|
|
کدخبر: ۱۶۳۷۹۵

مروی در جمع خبرنگاران مطرح کرد /

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در برنامه های وزارت نفت است و برنامه دارند تا سال ۱۴۰۰، تولید و صادرات آن را به ۸۰ میلیارد دلار برسانند.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، علی مروی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت حامل های انرژی اظهار داشت: صنعت برق کشور تا پایان سال ۹۲ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت.

وی خاطرنشان کرد: مردم و اعضای کمیسیون انرژی نسبت به کمبود ظرفیت تولید برق و قطعی آن اعتراض داشتند که وزارت نیرو مقرر شده برنامه ریزی کند تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند و با توجه به اینکه ظرفیت تولید برق در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ هزار مگاوات است، بالابردن ۳۰ هزار مگاواتی آن نیاز به برنامه ریزی و اهتمام مسئولان دارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مصرف گاز در کشور به شدت بالاست و برای پایین آوردن آن نیاز به فرهنگ سازی داریم، گفت: تولید گاز، روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب است که در زمان اوج مصرف، ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن صرف مصارف خانگی می شود در حالی که باید با فرهنگ سازی این مقدار را پایین بیاوریم.

مروی همچنین در خصوص بنزین نیز اظهار داشت: ظرفیت تولید بنزین در کشور روزانه ۶۱ تا ۶۴ میلیون لیتر است در حالی که میانگین مصرف در اواسط فروردین ماه به ۷۷/۸ میلیون لیتر رسیده بود و علاوه بر آن حدود ۲۰ میلیون لیتر نیز CNG مصرف کرده ایم که این میزان نیز بسیار بالاست.

وی با اشاره به مسئله کمبود آب نیز تصریح کرد: اگر به وضعیت آب توجه نکنیم و مصرفمان در شرب و کشاورزی را بهینه نکنیم، کشور در سال های آینده قطعا با مشکل جدی روبرو می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیشتر کشورها از آب های سطحی برای آب شرب استفاده می کنند، گفت: ۵۰ تا ۷۰ درصد آب شرب ما از آب های زیرزمینی است در حالی که باید از آب سطحی استفاده می کردیم و در این زمینه نیز باید برای مهار آب های سطحی برنامه ریزی می شده که نشده و در برخی از استان ها ۱۵ سال است که خشکسالی داریم.

مروی با اشاره به نقش تغییر در نگرش و فرهنگ استفاده در کاهش استفاده حامل های انرژی خاطرنشان کرد: مردم وقتی اعتماد داشته باشند و اعتماد آنها را جلب کنیم، پاسخ می دهند و فرهنگ سازی برای بهینه مصرف کردن یک امر ضروری است و اگر غیر از این باشد، نباید در مواردی سرمایه گذاری کنیم که از بین می رود و پایدار نیست.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش فرمودند ما باید به جایی برسیم که اگر اراده کردیم در چاه های نفتمان را ببندیم و در همه اسناد بالادستی نیز نسبت به جدایی وابستگی بودجه به نفت تأکید شده است اما در بیش از ۱۰۰ سال گذشته که نفت کشف شده، فقط ۲ سال بودجه بدون نفت داشتیم و در باقی سال ها بودجه ما وابسته به نفت بود که باید در این زمینه قدم هایی را برداریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: آقای لوکاس که پنجمین اقتصاددان بزرگ دنیاست، در مورد ایران گفته است اگر بودجه را از نفت جدا نکنیم، تورم کشور همین گونه خواهد بود و شرایط ما شبیه به کشور نروژ است که پیش از این تورم زیادی داشته اما پس از قطع وابستگی بودجه به نفت، تورم آن یک رقمی شد.

مروی با بیان اینکه جدایی بودجه از نفت مورد توجه جدی مجلس است، گفت: در تنظیم بودجه ۹۳ نیز مصوب کردیم که ۱۴/۵ درصد از تولید نفت برای خود نفت اختصاص داده شود و ۲۹ درصد آن برای صندوق توسعه ملی و ۲ درصد نیز برای مناطق محروم اختصاص داده شد که نشان می دهد مجلس برای قطع وابستگی به نفت عزم جدی دارد.

وی ادامه داد: ما برای تأمین بودجه باید به سمت مالیات و تولید برویم و پول نفت را به سمت مواردی را ببریم که خود آنها تولید ثروت می کنند که این مهم نیاز به عزم همگانی داد و باید با مدیریت پرتلاش و خستگی ناپذیر آن را به دنبال کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما عادت کرده ایم که چون آب، برق، گاز و بنزین رایگان بوده است، همینطور از آنها استفاده کنیم و روش استفاده صحیح از آنها را یاد نگرفته ایم اگر خود بنزین نیز کارتی نبود و آن را هدفمند نکرده بودیم، اوضاع ما در بنزین خیلی بد بود.

مروی خاطرنشان کرد: مسیر هدفمندی را مجلس مشخص کرد اما قیمت ها را باید دولت مشخص کند که دولت افزایش ۲۴ درصدی قیمت نفت را تصویب کرد.

وی ادامه داد: در بحثتعیین قیمت بنزین نیز باید توجه داشت که اثر روانی افزایش قیمت بنزین بیش از اثر اقتصادی آن است لذا قیمت بنزین باید با دقت تعیین شود و در کنار آن نیز بر قیمت سایر اجناس کنترل داشته باشیم که این مسئله مهمی است و نباید اجازه داد که اثر روانی افزایش قیمت بنزین قالب شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس اقتصاد مقاومتی را هم در حوزه نفت و هم در حوزه انرژی به صورت جدی دنبال می کند به برنامه های وزیر نفت که در کمیسیون اعلام کرده بود اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر نفت در جلسه کمیسیون درباره برنامه های این وزارتخانه در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفته که افزایش تولید نفت با تأکید بر میادین مشترک را دنبال می کند و در برنامه دارد که تولید نفت از میادین مشترک را تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت افزایش دهد. همچنین افزایش تولید میعانات را تا یک میلیون بشکه در نظر دارد که ۴۸۰ هزار بشکه آن از پارس جنوبی تأمین شود.

مروی خاطرنشان کرد: برای میعانات گازی ۸ پالایشگاه جدید در نظر گرفته که این پالایشگاه ها در حال برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت به بالای ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است، گفت: ما این سطح از تولید را داریم اما به خاطر شرایط نمی توانیم آن را صادر کنیم و در برنامه وزارت نفت است که تا سال ۹۷ ظرفیت تولید نفت را به ۵/۷ میلیون بشکه برساند و میعانات گازی را نیز تا سال ۹۷ به یک میلیارد مترمکعب برساند که ۳۰ درصد آن صادراتی خواهد بود.

این نماینده مجلس با اشاره به صادرات ۲۵ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی اظهار داشت: افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در برنامه های وزارت نفت است و برنامه دارند تا سال ۱۴۰۰، تولید و صادرات آن را به ۸۰ میلیارد دلار برسانند. علاوه بر آن، تولید و صادرات فرآورده ها نیز دنبال می شود که این مورد جلوگیری از خام فروشی است و برای خام فروشی نکردن باید فرآورده تولید کنیم که ارزش افزوده بالایی هم دارد.

مروی ادامه داد: افزایش پالایش نفت خام و میعانات گازی در داخل کشور از برنامه های وزارت نفت است. در حال حاضر ۱/۳ بشکه نفت در روز توان پالایش نفت خام داریم که وزارت نفت قصد دارد آن را به ۲ میلیون برساند و پالایش میعانات نیز در حال حاضر یک میلیون است که قصد دارد آن را به ۳ میلیون برساند.

وی با اشاره به اهمیت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: یکی از مواردی که باید دنبال کرد افزایش راندمان نیروگاه هاست که در حال حاضر راندمان آنها ۳۴ درصد است و می توان تا ۵۷ درصد رساند و علاوه بر آن مصارف خانگی و صنعتی را نیز باید بهینه سازی کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر نقش ایمن سازی تقاضا و بازار فروش گفت: مشارکت در پالایشگاه های خارج از کشور بسیار مهم است که آنها به نفت ما وابسته می شوند و اگر تاکنون ظرفیت پالایش خارج از کشور را افزایش داده بودیم، تحریم ها اثرات خیلی کمتری داشت.

مروی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه نقش بخش خصوصی مورد توجه وزارتخانه های نفت، نیرو و کمیسیون انرژی است و به جایگاه بخش خصوصی توجه زیادی می شود، تصریح کرد: همانطور که مستحضر هستید خط لوله صلح با مشکلاتی مواجه است و بخش خصوصی پیشنهادهای خوبی در این زمینه دارد. علاوه بر آن در خصوص فروش نفت نیز اعلام آمادگی کردند که با تضمین های لازم نفت را بخرد و آن در خارج از کشور بفروشد و پول آن را به کشور برگرداند. همچنین بخش خصوصی در ذخیره سازی LNG و مخازن نفت و فرآورده ها نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در طرح های تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی مورد تأکید ماست، گفت: طرح های تکمیلی و پایین دستی، سودآوری و اشتغال آفرینی بالایی دارد و در حال حاضر نیز پتروشیمی ها به بخش خصوصی واگذار شده اند و بخش خصوصی که راغب باشد با شرایط آسانی به آنها خوراک داده می شود تا فعالیت کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در فروش نفت توسط بخش خصوصی چه تضمینی وجود دارد که بابک زنجانی دیگری بوجود نیاید، گفت: بابک زنجانی در شرایط خاصی بود که نفت ما روی آب مانده بود و بنا به این شرایط به وی اعتماد شد اما بخش خصوصی در حال حاضر می تواند تضمین های بانکی بدهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار