مالی آن به طور کامل شفاف باشد.

با این حال پرونده های متعددی هم اکنون علیه جمهوری اسلامی ایران و این بنیاد گشوده شده است که منجر به صدور احکامی در دادگاه های آمریکا شده است.

ورودی ساختمان بنیاد علوی

*سم توکسین قاچاق می کنید

یکی از اتهاماتی که در دهه ۹۰ علیه مدیران این بنیاد مطرح شد قاچاق سم توکسین به ایران بود که البته هیچگاه این اتهام ثابت نشد هم چنین بر اساس قانونی که در اوایل دهه ۹۰ توسط برخی از قربانیان به اصطلاح تروریسم علیه این بنیاد انجام شد مدیران آن به تبعیت مستقیم از دولت ایران محکوم شدند که البته این کیفرخواست هیچگاه به نتیجه نرسید.

اما در دهه اول قرن بیست و یکم با وضع شدن تحریم های گوناگون علیه ایران راه برای اقدام قضایی علیه این بنیاد باز شد.

بر اساس احکام اجرایی صادر شده در خصوص وضع شدن شرایط اضطراری درباره ایران و دستورالعمل اعلام مقررات معاملاتی از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده صدور هرگونه تجهیزات و یا خدمات و یا پول ملزم به صدور مجوز از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی این نهاد است.

گزارش پرس تی وی از بنیاد علوی

*پول شویی به نفع بانک ملی

پر تاریخ هفدهم دسامبر سال ۲۰۰۸ دولت ایالات متحده بر اساس اعلامیه پلیس فدرال آمریکا بنیاد علوی را محکوم به پولشویی کرد. بر اساس اعلامیه منتشر شده در سایت FBI بنیاد علوی محکوم به همکاری با شرکتی به نام «آسا» شده که در نیوجرسی آمریکا ثبت شده است.

بر اساس اطلاعات درج شده در اعلامیه FBI شرکت «آسا» متهم به همکاری با بانک ملی ایران است که این بانک نیز به دلیل همکاری با دولت ایران مورد تحریم ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

فرشید جاهدی رئیس وقت بنیاد علوی، به دلیل همین اتهام و همچنین اعتراف به از بین بردن مدارک به سه سال زندان در این کشور محکوم شده است.

همچنین پرونده دیگری علیه این بنیاد در سال ۲۰۰۶ از سوی خانواده نظامیان کشته شده در بیروت و الخبر عربستان گشوده شده است که شامل ۱۹ مورد اتهامی علیه ایران می شود که طیف وسیعی را در بر می گیرد.

*حکم مصادره صادر می شود

این پرونده قضایی در شهریور ۱۳۹۲ با حکم دادگاه فدرال آمریکا از سوی قاضی کاترین فارست به نفع شاکیان خاتمه یافت و دادگاه به دولت آمریکا اجازه داد تا ساختمان بنیاد علوی و موقوفه های این بنیاد را در ایالت های مختلف آمریکا همچون نیویورک، مریلند، کالیفرنیا وهمچنین هیوستون را مصادره کند.

در فروردین ماه سال جاری نیز در نهایت رأی نهایی به نفع مصادره کامل این اموال صادر شد. ارزش این برج در منطقه فعلی به بیش از ۵۰۰میلیون دلار تخمین زده می شود و همچنین اجاره آن به شرکت های مختلف در طی بازه یک ساله به ۴۰میلیون دلار می رسد.

*و باز هم سیاست خارجی

در کنار اینکه تمام تحریم های اعلامی علیه ایران به گونه ای یکجانبه و غیرقانونی است، اموال بنیاد علوی متعلق به ملت ایران است.

حال سؤال اینجاست که آیا دستگاه قضایی آمریکا ملت ایران را به عنوان یک تروریست به رسمیت می شناسد که دستور توقیف اموال را صادر می کند، آیا فعالیت حقوقی و قضایی و همچنین ایجاد یک موضع مستحکم در برابر آمریکا به رفع این توقیف کمک نمی کند.

اینها سؤالاتی است که دستگاه سیاست خارجی ایران به درستی می تواند به آن پاسخ دهد.

گزارش از مهدی پورصقا

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار