|
|
کدخبر: ۱۶۶۳۴۹

مناظره «دیکتاتوری پهلوی» در دانشگاه قم

استاد دانشگاه در مناظره «دیکتاتوری پهلوی» در واکنش به سخنان صادق زیباکلام گفت: سخنان زیباکلام سندیت تاریخی ندارد.

به گزارشخبرگزاری فارساز قم، عباس سلیمی نمین بعد از ظهر امروز در مناظره که با عنوان «دیکتاتوری پهلوی» با حضور صادق زیبا کلام به همت انجمن نسل نو دانشگاه قم در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد به انتقاد از سخنان زیبا کلام پرداخت و با اشاره به اینکه سخنان مطرح شده از سوی وی سندیت تاریخی لازم را ندارد، تاکید کرد: رضاخان یک دیکتاتور وابسته بود که به غربی ها خدمت می کرد.

وی با اشاره به اینکه مطرح شدن این سخن که بعد از انقلاب تمام دستاوردها و داشته های قبل را باید از بین برد خلاف واقع است، تاکید کرد: چنین استدلالی به هیچ وجه درست نیست.

این کارشناس مسائل تاریخی با اشاره به نحوه مرور تاریخ تاکید کرد: ما اگر قصد داریم مروری بر تاریخ داشته باشیم نباید تاریخ را از انتها مطالعه کنیم بلکه باید نگاهی مبنایی به تاریخ داشته باشیم.

وی باردیگر با تاکید بر اینکه سخنان آقای زیباکلام سندیت تاریخی ندارد گفت: در کتب تاریخی این نکته مورد تاکید قرار گرفته است که رضاخان شخصیت تاریخی نداشت و نخبگان جامعه آن دوران حتی رضاخان را نمی شناختند.

سلیمی نمین نقش انگلیسی ها در کودتا را غیر قابل انکار توصیف کرد و با اشاره به اینکه انگلیسی ها در قراردادن ۱۹۱۹ رشوه های بسیار زیادی به دولتمردان پرداختند گفت: در آن دروان فقط مردم در مقابل چنین جریانی ایستادگی کردند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رضاخان را می توان به جرأت یک نیروی کاملا وابسته به انگلیسی ها دانست افزود: وقتی نصرت الدوله در جنوب به پرچم انگلیسی ها واکنش نشان می دهد هنگام بازگشت به تهران از سوی رضاخان کشته می شود و چنین اقدامی نشان دهنده اوج وابستگی او به غربی ها است.

انتهای پیام / ۲۲۵۸ / ق۲۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار