|
|
کدخبر: ۱۶۴۶۶۷

یادداشت / حجت الاسلام علیزاده

خبرگزاری تسنیم: در این‏که اصل هدفمندی به مصلحت مردم و جامعه است، هیچ تردیدی نیست اما شیوه ‏ها و فرایند اجرایی مراحل مختلف آن قابل تأمل است و لذا از برخی شیوه ‏های نسنجیده که بگذریم، کلیت کار قابل تأیید و باید با حمایتهای ملی پیگیری و اجرا گردد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، متن یادداشت حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با عنوان «هدفمندی یارانه‏ ها، نکته‏ ها و ضرورتها» به شرح ذیل است:


- هدفمندی یارانه ‏ها، اگرچه خیلی دیر اما کاری بزرگ و شجاعانه‏ای بود که در دولت قبل، اصل آن کلید خورد و در این دولت نیز با جدیت و با شیبی ملایم دنبال می‏گردد.
- سامان‏یافتن سه مؤلفه اساسی اقتصاد یعنی تولید، توزیع و مصرف، متناسب با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، از جمله اهداف پایه‏ای هدفمندی یارانه‏ها مطرح و البته از این رهگذر، بهبودی عزتمندانه و عادلانه امر معیشت برای خانواده‏های غیر برخوردار نیز مد نظر بوده است.
- در کنار اجرای پر فراز و فرود و موفق فاز اول هدفمندی، البته اشتباهاتی نیز صورت گرفت که از آن جمله است توزیع مساوی پول بین تمامی دهک‏ها و مردم، چیزی که از منطق درستی برخوردار نبود و با اساسی‏ترین هدف آن که کمک به اقشار کم‏درآمد بود، منافات داشت.
- واقعی‏شدن قیمت‏ها و ایجاد تک‏نرخی در برخی کالاهای اساسی و تأثیرگذار در اقتصاد و حرکت به سمت تنظیم و تعدیل بازار(کلیه معادلات و معاملات اقتصادی و تجاری) از ضرورتهای غیرقابل انکار است که در فرایند اجرای هدفمندی یارانه‏ها باید مورد توجه قرار گیرد.
- به‏ دلیل واقعی‏نبودن قیمتها، علاوه بر آفت قاچاق سوخت که همواره سرمایه عظیمی از مجاری غیرقانونی از کشور خارج می‏شود، مصرف بی‏رویه در داخل را نیز به‏دنبال دارد.
در برخی موارد به‏ویژه نفت، گاز، آب و برق، مصرف داخلی بیش از ۵ برابر متوسط جهانی است و این مصرف بالا و بی‏رویه، تنها با پیگیری صحیح هدفمندی و نیز سیاستهای اقتصاد مقاومتی قابل کنترل و مهار و مدیریت است.
- مصرف انرژی در خانوارهای ایرانی، بی‏حساب و وحشتناک است و قطعاً اگر این رویه ادامه پیدا کند، در آینده نه چندان دور، نه تنها امکان صادرات نفت و گاز از ما گرفته خواهد شد بلکه در تأمین نیازهای داخلی نیز با مشکل مواجه خواهیم گردید. به‏ویژه آیندگان نیز از ما انتظار دارند.
- در این‏که اصل هدفمندی به مصلحت مردم و جامعه است، هیچ تردیدی نیست اما شیوه‏ها و فرایند اجرایی مراحل مختلف آن قابل تأمل است و لذا از برخی شیوه‏های نسنجیده که بگذریم، کلیت کار قابل تأیید و باید با حمایتهای ملی پیگیری و اجرا گردد.
- در خصوص توصیه‏ها و انتظارات دولت مبنی بر انصراف تعدادی از مردم که نیاز به یارانه ندارند و شیوه‏های ترغیبی و تشویقی و نوع برخورد با ثبت‏نام‏کنندگان و طرح موضوعاتی همچون راستی‏آزمایی از ناحیه برخی مسؤولان، قضاوت را به افکار عمومی می‏سپاریم اما انصافاً رسانه ملی با تمام وجود و به‏عبارتی تمام‏قد در خدمت دولتمردان پای در صحنه گذارد و چه بسا تأثیرات خوبی در پیشبرد اهداف دولتمردان به‏جای نهاد و لذا جای تقدیر و تشکر از رسانه ملی است که همیشه در مسائل مربوط به کلیت نظام و جامعه، به‏خوبی نقش‏آفرینی می‏نماید.
- امید می‏رود هدفمندی یارانه‏ها در تراز کرامت و عزت مردم شریف و سربلند ایران اسلامی و در جهت ساماندهی و نهادینه‏سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، با هوشمندی و تدبیر، مراحل تکمیلی و پایانی خود را با موفقیت سپری نماید و بر رونق اقتصادی کشور در سال اقتصاد و فرهنگ بیفزاید. ان‏شاءالله‏
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار