|
|
کدخبر: ۱۶۸۳۵۳

تفرشی تاکید کرد

استاد اسناد ملی کشور با اشاره به ضرورت ایجاد کمپین بین المللی دفاع از منافع ملی ایران با محوریت خلیج فارس، گفت: باید برای ترمیم و بهبود مسائل تاریخی که منافع ملی و به ویژه منافع حوزه خلیج فارس را تهدید می کند، برنامه ریزی کنیم.

به گزاش گروه دانشگاهخبرگزاری فارسبه نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، مجید تفرشی استاد و پژوهشگر اسناد ایرانی در دهمین همایش ملی علمی پژوهشی خلیج فارس در بندر عباس با اشاره به ضرورت ایجاد کمپین بین المللی در راستای دفاع از منافع ملی ایران با محوریت خلیج فارس، گفت: سیاست های حوزه بین الملل کشور این موضوع را در اولویت پرداخت خود قرار نداده است، به نظر می رسد ایران امروز وارد شرایط نوینی در بعد بین المللی شده است و باید در شرایط فعلی بازنگری جدی و علمی نسبت به منافع ملی خود در سطح جهان داشته باشیم.

این استاد اسناد ملی ادامه داد: همه ما می دانیم که در سال های حکومت قاجار و پهلوی، ایران ماجراهای زیادی را در منطقه داشته است و خلیج فارس نیز از این مسأله تاریخی مستثنی نبوده است، به گواه تاریخ دولت بریتانیا و دست نشاندگان آن در این منطقه در آن روزگار در راستای سیاست ایران زدایی از خلیج فارس قصد خرید کل جزایر منطقه را دنبال می کردند و بعد و بعدتر در حکومت محمدرضا شاه نیز در منطقه خلیج فارس با چند چالش جدی مواجه بوده است.

وی افزود: اپک و سلطه ایران بر آن، تأسیس امارات، جنگ عراق علیه ایران و… از آن دسته بازی های سیاسی آن دوره علیه منافع ملی خلیج فارس بوده است.

وی افزود: باید از موقعیت جاری برای ترمیم و بهبود مسائل تاریخی که منافع ملی و به ویژه منافع حوزه خلیج فارس را تهدید می کند، سود برد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مساله خلیج فارس مسأله آنی، حیاتی و ملی ایران است؛ این مسأله، مسأله دیروز، امروز و فردا نیست مسأله همواره ماست. مسأله ای است که ایران هر روزه با آن مواجه است و باید در ابعاد منافع آنی، میان مدت و راهبردی آن برنامه علمی داشته باشد.

تفرشی اظهار داشت: در این مسأله به چند نکته اساسی باید توجه کرد، طی چند سال است که کمپین جدی با ابعاد رسانه ای، تبلیغاتی در دنیا وجود دارد که درآمد سرشاری را برای جذب و استفاده از بهترین محققان حوزه خلیج فارس به کار می گیرند.

وی افزود: مؤسسه تحقیقات استراتژیک لندن، مؤسسه سلطنتی لندن و… که همگی از بهترین های حوزه تحقیقات علمی در دنیا هستند با پول کشورهای عربی در حال فعالیت پژوهشی قوی راجع به ایران هستند.

تفرشی اضافه کرد: در این شرایط باعثمباهات است که مجموعه جهاددانشگاهی کشور نسبت به این امر مهم و ضروری برگزاری همایش علمی پژوهشی خلیج فارس گمارده است و به منظور پاسداشت و معرفی هرچه بهتر و بیشتر خلیج فارس این همایش علمی را تدارک دیده است ولی باید بپذیریم که برای اثبات حقانیت خلیج فارس در عرصه بین الملل باید بیشتر و بهتر کار کرد.

استاد تفرشی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت های تبلیغاتی قطری ها علیه ایران گفت: دولت قطر بعد از تجاوز عراق به خاک ایران چند کار رسانه ای دقیق و حساب شده کرد؛ تأسیس شبکه الجزیره و اخیرا شبکه جدید العربیه که همه این برنامه های تبلیغاتی برای عربی سازی اسناد موجود در زمینه خلیج فارس به کار بسته شده است.

وی افزود: همچنین برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر که در این پروژه بازیگران عرب هدف بزرگ عنوان کردن نام جعلی خلیج ع ر ب ی را دنبال می کنند؛ خیلی ساده انگارانه است که تصور شود این هزینه ها و برنامه ریزی ها از سوی کشورهای عربی برای مطرح کردن یا دوستی با ایران همسایه پی گرفته می شود.

این استاد اسناد ایرانی ادامه داد: در این میان و با هدف تهدید منافع ایران، عربستان به طور مفصل پروژه هایی را با هزینه های هنگفت طراحی و اجرا کرده است. ایجاد مؤسسات تحقیقاتی با پژوهشگران برجسته همه و همه در راستای تحریف تاریخ و جعل نام خلیج فارس انجام می شود. وضعیت امارات هم که روشن است و نیازی به طرح سوءاستفاده های آن از خلیج فارس و جزایر اطرافش نیست.

پژوهشگر تاریخ در ادامه گفت: بحثخلیج فارس مبحثی است که همه ایرانیان بر آن اتفاق نظر و اجماع دارند پس برای پاسداشت این خاک پاک و پرافتخار نباید تنها به برگزاری جشنواره، همایش، نشست و… بسنده کرد. باید پا در عرصه های بزرگ علمی نهاد؛ فتح قلوب و اذهان جامعه بین المللی در این مسیر اتفاق می افتد.

وی افزود: تأسیس اندیشکده های بین المللی در این مجال یکی از مؤثرترین شیوه های ورود به این داستان است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار