|
|
کدخبر: ۱۶۹۰۸۲

خبرگزاری تسنیم: امام خمینی(ره) می فرمودند: مقام معلم، مقام والایی است؛ مقامی است که بالاتر از آن مقامی نیست؛ مقامی است که خدای تبارک و تعالی از آن تعظیم فرموده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، فرازهایی از فرمایشات امام خمینی(ره) به ‏مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم به شرح ذیل است:

حضرت امام خمینی(ره):
همه معلمین در فکر این باشند که خودشان را تهذیب کنند تا حرفشان اثر کند.

بالاترین مقام؛ مقام معلم‏
مقام معلم، مقام والایی است؛ مقامی است که بالاتر از آن مقامی نیست؛ مقامی است که خدای تبارک و تعالی از آن تعظیم فرموده است.(صحیفه نور، ج ۶، ص ۱۴۰)

شغل معلمی؛ انسان‏ سازی؛ شغل انبیا
شغل شما(معلمان)، شغل انسان‏ سازی است. معلم انسان درست می کند، همان شغل انبیاست. انبیا فقط شغلش این بوده که انسان درست بکند، تربیت کند انسانها را. شغل معلمی همان شغل انبیا است. پیغمبر اکرم(ع) معلم همه بشر است و بعد از او حضرت امیر(ع) معلم همه بشر است. آن‏ها معلم همه بشر هستند، شما معلم یک عده از بشر. شغل همان شغل است، کار، یک کار است؛ آن‏ها در یک محیط وسیع تر و ما در یک محیط کوچکتر.(صحیفه نور، ج ۷، صص ۷۶ - ۷۷)

وجوه خطیربودن شغل معلمی‏

الف. امانت‏ بودن انسان در دست معلم‏

هرچه مقام بالاتر است، مسؤولیت بالاتر است. مسؤولیت تربیت جوانان، مسؤولیت کمی نیست.(صحیفه نور، ج ۶، ص ۱۴۰) معلم، امانتداری است که - غیر(از همه) امانتها - انسان امانت او است، اگر کسی به امانت‏های دیگر خیانت بکند، خلاف کرده است،(مثلاً) یک قالی را که به آن امانت داده بودند، از بین برده است،(در اینجا) یک شخصی ضرری کرده است و(ضرررساننده) هم باید ضرر او را جبران کند، اما اگر امانت، انسان شد، اگر یک طفلِ قابلِ تربیت باشد، اگر خدای نخواسته به آن امانت خیانت شد،(در اینجا) خیانت به یک ملت است، خیانت به یک جامعه است، خیانت به اسلام است. بنابراین،(این) شغل در عین حالی که بسیار شریف است و بسیار ارزنده است، از باب این‏که همان شغل انبیا است که برای انسان ‏سازی آمده بودند، لکن مسؤولیت بسیار بزرگ است، چنان‏که مسؤولیت انبیا هم بسیار بزرگ بود.(شما معلمان) باید خیلی توجه کنید به این‏که شما یک فرد عادی نیستید.(صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۲۹)

ب. مسؤول‏ بودن نسبت به تمام انسانها
مسؤول تمام انسان‏هایی که باید انسان بشوند، مسؤول تمام جوان‏هایی که زیر دست آن‏ها باید تربیت شوند، معلم است که با ساختن خود، افراد و کشور را پیش می ‏برد و معلم است که اگر خدای نخواسته در پیش او انحراف حاصل بشود، کشور را خراب می ‏کند، معلم است که انسان‏ها را مهذب، متعهد یا انگل بار می ‏آورد، همه(چیز) از مدرسه ‏ها بلند می‏ شود، همه سعادت و شقاوت‏ها، انگیزه ‏اش از مدرسه‏ ها است و کلیدش دست معلمین است.(صحیفه نور، ج ۶، ص ۲۳۷)

ج. مقدرات کشور در دست معلمان‏
معلمین هستند که می‏ توانند مملکت را حفظ کنند؛ استقلال مملکت را. جوانهای ما - آن‏هایی که مقدرات مملکت به دست آن‏ها خواهد بود - زیر دست معلمین باید تربیت بشوند. اگر تربیت صالح شدند، مملکت صالح به دست ما می‏افتد و اگر خدای نخواسته تربیتهای غیر الهی شد، مملکت از دست می ‏رود.(صحیفه نور، ج ۶، ص ۱۴۰)

تأثیرگذاری معلمان در گرو تهذیب‏شان‏
همه معلمین در فکر این باشند که خودشان را تهذیب کنند، باید خود را مهذب کنند تا حرفشان در دیگران اثر کند.(صحیفه نور، ج ۱۹، صص ۱۲۲ - ۱۲۳)

روز معلم؛ شهادت شهید مطهری‏
اینجانب به اسلام و اولیای عظیم ‏الشأن آن و به ملت اسلام، ضایعه تأسف ‏انگیز شهید بزرگوار، متفکر و فیلسوف و فقیه عالی‏ مقام، مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری را تسلیت و تبریک عرض می‏ کنم. تسلیت در شهادت شخصی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجروی ها و انحرافات، مبارزه سرسختانه کرد. تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‏ شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم ‏نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت‏هایی بود که حاصل عمرم محسوب می ‏شد. من فرزند عزیزی را که پاره تنم بود از دست دادم. مطهری بر طهارت روح و قدرت ایمان و قدرت بیان، کم ‏نظیر بود(صحیفه نور، ج ۶، ص ۱۰۹). مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه ‏ای محکم برای حوزه‏ های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود.(صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱)

تربیت مطهری‏ه ا در گرو گنجاندن برنامه تهذیب و اخلاق‏
اگر بخواهید خدمتگزار اسلام و خدمتگزار ملت اسلامی باشید و اسیر در دست ابرقدرت‏ها و آن‏ها که پیوند با ابرقدرت‏ها دارند نباشید، باید دانشگاه و فیضیه و همه آن‏ها که مربوط به دانشگاه و فیضیه هستند، در رأس برنامه ‏های تحصیلی‏ شان، برنامه اخلاقی و برنامه ‏های تهذیبی باشد تا فرآورده‏ های آن‏ها، امثال مرحوم مطهری را به جامعه تسلیم کنند و اگر خدای نخواسته برخلاف این باشد، آن‏وقت افرادی را به جامعه می‏ فرستند که جامعه را به فساد می‏ کشند و مردم را به اسارت.(صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۱۳)

آثار مطهری؛ بی ‏استثناء خوب و انسان ‏ساز
مرحوم آقای مطهری یک فرد بود،(ولی) جنبه‏ های مختلف در او جمع شده بود و خدمتی که به نسل جوان و دیگران کرده است، کمتر کسی انجام داده است. آثاری که از او هست، بی ‏استثنا همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی‏ استثنا آثارش خوب است. ایشان بی‏ استثنا آثارش خوب و انسان‏ ساز است، و در آن حال خفقان، خدمت‏های بزرگی کرده است.(صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۴۵)

آثار مطهری؛ مربی و معلم جامعه‏
(مطهری)، شهیدی مطهر است که در عمر کوتاه خود، اثرات جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود. او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی، با زبان مردم و بی‏ قلق و اضطراب، به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او، بی‏ استثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیده نشأت می‏ گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرح‏زاست. آنچه از این استادِ شهید باقی است، با محتوای غنی خود، مربی و معلم است.(صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۲۰۸)

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار