|
|
کدخبر: ۱۶۷۴۵۸

آیت الله قرهی در مراسم افتتاحیه دانشکده رسانه فارس

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: وقتی به علم و تدبر و تخصص در آیات و روایات نگاه می کنیم با تحقیق می گویم که هیچ مکتب و دینی مثل اسلامدر رابطه با علم بحثنکرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) در مراسم افتتاحیه دانشکده رسانه فارس، ضمن تبریک به مناسبت افتتاح این دانشکده و پیوستن آن به رسانه های انقلابی و ولایت مدار گفت: پروردگار عالم همه چیز را بر اساس تخصص بنا کرده و خود نظام خلقت بر اساس علم است.

وی افزود: اهمیت علم آنقدر بالا است که پروردگار عالم فرمودند، آیا آنها که می دانند با آنها که نمی دانند، یکسان هستند؟

قرهی تصریح کرد: در روایت ما آمده است که ملائکه خدا برای طالب علم بالهای خود را می گشایند.

وی تأکید کرد: در همه جا تعبیری به نام فارغ التحصیلی وجود دارد ولی در اسلام چنین تعبیری وجود ندارد زیرا باید ز گهواره تا گور دانش بجوییم.

قرهی اضافه کرد: وقتی به علم و تدبر و تخصص در آیات و روایات نگاه می کنیم با تحقیق می گویم که هیچ مکتب و دینی مثل اسلام در رابطه با علم بحثنکرده است.

وی با بیان اینکه خدا اساس خلقت را بر اساس علم قرار داده است، ادامه داد: دنبال تخصص رفتن و علم رفتن به عنوان واجب است.

قرهی تصریح کرد: ما باید به سمت تخصص برویم نه از باب اینکه جامعه بین الملل و اطراف ما به دنبال تخصص هستند بلکه از این بابت که این مسئله برای ما فرض است.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) اظهار داشت: این علمی که ما می گوییم خواندن سواد نیست و علمی که مورد نظر ما است، یکی از خصایص آن این است که در آن فساد نباشد، چون ظلمت است که در آن فساد وجود دارد.

قرهی تأکید کرد: هر علمی که به وجود بیاید و به فساد منتهی شود علم نیست و به آن سواد می گویند و علمی که در آن فساد نباشد علم حقیقی است.

وی تأکید کرد: آنکه متعهد باشد و در کنار آن تخصص داشته باشد می تواند علم را نگه دارد و در آن علم فساد به وجود نمی آید.

قرهی خاطرنشان کرد: اگر علم با تعهد همراه نباشد جامعه بشری به عقب گرد و گرفتاری و چالش کشانده می شود.

وی ادامه داد: اینکه بیان می شود تعهد باید در کنار تخصص قرار گیرد به خاطر این است که تعهد برای بشر آرامش تخصص می آورد.

آیت الله قرهی تعهد بما هو تعهد را موجب آرامش برای جامعه بشری خواند و گفت: خداوند انبیا را برای هدایت بشر فرستاده است. لذا اولیای خدا می گویند اول تعهد باید باشد و قرآن نیز تزکیه را بر تعلم مقدم می دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر تزکیه به معنی عهد بستن بین خود و خدا باشد، تصریح کرد: در این صورت از علم سوءاستفاده نشده و آن را در جهت رشد مقام انسانیت به کار خواهیم برد. همانطور که قرآن نیز می گوید لقدخلقنا الانسان فی احسن تقویم و نه خلقنا المومنون. چرا که انبیا برای هدایت همه انسان ها آمده اند اما مومنین هستند که این هدایت را به خوبی درک می کنند.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) با نقل قول از شهید ثانی، صاحب کتاب لمعه گفت: اگر کسی در زمینه اخلاقی که همان تزکیه است، رشد کرد علم به انسانیت منجر می شود و انسانی که این را بفهمد احسن تقویم را محقق کرده است. همان هدفی که انبیا نیز برای آن مبعوثشده اند که تحقق خلیفه الهی بشر است.

وی یکی از اسماء دوران ظهور حضرت حجت را «جنت الصغری» خواند و گفت: در زمان آن حضرت علم در زمینه تعهد خود را نشان می دهد و همان مدینه فاضله ای تشویق خواهد شد که همه دنبال آن می گردند.

آیت الله قرهی به توصیه شهید ثانی اشاره کرد و بیان کرد: او می گوید آنها که می خواهند درس بخوانند اول تزکیه شوند آن زمان است که تخصص معنا می یابد.

وی با یادآوری شرط ملاصدرا گفت: ملاصدرا می گوید آنکه در تعهد و تخلق نبوده است، رشد نکرده و من راضی نیستم که در درس من شرکت کند و اگر هم حضور یابد نه تنها علم را بلکه انسانیت را ضایع کرده است. لذا ما نباید ابا داشته باشیم از اینکه ابتدا متعهدین را در درس دانشگاه بپذیریم. چرا که متخصص بدون تعهد موجب انتشار اخبار کذب، بی آبرویی دیگران و گرفتاری انسان ها می شود.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) تاکید کرد: باید دقت شود که به جز متعهدان، دانشجو نپذیریم و این را عملیاتی کنیم تا کردار و رفتار ما مفید واقع شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: انشاءالله یک روز شاهد باشیم دانش آموختگان دانشکده خبرخبرگزاری فارسدر تعهد و تخصص حرف اول را نه تنها در ایران بلکه در جهان بزنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار