|
|
کدخبر: ۱۶۹۵۸۶

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس مطرح شد /

خبرگزاری تسنیم: مرکز پژوهش های مجلس ضمن مروری بر ادبیات جهانی درباره تاب آوری، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: مباحثمطرح در خصوص تاب آوری ملی و تجربیات سایر کشورها می تواند در تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مفید باشد.

به گزارش گروه پارلمانیخبرگزاری تسنیم، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ضمن مروری بر ادبیات جهانی درباره تاب آوری، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش آمده است: در دنیایی که ارتباطات، پیچیدگی ها و سرعت تغییرات در حال افزایش است، سیستم های اقتصادی و اجتماعی با مخاطرات بیرونی و خارج از اختیاری روبرو می شوند که قابلیت پیش بینی پایینی داشته و دانش بشر در خصوص آثار و پیامدهای آنها اندک است. بهترین راه مقابله با این مخاطرات، ارتقای تاب آوری ملی است. در این رویکرد، جامعه ای تاب آور است که بتواند مخاطرات موقت یا دائم را جذب کرده و خود را با شرایط به سرعت در حال تغییر، انطباق دهد، بدون اینکه ثبات و کارکردش را از دست بدهد.

این گزارش می افزاید: بررسی ادبیات نظری در خصوص این موضوع نشانگر آن است «تاب آوری» - که موضوع شناخته شده در علوم مهندسی، شهرسازی، روانشناسی و… است – اخیرا و بعداز بحران مالی ۲۰۰۸ میلادی توسط اندیشمندان حوزه های اجتماعی، سیاسی واقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این گزارش ادامه می دهد: گزارش توسعه جهانی سال ۲۰۱۴ بانک جهانی پیرامون «ریسک و فرصت؛ مدیریت ریسک برای توسعه» گزارش رقابت پذیری ۲۰۱۳ مجمع جهانی اقتصاد با عنوان «رقابت پذیری تاب آور»، «بخش ویژه تاب آوری ملی در گزارش ریسک های جهانی ۲۰۱۳» مجمع جهانی اقتصاد و اجلاس داووس ۲۰۱۳ با عنوان «پویایی تاب آور» نمونه هایی از اسناد منتشر شده توسط سازمان های بین المللی در خصوص تاب آوری ملی اندکه در این گزارش به معرفی آنها پرداخته شده است.

این گزارش خاطرنشان می کند: باتوجه به اینکه رویکرد اصلی در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ارتقای مقاومت و تاب آوری اقتصاد ملی درمسیر تحقق اهداف سند چشم انداز است، مباحثمطرح در خصوص تاب آوری ملی و تجربیات سایر کشورها دراین خصوص می تواند در تبیین این سیاست ها و راهکارهای تحقق آنها مفید و موثر باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار