|
|
کدخبر: ۱۶۸۰۸۳

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در گفت وگو با فارس:

بخشایش با بیان اینکه در خصوص اخذ مجوز جامعتین در کمیسیون بحثشده است گفت: دستور حضرت امام(ره) برای جامعه مدرسین را می توان نوعی مجوز دانست اما جامعه روحانیت از امام و رهبری مجوزی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، چندی پیش خبری مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت جامعتین از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر اینکه «از نظر این کمیسیون جامعیتن دیگر نمی تواند فعالیت داشته باشد چراکه آنها درخواست مجوز نکرده اند و درحالی که می گویند ما صنف هستیم اما کار سیاسی می کنند بنابراین بهتر است تقاضای مجوز کنند». در فضای رسانه ای کشور منتشر شد؛ خبری که در نهایت باواکنش برخی از اعضای جامعتینروبرو شد و بازتاب های فراوانی در رسانه ها پیدا کرد پس از آن بود کهحسینعلی امیریسخنگوی وزارت کشور گفت هرگونه مصاحبه اعضای کمیسیون ماده ۱۰ اظهارنظر شخصی است و نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به شمار نمی رود تاکنون این کمیسیون هیچ مصوبه و مصاحبه رسمی در خصوص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز نداشته است.

این سخن امیری باعثشد که احمد بخشایش، بار دیگر بر صحت این مطلب که در خصوص اخذ مجوز جامعتین در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بحثشده است تاکید کند.

برپایه این گزارش بخشایش عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارسگفت: ما در این موارد نظر شخصی نمی دهیم، از این رو در کمیسیون در این باره بحثشد هر چند برخی می گفتند نیازی به این کار نیست اما برخی تأکید کردند که باید این کار دنبال شود.

بخشایش با تأکید بر اینکه ما اگر بخواهیم در خصوص فعالیت احزاب و تشکل ها نظر شخصی خود را بگوییم این موضوع را اعلام می کنیم گفت: سخنگوی وزارت کشور در کمیسیون ما نیست که گفته این مباحثشخصی مطرح شده است؛ مگر ما در کار آنها دخالت می کنیم؟ بنابراین آنها نیز در متن صحبت های ما نیستند.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به این موضوع که گفته می شود جامعتین از پرداختن به این موضوعات ناراحت است، ادامه داد: برای جامعه مدرسین که حضرت امام(ره) برای آن دستور داده است می توان آن را نوعی مجوز دانست اما جامعه روحانیت از امام و رهبری مجوزی ندارد. لذا وقتی این مباحثدر مصاحبه ها مطرح می شود آنها نیز عکس العمل نشان می دهند، البته جامعتین از بزرگان کشور هستند.

وی ادامه داد: من خودم دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع) بوده ام و با آیت الله مهدوی کنی نیز قبل از اینکه به مجلس بیایم صحبت کرده ام، ایشان می گفت که کار ما علمی و پژوهشی است اما در پاسخ گفتیم نهادهای مختلفی کار مذهبی و پژوهشی می کنند و کسی به آنها کاری ندارد و مهم کار سیاسی است که دنبال می شود.

بخشایش تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه روحانیت برای انتخابات مجلس و خبرگان لیست می دهد و درباره انتخابات ریاست جمهوری اعلام نظر می کند یعنی این وجه، بر کارهای پژوهشی و مذهبی غلبه دارد از این رو بهتر است که آنها برای اخذ مجوز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قضیه جامعه مدرسین به خاطر دستور امام موضوعش فرق می کند، اظهار داشت: نظر شخصی در کار ما نیست و کسانی که این حرف را می زنند بهتر است کار وزارت کشور را دنبال کنند که از عدم مدیریت و کارآمدی رنج می برد و تعاملش با مجلس ضعیف است، اگر اینطور باشد بهتر است آنها جای ما به کمیسیون بروند.

بخشایش با بیان اینکه مصاحبه سخنگوی وزارت کشور به خودش بازمی گردد و او در مباحثکمیسیون آگاهی ندارد، در خصوص بحثخانه احزاب نیز، خاطرنشان کرد: من در این باره نظر شخصی خود را می گویم؛ خانه احزاب مربوط به کمیسیون نیست؛ ما در کشورهای پیشرفته و غربی چیزی به اسم خانه احزاب نداریم و این در کشورهای شرقی و کشورهای سوسیالیست وجود دارد.

وی با بیان اینکه در غرب حزب به ما هو حزب کارآمد است و در شرق برای هماهنگی احزاب اتاق فکر درست کرده اند، به انتقاد از احزابی که فعالیت، کنگره و مجمع ندارند پرداخت و گفت: تنها ۶۰ حزب فعال هستند از این رو احزاب غیرفعال را باید تعطیل کرد اما از طرفی چون خانه احزاب در دوران اصلاحات شکل گرفته و روحانی نیز دنباله رو آن دولت و جامعه مدنی است می خواهد خانه احزاب شکل بگیرد.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره آخرین وضعیت جبهه پایداری نیز، گفت: همین که آنها به قانون احترام می گذارند خوب است اما فعلا باید جواب استعلام ها که از چهار نهاد صورت گرفته است، بیاید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار